Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ga het verdelen in een aantal stukken namelijk:
-Waarom de invasie?
-Gevolgen voor de oliemarkt
-Gevolgen voor de voedselmarkt
Waarom de invasie?
Dit is misschien het meest controversiële aspect van mijn analyse. Ik denk namelijk niet dat het gaat om het verrijken van de oligarchen, de industrie, landbouw of bodemschatten van Oekraine, het ook geen simpele nostalgie naar de Sovjet-Unie is van een oude, gefrustreerde man. Nee ik denk dat dit primair draait om de westgrens van Oekraine die tegen de Karpaten aanloopt. De reden is simpel, het maakt de grens in het westen dramatisch korter.
Rusland, het grootste land ter wereld, heeft namelijk een zeer matige strategische diepte naar hun kerngebied. Het grootste deel van Rusland is volstrekt onleefbaar. De meeste Russen wonen ten westen en zuiden van Moskou. Dat maakt de Oekraïense route een van de meest gevaarlijke vanuit Russisch perspectief.
Zodra je de grens hebt verlegd tot de Karpaten, dek je de hele zuidelijke flank af met minimale militaire inzet. Ook is het midden van de grens weer een bijna ondoordringbaar moerasland. En naar het noorden krijg je veel bosrijk gebied. Dit is de enige serieuze geografische hobbel in de enorme Europese laagvlakte. Een invasie van beide kanten wil je hier stoppen en op het moment controleert de NAVO dit gebied. Dat is ook echt geen toeval. Dit is ook waar de Russische eisen over de effectieve ontmanteling van de NAVO in Oost-Europa vandaan kwamen.
/f/image/P0QbBC3DgR12txTNsYloR1j3.png?f=fotoalbum_large)
Maar waarom is dit nodig en waarom nu? Nou het antwoord ligt waarschijnlijk in demografie.

Deze is van 2022 en laat het probleem zien. De post Sovjet instorting van bevolkingsgroei komt zich nu verrekenen. De primaire leeftijdscategorie voor militairen is 20-25 en dat is juist waar de demografie op haar slechts is. Het gaat alleen niet beter worden. Ook Rusland gaat rap vergrijzen en de bredere militaire leeftijdsgroepen waaruit Rusland zijn leger wil rekruteren, zijn al demografisch ingezakt.
Dit is waarom ik het constante geroep dat Rusland gaat mobiliseren, niet erg serieus neem. Niet alleen hebben ze de infrastructuur hiervoor, bewust al afgebroken omdat het te duur was en de rekruten er ook niet meer zijn. Maar het is ook een risico omdat forse verliezen hier een nieuwe demografische crisis zullen veroorzaken.
Dus waarom nu de invasie? Nou omdat dit hun laatste kans is in de komende decennia. De demografische instorting die veel landen in de wereld gaan ervaren, gaat erg hard toeslaan in Rusland. Hierna kan Rusland niks meer doen aan hun kwetsbare grenzen.
Een ander aspect van waarom is waarom doen ze het zo?
Het is natuurlijk heel makkelijk om alleen te wijzen op pure incompetentie, en dat is er zeker ook, maar niet alles. Het doel was duidelijk het installeren van een pro Russische vazal in Kyiv. Daarmee konden ze die bufferzone instellen zonder zelf de troepen te moeten leveren, die ze dus niet hebben.
Nu dit mislukt is, is Rusland teruggegaan naar wat ze het beste kunnen. Artillerieoorlog. Het maakt vanuit Russisch perspectief ook niks uit dat ze hiermee de gebieden die ze hopen te bezetten, compleet vernietigen. Annexatie gevolgd door de gebruikelijke deportatie van bevolking lijkt er ook niet in te zitten omdat Rusland simpelweg niet de bevolking hiervoor meer heeft. En de soldaten mogen plunderen wat ze kunnen vinden. Het doel is uiteindelijk nu om Oekraine dusdanig te verzwakken dat ze geen bedreiging kunnen vormen voor Rusland, maar ook geen lid van de NAVO kunnen worden omdat de Russen bepaalde gebieden bezet zullen houden en een intern conflict gaande zullen houden.
Gevolgen voor de oliemarkt
Dan komen we bij de grotere geopolitieke gevolgen uit. En dan eerst maar de grootste met de olie waaronder gas eigenlijk ook valt.
Eerst maar eens een vrij bot statement. (en waarschijnlijk het zwakste stuk van de analyse)
Ik heb eens lopen zoeken naar wat er gebeurd als de Russen hun olie niet meer kwijt kunnen op de internationale markt omdat er geen kopers zijn en uiteindelijk de putten gesloten moeten worden. Ik ben niet zeker van het antwoord, maar het lijkt erop dat ze die putten dan niet meer kunnen openen. Dit omdat de putten door de permafrost in Siberië gaan en ze alleen met westerse technieken deze nieuwe putten konden boren nadat de olie-industrie in begin jaren 1990 al was ingestort met de instorting van de Sovjet-Unie.
Als dit klopt dan hoeven Europese politici zich geen zorgen te maken over de vraag of ze nog Russische olie willen kopen. Die keuze zal voor ze gemaakt worden omdat er niks meer te kopen zal zijn.
Vervolgens is er de constatering dat de Russische productie helemaal niet ingericht is om naar meerdere kanten te stromen. Het netwerk gaat eigenlijk alleen naar Europa.

edit: Wij in Europa hebben circa 350MT per jaar aan verbruik, zie:
https://ec.europa.eu/euro..._-_a_statistical_overview
Het zal wel iets dalen vanwege de prijzen, maar alsnog. Het is ruim 2/3 van Ruslands productie dat we moeten zien te vervangen. Nigeria is een goede kanshebber voor een deel, voor productie per land zie:
https://yearbook.enerdata...roduction-statistics.html
Dit zal betekenen dat we een wereldwijd tekort gaan krijgen en dan gaat het om wie de meeste invloed en geld heeft. Ik vermoed dat Europa zijn olie dan voornamelijk uit Nigeria, Angola, Mexico en Venezuela zal halen, voor enorme prijzen. Ondertussen kan de VS zichzelf eventueel afsluiten van de internationale markt omdat ze zelfvoorzienend zijn. De klap valt waarschijnlijk bij de grootste olie-importeur ter wereld, China. En we hebben het hierbij potentieel maatschappij ontwrichtende tekorten in China. Het zou de zoveelste rampzalige ontwikkeling voor dat land zijn.
En met de context van fors oplopende prijzen voor fossiele brandstoffen zie ik bijvoorbeeld dit:
https://www.bmwk.de/Redak...n-of-energy-ministers.pdf
Tomorrow we are writing European history!
