Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• georgeboot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 21-11 22:37
Historisch gasverbruik: 1400 m³/jaar (20-21).

Huis is van 1985. Spouw van 7cm waarvan 4 met glaswol gevuld. Begaande grond redelijk netjes, op de eerste verdieping is is alles uitgezakt cq nooit aangebracht (wel meer dingen zijn hier heel slecht gebouwd). Ik overweeg om spouwen vol te laten spuiten met van dat schuim, maar eigenlijk vooral om zomers wat dragelijker te maken. Zodra de zon op de gevel komt is het in de slaapkamers meteen dagen lang loeiheet.

Heb 4800Wp zonnepanelen op de schuur (plat dak) liggen. Overweeg extra op huis (ook deels plat dak) te leggen om de meeste directe zon van het dak te houden.
Afgiftesysteem
:
- 60 m² vloerverwarming beneden, slangen 10cm HoH, 6 groepen. Geschakeld met tado ruimte thermostaat. Mengverdeler
- 4 radiatoren boven, type 20, maar staan eigenlijk nooit aan. Worden meer gebruikt om boven tenminste 16 graden te laten zijn in winter.
SWW:
- plek voor boiler: ja
- Grootte niet helemaal zeker, maar 250 a 300 liter?
- DWTW aanwezig: nee
Warmtepompvoorkeur:
Lucht water. Heb een HR ketel van een jaar oud, en full-electric is denk ik net te ambitieus voor mijn huis? Dus dan liefst ook hybride opstelling.

Had zelf aan naar een Remeha Elga Ace gekeken. Mooi spul maar geen sww en kan volgens mij allemaal veel slimmer.

Koeling is leuk, maar rendement met koeling via vloerverwarming is toch bijna niets. Leuker zou het zijn als ik een unit in m’n slaapkamer kan hangen en die aan dezelfde buitenunit kan (soort multi-split dus), maar geen idee of dit bestaat.

Mijn wensen op volgorde: goedkoop, verkrijgbaarheid, DIY, zuinig, stil, Dominica-integratie, milieuvriendelijk
Wie gaat het installeren?
Doe het zelf. Evt f-gassen door installateur verderop uit de straat.
Ruimte
Mijn stookhok (onder plat dak) is iets van 100x100x240 met buiten draaiende deur. Daar moet het dus allemaal in passen. Betonnen vloer (kanaalplaat) dus kan voldoende dragen. Buitenunit komt er praktisch boven op het platte dak te staan.

[ Voor 6% gewijzigd door georgeboot op 22-05-2022 13:09 ]

LG-HM091MR-U44 | 9000WP zuid plat dak

Alle reacties

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Nu online
Heb een HR ketel van een jaar oud, en full-electric is denk ik net te ambitieus voor mijn huis?

Want? Ik zou dat eerst eens serieus onderzoeken. Hybride is, vind ik, het net niet. Full electric en je bent ook van je vastrecht gas af. Die besparing kan je weer verstoken. Zeker als je zoveel zonnepanelen hebt zou ik dit eerst eens goed onderzoeken maar ik denk, zeker met vloerverwarming dat dit makkelijk moet kunnen.

• georgeboot
MotorBeast schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:14:
Want? Ik zou dat eerst eens serieus onderzoeken.
“Van horen zeggen”. Mn aanvoertemperatuur staat sinds ik vloerverwarming heb (feb 21) op 50 graden en dat ging afgelopen winter prima. M’n mengverdeler staat sowieso op 40c (nu zelfs 35c) en van wat ik lees kan m’n vloerverwarming het hoh 10 toch maar iets van 80-100w/m2 afgeven. Dus als ik het koud krijg in de winter, had ik dat ook wel met de gasketel.

Of denk ik nu veel te simpel?

Ik kook ook elektrisch en ga denk deze zomer houtkachel plaatsen in woonkamer voor gezelligheid en backup.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

georgeboot schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:22:
[...]

