Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-10 20:48
Mijn vraag
Ik wil een 1 TB HDD in een Humax 5200C vervangen door deze Crucial BX500 1TB 2,5 inch inbouw SSD met SATA III/3/600-interface: https://tweakers.net/pric...-bx500-1tb/specificaties/ en die SDD inbouwen met dit inbouwframe: https://www.amazon.nl/Cor...%2Caps%2C199&sr=8-19&th=1.
Mag ik verwachten dat dat gaat werken?

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Recent heb ik de 500GB HD (Seagate Pipeline ST3500312CS) die standaard in de Humax 5200C zat vervangen door 1 TB WD Blue HD (WD10EZEX). Dat werkt. Maar de WD Blue maakt meer geluid dan de oude Seagate. WD Red zou stiller zijn, maar in reacties daarover op internet klinkt iets te vaak teleurstelling door. Het komt erop neer dat ik geen 1 TB Sata HDD kan vinden waarbij men op internet unaniem tevreden is over zowel betrouwbaarheid als weinig geluid maken.

Wat ik al jaren gewend ben
Ik ben tevreden met mijn kabel-TV-aansluiting en de Humax 5200C. Werkt voor mij prima; zo goed, dat ik recent voor een haperend exemplaar vervanging heb geregeld met tweedehands inkoop op Marktplaats.

Adrie

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik heb Reds al jaren in mijn NAS. Top!.

NB: kan je die schijven gewoon 1 op 1 verwisselen want ik heb ook zo'n ding? Draait de software niet op die schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
De Humax 5200C kan maximaal 1 TB aan, zo wordt elders op internet gemeld, met uitleg waarom.
Veel HDD's tot 1 TB werken in de 5200C, maar het gaat niet altijd goed. Een (beroeps-)technicus met ervaring met Humax-apparaten heeft me merken en modellen genoemd waarvan hij wist dat het daarmee goed zou gaan. Western Digital (WD) hoorde daarbij.

Software 5200c gaat bij formatteren niet verder dan 1 TB. Als een 2 TB-schijf al wordt geaccepteerd, dan levert dat in principe toch maar 1 TB voor opslag op (minus nog het een en ander voor het 'systeem').

Adrie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:08
@A3Spruit hoe is dit afgelopen? .. ik heb ook een haperende 5200c ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• A3Spruit
Goed. Want een WD blue HDD van 1 TB geplaatst en dat werkte. Zie het resultaat in bijgaande plaatjes. Wel maakt de HDD iets meer geluid dan wat ik voorheen gewend was. Misschien ga ik ook nog eens een SSD proberen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TNs4JmlpToPB00OSIq2m3OlMPe8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/usaYfdR2iEXyBN9Ht6O8CPp2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RXBx8vinVISdQenjoKll0NeE1aU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vUzlY6lzK6J1yaCPFG5Ltzad.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door A3Spruit op 26-09-2022 21:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:08
2TB gaat ook prima in een 5200. Het is de 5050 die max 1TB kan zonder externe hulp.

SSD zou wel moeten werken, maar denk dat je met een goedkope SSD snel door het aantal writes heen bent. De Humax schrijft nml continu naar disk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• A3Spruit
Het onderwerp is enige tijd blijven liggen, maar heb het weer opgepakt door het eerst eens te proberen met een goedkope 500 MB SSD, de Crucial MX500 NAND SATA 2,5 inch Interne SSD 500 MB, voor ruim € 36 bij Amazon. En het werkt, na enig gedoe met de fysieke kant van inbouwen. Dat is dus wel een aandachtspunt. Ik had al een Corsair SSD inbouwframe gekocht. Zie plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/twOe_9Atbf2Kt5b3Vm4trUnjCXA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/68kLopRDNGMQeiNlMxrhLUzh.jpg?f=user_large