— Brian Vad Mathiesen 🇩🇰🇺🇦 (@BrianVad) 17 mei 2022
- 150 GW offshore windpower
- €135 billion
- Power for >200 Million households
- half of the needed offshore wind in 2050
- launched by Mette Frederiksen, @vonderleyen @Bundeskanzler @markrutte @alexanderdecroo
https://t.co/wE6bky6mEy pic.twitter.com/yDeEhWipoQ
Dit is vrij vertaald een "holy s***, we are so f*****, we need to do something so it looks like we are doing something". Geld speelt geen rol meer met wat fossiele brandstofprijzen waarschijnlijk nu gaan worden.
De keuze voor wind op zee is er ook omdat de Noordzee een van de beste plekken in de wereld is om dit te doen. Je hebt namelijk flinke wind en de kustlijn is dichtbevolkt waardoor de energie ook ergens naartoe kan. Er zijn maar weinig plekken waar dit voor geld.
Want ook als de Russen hun olie uit West Siberië op een of andere manier nog kunnen exporteren, dan alsnog zal het waarschijnlijk niet naar Europa meer gaan. En als het dan via Europa naar China zou moeten, dan heeft dat ook een forse meerprijs.
Gevolgen voor de voedselmarkt
Dit is denk ik alleen veel angstaanjagender dan de olie. Ik zie namelijk twee problemen een verschrikkelijke situatie laten ontstaan.
Eerste is dat Oekraine hun voedselexporten grotendeels geblokkeerd zijn en de mogelijkheden van Oekraine om dit jaar in te zaaien, laat staan te oogsten, serieus beperkt zijn. Zelfs als de Russen vandaag nog de blokkade van Odessa zouden staken, is het al te laat. Dit jaar kan je afschrijven en dat betekend meteen ook dat er voor volgend jaar gekozen moet worden tussen meer van deze oogst behouden om in te zaaien of exporteren zodat minder mensen in hongersnood terechtkomen.
Tweede is dat kunstmest geproduceerd wordt met aardgas en dat is niet rendabel meer met de huidige gasprijzen. Dat zal veel oogsten ook niet gaan helpen omdat je nu minder kunstmest zal moeten gebruiken omdat het simpelweg te duur aan het worden is.
Hier gaat de klap waarschijnlijk vallen in het Midden-Oosten. En als je beseft wat er daar de laatste keer gebeurde toen de voedselprijzen zo omhoog gingen. Nu krijg je niet alleen hoge prijzen, maar waarschijnlijk ook echt tekorten...
Oh en nog een laatste kleine, meer lokale van mij. De veestapel hier eet proteïnerijk om maximaal te produceren. Daarvoor heb je graanproducten nodig en die gaan enorm omhoog zonder uitzicht op een verbetering. Ik vermoed zo dat over een aantal maanden, veel minder probleem meer met stikstof hebben omdat boeren tegen die tijd wel eens kunnen smeken om uitgekocht te worden.
Dit was dan een startpunt. Ben er zelf niet erg tevreden over, maar dit is het idee.
Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.
Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk niet gaat om de oligarchen, noch de nostalgie, maar er is toch iets in de mindset van "groots en beter willen zijn" wat dit drijft. In een ander topic werd een youtube filmpje gelinked van het Russische vliegdekschip Kuznetsov, en daarin is een stukje over het vliegdekschip Kiev: bij de eerste deployment van Kiev in de jaren 70 hielden ze de NAVO/Amerikanen voor de gek door te laten lijken dat ze meer vliegtuigen aan boord hadden dan ze werkelijk hadden. Men schilderde benedendeks de identificatienummers van de vliegtuigen over om te laten lijken dat ze wel 60 vliegtuigen aan boord hadden, in plaats van slechts 6.DaniëlWW2 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 16:11:
En om maar af te trappen de grote vraag van 2022, Rusland.
Ik ga het verdelen in een aantal stukken namelijk:
-Waarom de invasie?
-Gevolgen voor de oliemarkt
-Gevolgen voor de voedselmarkt
Waarom de invasie?
Dit is misschien het meest controversiële aspect van mijn analyse. Ik denk namelijk niet dat het gaat om het verrijken van de oligarchen, de industrie, landbouw of bodemschatten van Oekraine, het ook geen simpele nostalgie naar de Sovjet-Unie is van een oude, gefrustreerde man. Nee ik denk dat dit primair draait om de westgrens van Oekraine die tegen de Karpaten aanloopt. De reden is simpel, het maakt de grens in het westen dramatisch korter.
Rusland, het grootste land ter wereld, heeft namelijk een zeer matige strategische diepte naar hun kerngebied. Het grootste deel van Rusland is volstrekt onleefbaar. De meeste Russen wonen ten westen en zuiden van Moskou. Dat maakt de Oekraïense route een van de meest gevaarlijke vanuit Russisch perspectief.
Zodra je de grens hebt verlegd tot de Karpaten, dek je de hele zuidelijke flank af met minimale militaire inzet. Ook is het midden van de grens weer een bijna ondoordringbaar moerasland. En naar het noorden krijg je veel bosrijk gebied. Dit is de enige serieuze geografische hobbel in de enorme Europese laagvlakte. Een invasie van beide kanten wil je hier stoppen en op het moment controleert de NAVO dit gebied. Dat is ook echt geen toeval. Dit is ook waar de Russische eisen over de effectieve ontmanteling van de NAVO in Oost-Europa vandaan kwamen.
[Afbeelding]
Maar waarom is dit nodig en waarom nu? Nou het antwoord ligt waarschijnlijk in demografie.
[Afbeelding]
Deze is van 2022 en laat het probleem zien. De post Sovjet instorting van bevolkingsgroei komt zich nu verrekenen. De primaire leeftijdscategorie voor militairen is 20-25 en dat is juist waar de demografie op haar slechts is. Het gaat alleen niet beter worden. Ook Rusland gaat rap vergrijzen en de bredere militaire leeftijdsgroepen waaruit Rusland zijn leger wil rekruteren, zijn al demografisch ingezakt.
Dit is waarom ik het constante geroep dat Rusland gaat mobiliseren, niet erg serieus neem. Niet alleen hebben ze de infrastructuur hiervoor, bewust al afgebroken omdat het te duur was en de rekruten er ook niet meer zijn. Maar het is ook een risico omdat forse verliezen hier een nieuwe demografische crisis zullen veroorzaken.
Dus waarom nu de invasie? Nou omdat dit hun laatste kans is in de komende decennia. De demografische instorting die veel landen in de wereld gaan ervaren, gaat erg hard toeslaan in Rusland. Hierna kan Rusland niks meer doen aan hun kwetsbare grenzen.
Een ander aspect van waarom is waarom doen ze het zo?
Het is natuurlijk heel makkelijk om alleen te wijzen op pure incompetentie, en dat is er zeker ook, maar niet alles. Het doel was duidelijk het installeren van een pro Russische vazal in Kyiv. Daarmee konden ze die bufferzone instellen zonder zelf de troepen te moeten leveren, die ze dus niet hebben.
