Plafondlamp zonder schakeldraad aansluiten

Pagina: 1
Acties:

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 09:06
Hoi!

Kennelijk heb ik maanden terug niet opgelet toen ik draden heb getrokken, en ik zit nu met een probleem dat ik wil oplossen.

Ik heb een wandschakelaar die een plafondlamp moet bedienen.

Plafondpunt heeft nul en schakeldraad. Maar: de schakeldraad loopt niet door naar de wandschakelaar. Er staat wel stroom op, dus die heb ik ergens aan een fasedraad geknoopt.
De inbouwdoos voor de wandschakelaar heeft nul en fase, en dus geen schakeldraad.
Als ik een plafondlamp aansluit dan brandt deze dus, maar kan 'm niet schakelen. Ik kan ook geen schakeldraad meer bijtrekken.

Valt er middels smart bulbs en wifi schakelaars iets te verzinnen zodat de wandschakelaar wel gewoon de lamp kan bedienen? Voorwaarde is dat ik dezelfde Jung bedieningsknoppen en afdekramen kan gebruiken als in de rest van het huis.

Alle ideeen zijn welkom O+

edit: ik kan niet meer bij de centraaldoos want er is inmiddels gestuct. Draden bijtrekken gaat helaas echt niet meer :F

[ Voor 6% gewijzigd door supern0va op 22-05-2022 13:02 ]

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:39
supern0va schreef op zondag 22 mei 2022 @ 11:50:
dus die heb ik ergens aan een fasedraad geknoopt.
Dan lijkt me de oplossing toch niet zo moeilijk??
Zoek even uit waar die "ergens" zich bevind, waarschijnlijk de centraaldoos, (kan eigenlijk letterlijk maar op één plaats zijn) en vind daar de draden die naar je schakelaar lopen, en die naar je lichtpunt lopen, en los het probleem op.

Ga alsjeblieft niet met halfslachtige oplossingen werken als smart-bulbs om een gebrek in je bekabeling op te lossen... das gewoon prutswerk. Zeker als je zwarte aan bruine draden geknoopt hebt.

Ik begrijp ook niet waarom je niet de draden kunt verwisselen of erbij kunt trekken.
Je beschrijft dat je in elk van de twee buizen maar twee draden hebt zitten. (nul/fase en nul/schakel)... Dan kun je toch prima er nog een draad bij trekken? Desnoods drie nieuwe draden aan de twee bestaande maken, en de twee draden uit de buis trekken, waarbij je tegelijkertijd de drie nieuwe er terug in trekt.. dat zou moeten gaan. (of anders 2-voor-2 draden vervangen, waarbij je ergens een zwarte met een bruine verwisselt bijvoorbeeld)

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Ferruginous Hwk
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Helemaal eens met @BrainCrash . Ga alsjeblieft het probleem oplossen door de schakeldraad te traceren en de situatie weer NEN1010 te herstellen. Die regels zijn er niet voor niets. Het is meer dan een kleurtje. De schakeldraad is ook dunner.

Je hebt een brandgevaarlijke situatie gecreëerd die je m.i. zo snel mogelijk - goed - wil oplossen.

Dus ophouden met oplossingen zoeken om te werken met de huidige situatie maar de boel fatsoenlijk herstellen.

Everything should be made as simple as possible, but not simpler. (A. Einstein)

• supern0va
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07-11 09:06
Ik ben het helemaal met jullie eens - ik zou dit liefst 'goed' herstellen door weer in de bedrading te duiken.
Helaas is er inmiddels gestuct en kan ik niet meer bij de centraaldoos :\

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Je weet dat die centraaldoos gewoon bereikbaar moet blijven?

• I_IBlackI_I
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 19:20
Wat stucwerk weghalen. Draden oplossen. Fatsoenlijke afdekplaat monteren. Klaar is Kees!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:02
supern0va schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:01:
Ik ben het helemaal met jullie eens - ik zou dit liefst 'goed' herstellen door weer in de bedrading te duiken.
Oplossing is dus zorgen dat die centraaldoos bereikbaar is. Al het andere is prutswerk.

• 1107972
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:43
Zoals gezegd centraal doos bereikbaar maken en zorgen voor de juiste bedrading. Uiteindelijk wil je toch ook s’nachts met een gerust hart je ogen dicht doen.

Slaap je zo ie zo goed en ben je bereid een gokje te nemen met je eigen leven en die van je omgeving als inzet kan je denken aan de producten van klik aan en klik uit of shelly. Deze hebben zowel zenders als ontvangers die je achter de schakelaar of in de centraaldoos kan monteren.

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:51
supern0va schreef op zondag 22 mei 2022 @ 13:01:
Als je het 'goed' wilt hebben dan behoren alle verbindingen dus gewoon bereikbaar te zijn.

Je ervaart nu waarom dit handig is.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• BrainCrash
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:39
1107972 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 19:29:
die je […] in de centraaldoos kan monteren.
:+
————
@supern0va
Toch zul je dan echt die centraaldoos weer open moeten maken.
Zoals al tig keer gezegd, is het gewoon verplicht om die bereikbaar te houden.
Los daarvan heb je lijkt me ook direct met een verborgen gebrek te maken zodra je het huis wil verkopen waarvan je zelf op de hoogte bent. Moet je ook niet willen.

Stucwerk kun je gewoon met een stanleymesje, schroevendraaier, multitool etc. weghalen/snijden/tikken ter plekke van de centraaldoos, en er een mooi afdekkapje op zetten.

[ Voor 61% gewijzigd door BrainCrash op 23-05-2022 08:57 ]

-They say the User lives outside the Net, and inputs games for pleasure.... No one knows for sure... but I intend to find out!! .... REBOOT!!!!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Alles correct aansluiten in de centraaldoos is volgens mij al benoemd :+

Andere optie zou inderdaad een smart bulb kunnen zijn. Of als je het er schakelmateriaal dat je nu hebt wilt blijven gebruiken is een combinatie van een Shelly i3 achter je knop en bijvoorbeeld een Shelly 1/dimmer bij de lamp ook nog een optie. Die oplossing heb ik zelf ook gebruikt om een lamp op afstand te schakelen, WAF-proof.
Pagina: 1