Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lexxus93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 15-06 22:49
Beste Tweakers!

Ik heb nu 2 grote ramen in de woonkamer (zijaknt van de woning) en in de keuken.

Deze 2 ramen lopen van het plafond, helemaal tot aan de grond, met een houten steunbalk in het midden. Het is HR++ glas. (Dubbelglas)

Nu wil ik graag mijn huis wat gaan isoleren, en vroeg ik mij af of het nut heeft om het onderste gedeelte van het glas te laten isoleren, misschien een soort houten plaat ervoor?

Ik vraag mij alleen af of dat zin heeft? Iemand enig idee?

Alvast bedankt!!

๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 05-06-2024

route99

just passionately curious...

@lexxus93 Met alleen hout niet kom je niet ver qua isolatie .
Daar zal ook nog extra isolatiemateriaal bij moeten om dat HR++ niveau (Ug~1) dus met een Rd ~ 1 naar een stuk hoger te brengen, dan zet het pas zoden aan de dijk.

Het is eigenlijk dus een voorzetwand isolatietype.

Wil je van binnen uit of van buitenaf dat doen?
Wat is je isolatie streefwaarde?
Met Ubakus simuleren? Let daarbij op waar het vocht komt....

[ Voor 16% gewijzigd door route99 op 21-05-2022 16:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurjen_g
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:19
Kun je niet beter kijken naar rolluiken, er van uitgaande dat je daarmee in de winter 's nachts wat extra isoleert, in de zomer hitte kan buitensluiten en verder geen rare bouwsels tegen je raam hoeft te maken? hR++ is best aardig qua isolatie. Uiteraard is een muur met spouwmuurisolatie beter, maar een rolluik doet ook al wel wat door de extra luchtlaag die daarmee ontstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

lexxus93 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:46:
Beste Tweakers!

Ik heb nu 2 grote ramen in de woonkamer (zijaknt van de woning) en in de keuken.

Deze 2 ramen lopen van het plafond, helemaal tot aan de grond, met een houten steunbalk in het midden. Het is HR++ glas. (Dubbelglas)

Nu wil ik graag mijn huis wat gaan isoleren, en vroeg ik mij af of het nut heeft om het onderste gedeelte van het glas te laten isoleren, misschien een soort houten plaat ervoor?

Alvast bedankt!!

๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ
Nee, als je je glas meer wil isoleren moet je het of vervangen of een voorzetraam maken, maar aangezien dit nogal een flinke glaspartij is gaat dat praktisch niet echt mogelijk zijn.

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezulba
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:34

Bezulba

Formerly known as Eendje

jurjen_g schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:08:
Kun je niet beter kijken naar rolluiken, er van uitgaande dat je daarmee in de winter 's nachts wat extra isoleert, in de zomer hitte kan buitensluiten en verder geen rare bouwsels tegen je raam hoeft te maken? hR++ is best aardig qua isolatie. Uiteraard is een muur met spouwmuurisolatie beter, maar een rolluik doet ook al wel wat door de extra luchtlaag die daarmee ontstaat.
Heb je mooie grote ramen, ga je ze elke zomer dichtgooien... Ja het zal vast effect hebben, maar is het een goed idee...?

blup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Ik mag aannemen dat als de TS al over hout spreekt dat er een besef is dat een deel van zijn wanden echt permanent lichtdicht zijn. Ik heb dat dus niet eens gevraagd...

Rolluiken kunnen helpen, maar ze geven je geen permanente isolatie en ze zijn ook niet gratis....
Als je werkelijk te tevreden bent met minder glas oppervlak zou ik voor deels dicht maken met een of andere wandconstructie. Meteen goed doen als dat echt het plan is.

Een Ug waarde van 1 is niks bijzonders als je het al met een simpele muur met een spouw met Rc=2,5 vergelijkt....
https://www.selectwindows...-waarde-helder-uitgelegd/
RC-waarde omrekenen naar U-waarde
Als u de RC-waarde weet, dan kunt u dus eenvoudig de U-waarde uitrekenen. In 1994 was de standaard isolatiewaarde van een spouwmuur zoโ€™n beetje RC 2,5 (hoe hoger hoe beter). Dit betekent dat de U-waarde 0,4 is (hoe lager hoe beter): 1 delen door 2,5. Zรณ slecht is het dus niet gesteld met de spouwmuren in Nederland. Een dak moet tegenwoordig al een RC van 6 hebben (U-waarde 0,16).
Wel een gevel wordt een Rc van 4,5 m2K/W vereist bij nieuwbouw das dus een Ug van 0,22 W/mยฒK.....
Dus is er HR++ glas met Ug=1 dan kun je nog wel tot een factor ~4 beter worden tov die Ug=1 door naar een Rc van 4,5 te streven met een wand ervoor (of er achter)...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
Bezulba schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:13:
[...]