Nu dit mislukt is, is Rusland teruggegaan naar wat ze het beste kunnen. Artillerieoorlog. Het maakt vanuit Russisch perspectief ook niks uit dat ze hiermee de gebieden die ze hopen te bezetten, compleet vernietigen. Annexatie gevolgd door de gebruikelijke deportatie van bevolking lijkt er ook niet in te zitten omdat Rusland simpelweg niet de bevolking hiervoor meer heeft. En de soldaten mogen plunderen wat ze kunnen vinden. Het doel is uiteindelijk nu om Oekraine dusdanig te verzwakken dat ze geen bedreiging kunnen vormen voor Rusland, maar ook geen lid van de NAVO kunnen worden omdat de Russen bepaalde gebieden bezet zullen houden en een intern conflict gaande zullen houden.
Dit doet mij voelen alsof er een (collectief) minderwaardigheidsgevoel heerst, en men met militaire projectie dit probeert te compenseren.
Ook een andere post in het oorlogstopic over het willen uitroeien/uitwissen van de Oekraiense cultuur omdat deze minderwaardig zou zijn valt, naar mijn gevoel, in deze categorie. Waarom jezelf, als volk, vergelijken en beter willen zijn dan anderen?
Het lijkt alsof er altijd een "wij vs zij" is geweest in Rusland, terwijl die volgens mij hier heel erg weggeëbt is (althans, in mijn bubble, met mijn westerse bril).
Ik denk/voel zelf dat deze "wij vs zij" sinds dit conflict wel begint op te spelen. De Russen zijn (naar mijn gevoel) weer de bad-guys, en China gaat een beetje in diezelfde hoek. Vanuit die gedachte zou ik het niet gek vinden wanneer we een tijdperk in gaan waar we weer meer scheidingen krijgen tussen Oost en West. Een soort van reversal van globalisatie.
De negatieve gevolgen zullen vooral economisch zijn, met China als fabriek van de wereld en meer schaarste van grondstoffen.
Ik hoop dat in positieve zin de westerse wereld weer meer "het baken van vrijheid en democratie" gaat uitstralen zoals dat was na WW2 en dat er hier een wat socialere wind gaat waaien.
Oh Rusland voelt zich waarschijnlijk ook minderwaardig, omdat ze dit nu eenmaal zijn. Grootste land ter wereld maar meer dan de helft van het land is eigenlijk waardeloos. Geen directe toegang tot zeeroutes of zelfs maar goede havens, niemand met enige verstand vertrouwd ze (en terecht), technologisch of economisch kunnen ze het westen niet bijhouden en ze zijn zo heel vaak aangevallen van alle kanten.boxlessness schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 19:45:
[...]
Ik ben het met je eens dat het waarschijnlijk niet gaat om de oligarchen, noch de nostalgie, maar er is toch iets in de mindset van "groots en beter willen zijn" wat dit drijft. In een ander topic werd een youtube filmpje gelinked van het Russische vliegdekschip Kuznetsov, en daarin is een stukje over het vliegdekschip Kiev: bij de eerste deployment van Kiev in de jaren 70 hielden ze de NAVO/Amerikanen voor de gek door te laten lijken dat ze meer vliegtuigen aan boord hadden dan ze werkelijk hadden. Men schilderde benedendeks de identificatienummers van de vliegtuigen over om te laten lijken dat ze wel 60 vliegtuigen aan boord hadden, in plaats van slechts 6.
Dit doet mij voelen alsof er een (collectief) minderwaardigheidsgevoel heerst, en men met militaire projectie dit probeert te compenseren.
Dat is gewoon retoriek om deze invasie te rechtvaardigen. Het kan best dat ze binnen het Kremlin echt dit geloven, maar alsnog denk ik dat dit eerder een (belangrijke) bijzaak is dan de hoofdzaak. Dat is denk ik toch echt Ruslands laatste kans grijpen. En als ze in hun verknipte wereldbeeld hadden gedacht dat ze zo 44 miljoen Oekraïners erbij zouden krijgen zodat hun demografische instorting beperkt zal worden, dan zijn ze helemaal wereldvreemd.Ook een andere post in het oorlogstopic over het willen uitroeien/uitwissen van de Oekraiense cultuur omdat deze minderwaardig zou zijn valt, naar mijn gevoel, in deze categorie. Waarom jezelf, als volk, vergelijken en beter willen zijn dan anderen?
Oh maak je geen zorgen over China, die zijn ook klaar...Het lijkt alsof er altijd een "wij vs zij" is geweest in Rusland, terwijl die volgens mij hier heel erg weggeëbt is (althans, in mijn bubble, met mijn westerse bril).
Ik denk/voel zelf dat deze "wij vs zij" sinds dit conflict wel begint op te spelen. De Russen zijn (naar mijn gevoel) weer de bad-guys, en China gaat een beetje in diezelfde hoek. Vanuit die gedachte zou ik het niet gek vinden wanneer we een tijdperk in gaan waar we weer meer scheidingen krijgen tussen Oost en West. Een soort van reversal van globalisatie.
De negatieve gevolgen zullen vooral economisch zijn, met China als fabriek van de wereld en meer schaarste van grondstoffen.
Ik hoop dat in positieve zin de westerse wereld weer meer "het baken van vrijheid en democratie" gaat uitstralen zoals dat was na WW2 en dat er hier een wat socialere wind gaat waaien.
Dit is hun officiële demografie.

Dit is al dramatisch omdat honderden miljoenen mensen met pensioen wensen te gaan, al dan niet omdat ze gewoon fysiek op zijn na een leven werken in de fabrieken. En de vervanging is er simpelweg niet, nog de welvaart om die pensioenen te betalen. Het komt op de schouders terecht van de generaties eronder, letterlijk de kinderen en kleinkinderen.
Maar er zijn inmiddels twijfels of deze demografische cijfers wel kloppen. Het zou goed kunnen dat er iets van 100 miljoen mensen missen, in de jongere leeftijdscategorieën.
[YouTube: Energy at the End of the World Seminar | Part 4 | Peter Zeihan]
https://www.project-syndi...enge-by-yi-fuxian-2021-08
En als dit klopt, dan kan China over dertig jaar zo al de helft van de bevolking hebben die ze nu hebben. Dat is geen vergrijzing meer, dat is demografische instorting en het einde van China als "fabriek van de wereld". Immers niemand meer om nog te produceren in de fabriek.
Ondertussen is de grote leider aldaar ook hard bezig om er een einde aan te maken. We hebben:
-Constante lockdowns die productie verstoren.
-Buitenlanders worden weggejaagd.
-De lonen gaan omhoog in China waardoor het helemaal niet meer aantrekkelijk is om er te blijven.
-Het land heeft een enorm probleem met schulden die niet gedekt zijn door onderpand of andere valuta.
-De meeste opgebouwde welvaart zit in de gigantische huizenbubbel van vaak lege appartementen in niet bewoonde spooksteden. En als die niet meer doorverkocht kunnen worden voor winst, dan stort misschien wel de grootste bubbel in de wereldgeschiedenis in.