“Van horen zeggen”. Mn aanvoertemperatuur staat sinds ik vloerverwarming heb (feb 21) op 50 graden en dat ging afgelopen winter prima. M’n mengverdeler staat sowieso op 40c (nu zelfs 35c) en van wat ik lees kan m’n vloerverwarming het hoh 10 toch maar iets van 80-100w/m2 afgeven. Dus als ik het koud krijg in de winter, had ik dat ook wel met de gasketel.

Ik kook ook elektrisch en ga denk deze zomer houtkachel plaatsen in woonkamer voor gezelligheid en backup.
Nee je denkt niet te simpel, L/W warmtepomp met een los SWW vat of een losse warmtepompboiler en gas eruit, zeker met vloerverwarming kun je full electric gaan.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• MotorBeast
  • Nu online
Dat bedoel ik. Als je met 35 graden de boel warm houdt......weg die ketel en op marktplaats. Heb je het L/W topic al gelezen?

Als ik een huis met radiatoren uit 78 full electric zou kunnen maken, moet jij het helemaal kunnen. Ik kan het alleen niet omdat er nergens een installateur te vinden is. 8)7

[ Voor 41% gewijzigd door MotorBeast op 22-05-2022 13:28 ]

• georgeboot
MotorBeast schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:26:
Heb je het L/W topic al gelezen?
Ja een pagina of 100 en alle overzichten enzo. Nog altijd druk aan het scrollen.

Wat betreft een airco in slaapkamer, is zoiets überhaupt mogelijk? Of maar losse minisplit voor kopen?

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

georgeboot schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:22:
[...]

Je hebt vergelijkbaar verbruik van gas, vvw, huis als ik en dat doen we ook full electric.

Wij hebben een huis bj88/89 met 3 groepen vvw 15cm hoh en gaat prima, wel even een gesloten verdeler monteren maar dan kan je los, vergeet niet dat een warmtepomp lang draait en warm houd itt een cv die warm brult eens in de zoveel tijd. :)

Sww met een gekoppelde boiler, warmtepomp boiler of e-boiler of combi van beide.
Ik denk dat het haalbaar is hoor.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• evleerdam
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:32
georgeboot schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Ja een pagina of 100 en alle overzichten enzo. Nog altijd druk aan het scrollen.

Wat betreft een airco in slaapkamer, is zoiets überhaupt mogelijk? Of maar losse minisplit voor kopen?
Die airco in je slaapkamer, het ontgaat me een beetje wat je nu wil. Wil je 1 buitenunit (lucht) en dan 2 binnen units, zowel water als lucht?

Dus een multi split warmtepomp maar die lucht/lucht en lucht/water combineert?

It was then that I realized that the question mark was the answer to all my questions.

• georgeboot
evleerdam schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:51:
[...]

Die airco in je slaapkamer, het ontgaat me een beetje wat je nu wil. Wil je 1 buitenunit (lucht) en dan 2 binnen units, zowel water als lucht?

Dus een multi split warmtepomp maar die lucht/lucht en lucht/water combineert?
Ja inderdaad, precies dat!

Ik wil een lucht/water warmtepomp en een lucht/lucht airco voor de slaapkamer. Kun je de 2 buitenunits combineren?

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:44

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
ja er zijn een beperkt aantal systemen die dat kunnen, ik ben alleen even de naam kwijt er is zelfs een tweaker die het heeft.

Wat makkelijker en meer mainstream: Met een L/W wp kan je aan fancoils denken. die ontvochtigen ook uiteindelijk is dat het grootste probleem van koelen met een vloer, condens en een moeras klimaat, daar heb je dan minder last van. het lijkt mij trouwens sterk dat de wamte direct door een muur met spouw heen komt, de snelle warmte komt doorgaans door het glas of door het dak.

• georgeboot
Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:40:
[...]
, wel even een gesloten verdeler monteren maar dan kan je los
Dat kan inderdaad prima. Vloerverwarming wordt dan als het ware een heel grote radiator, ipv een los systeem.

Hoe gaat dit dan werken icm radiatoren? Vloerverwarming moet 35 a 40c zijn, maar vraag me af of ik het met 40c in radiatoren boven ga trekken. Heb denk toch wel 50 nodig, maar das weer veel te warm voor de vloer. Hoe scheid je de boel van elkaar?