Daarin kun je zelfs 2 stuks 2,5 inch interne SSD plaatsen, maar het resultaat wijkt aan de buitenkant af van de bouw van een 3,5 inch HDD wat standaard in de Humax zit. Dat wil zeggen dat zo'n HDD in een Humax 5200C in een kunststof frame zit dat je na losmaken weer met schroeven vastzet op de bodem van het chassis van de Humax. De (female) stekkerset van de SATA-kabelboom steek je daarna door een opening van dat kunsstof frame om het over de (male) stekkerset van de HDD te schuiven. Zoiets wil je met een SSD ook. Maar met het Corsair inbouwframe en dat weer in het kunststof frame van de Humax voor de oorspronkelijke lukt dat aansluiten van de SATA stekkerset niet meer. De buitenkant van het Humax frame zit dan in de weg om bij de SATA stekkerset van de SSD te komen.
Als oplossing hiervoor vond ik de Orico 2,5 naar 3,5 inch hard drive adapter. Ook bij Amazon, voor € 10. Zie plaatje.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lJfRfDDCY4wKY0ha60A-kj_QrLk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/1K6V7G4yxEJCUXnlHOvZ7hua.jpg?f=user_large
De fysieke buitenkant daarvan is als een 3,5 inch HDD. Daarvoor zit er in die adapter een fysieke SATA verloopstekkerset waarvan de fysieke uitgang naar buiten niet in lijn is met de SATA stekkerset van de SSD maar gepostioneerd als bij een 3,5 inch HDD. Het Orion frame past vervolgens prima in het kunsstofframe van de Humax en het resultaat wijkt aan de buitenkant fysiek niet af van een Humax kunststof frame met een HDD erin, zodat de SATA stekkerset van de Humax nu na inbouw wel past.

De rest ging bijna vanzelf. Aansluiten, aanzetten en dan zegt de Humax dat je 0 MB opslagruimte hebt en in hetzelfde scherm/venster dat je die opslagruimte kunt formatteren. Na kiezen voor uitvoeren van formatteren werd kort erna gemeld: opslagruimte 458 MB totaal, 63 MB gebruikt, 51 MB gereserveerd en 384 MB beschikbaar (voor opnemen). Zenderinfo en instellingen zijn elders in de Humax vastgelegd, dus niet veranderd en ik kon direct gaan opnemen. Het lichte gezoem van voorheen de HDD is nu weg en wissen gaat nu duidelijk sneller. Opstarten van het systeem gaat niet sneller, maar dat zal zijn omdat er niets is veranderd aan de centrale processer en de opslag van het 'besturingssysteem' en de al genoemde zenders en andere instellingen. Alleen de opslag van opnamen is veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terradrone
  • Registratie: Juni 2009
  • Niet online
@A3Spruit Ik sta op het punt hetzelfde te gaan doen: het vervangen van de hdd in mijn ihdr-5400c met een ssd, en dan meteen netjes doen met dat orico inbouwframe. En als ik toch bezig ben meteen de psu recappen. Mag ik vragen hoe het jou is bevallen? Heeft de ssd het lang gedaan? Een pvr schrijft regelmatig, dat zeker, maar relatief weinig data.

Wellicht heb je nog bevindingen die je kunt delen of adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 15:37
Sata SSD hou je toch gewoon met dubbelzijdig plakband op zijn plaats. Die dingen wegen niks. Ik zou het niet moelijker maken dan het is.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terradrone
  • Niet online
Skynett schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:25:
Sata SSD hou je toch gewoon met dubbelzijdig plakband op zijn plaats. Die dingen wegen niks. Ik zou het niet moelijker maken dan het is.
Dat kan , maar zo werk ik niet. Ik wil het netjes hebben en werk niet met "dubbelzijdige tape". Ik had overigens vooral gehoopt op reacties die iets zeggen over de werking van de ssd in de ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:45

FreakNL

Well do ya punk?