-Ze hebben werkelijk gigantische ecologische schade aangericht aan hun landbouwgronden.
-De cult van persoonlijkheid maakt het onmogelijk om van koers te veranderen.
Echter, al sinds de jaren 50 is met de opkomst van de MAD doctrine er eigenlijk alleen sprake geweest van proxy oorlogen. Geen enkel rationele actor zal een conventionele invasie starten op een kernmacht. Toch zie je ook in dit conflict in geopolitieke hoek allerlei afgeleide argumentatie van het invasie argument langskomen, de bekendste is natuurlijk het hele NAVO uitbreiding verhaal.
Een kernmacht heeft de "luxe" om een aantal modus operandi te hanteren qua buitenland strategie: coöpereren en samenwerken (Westers model/NAVO), isolationisme (Noord-Korea) en imperialisme (Rusland en China).
Strip alle propaganda en invasie argumentatie weg en dan is imperialisme het enige wat overblijft als motivatie voor Rusland. Een oligarchische maffia staat zoals Rusland zal simpelweg nooit kiezen voor coöpereren en samenwerken, isolationisme is het enige alternatief buiten imperialisme om.
Het probleem is dat we in het westen dit debat moeilijk is om, omdat het niet past in ons wereldbeeld. Tijd om wakker te worden lijkt me.
Als ik kijk naar het onderwerp geopolitiek buiten de huidige oorlog om, dan zie ik 2 hele grote risicofactoren:
- klimaatverandering
- ecologische crisis
Als je kijkt naar toekomstige conflicten dan zullen die plaatsvinden op gebieden waar schaarste een probleem is. Denk bijvoorbeeld aan conflicten over toevoer van water via rivieren. Of interne conflicteren over stijgende voedselprijzen en beschikbaarheid zoals @DaniëlWW2 ook al weergeeft.
Dat staat nog los van het migratieprobleem waar de oorlog in Syrië nog maar een voorproefje van was.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Het directe doel? Naar mijn idee Oekraïne splitsen in een Russische zone van Donbass tot Transnistrië en een soort Vichy-Oekraïne in Kyiv waar een pro-Russisch regime geïnstalleerd moest worden. Op die manier kon Putin enigszins buiten schot blijven terwijl het nieuwe regime de nationalisten uitroeide.
De consequentie: Oekraïne zou minstens zo'n grote internationale paria als Belarus worden en daarmee volledig aan Moskou overgeleverd zijn. En om helemaal zeker te zijn zou Rusland de kuststrook annexeren en daarmee controle over de Oekraïense economie hebben.
Bodemschatten spelen daarbij wel een rol. Niet alleen is Rusland economisch afhankelijk van de olie- en gasexport maar het geeft hun ook grote strategische invloed in Europa. Niets mag die export blokkeren. En Oekraine speelde afgelopen jaren een grote rol in de export. Als Oekraine eenmaal rijk zou worden van eigen olie zouden ze geen reden meer hebben om de Russische export te faciliteren en zouden ze die (deels) met olie uit eigen bronnen kunnen vervangen.
Het argument van de strategische diepte vind ik niet erg overtuigend. De reden is simpel: Kernwapens. Strategische diepte en verdedigbare grenzen zijn voor een nucleaire macht veel minder belangrijk. Strategische diepte is geen eerste levensbehoefte maar een leuk extraatje.
Waarom nu? Demografie vind ik niet een bijzonder overtuigende verklaring. De reden is dat de keuze voor een (relatief) klein beroepsleger al gemaakt is en dat daarmee (misschien niet eens bewust) al een voorschot op de democrafische trends is genomen. Ik denk dat ontwikkelingen binnen Oekraine zelf een grotere rol speelden. Zoals die olie- en gasreserves die Oekraine potentieel kon ontwikkelen. En wellicht was hij zich ook bewust van de negatieve impact van sancties op de militaire industrie en (dus) indirect het leger.
Waarom zo? Putin is niet een militair maar een KGB-er. Hij zal deze operatie niet gezien hebben als een breuk met zijn aanpak van de laatste 22 jaar maar als een moment om de vruchten te plukken.
Ik vermoed de volgende oorlogsdoelen:
- Een marionettenregime installeren in Kyiv. Deze zou akkoord moeten gaan met referenda in de oostelijke en zuidelijke delen van het land, zodat die gebieden geannexeerd konden worden, en het regime zou in het overgebleven deel van Oekraine de nationalisten aanpakken.
- Russische controle over de Oekrainse export en natuurlijke reserves. Zelfs als het marionettenregime in Kyiv verdreven werd zou Rusland een flinke vinger in de pap houden. Dan zwijg ik nog over de Russische militaire aanwezigheid aan drie kanten.
- Van het westen werd twijfel en tweespalt verwacht. Haviken en duiven zouden elkaar in de haren vliegen, zowel binnenlands als internationaal, en van sancties zou niet veel terecht komen.
- Idealiter zou een flinke vluchtelingenstroom op gang komen en die zou voor nog meer tweespalt zorgen: Syrië-problematiek in het kwadraat. Economische en politieke destabilisatie van Europa zou zelfs een breuk in de EU en NATO kunnen veroorzaken.
Tot de jaren 60 werden in landen als Canada en Australië nog op grote schaal kinderen geroofd en met harde hand westers opgevoed omdat we dachten dat we iets goeds deden door hun cultuur te verwoesten en er onder dwang westerlingen van te maken. Waarom zou de Rus anders zijn?
In mijn ogen kijkt Putin ook met een koloniale blik naar de wereld. Voor hem is Europa gewoon een reeks koloniën van de VS, zijn Washington en Beijing de enige steden die relevant voor Moskou zijn, en hij meent dat Rusland zijn koloniale rol mag herstellen om de gelijke van die twee landen te worden. En er is geen haast. Rusland heeft er vele honderden jaren over gedaan om zo groot te worden en het hoeft niet allemaal tijdens het leven van Putin te gebeuren. Maar hij wilde wel een concrete nalatenschap, een grens die in de goede richting verschoven is.
Laten we daarom eens niet achteruit kijken, of eea in militaire termen vattendefiant schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 23:49:
Het probleem wat ik zie bij veel geopolitieke analisten die ik tegenkom is dat ze het geologische aspect van oorlog altijd projecten op de laatste oorlog die is gevoerd.
1. Transport. Een stabiel Rusland dat midden tussen Europa, China en Centraal-Azie ligt. Er gaan al af en toe treinen, maar volgens mij kan die rol veel groter worden. Stel je eens een upgrade naar 4 of 6 sporen voor van Rotterdam naar Peking. En om andere geopolitieke redenen hoeven ze niet naar China, ook in Rusland is natuurlijk veel ruimte, grondstoffen die Europa hoe dan ook ergens vandaan moet zien te krijgen, en een volk dat volgens mij de werkgelegenheid van fabrieken die nu in Slowakije e.d. staan goed zouden kunnen gebruiken. Het land zelf zou veel meer ontsloten kunnen worden. Ook al is een klein deel 'bewoonbaar', dat is nog steeds een gebied zo groot als de rest van Europa.