• bopke_wezep
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 30-07-2022
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bq6-8w0OWXl5I43DkoIir9LkDpY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TQt4w0MkFdV2LOGFbc3gLC9Q.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ip3E0IAKjCGXfiLzAL1AXHZbXpI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iUl5gUrJsdK7zzwxgvGWPGVz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_009fS78A-aMf-0AELuDt3Z1dBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ga1txXhZzVqJZYjaljlAmSSy.jpg?f=fotoalbum_large

woning uit 1987 . warmwater uit een ventilatieluchtwarmtepompboiler , en verwarming uit een lucht/water buitenunit , afgiftesysteem Jaga convectoren met DBE en gedeeltelijk vloerverwarming.
Gas is afgesloten _/-\o_ ,totaal jaarlijks stroomverbruik woning rond de 8000 KWH ;)
als je dan zonnepanelen hebt kan je al redelijk reduceren

[ Voor 4% gewijzigd door bopke_wezep op 22-05-2022 14:13 ]

• Rol-Co

Rol-Co

georgeboot schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Dat kan inderdaad prima. Vloerverwarming wordt dan als het ware een heel grote radiator, ipv een los systeem.

Hoe gaat dit dan werken icm radiatoren? Vloerverwarming moet 35 a 40c zijn, maar vraag me af of ik het met 40c in radiatoren boven ga trekken. Heb denk toch wel 50 nodig, maar das weer veel te warm voor de vloer. Hoe scheid je de boel van elkaar?
Boven heb ik jaga's strada opgehangen met thermostaatkraan , stonden toen nog wel op mp als foute bestelling maar dat zal inmiddels niet meer omdat er veel mensen zijn die ze willen of zoeken. Maar dat zou je boven kunnen doen, eventueel met DBE er op.
Echter stoken wij boven nagenoeg niets, vaak een raam open dus heeft dan ook geen zin toch? Alleen de badkamer loopt bij ons mee 24/7 maar heeft ook vvw doormiddel van de oude radiator aansluiting. Die kunnen we ook niet regelen maar hoeft ook niet.
Wij verwarmen op 30-32 graden en het is 24/7 21,5 in de kamer.

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@bopke_wezep Wat is het stroomverbruik van die warmtepomp?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

• bopke_wezep
HereIsTom schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:35:
@bopke_wezep Wat is het stroomverbruik van die warmtepomp?
deze is berekend op 4500 Kwh per jaar , en dat klopt wel aardig de laatste jaren

• Rol-Co

Rol-Co

bopke_wezep schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:38:
[...]

deze is berekend op 4500 Kwh per jaar , en dat klopt wel aardig de laatste jaren
Hoeveel kW is die wp? Het lijkt me veel namelijk.
Normaal is de vuistregel het gasverbruik x2-2,5 is elektra verbruik wp.

• bopke_wezep
Rol-Co schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:46:
[...]

Hoeveel kW is die wp? Het lijkt me veel namelijk.
Normaal is de vuistregel het gasverbruik x2-2,5 is elektra verbruik wp.
Dit is een f2040-8 unit , wij hebben de temperatuur dag en nacht op 21 graden
Ons gasverbruik lag op 2100 kuub gas ... >:)

[ Voor 7% gewijzigd door bopke_wezep op 22-05-2022 14:51 ]

• Rol-Co

Rol-Co

bopke_wezep schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:48:
[...]

Dit is een f2040-8 unit , wij hebben de temperatuur dag en nacht op 21 graden
Ons gasverbruik lag op 2100 kuub gas ... >:)
6,8kW dus,
https://www.warmtepompen-...r-warmtepomp-nibe-f2040-8

En wat was je gasverbruik voor de wp?
2100 dus

Wij hebben een 7kW die het makkelijk doet, 24/7 21,5 in de kamer en geen verlagingen. Een jaarlijks verbruik van 1960kWh - 2160kWh. Het was 1000 m3 voor alleen verwarmen.

