Stroom in schuur bij omvormer middels PV verdeler

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
Wij hebben een PV installatie met een rechtstreekse verbinding met de groepenkast, op een eigen 25A/30030mA alamat. De omvormer hangt in de (aanbouw) fietsenschuur, met direct er onder een werkschakelaar. Daarvandaan gaat het via de kruipruimte naar de groepenkast. Er is verder geen elektra in de schuur aanwezig.

Omdat we tegenwoordig ook een elektrische fiets hebben, zouden we graag in deze fietsenschuur een stopcontact (en dan meteen ook verlichting, als we toch bezig zijn) willen realiseren. Er is geen ruimte voor een extra kabel langs de bestaande installatie; waardoor een eigen groep erg bewerkelijk wordt (bij de PV installatie had men de nodige moeite in de kruipruimte te komen). De voor de hand liggende oplossing is dan een PV verdeler plaatsen (optie 1 in de tekening). Over de inhoud daarvan heb ik wat vragen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RyTd_-jjoMWHZmJlvnCcf3HKlYU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/X2dRsfGQ0Y08LjsQCOSFVBlI.png?f=user_large
  1. Is het uberhaupt zinnig alamats in de PV verdeler te plaatsen, daar er in de groepenkast ook al een alamat zit? Of kunnen dit gewone automaten zijn, en/of een mix?
  2. Is nodig het een 25A automaat of alamat te plaatsen naar de omvormer zelf? De werkschakelaar om eea (van die kant!)spanningsloos te maken zit er pal boven.(optie 2 in de tekening)
  3. Is een hoofdschakelaar in de PV verdeler nodig richting de groepkast (niet in tekening)
Edit: tekening optie nummers verbeterd (rechteroptie is nu optie 2); alamat is 30mA, geen 300 mA.

[ Voor 6% gewijzigd door ijdod op 21-05-2022 16:00 ]

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Optie 2 en dan gewoon 2 automaten, aardlek zit al in hoofdkast en daarvoor een hoofdschakelaar, werkschakelaar is ook goed voor de omvormer

[ Voor 11% gewijzigd door klump4u op 21-05-2022 15:25 ]

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:05
klump4u schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:24:
Optie 2 en dan gewoon 2 automaten, aardlek zit al in hoofdkast en daarvoor een hoofdschakelaar, werkschakelaar is ook goed voor de omvormer
Die voor het stopcontact/verlichting uitvoeren als alamat 16A/30mA, ivm aanrakingsgevaar, de alamat in de meterkast is namelijk 300mA!

@ijdod
Of de automaat voor de PV en de alamat (30mA) voor stopcontact/verlichting achter de werkschakelaar plaatsen, zodat je de schuur daarmee spanningsloos kan maken. De PV kan je dan alsnog apart afschakelen middels de automaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijdod
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-05 16:29
@klump4u Excuus, typo in de tekening met de optienummers. Ik neem aan dat je de linkeroptie bedoelt?

@Rouske Ik begon te twijfelen, dus even gecontroleerd. De B25 alamat is 30mA, net als de rest van de alamats in de groepenkast.

Voor mijzelf maakt het denk ik weinig uit of ik de schuur spanningsloos maak via een schakelaar in de schuur of de alamat in de meterkast (naast sowieso het afschakelen van de PV). Wellicht dat het vanuit de regelgeving moet?

Root don't mean a thing, if you ain't got that ping...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Ja de linker, optie 1

18950WpšŸŒž, Atlantic 270V3šŸ’§, Pana 5JšŸ”„. Zendure 7,6šŸ”‹

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:05
Deze post legt het uit. Het plaatje is eigenlijk alles wat je moet weten.
Minder-dan-0 in "zonnepanelen DIY: vraag over omvormer en kabels"

Nu gaat het hier over een wasmachine groep. Jij hebt 25A getekend, dus waarschijnlijk 4mm2 gelegd naar de schuur, maakt niet zoveel uit, plaatje is zonder waarden ook nog steeds correct.
Symbolen zijn misschien onbekend, schakelaar met een cirkel is een lastscheider, schakelaar met een kruis is een beveiliging.

Ik heb de distributiegroep beveiliging ook een aardlekschakelaar gegeven omdat er lassen in zitten (buiten).

[ Voor 11% gewijzigd door jeroen3 op 21-05-2022 18:20 ]

Pagina: 1