2. Toerisme. Ja, het is geen hoogvlieger, maar zo'n enorm land met die natuur, de mogelijkheden zijn eindeloos. Tel daarbij het culturele erfgoed op: niet alleen de Russische zelf, maar ook die van de al die andere volkeren die er gewoond en gereisd hebben. Vanuit de ex-Sovjet staten is er wel wat toerisme, maar die brengen geen big bucks binnen. Iedereen die weleens buiten Petersburg en Moskou gereisd heeft weet wat ik bedoel: het land is er totaal niet op ingesteld en verdient er dus ook niets aan.
3. Het zou een belangrijke rol kunnen spelen in een 'koude oorlog' tegen China. 1 blik op de kaart maakt dat duidelijk. Het zou de hand van Europa (en Rusland zelf) enorm versterken als we regelmatig NAVO oefeningen zouden hebben in Siberië.
Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos
Zoals ik al zei, is het controversieel, maar ik heb er wel zo mijn redenen voor. En die komen voornamelijk neer op twee dingen:
1) Als kernwapens het probleem oplossen, waarom zijn er dan Russische troepen in: Transnistrië, Kaliningrad, Zuid-Ossestië, Wit-Rusland, de Krim alsmede verschillende centraal Aziatische landen?
2) Sinds wanneer zijn kernwapens een onherroepelijke constante?
Zeker dat tweede verdiend wat meer aandacht. Vanuit Russisch perspectief is het vertrouwen op kernwapens zeer twijfelachtig omdat de VS constant heeft geprobeerd om het Russische arsenaal te neutraliseren. Of het nu Nike Zeus, de Cuba crisis, SDI (project Star Wars) of het Amerikaanse opzeggen van het ABM verdrag en de ontwikkeling van THAAD, SM-3 en GBI was. Het idee dat de Amerikanen de doctrine van MAD accepteren is onzin. Zodra ze eronderuit kunnen, doen ze dat en ze proberen er steeds onderuit te komen.
Vervolgens blijft staan dat Rusland een economisch, technologisch en demografisch inzakkende staat is met te weinig jonge mensen en veel te grote, compleet onverdedigbare grenzen. Het is een regionale grootmacht die denkt een supermacht te zijn, maar nauwelijks in staat is tot machtsprojectie buiten hun eigen grenzen, zowel militair als diplomatiek. Het is verder een land met een nationaal trauma van invasie na invasie die het telkens tot Moskou weten te schoppen omdat het Russische leger traditioneel elke grote oorlog begint met vernedering en vernietigende veldslagen. En dat was dan met legers die te voet marcheerden met paard en wagen en veel grotere afstanden moesten afleggen. Dat is nu al heel anders. Zeker vanuit het westen heb je twee routes (boven en onder de moerassen) en de route via Oekraine is nu eenmaal het makkelijkste om te verdedigen.
Los daarvan zullen de olie en gasreserves, het feit dat de Krim zonder water zit zonder Cherson, de graanoogst, de 44 miljoen mensen, veel van de voormalige Sovjet industrie die juist in Oekraine zit, allemaal wel een rol spelen. Ook het idee van een soort van kolonialisme is niet uit te sluiten, hoewel dit beter te beschrijven valt als etnisch nationalisme als rechtvaardiging voor territoriale expansie en claims op bevolkingen. Ik zie ook niet in hoe bijvoorbeeld het vluchten van de Oekraïense bevolking hier een doel kan zijn. Immers zouden dit ook "Russen" zijn en is het een forse extra bevolkingstoename voor Rusland. Dat verklaard voor mij ook de deportaties uit bezette gebieden. Land heeft Rusland wel, maar de mensen missen ze.
Zonder het een kernwapen discussie te willen maken, ik denk dat zowel Rusland als Amerika weten dat ICMB's met MIRV's nog heel lang onverdedigbaar zullen zijn, zeker met onderzeeboten als lanceerplatform die tevens kunnen functioneren voor second strike capabilities.DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:46:
Zeker dat tweede verdiend wat meer aandacht. Vanuit Russisch perspectief is het vertrouwen op kernwapens zeer twijfelachtig omdat de VS constant heeft geprobeerd om het Russische arsenaal te neutraliseren. Of het nu Nike Zeus, de Cuba crisis, SDI (project Star Wars) of het Amerikaanse opzeggen van het ABM verdrag en de ontwikkeling van THAAD, SM-3 en GBI was. Het idee dat de Amerikanen de doctrine van MAD accepteren is onzin. Zodra ze eronderuit kunnen, doen ze dat en ze proberen er steeds onderuit te komen.
Ik denk nog steeds dat de z.g.n. invasie argument simpelweg het makkelijkste argument is voor als dekmantel voor het gereed hebben van mogelijkheden tot expansie en imperialisme. Elke antwoord op de opbouw van troepenmacht voor een invasie, groene mannetjes of salami tactieken kan men daarop gooien.
Climate dashboard | “Reality is that which, when you stop believing in it, doesn't go away.”
Klinkt nogal als veel moeite: een dure oorlog starten die potentieel je land verzwakt, alleen maar om Europa te destabiliseren?De Russische president Vladimir Poetin wil een bijzonder gruwelijke strategie gebruiken om Europa te destabiliseren. Dat vertelt de voormalige Duitse ambassadeur Rüdiger von Fritsch.
Volgens de ex-ambassadeur wil Vladimir Poetin opzettelijk hongersnood creëren in het Midden-Oosten en Afrika. Dat moet er voor zorgen dat er een vluchtelingenstroom op gang komt. Die moet Europa dan destabiliseren.
Oekraïne wordt beschouwd als de graanschuur van de wereld. Volgens Von Fritsch zet Poetin de export van graan uit Oekraïne stop omdat dit zou leiden tot hongersnood.
"Poetins inschatting is dat na het instorten van de graanvoorraden, uitgehongerde mensen uit deze regio's zullen vluchten en zullen proberen naar Europa te komen", aldus Von Fritsch in 'Berliner Tagesspiegel'.
[ Voor 9% gewijzigd door XWB op 24-05-2022 00:27 ]
Het is simpelweg de tactiek van meerdere ijzers in het vuur hangen. Het is niet de hoofdstrategie, gewoon een extra middel om meer succes te kunnen boeken op een relatief goedkope manier.XWB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:26:
Klinkt nogal als veel moeite: een dure oorlog starten die potentieel je land verzwakt, alleen maar om Europa te destabiliseren?
Poetin volgt een simpele strategie (extreem gesimplificeerd):
- Massa migratie is in Europa controversieel en impopulair.