• MotorBeast
  • Nu online
georgeboot schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:59:
[...]

Mijn huis boven blijft bijna altijd in de winter 19 graden (1978 met sinds deze winter HR++) en stookte hiervoor niet hoger dan 40 graden aanvoer met cv en had boven nauwelijks de radiatoren open. Heb nu L/L om te verwarmen en dat lukt makkelijk dus waarom zou jij boven 50 graden nodig hebben? Niet eerst de temperatuur binnen naar 16 graden laten droppen maar het overal zo constant mogelijk houden. En wel ventileren maar niet uren luchten met ramen open in de winter zoals ik sommige hier in de wijk zie doen.

• georgeboot
Dank voor alle antwoorden!

All-electric doorrekenen dan maar. Ik heb zo'n beetje 7kW nodig volgens koevlaas2. Wil er ook meteen sww mee doen, dus gaan zoeken naar 9-10kW.

Ik zit dus te kijken naar een monoblock van 9-10kW. Daar ga ik een boilervat van 250 of 300 liter naast zetten met driewegklep enz. Zijn er ook vaten die zowel als buffer als boilervat kunnen fungeren? En heb ik überhaupt een buffer nodig? Van wat ik hier globaal lees kan het in elk geval geen kwaad, of klopt dat niet?

Ik kom bijvoorbeeld deze tegen: Gree GRS-CQ10Pd/NhG-K (specs). Kan er op het forum niets over vinden (überhaupt weinig over Gree). Deze is toevallig ergens op voorraad – ook wel een unicum in Nederland.

Ben ik nou heel gek als ik zoiets doe, of toch maar een LG monoblock o.i.d. uit Oost-Europa halen, omdat die nou eenmaal wat bekender zijn?

[ Voor 5% gewijzigd door georgeboot op 23-05-2022 13:01 ]

• MotorBeast
  • Nu online
@georgeboot Koevlaas formule is inclusief SWW ;)

Ga hier maar eens mee rekenen https://bouw-energie.be/n...n/warmteverliesberekening

Voor de subsidie heb je wel een installateur nodig en mag je dus niet zelf de boel installeren. Succes daarmee. Ik zoek al maanden iemand. :'(

[ Voor 33% gewijzigd door MotorBeast op 23-05-2022 19:17 ]

• Rzaan
  • Registratie: Mei 2018
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

MotorBeast schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:15:
Voor de subsidie heb je wel een installateur nodig en mag je dus niet zelf de boel installeren. Succes daarmee. Ik zoek al maanden iemand. :'(
Zoek je een installateur of alleen iemand die er voor zorgt dat je subsidie krijgt?

• MotorBeast
  • Nu online
Rzaan schreef op maandag 23 mei 2022 @ 19:31:
[...]

Zoek je een installateur of alleen iemand die er voor zorgt dat je subsidie krijgt?
Installateur. Ik heb andere kwaliteiten.

• georgeboot
Sta zelf bij de kvk ingeschreven onder bouwnijverheid (even nagevraagd bij RVO) dus subsidie komt wel goed.
Ah dank!

Netto energiebehoefte: 7.38kW

Maar dat is gerekend met -8. Een beetje stevige winter vraagt wel wat meer natuurlijk. Dus een beetje marge kan geen kwaad.

Heb ik met mijn systeem wel voldoende flow als ik alleen m’n vloerverwarming (6 groepen) open heb? Lees elders op het forum dat je wp bijv tenminste 15L/m wilt doen maar je vloerverwarming maar 10L/m kan. En je dus flow tekort komt.

[ Voor 74% gewijzigd door georgeboot op 23-05-2022 20:29 ]

• MotorBeast
  • Nu online
georgeboot schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:10:
Sta zelf bij de kvk ingeschreven onder bouwnijverheid (even nagevraagd bij RVO) dus subsidie komt wel goed.

[...]

Ah dank!

Maar dat is gerekend met -8. Een beetje stevige winter vraagt wel wat meer natuurlijk. Dus een beetje marge kan geen kwaad.