Gebruik gewoon 3m dubbelzijdig kitten band. Dat is megasterk. Niet te moeilijk doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:37
_JGC_ schreef op zondag 9 oktober 2022 @ 08:05:
SSD zou wel moeten werken, maar denk dat je met een goedkope SSD snel door het aantal writes heen bent. De Humax schrijft nml continu naar disk.
terradrone schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 22:10:
Heeft de ssd het lang gedaan? Een pvr schrijft regelmatig, dat zeker, maar relatief weinig data.
De Humax PVR's gebruiken een timeshift buffer die continu naar de HDD/SSD schrijft tijdens het live kijken.
Bij de 5200/5400 kan je dat wel uitzetten als je die functie niet nodig hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• A3Spruit
De SSD van 500 MB (Crucial MX500 NAND SATA) doet het nog steeds. Nooit problemen gehad. En alles gaat sneller. Bij snel achter elkaar wissen van meerdere opgenomen programma's wilde de Humax met een harde schijf wel eens in de war raken waardoor opnieuw opstarten nodig was, een soort reset van het eigen OS. Is met de SSD nooit meer gebeurd. Ik nam en neem sinds het plaatsen van de SSD standaard elke dag ongeveer de volgende programma's of vergelijkbaar op: paar keer het journaal over de dag, Een vandaag, Eva Jinek, Pauw en de Wit, Nieuwsuur, BinnensteBuiten en programma's zoals Zembla, Buitenhof en Vroege vogels. Dus intensief gebruikt. Het plan was om nog een keer de stap naar een SSD van 1TB te maken. Maar de provider hier van de kabel-TV stopt er eind dit jaar mee. Dus moet ik over naar internet/glasvezel. Terwijl werken met de Humax me altijd prima beviel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• terradrone
  • Niet online
A3Spruit schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 14:41:
De SSD van 500 MB (Crucial MX500 NAND SATA) doet het nog steeds. Nooit problemen gehad. En alles gaat sneller. Bij snel achter elkaar wissen van meerdere opgenomen programma's wilde de Humax met een harde schijf wel eens in de war raken waardoor opnieuw opstarten nodig was, een soort reset van het eigen OS. Is met de SSD nooit meer gebeurd. Ik nam en neem sinds het plaatsen van de SSD standaard elke dag ongeveer de volgende programma's of vergelijkbaar op: paar keer het journaal over de dag, Een vandaag, Eva Jinek, Pauw en de Wit, Nieuwsuur, BinnensteBuiten en programma's zoals Zembla, Buitenhof en Vroege vogels. Dus intensief gebruikt. Het plan was om nog een keer de stap naar een SSD van 1TB te maken. Maar de provider hier van de kabel-TV stopt er eind dit jaar mee. Dus moet ik over naar internet/glasvezel. Terwijl werken met de Humax me altijd prima beviel ....
Dankjewel. Dat stemt me positief. Ik had gehoopt op een soortgelijk verloop. Goed om te horen dat het allemaal zo goed voor je gewerkt heeft.

Tegelijk vervelend dat je kabelprovider stopt met dvb-c. Wat ik kan aandragen wat wellicht een oplossing voor je is: in sommige gebieden in nederland (zoals bij mij) zijn er glasvezelproviders actief die kabeltv via glasvezel aanbieden. Je krijgt dan een "kastje" (omvormer) op je glasvezelaansluiting waarop je je bestaande coax kabel aansluit en de rest blijft allemaal hetzelfde, waardoor je de humax kunt blijven gebruiken. In mijn regio is dat oa Trined die dit aanbied. Wellicht dat dit in jou regio ook beschikbaar is?

En een kleine tip voor de humax liefhebbers (wellicht help ik anderen hiermee): ik heb nog geen humax ontvanger gezien met een defect anders dan: 1. harde schijf kapot of 2. elco's in voeding versleten. De harde schijf is makkelijk te vervangen. En iemand die enigszins handig is met de soldeerbout soldeert een handjevol nieuwe elco's in een humax voeding. Ik kies zelf dan voor low esr 105c panasonic condendatoren, voor een lange levensduur. Te bestellen oa bij winkels als reichelt of conrad. Op deze manier kunnen de humax ontvangers nog heel lang meegaan.

-enigszins offtopic: ik heb zelf enigma2 dvb-c ontvangers geprobeerd met openpi en openatv, maar vind ze toch niet zo fijn werken als de humax ontvangers. Ik heb nog geen dvb-c ontvanger gezien die in mijn beleving zo fijn werkt als een humax ihdr-5200/5400.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Nu online

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

FreakNL schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 00:41:
Gebruik gewoon 3m dubbelzijdig kitten band. Dat is megasterk. Niet te moeilijk doen.
Dat kan, maar de vraagsteller wil geen tape, klittenband, of houtje-touwtje.

Dit lijkt me inmiddels ook tijd voor een eigen topic @terradrone

[ Voor 13% gewijzigd door Jorgen op 04-10-2025 19:25 ]

Your Friendly Neighborhood Moderator

Pagina: 1