- Mainstream politieke partijen die tegenstander zijn van Rusland/Poetin zijn voorstander van massa migratie.
- Extremistische partijen die voorstander zijn van Rusland/Poetin zijn tegenstanders van massa migratie.
Als Poetin extreme partijen financiert en massa migratie aanwakkert komen pro-Russische partijen aan de macht in Europa.
Alleen maar? Destabilisatie is niet een doel op zichzelf. Het doel is om Rusland de dominante macht in Europa te maken, niet door Rusland sterker te maken, maar door Europa te verzwakken.XWB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:26:
Op de vraag "waarom" kwam ik nog deze tegen:
[...]
Klinkt nogal als veel moeite: een dure oorlog starten die potentieel je land verzwakt, alleen maar om Europa te destabiliseren?
In een zwak Europa, afhankelijk van Russische olie en overstroomd door vluchtelingen, zijn er kansen voor Moskou-gezinde rechtse populisten als Le Pen en anderen om de EU en ook NATO van binnenuit op te blazen. Tot dusver was de VS een stabiliserende en verbindende kracht in Europa maar hun interne problemen worden steeds groter.
Niet als strategische diepte maar ter destabilisatie van die landen. Rusland is sterk als alle buurlanden zwak zijn. Maar ik ben overtuigd dat de ambitie van Putin heel Europa omvat en niet alleen een paar straatarme buurlanden. Met militaire middelen is dat uitgesloten zolang NATO bestaat maar NATO steunt op de VS en die gaat langzamerhand aan zijn interne strubbelingen ten onder. En Putin zal daar graag bij helpen.DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:46:
Ik wil nog eventjes "terugslaan" over de grenzen.
Zoals ik al zei, is het controversieel, maar ik heb er wel zo mijn redenen voor. En die komen voornamelijk neer op twee dingen:
1) Als kernwapens het probleem oplossen, waarom zijn er dan Russische troepen in: Transnistrië, Kaliningrad, Zuid-Ossestië, Wit-Rusland, de Krim alsmede verschillende centraal Aziatische landen?
Niet. We kunnen de toekomst nu eenmaal niet voorspellen. Maar het lijkt onwaarschijnlijk dat de hele nuclear triad in de nabije toekomst irrelevant wordt.2) Sinds wanneer zijn kernwapens een onherroepelijke constante?
Het lijkt me ondenkbaar dat de hele Oekraiense bevolking zou vluchten. Zo'n extreme vlucht zie je uit geen enkel oorlogsgebied. Maar de mensen die Putin als Oekraiense nationalisten ziet zouden wel vluchten.Ik zie ook niet in hoe bijvoorbeeld het vluchten van de Oekraïense bevolking hier een doel kan zijn. Immers zouden dit ook "Russen" zijn en is het een forse extra bevolkingstoename voor Rusland. Dat verklaard voor mij ook de deportaties uit bezette gebieden. Land heeft Rusland wel, maar de mensen missen ze.
Dat zijn ook de mensen die Putin graag ziet vertrekken. Dat scheelt weer de moeite om massagraven voor die mensen aan te leggen.
Dat is volgens mij de VS. En ik ben niet zo naïef te denken dat het de VS puur te doen is om die arme Oekraïners maar dat de VS het prachtig vinden als Rusland zich conventioneel militair uitput en op middellange termijn ook de middelen niet meer heeft om dat opnieuw op te bouwen.
De VS profiteert omdat er veel, heel veel LNG geëxporteerd gaat worden naar de EU. Ook profiteren ze van het feit dat de EU flink gaat investeren in defensie. En dus bovengenoemd: een grote speler (nucleair) in de wereld is voorlopig even bezig wonden te likken.
Dat betekent dus ook dat de VS zich kan richten op het verre oosten en natuurlijk met name China. China zal zich achter de oren krabben betreffende Taiwan en de democratische staten in die regio zoals zuid Korea, Japan en Australië zullen ook veel wantrouwender zijn naar China.
Ik sprak een graanhandelaar en die gaf aan dat noord Afrika/het midden Oosten inderdaad afstevent op een nieuwe Arabische lente dat niets meer is dan broodopstanden. Egypte subsidieert nu al voor honderden miljoenen dollars per maand de voedselprijzen en voor zo'n land is dat een hoop geld. Kijk ook eens wat er in Sri Lanka gebeurt.
Dan de dollar: deze is flink sterker geworden wat funest is voor ontwikkelingslanden en opkomende economieën.
Aan de andere kant gaat het in het westen ook niet heel goed: arbeid is zeer schaars, inflatie rijst de pan uit en geloof me, dat is nog lang niet onder controle. Zelfs als China stopt met lockdowns kan het nog jaren duren voor t aanbod van goederen is zoals pre corona. Dan heb je nog de enorme ongelijkheid tussen arm en rijk in veel westerse rijke landen dat zich een keer gaat wreken.
Nee, * Lordy79 is niet positief over het komende decennium.
In feite is de wetenschap op zoek naar de Ein Sof
Het kan ook zomaar zo eenvoudig zijn dat de geruchten dat Putin niet zo lang meer waar zijn en dat gewoon de reden is: Hij zit in tijdsnood. Niet zozeer in demografische tijdsnood die DanielWW2 aangeeft, maar in persoonlijke tijdsnood.downtime schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:13:
Oef. Laat ik me hier ook eens aan wagen. Ik heb een hele tijd geworsteld met die vraag waarom Putin deze invasie wilde. Het leek zo out-of-character dat de ex-KGB-man die 22 jaar lang geduldig de westerse publieke opinie heeft bespeeld nu alles inzet op een militair avontuur met een alles of niets uitkomst. En de uitkomst van zulke militaire avonturen is vaak heel onzeker.
Dit dus.
Dit was (één van) de reden voor Poetin om in Syrië een dure operatie te beginnen. Het is gelukt om met die uitstroom van vluchtelingen heel wat druk te zetten.XWB schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 00:26:
Op de vraag "waarom" kwam ik nog deze tegen:
[...]
Zoveel gas valt er niet te exporteren via LNG, althans niets van de orde grootte van de Russische imports. En ja, het is geheel aan Poetin zelf te danken. Ze hadden ook niet kunnen vechten, en lekker gas blijven verkopen. De brandweer bestaat bij de gratie van brand, maar om nou te zeggen dat ze profiteert van brand?Lordy79 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 08:36:
De focus ligt tot nu toe op Rusland... Maar wie gaat er profiteren van een olie- en gasboycot tegen Rusland?
Dat is volgens mij de VS. En ik ben niet zo naïef te denken dat het de VS puur te doen is om die arme Oekraïners maar dat de VS het prachtig vinden als Rusland zich conventioneel militair uitput en op middellange termijn ook de middelen niet meer heeft om dat opnieuw op te bouwen.
