Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 12-03-2024
Hey ik heb eigenlijk altijd al last gehad van mijn computer die uit zichzelf herstart. Dit wordt voor een reden tijdens de warmere maanden veel erger dan tijdens de winter maanden
Echter is het nu zodanig erg dat ik kan inloggen en de computer die daarvoor zichzelf al herstart.

In de event viewer kan ik zien dat het een kernel 41 error geeft.

Specificaties:

-Ram: Trident G.skillz rgb 3200 mhz
-Processor: Ryzen 3700x
-Gpu: Powercolor red devil rx 5700xt
-Nvme: 1tb samsung 970 evo
-Mobo: msi b450 Tomahawk Max
-Psu: corsair tx550W
-Case: Fractal Design Meshify c

Dingen die ik al heb geprobeerd:
-nieuwe noctua case fans geinstalleerd (denkende dat het een hitte probleem was ivm het verergeren in de warmere maanden)
-memtest (aangezien het eerder had geholpen xmp uit te zetten en de ram speed te verlagen)
-bios update naar de laatste versie
-ander stopcontact geprobeerd

Conclusies:
-Lijkt niet aan de temperatuur te liggen.

Ik had ergens gelezen dat het kan komen omdat mijn psu daisychain stroom geeft aan de videokaart. Zou dit problemen kunnen veroorzaken? Of hebben jullie een ander idee wat het probleem zou kunnen zijn of wat ik zou kunnen proberen?

Alvast bedankt :)
Daan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Djarune
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 19:33
Het klinkt als een brakke voeding. Misschien kun je eens in de BIOS checken of de 12V rail echt 12V geeft en niet bijvoorbeeld 11V of nog minder.

Indien je in het bezit bent van een multimeter en een paperclip dan kun je de voeding nog nauwkeuriger meten: YouTube: Manually Test a (PSU) Power Supply With a Multimeter by Britec

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIy1UvZY4RlxDVlADh3Q7Itfq00=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LFPMBQybi4V79RooGT34px9j.jpg?f=fotoalbum_large
Dit zijn de reading, een korte google search laat zien dat deze waardes normaal zijn. Mijn computer is nog niet gecrasht in de 15 minuten dat ik erop zit. Helaas is in het verleden gebleken dat dit geen garantie is van de stabiliteit over een paar uur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dalu
[SOLVED]
Ik heb de oude PSU van een vriend geleend, heb nu nergens last van.
Ik kan mijn ram weer op 3200 mhz en xmp profile aanzetten, zonder dat de pc reboot!
Dit was voorheen niet het geval.

Op mijn PSU heb ik 10 jaar garantie, echter vraag ik mij af of de PSU daadwerkelijk kapot is, of dat het aan mijn systeem ligt.
Aangezien ik bij de verkooper zelf voor de verzendkosten moet betalen, vraag ik mij nu af of het het waard is om hem terug te sturen voor garantie?
Dit omdat de waardes in de bios wel prima waren.
Heeft iemand hier ervaring mee? Kunnen ze bij de webshop wel zien dat er iets verkeerd mee is?

Met vriendelijke groet,
Daan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:30
Dalu schreef op zondag 29 mei 2022 @ 16:07:
[SOLVED]
I
Op mijn PSU heb ik 10 jaar garantie
TXM heeft geen 10 jaar garantie.
pricewatch: Corsair Enthusiast TX550M kwam met 5 jaar garantie. pricewatch: Corsair TX550M en pricewatch: Corsair TX550M (2021) krijgen 7 jaar mee.
echter vraag ik mij af of de PSU daadwerkelijk kapot is, of dat het aan mijn systeem ligt.
Test in een ander systeem.
Aangezien ik bij de verkooper zelf voor de verzendkosten moet betalen, vraag ik mij nu af of het het waard is om hem terug te sturen voor garantie?
Niet als je niet zeker weet of het aan de voeding ligt. Werk merk en type voeding zit er nu in?
Dit omdat de waardes in de bios wel prima waren.
Je zou nog kunnen dubbelchecken met een multimeter.
Kunnen ze bij de webshop wel zien dat er iets verkeerd mee is?
Die testen met een systeem en hooguit meten ze de spanning met een multimeter. Andere testapparatuur hebben ze niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dalu
Ik wil op deze topic terug komen voor mensen die ooit hetzelfde probleem ervaren.
De klachten waren heel vaag, een lichte offset op de cpu zorgde ervoor dat hij iets stabieler liep.
Helaas was dat niet van lange duur.
Ik heb hem naar een repairshop gebracht en daar kwamen ze tot de conclusie dat het een faulty CPU was.
Pagina: 1