Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 19-05 19:33
EDIT: Goed, "oplichting" is misschien te chargerend... "Onethische zaakjes"? "Misbruik van mensen die niet goed zijn voorgelicht?"

---

Ik zag dat we op Tweakers al een paar topics hebben over het Stap-budget.

Op zich vind ik't een heel mooi initiatief van de overheid, maar je ziet dat er nu ook al genoeg mensen proberen een graantje mee te pikken. Trainingen met weinig waarde voor de banenmarkt, bijvoorbeeld.

Maar de ergste? Ik krijg net een YouTube reclame voorbij waarvan ik meteen roep "hoe is het mogelijk dat dit mag?!". Het was een reclame van GrowthTribe.io, die je lokken met een kans om geld te verdienen ("tot wel €5500"). Het enige waar je aan moet voldoen, volgens hen "is in de EU wonen, 18+ te zijn, Nederlander te zijn en een BSN te hebben". Daarna is het "zo simpel als jezelf registreren, je Stap-budget claimen, en referrals te doen naar vrienden en familie!".

Voelt voor mij enorm als pyramide-spel meets overheids-subsidies: zorg dat anderen hun overheidsgeld ook hier dumpen, dan krijg jij een beetje uitbetaald.

Hoe is dit iets dat mag?

EDIT:
Goed, ik moet mijn verhaal bijstellen: ze beloven je geen uitbetaling. Ze beloven je "up to €5500 in rewards", en marketen Stap als een manier om "get €1000 (up to 100%) off your GrowthTribe course".

En als je dus anderen aanbrengt, krijg je meer korting op andere cursussen. Dan vraag ik me natuurlijk nog wel af hoe waardevol die cursussen überhaupt waren, maar okay.

Goed, de soep wordt dus niet zo heet gegeten als ik eerst vreesde.

[ Voor 24% gewijzigd door Liegebeest op 21-05-2022 20:25 . Reden: Titel was te chargerend ]

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-05 20:55
Dat mag niet...
Maar de controle is achteraf. Al die mensen dragen waarschijnlijk een deel van hun "gratis STAP budget" af aan de organisatie.
De overheid vordert na controle het volledige bedrag terug. En dan is de organisatie al lang met hun deel verdwenen. De deelnemers die allemaal hun digiD hebben gebruikt komen er niet onderuit.

Wel een faal van de overheid overigens... Zo zouden de controle vooraf moeten doen, net als bij scholen/uni's. Maar ze maken hier dezelfde fout als met de inburgeringscursus/taalschool voor statushouders. Daar had je ook dezelfde scam.

[ Voor 26% gewijzigd door RocketKoen op 21-05-2022 19:55 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
Hun timing is natuurlijk heel sterk: per 1 Juli kunnen mensen nieuwe aanvragen voor Stap-budget indienen, dus je kan je bij deze lui alvast "voor-registreren", zodat zij op 1 Juli direct alle aanvragen de deur uit kunnen doen.

Op kantoor gingen ook al waarschuwingen rond voor phishing, omdat algemeen bekend is dat mensen rond deze tijd hun vakantiegeld krijgen. Dat's natuurlijk ook een interessant doelwit.

EDIT: Ik heb een update gedaan aan de OP, de soep wordt minder heet gegeten dan ik eerst dacht. Mea culpa.

[ Voor 12% gewijzigd door Liegebeest op 21-05-2022 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

Tja triest zulke verdienmodellen... maar als... je al gepakt wordt zijn de straffen tov drugszaken veel kleiner en je hebt ook geen last van ripdeals en andere ellende die in die drugwereld we deels via oa radio/TV horen/zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:03
STAP is gewoon een dom plan. En dit is de exponent daarvan.

Regering haalt de belastingaftrek voor relevante opleidingen weg. Niet dat deze slecht werkte, maar laagopgeleide mensen blijken wat minder belangstelling voor opleidingen te hebben of minder belangstelling voor aftrekposten, of minder geld om te besteden aan opleidingen.
Dus “kwam het geld niet terecht waar het nodig was” en wou de overheid de regie nemen. Enter STAP.

Wat hier gebeurt vind ik gewoon triest. Want het idee dat je kosten die je maakt om inkomen te verwerven kan aftrekken, dat is gewoon een zuiver concept. Als ik 100 euro moet uitgeven om er 500 te verdienen, dan vind ik het fair on over 400 belasting te betalen. Dat mooie principe wordt verlaten.

Wat ook triest is, is de lijst met opleidingen. Er staat veel rommel op, nu dus zelfs een soort MLM ponzi met overheidsgeld. Een dure cursus waarmee je leert geld te verdienen door dezelfde dure cursus te verkopen, ik vind het een ponzi.

Op de lijst staan maar weinig opleidingen die wat verdieping of modernisering geven aan mensen die al op niveau werken. De grote misser is dat we het mooie en relatief betaalbare aanbod van ons eigen publieke HO niet integraal hebben toegelaten. Maar dus wel een STAP referral cursus. Schandalige zelfoverschatting van de eigen regisserende vaardigheden door de overheid imho.

[ Voor 9% gewijzigd door t_captain op 24-05-2022 18:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Liegebeest
t_captain schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:01:
Een dure cursus waarmee je leert geld te verdienen door dezelfde dure cursus te verkopen, ik vind het een ponzi.
Dat was mijn eerste misverstand over deze lui: ze geven geen cursus over hoe je geld verdient, ze geven gelukkig cursussen die wel degelijk "iets" met een vakgebied te maken hebben. En je krijgt geen geld voor je referral, maar korting op meer trainingen.

Terzijde zijn er ook lui die wel degelijk hun Stap-budget goed inzetten. Eén van mijn leerlingen probeert't te gebruiken om via een goedgekeurde partij vouchers te kopen voor RedHat examens (die van zichzelf erg duur zijn).

Pagina: 1