De VS profiteert omdat er veel, heel veel LNG geëxporteerd gaat worden naar de EU. Ook profiteren ze van het feit dat de EU flink gaat investeren in defensie. En dus bovengenoemd: een grote speler (nucleair) in de wereld is voorlopig even bezig wonden te likken.
Dat lijkt me een belangrijke reden van deporteren; wat dat betreft lijken de draaiboeken al eeuwen niet bijgewerkt.DaniëlWW2 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 23:46:
Land heeft Rusland wel, maar de mensen missen ze.
Toch blijf ik het dramatisch gedateerd vinden om geopolitiek door de lens van verdedigbaar land te zien: Poetin had zich ook kunnen realiseren dat daar andere oplossingen voor zijn, toch? Fatsoenlijke rechtstaat, internationaal recht, internationale samenwerking, het gaat er alleszins vredig aan toe sinds Europa tot het inzicht kwam. Hoe kan het dat men in het Kremlin enkel weet terug te vallen op letterlijk eeuwenoude zienswijzen? Is men ook niet achter de schermen in staat tot vergaren nieuwe inzichten? Rusland als fatsoenlijke rechtstaat binnen de EU en Navo, het had anno 2020 best flink in die richting kunnen zitten. Hoeveel sterker wat hun hand dan niet geweest in termen van landsverdediging?
Ik denk dat het Kremlin in feite een soort /pol/ is. Vol met armchair generals, maar dan met een echt (nouja) leger, en een geestelijke gesteldheid van 13 jarigen en bijbehorend kennisniveau. De oligarchen laten het op hun beloop zodat ze intussen niets te vrezen hebben van een sterke democratie. In feite is het bezigheidstherapie voor de natie, enkel en alleen zodat de 600, of in elk geval Poetin en innermost circle in machtspositie blijven.
Je hebt gelijk dat het - zeker op korte termijn - nauwelijks een oplossing is, dat LNG. Dat realiseerde ik me niet dus bedankt!Brent schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:46:
Zoveel gas valt er niet te exporteren via LNG, althans niets van de orde grootte van de Russische imports. En ja, het is geheel aan Poetin zelf te danken. Ze hadden ook niet kunnen vechten, en lekker gas blijven verkopen. De brandweer bestaat bij de gratie van brand, maar om nou te zeggen dat ze profiteert van brand?
zie ook:
https://pointer.kro-ncrv....p-aardgas-LNG-uit-Amerika
Alleen al voor Nederland zou je een tanker per dag nodig hebben om aan de behoefte te voldoen en dat moet dan ook nog omgezet worden in laag-calorisch gas. qua kosten is het wel te doen, maar Nederland is maar klein en 1 schip per dag is al niet of nauwelijks haalbaar. Dus voor de hele EU is het eigenlijk niet te doen.
Neemt niet weg dat de VS al vele jaren lobby'en om meer gas van hen af te nemen en dit topic gaat over geopolitiek: reken maar dat het een enorme verschuiving zal betekenen - met of zonder oorlog in Oekraine - als 'het westen' niet of nauwelijks meer afhankelijk is van Rusland.
Het zou er volgens mij ook toe kunnen dat er meer en meer een nieuw soort ijzeren gordijn komt tussen machtsblok China + Rusland versus de VS + Europa. De-globalisering. En dat kan helaas ook weer leiden tot meer proxy-oorlogen of erger.

Putin is een gangster. In de ogen van een gangster is "internationaal recht en samenwerking" iets wat de zwakken bedenken om de sterken in regels te vangen. En hij ziet zichzelf als de sterke leider van een sterk land wat zich niets van die regeltjes van de zwakken hoeft aan te trekken.Brent schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 15:46:
[...]
Toch blijf ik het dramatisch gedateerd vinden om geopolitiek door de lens van verdedigbaar land te zien: Poetin had zich ook kunnen realiseren dat daar andere oplossingen voor zijn, toch? Fatsoenlijke rechtstaat, internationaal recht, internationale samenwerking, het gaat er alleszins vredig aan toe sinds Europa tot het inzicht kwam.
Wat ik hier opmerkte werd goed uitgewerkt door RealLifeLore op Youtubedowntime schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:13:
Bodemschatten spelen daarbij wel een rol. Niet alleen is Rusland economisch afhankelijk van de olie- en gasexport maar het geeft hun ook grote strategische invloed in Europa. Niets mag die export blokkeren. En Oekraine speelde afgelopen jaren een grote rol in de export. Als Oekraine eenmaal rijk zou worden van eigen olie zouden ze geen reden meer hebben om de Russische export te faciliteren en zouden ze die (deels) met olie uit eigen bronnen kunnen vervangen.
Volgens het filmpje (39 min) draait het conflict met Oekraine (en eerder met Georgië) inderdaad om het beschermen van de afzetmarkt voor Russische olie en gas, omdat Rusland zeer afhankelijk is van die export en het Rusland grote invloed in Europa geeft.
Dat is dan ook de essentie: het doel is persoonlijke veiligstelling, niet militair, geopolitiek of wat dan ook, althans, enkel in het verlengde van het eerste.downtime schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 19:22:
[...]
Putin is een gangster. In de ogen van een gangster is "internationaal recht en samenwerking" iets wat de zwakken bedenken om de sterken in regels te vangen. En hij ziet zichzelf als de sterke leider van een sterk land wat zich niets van die regeltjes van de zwakken hoeft aan te trekken.
Deze oorlog als geopolitieke move zien, of een militaire move, ik denk dat dat een vergissing is. Laat ik een poging wagen eerst het militaire af te schrijven: er bestaat niet zoiets als militair expert in Rusland. Het enige wat men enigszins effectief kan is de Eerste Wereldoorlog naspelen; met artillerie de boel platgooien en langzaam of niet optrekken. Ja, misschien bestaat er een bewustzijn van de geografische lijnen zoals uiteengezet door @DaniëlWW2, maar ik denk niet dat dit de doelen zijn. De doelen zijn mensenroof, het vernietigen van een potentieel overwegend Russischtalig democratisch succes, het volk met weer een nieuw hoofdstuk aan headlines afleiden van het afkalvende pensioen en uitgestelde loon. De term 'operatie' en 'denazificering' zijn zorgvuldig gekozen: hier kun je nog alle kanten mee uit.
Dan geopolitiek: nu is blunderen een oogmerk van het Kremlin (enkel propaganda kunnen ze echt goed, maar dan ook echt goed.), maar deze slaat toch wel alles. Hiermee drijft Poetin het land nog verder in de armen van China, een land waarvan je zou zeggen dat elke verstandig analist zou zeggen dat het de grootste bedreiging van Rusland is, militair, economisch, geopolitiek. Als het aan China ligt, is Rusland morgen een satelliet, en daar is het al hard naar op weg. Nou kun je zeggen dat dit niet per se tegen de belangen van Poetin is; hij zal er ongetwijfeld de ruimte krijgen zijn kapitaal op te bouwen en te behouden zolang hij maar uitvoert wat Peking opdraagt. Misschien dat dat verklaard waarom deze move gemaakt is, maar geopolitiek kun je het geen goede zet noemen. Ook tbh binnenlandse consumptie is een oprukkend China niet handig, al zal het misschien meehelpen dat ook voor Russen Siberië ver en groot is. Het egoïsme van Poetin schijnt in elk geval glashelder door: hij heeft zichzelf er niet mee.
