Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0alKiller
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 02-05 11:46
Ik heb in het verleden al een receiver gekregen (Pioneer VSX-S500). Deze is vorig jaar na enkele maanden overleden. Daarnaast heb ook speakers gekregen. Deze zijn echter geen standaard home cinema speakers en ik kom er niet uit of ze nu wel of niet kunnen werken met onderstaande receivers. De speakers die ik heb zijn namelijk afkomstig van radiosetjes en ik heb in totaal 3 verschillende speakers op 5 uitgangen in gebruik.

Ik zoek een?
Receiver

Wat is je budget?
maximaal €700

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Afspelen van muziek via Bluetooth, spelen van games in surround, films met surround

De volgende apparaten sluit ik aan op de receiver:
4k TV (LG NanoCell 49NANO816NA)
Ziggo Mediabox
PS4 Slim
In de toekomst eventueel een Nintendo switch.

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik heb een Sony STR-DH590 op het oog, of in een iets hoger budget eventueel de Denon AVR-S660H

Welke vragen heb je hier nog over?
De speakers zijn als volgende:

Front Center: Panasonic SB-PM500 speaker, weerstand 6 ohm, geen vermogen aangegeven op de speaker.
Front L & Front R: Sony SS-CBX30 speaker, weerstand 6 ohm, geen vermogen aangegeven op de speaker.
Rear L & Rear R: Panasonic boekenplankspeaker van een antiek home cinema systeem, ik vermoed 8 ohm weerstand, geen idee over het vermogen
Subwoofer: Yamaha YAMAHA NS-SW200.

Omdat ik 3 speakers van 6 ohm heb en 2 speakers van 8 ohm, allemaal aangesloten op een eigen aansluiting kom ik er niet uit of de bovenstaande receivers (STR-DH590 of de AVR-S660H) werken, de STR-DH590 zit namelijk tussen de 6 en de 16 ohm, de AVR-S660H tussen 4 en 16 ohm.

Aan de ene kant lees ik berekeningen waar ik niet uitkom; maar die zouden als volgt zijn voor de front speakers: (6x6)/(6+6)=3 ohm.
Aan de andere kant lees ik dat weerstand met een korrel zout gemeten kan worden omdat dat van belang is met grote ruimtes of hard geluid.
Mijn woonkamer is +/- 30m² en hard zet ik mijn geluid niet.

Concreet is mijn vraag: Werken deze receivers met de combinatie van speakers en weerstanden die ik heb of is er de verwachting dat het tegen problemen aanloopt? Wat zouden jullie dan aanraden?

Beste antwoord (via c0alKiller op 25-05-2022 11:18)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:30

FeaR

In GoT we trust

c0alKiller schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:53:
Werken deze receivers met de combinatie van speakers en weerstanden die ik heb...
Ja, en alle andere receivers ook. Vermogen en weerstand zijn niet interessant om naar te kijken. Een receiver kies je op functies. Denk aan het aantal HDMI ingangen, HDMI versie, Room EQ, Phono In, et cetera. Zelfs de looks van het apparaat zou ik hoger op de lijst zetten om naar te kijken dan vermogen en weerstand.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14:30

FeaR

In GoT we trust

c0alKiller schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:53:
Werken deze receivers met de combinatie van speakers en weerstanden die ik heb...
Ja, en alle andere receivers ook. Vermogen en weerstand zijn niet interessant om naar te kijken. Een receiver kies je op functies. Denk aan het aantal HDMI ingangen, HDMI versie, Room EQ, Phono In, et cetera. Zelfs de looks van het apparaat zou ik hoger op de lijst zetten om naar te kijken dan vermogen en weerstand.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Exact wat @FeaR zegt.

Om je te helpen met de afwegingen Jorgen in "Keuze tussen receivers"

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:42
Je budget is €700, maar je hebt een receiver van €400 op het oog… ik snap dat een budget niet helemaal op hoeft, maar dit ligt relatief wel erg veel uit elkaar.

Met jouw budget zou ik toch zeker naar een receiver kijken die HDMI 2.1 ondersteunt. Je tv doet dat en wellicht je toekomstige gameconsole ook wel. Ben je daarmee iig toekomstproof.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0alKiller
Dank voor de antwoorden.

@FeaR & @Jorgen bedankt, de functies waar ik voornamelijk naar kijk is het aantal aansluitingen en bluetooth. Naar mijn kennis is de bluetooth versie minder van belang omdat alle bluetooth versies met elkaar compatibel met elkaar zijn en ze allemaal muziek afspelen.
Het scheelt in ieder geval een hoop denkwerk om te weten dat ik niet hoef te kijken naar vermogen en weerstand. Veel van de sites die advies geven over receivers maken daar wel een deal van.

@Hulleman Ik ben echt een leek op het gebied van receivers. Ik heb er eentje gekregen, die werkte totdat hij het niet meer deed. Dat is hoe ver mijn kennis gaat. Mijn budget is zo hoog omdat de STR-DH590 op het oog het meest aantrekkelijke lijkt, maar voor hetzelfde geld wordt er heel sterk tegen die receiver geadviseerd. De tweede receiver die ik op het oog had was €600 euro, de maximaal 700 is zodat ik daar ook nog enigzins overheen kan indien nodig.

Ik weet uberhaupt niet wat er meer impact heeft op de kwaliteit van het geluid: De receiver of de speakers. Ik vermoed dat veel mensen een receiver kopen en daarbij passende speakers aanschaffen?