Heb je mooie grote ramen, ga je ze elke zomer dichtgooien... Ja het zal vast effect hebben, maar is het een goed idee...?
Dat ligt eraan wat je wil bereiken, wat je isolatie is en je budget. In mijn moderne woning met heel veel glas op het zuiden en een vide raam op het noorden heb ik gelukkig geen rolluiken nodig (ben nog wel op zoek naar screens voor de echt hete dagen), maar ik kan me goed voorstellen dat als je huis snel opwarmt met zon op het glas en je ook koudeval hebt, dat rolluiken - hoewel vaak erg lelijk- een effectief hulpmiddel zijn

@route99 grappig, ik wilde linken naar een post van iemand die ooit aangaf dat rolluiken wel degelijk meehielpen in gasbesparing, maar dat is een post van jou zelf :)

[ Voor 15% gewijzigd door jurjen_g op 21-05-2022 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
lexxus93 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:46:
Beste Tweakers!

Alvast bedankt!!

๐Ÿ˜๐Ÿ‘Œ
het voordeel van glas is dat je er doorheen kan kijken. :+ ik zou ook kiezen voor een rolluik. dan kan je het dichtdoen als het het meest helpt (hittegolf, extreem koud en winderig) je kan het half dicht doen om instaling te verminderen en je kan het helemaal open doen om licht en uitzicht te behouden.

overegens zou ik uitkijken met iets gedeeltelijk tegen het glas zetten, je zal temp verschillen krijgen en wellicht glasbreuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

twain4me schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:38:
[...]overegens zou ik uitkijken met iets gedeeltelijk tegen het glas zetten, je zal temp verschillen krijgen en wellicht glasbreuk.
Er zat een scheidingbalk in... dat scheelt. En vanaf die balk isoleren zodat je op het glas zelf geen temperatuur contrast op het oppervlak zelf krijgt?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jurjen_g
twain4me schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:38:
[...]
overegens zou ik uitkijken met iets gedeeltelijk tegen het glas zetten, je zal temp verschillen krijgen en wellicht glasbreuk.
Inderdaad een goede waarschuwing. Helaas heb ik dat 2 week geleden ondervonden toen een kussen van de bank schuin tegen onze glazen achterpui stond (aan de binnenkant). Glas kapot vlakbij waar het kussen het raam raakte, en echt extreem heet , niet aan te raken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• route99

route99

jurjen_g schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:32:
[...]@route99 grappig, ik wilde linken naar een post van iemand die ooit aangaf dat rolluiken wel degelijk meehielpen in gasbesparing, maar dat is een post van jou zelf :)
Wij hebben rolluiken... dus ook de ervaring...
We hebben nu nog dubbel glas.... met de rolluiken dus, het glas vanaf ~85cm en dan tot het plafond op 2.60.
Het DG is EOL na ca 40 jaar, als we geen rolluiken hadden was dat allang vervangen, maar ik wil zeker HR++.
De rolluiken maken er dan haast triple van (van 17 u tot ca 8 uur rolluiken dicht in de winter).
Anders moet voor en achter de gevel eruit... dat gaat veel meer kosten dan HR++ (als er niks bijzonders bij komt..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 09:41

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
route99 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:42:
[...]
Er zat een scheidingbalk in... dat scheelt. En vanaf die balk isoleren zodat je op het glas zelf geen temperatuur contrast op het oppervlak zelf krijgt?
ohw ik dacht verticaal, beetje snelle aanname misschien. maar als er een kalfsdeel inzit (horizontaal) kan dat idd. :) ik denk wel dat ik dan het glas zou verwijderen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• route99

route99

Goed punt dat weet ik niet zeker maar zo heb ik dit wel geรฏnterpreteerd :? "Zijsteun" kan ook.... maar dat is toch iets heel anders imho...
Deze 2 ramen lopen van het plafond, helemaal tot aan de grond, met een houten steunbalk in het midden.
Verwijderen kan... maar ik zag op een aantal plaatsen dat het dan wel erg oppassen is met houtrot hoe je dan de constructie afwerkt, als je ook nog de balken zichtbaar wilt houden voor het uiterlijk...
Het kan uiteraard wel maar pas op.

[ Voor 43% gewijzigd door route99 op 21-05-2022 18:41 ]

Pagina: 1