Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-03 16:45
Mijn vraag
Ik wil een 1 TB HDD in een Humax 5200C vervangen door deze Crucial BX500 1TB 2,5 inch inbouw SSD met SATA III/3/600-interface: https://tweakers.net/pric...-bx500-1tb/specificaties/ en die SDD inbouwen met dit inbouwframe: https://www.amazon.nl/Cor...%2Caps%2C199&sr=8-19&th=1.
Mag ik verwachten dat dat gaat werken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Recent heb ik de 500GB HD (Seagate Pipeline ST3500312CS) die standaard in de Humax 5200C zat vervangen door 1 TB WD Blue HD (WD10EZEX). Dat werkt. Maar de WD Blue maakt meer geluid dan de oude Seagate. WD Red zou stiller zijn, maar in reacties daarover op internet klinkt iets te vaak teleurstelling door. Het komt erop neer dat ik geen 1 TB Sata HDD kan vinden waarbij men op internet unaniem tevreden is over zowel betrouwbaarheid als weinig geluid maken.

Wat ik al jaren gewend ben
Ik ben tevreden met mijn kabel-TV-aansluiting en de Humax 5200C. Werkt voor mij prima; zo goed, dat ik recent voor een haperend exemplaar vervanging heb geregeld met tweedehands inkoop op Marktplaats.

Adrie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb Reds al jaren in mijn NAS. Top!.

NB: kan je die schijven gewoon 1 op 1 verwisselen want ik heb ook zo'n ding? Draait de software niet op die schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
De Humax 5200C kan maximaal 1 TB aan, zo wordt elders op internet gemeld, met uitleg waarom.
Veel HDD's tot 1 TB werken in de 5200C, maar het gaat niet altijd goed. Een (beroeps-)technicus met ervaring met Humax-apparaten heeft me merken en modellen genoemd waarvan hij wist dat het daarmee goed zou gaan. Western Digital (WD) hoorde daarbij.

Software 5200c gaat bij formatteren niet verder dan 1 TB. Als een 2 TB-schijf al wordt geaccepteerd, dan levert dat in principe toch maar 1 TB voor opslag op (minus nog het een en ander voor het 'systeem').

Adrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:02
@A3Spruit hoe is dit afgelopen? .. ik heb ook een haperende 5200c ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Goed. Want een WD blue HDD van 1 TB geplaatst en dat werkte. Zie het resultaat in bijgaande plaatjes. Wel maakt de HDD iets meer geluid dan wat ik voorheen gewend was. Misschien ga ik ook nog eens een SSD proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNs4JmlpToPB00OSIq2m3OlMPe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usaYfdR2iEXyBN9Ht6O8CPp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXBx8vinVISdQenjoKll0NeE1aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUzlY6lzK6J1yaCPFG5Ltzad.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door A3Spruit op 26-09-2022 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:14
2TB gaat ook prima in een 5200. Het is de 5050 die max 1TB kan zonder externe hulp.

SSD zou wel moeten werken, maar denk dat je met een goedkope SSD snel door het aantal writes heen bent. De Humax schrijft nml continu naar disk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• A3Spruit
Het onderwerp is enige tijd blijven liggen, maar heb het weer opgepakt door het eerst eens te proberen met een goedkope 500 MB SSD, de Crucial MX500 NAND SATA 2,5 inch Interne SSD 500 MB, voor ruim € 36 bij Amazon. En het werkt, na enig gedoe met de fysieke kant van inbouwen. Dat is dus wel een aandachtspunt. Ik had al een Corsair SSD inbouwframe gekocht. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twOe_9Atbf2Kt5b3Vm4trUnjCXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68kLopRDNGMQeiNlMxrhLUzh.jpg?f=user_large

Daarin kun je zelfs 2 stuks 2,5 inch interne SSD plaatsen, maar het resultaat wijkt aan de buitenkant af van de bouw van een 3,5 inch HDD wat standaard in de Humax zit. Dat wil zeggen dat zo'n HDD in een Humax 5200C in een kunststof frame zit dat je na losmaken weer met schroeven vastzet op de bodem van het chassis van de Humax. De (female) stekkerset van de SATA-kabelboom steek je daarna door een opening van dat kunsstof frame om het over de (male) stekkerset van de HDD te schuiven. Zoiets wil je met een SSD ook. Maar met het Corsair inbouwframe en dat weer in het kunststof frame van de Humax voor de oorspronkelijke lukt dat aansluiten van de SATA stekkerset niet meer. De buitenkant van het Humax frame zit dan in de weg om bij de SATA stekkerset van de SSD te komen.
Als oplossing hiervoor vond ik de Orico 2,5 naar 3,5 inch hard drive adapter. Ook bij Amazon, voor € 10. Zie plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJfRfDDCY4wKY0ha60A-kj_QrLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1K6V7G4yxEJCUXnlHOvZ7hua.jpg?f=user_large
De fysieke buitenkant daarvan is als een 3,5 inch HDD. Daarvoor zit er in die adapter een fysieke SATA verloopstekkerset waarvan de fysieke uitgang naar buiten niet in lijn is met de SATA stekkerset van de SSD maar gepostioneerd als bij een 3,5 inch HDD. Het Orion frame past vervolgens prima in het kunsstofframe van de Humax en het resultaat wijkt aan de buitenkant fysiek niet af van een Humax kunststof frame met een HDD erin, zodat de SATA stekkerset van de Humax nu na inbouw wel past.

De rest ging bijna vanzelf. Aansluiten, aanzetten en dan zegt de Humax dat je 0 MB opslagruimte hebt en in hetzelfde scherm/venster dat je die opslagruimte kunt formatteren. Na kiezen voor uitvoeren van formatteren werd kort erna gemeld: opslagruimte 458 MB totaal, 63 MB gebruikt, 51 MB gereserveerd en 384 MB beschikbaar (voor opnemen). Zenderinfo en instellingen zijn elders in de Humax vastgelegd, dus niet veranderd en ik kon direct gaan opnemen. Het lichte gezoem van voorheen de HDD is nu weg en wissen gaat nu duidelijk sneller. Opstarten van het systeem gaat niet sneller, maar dat zal zijn omdat er niets is veranderd aan de centrale processer en de opslag van het 'besturingssysteem' en de al genoemde zenders en andere instellingen. Alleen de opslag van opnamen is veranderd.
Pagina: 1