HDMI is iets waar ik eerlijk gezegd niet eens aan had gedacht, als PC gamer gebruik ik DisplayPort waar mogelijk :) Maar aangezien mijn TV enkel HDMI 2.0 heeft, ik een PS4 heb, en mogelijk een Switch aanschaf, die beide maximaal 1080p doen denk ik dat het ook niet nodig is?

Op korte termijn (lees: Komende 4-5 jaar) heb ik geen console op de planning staan die uberhaupt 4k afspeelt.

Vervolg vraag (hoop dat het mag): Zijn ondersteunde Dolby versies een punt om naar te kijken of is alles óf door Dolby óf door DTS ondersteund? Er zijn zoveel verschillende versies dat er teveel bomen in het bos staan.

Ik zie nu trouwens dat bol een aanbieding heeft voor een DH790 voor een paar tientjes meer. Ga daar ook nog is naar kijken.

[ Voor 3% gewijzigd door c0alKiller op 23-05-2022 21:39 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15:43

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@c0alKiller alle speakers werken op alle receivers. De enige invloed die een receiver op het geluid heeft is volume/equalizer. Als je 2 receivers exact hetzelfde afstelt, krijg je exact hetzelfde geluid. Er bestaan dus geen 'bijpassende speakers' (dat zijn ze namelijk allemaal),zolang je gangbare modellen kiest en geen exotisch spul

Ja je kijkt wel naar Dolby /Dts, maar daar zit ook een back-up in. Alle dvd/bluray's hebben ook een back-up track zodat als je receiver het niet ondersteunt, je tenminste wel de basic surround beleving hebt. Kijk naar DD+, Dolby TrueHd en Dts HDMA. Dan heb je de belangrijkste formaten gehad.

Voor wat jij aansluit is hdmi 2.0b ruim voldoende

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hulleman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20-05 15:42
c0alKiller schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:14:
Dank voor de antwoorden.

@FeaR & @Jorgen bedankt, de functies waar ik voornamelijk naar kijk is het aantal aansluitingen en bluetooth. Naar mijn kennis is de bluetooth versie minder van belang omdat alle bluetooth versies met elkaar compatibel met elkaar zijn en ze allemaal muziek afspelen.
Het scheelt in ieder geval een hoop denkwerk om te weten dat ik niet hoef te kijken naar vermogen en weerstand. Veel van de sites die advies geven over receivers maken daar wel een deal van.

@Hulleman
Ik weet uberhaupt niet wat er meer impact heeft op de kwaliteit van het geluid: De receiver of de speakers. Ik vermoed dat veel mensen een receiver kopen en daarbij passende speakers aanschaffen?

HDMI is iets waar ik eerlijk gezegd niet eens aan had gedacht, als PC gamer gebruik ik DisplayPort waar mogelijk :) Maar aangezien mijn TV enkel HDMI 2.0 heeft, ik een PS4 heb, en mogelijk een Switch aanschaf, die beide maximaal 1080p doen denk ik dat het ook niet nodig is?

Op korte termijn (lees: Komende 4-5 jaar) heb ik geen console op de planning staan die uberhaupt 4k afspeelt.
De speaker heeft veel meer impact op het geluid dan de receiver. De receiver heeft niet zoveel impact op het geluid. Het kan heel goed zijn dat speakers met een andere receiver ineens heel anders klinken, maar dat zit dan eerder in equalizers in de receiver. Zodra je de instellingen van 2 receivers gelijk instelt, zullen je speakers hetzelfde klinken.

Wat @Jorgen zegt, HDMI 2.0b is voor jou voldoende. Ik had het verkeerd gezien dat jouw TV HDMI 2.1 zou ondersteunen, dat klopt inderdaad niet.

De Sony DH590 of DH790 die je op het oog hebt, moeten prima werken (y) Grootste verschil tussen die 2 is dat de DH790 een 7.2 receiver is (DH590 5.2) en de DH790 Dolby Atmos en DTS:X ondersteunt, de DH590 doet dat niet. Moet je voor jezelf afwegen wat je nodig hebt. Dolby Atmos is alleen leuk als je ooit van plan bent speakers in het plafond te monteren.

LG OLED C3 65" | Marantz SR5010 | Focal Aria 926 | Focal Aria CC900 | Boston Acoustics A25 | SVS PB-1000 | Nvidia Shield 2017 | Playstation 5 | Playstation Portal | Xbox Series X |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0alKiller
Dank voor de antwoorden allemaal!

Ik heb uiteindelijk voor de STR-DH790 gekozen. Net besteld; wordt vanavond geleverd, ben erg benieuwd!

Kan in ieder geval niet wachten om weer games te spelen of films te kijken met surround.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGarrett
  • Registratie: April 2020
  • Niet online
c0alKiller schreef op woensdag 25 mei 2022 @ 11:18:
Dank voor de antwoorden allemaal!

Ik heb uiteindelijk voor de STR-DH790 gekozen. Net besteld; wordt vanavond geleverd, ben erg benieuwd!

Kan in ieder geval niet wachten om weer games te spelen of films te kijken met surround.
Ben benieuwd naar je ervaring met de DH790! Zou je die willen delen hier nadat je het geheel uitgebreid hebt getest.

Ben zelf ook opzoek naar een nieuwe receiver als vervanger voor mijn huidige Sony STR-KSL 600. Had zelf ook al gekeken naar de DH79 aangezien mijn goede ervaring met de eerdere Sony.
Pagina: 1