Heb ik met mijn systeem wel voldoende flow als ik alleen m’n vloerverwarming (6 groepen) open heb? Lees elders op het forum dat je wp bijv tenminste 15L/m wilt doen maar je vloerverwarming maar 10L/m kan. En je dus flow tekort komt.
Welke -8? https://www.wintergek.nl/...lde-temperatuur-nederland Ik zie ze ook nooit meer komen helaas echte winters.

Die andere vraag moet je even een ander laten beantwoorden.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

Die inschrijving stelt inderdaad niets voor.
Maar ik vroeg me af of je subsidie kunt aanvragen als je zowel de klant als de installateur bent.
Weet jij dat?

Overigens las ik bij de Vereniging Eigen Huis dat er volgend jaar ook subsidie verstrekt wordt bij DHZ'ers.
Tenminste dat is de verwachting volgens hen.

• georgeboot
Rzaan schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 09:40:
[...]
Maar ik vroeg me af of je subsidie kunt aanvragen als je zowel de klant als de installateur bent.
Weet jij dat?
Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik zie niet in waarom niet. Volgens RVO moet de leverancier als bouwnijverheid ingeschreven staan, meer controleren ze niet.

In mijn geval heb ik een BV (rechtspersoon) en zijn koper en verkoper dus juridisch verschillende entiteiten.

• Rzaan
  • Nu online

Rzaan

Altijd zoekende

georgeboot schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 10:00:
[...]

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar ik zie niet in waarom niet. Volgens RVO moet de leverancier als bouwnijverheid ingeschreven staan, meer controleren ze niet.

In mijn geval heb ik een BV (rechtspersoon) en zijn koper en verkoper dusjuridisch verschillende entiteiten.
Dat klopt.
Zo heb ik een hypotheek bij mijn eigen BV, en dat mag, mits de juiste documenten.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Voorzie al leidingen voor die houtkachel, dat je er je boilervat (SWW en eventueel verwarming) mee kan opwarmen. Is het dan eens echt koud, kan je daarmee ook vlotter opwarmen. En het kan je geruststellen om de CV er echt uit te doen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bopke_wezep

[...]

Ah dank!

6 kw warmtepomp is voldoende , er wordt nooit een warmtepomp berekend met 100 % dekking ,
je hebt alleen je volledige dekking nodig in die paar koude dagen per jaar die je op 1 hand kan tellen ..
en dat kan je opvangen met een naverwarmer ( electrisch element )
scheelt pendelgedrag (veel start/stops van de compressor) ,scheelt aanschafkosten :*)

• georgeboot
bopke_wezep schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 19:01:
[...]
en dat kan je opvangen met een naverwarmer ( electrisch element )
scheelt pendelgedrag (veel start/stops van de compressor) ,scheelt aanschafkosten :*)
Hoe ziet zoiets er praktisch uit? Een elektrische spiraal in het buffervat, beetje idee elektrische boiler? Of echt een losse (3 fasen, heb ik niet) naverwarmer zoals je ze ook voor SWW hebt?

En is er al iemand die een idee heeft over flow in het systeem en of ik een buffervat nodig ga hebben?

• georgeboot
Ik heb uiteindelijk een LG HM091MR U44 (9kW monoblock) gekocht. Voor nu komt er geen naverwarmer bij. Kan altijd nog tamelijk eenvoudig tijdens de winter. Qua elektra houdt ik er wel rekening mee. De pomp kan naar verluid best goed moduleren, en met een open verdeler op mijn vloerverwarming zou ik voldoende flow moeten hebben.

Voor warm water ga ik een warmtepomp boiler met extra spiraal kopen (VAILLANT AROSTOR VWL BM 270/5), zodat ik 2x subsidie krijg en de LG kan helpen met opwarmen warm water als dat nodig is.

We wilden sowieso al een houtkachel kopen, dus dat wordt dan ook maar meteen onze backup voor erg koude winters.

Als laatste ga ik denk ik nog onze spouwmuren (7cm waarvan 4 met glaswol) na-isoleren. Daarna daalt m’n warmteverlies zo’n 1-1,5kW.

Dank voor al het advies hier!

Pagina: 1