Militair-strategische en geopolitieke belangen: het speelt volgens mij geen enkele rol hier. Het kan ook geen rol spelen, want het land heeft van beide nog geen dun plakje Gouda gegeten, ondanks de enorme hoeveelheden die je er tot voor kort in de schappen kon vinden. Het gaat, zoals je zegt, om Poetin zelf, om de moeder der afleidingen te creëren zodat hij maar weer wat langer en wat dieper in zijn zeteltje mag zitten.
Als we kijken naar de gevolgen in de VS, maar ook hier in Europa, van de beperkte maar gerichte operaties in deze arena, dan blijkt wel dat het uitzonderlijk effectief is. De VS/EU is momenteel niet meer in staat om ondanks het gigantische militaire en economische overwicht op Rusland het huidige conflict effectief te beeindigen. Deze middelen betekenen niets meer als men door niet meer de wil of de sociale cohesie heeft om deze in te zetten. Het feit dat er nu toch tegen Rusland in word gegaan in Oekraïne is op zich al een overwinning voor het Westen, want het blijkt dat de Russische capaciteit om de eigen psy-ops op waarde te schatten nog niet op orde was. Echter, het is essentieel dat het westen zich bewust gaat worden van het belang van deze arena en hierin zijn achterstand inhaalt, al is het maar omdat China op alle fronten een veel sterkere tegenstander is dan Rusland. Doen we dat niet, dan blijft zelfs een verzwakt Rusland in staat om de westerse samenlevingen te destabiliseren voor eigen gewin, om van China maar te zwijgen.
In de woorden van een actieve forumgebruiker een tijd terug: "Cultural engineering eats strategy for breakfast".
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Kernprobleem hierin is dat steeds diepere economische integratie qua lotsverbondenheid met een autocratische regime als waarborg voor strategische veiligheid en stabiliteit gebaseerd is op de verkeerde aanname. D.w.z. dat autocratische regimes waarde hechten aan de stabiliteit, voorspoed en vooruitgang die handel en onderlinge integratie brengt. En ze als gevolg daarvan zich ook zouden houden aan de westerse definitie van rule of law, handelsafspraken, territoriale integriteit van soevereine staten. Met de stille hoop dat het uiteindelijk ook functionerende democratische rechtstaten worden.
De prijs voor die miscalculatie is groot omdat we als westen zijnde veel minder controle hebben over onze private industrie. De private industrie heeft in het westen alleen zwakke alliantie met westerse normen en waarden en nationale belangen. Als er winst gemaakt kan worden dan buigen veel bedrijven voor asymmetrische kennisoverdracht naar bijvoorbeeld China. Een korte termijn winst voor een bedrijf, een strategische lange termijn winst voor China.
Daarnaast is de fallout van globalisering ontwrichtend gebleken voor de nationale stabiliteit van veel westerse landen. Veel burgers hebben de globalisering niet ervaren als een netto positieve ervaring. De narratief van vooruitgang op materialistische gebied is zwaar gepushed in het westen als verantwoording, d.w.z. mensen accepteren stagnatie en stilstand van arbeidsvoorwaarden en meer concurrentie als men er bijvoorbeeld goedkopere en geavanceerdere telefoons en televisies voor krijgt, maar de electorale realiteit zegt toch vaak wat anders.
Dat zorgt voor een double-whammy qua negatieve backlash, we zitten met strategische integratie met autocratische regimes die onze beweegruimte steeds meer beknelt. En keuzes daarin lijden in het westen tot steeds meer electorale ontwrichting die bedreigend zijn voor het westerse model. Daarnaast zijn onze samenlevingen qua stabiliteit ook verzwakt omdat ruimte geven de neo-liberale visie op de economie de publieke en democratische ruimte steeds verder heeft beperkt.
En hoe minder democratische en rechtsstatelijk het westen zelf worden, des te minder problemen heeft men bovenstaande proces van autocratische regimes. Dit zie je al met Hongarije en we hebben natuurlijk al voorproefjes gehad hoe dat proces verloopt onder een wannabe autocraat in de VS.
Geopolitiek is hierin essentie daarom tegenwoordig een continuering van de koude oorlog tegenstelling, met als extra probleem dat onze geopolitieke tegenstanders zoals Rusland of Noord-Korea feitelijk maffia regimes zijn die niets hebben met internationale rule of law. Alles is fair game.
Als k een belangrijke strategische geopolitieke wijziging zou kunnen suggereren, dan is dat instituties en afspraken die gebaseerd zijn op rule of law ook teruggedraaid kunnen worden indien partijen zich niet meer aan de afspraken houden. En dat dit ook daadwerkelijk gebeurd. Dat is ook een strategische fout geweest in de EU met Hongarije. Hongarije mag als soeverein land zelf beslissen of het democratisch rechtstaat is of een autocratie is, maar lidmaatschap van EU kan maar onder 1 van die bestuursvormen, anders is het einde lidmaatschap met een exit procedure.
De vraag is - en dat snijd je ook terecht aan - of de vrije westerse samenleving niet stapje voor stapje autocratischer wordt. Zonder meteen anti-EU retoriek te gaan verkondigen is het natuurlijk wel zo dat er steeds meer macht in handen van 'Brussel' komt te liggen en dat de manier van volksvertegenwoordiging in Brussel niet je-van-het is: commissieleden en haar voorzitter worden niet gekozen door de bevolking en het EU-parlement is een tandeloze tijger. Bovendien kun je als Nederlander alleen stemmen op Nederlandse politieke partijen voor in het EU-parlement terwijl het echt niet ondenkbaar is dat veel Nederlanders op een persoon buiten Nederland zou willen stemmen. Met name nu, als je kijkt naar de huidige staat van de Nederlandse politiek met een openlijk liegende premier, een aantal partijen die vrij extreem zijn en qua poppetjes zijn het vrijwel allemaal lichtgewichten.
Wat betreft Hongerije: het is lastig om te definieren wanneer een land als Hongarije het stempel 'autocratisch' verdient. Gewoon lastig als juridische definitie. Maar dat het daar stinkt is wel duidelijk.
Dan ik ook maar een suggestie: laat de EU gewoon nog meer integreren, daar ontkomt de EU niet aan. Monetair zit men al aan elkaar vast. Doe het dan ook gewoon militair (nu is het moment daarvoor!) en sluit je als EU aan bij de NATO. Schaf het veto af, desnoods in een stapje naar 75% meerderheids-vereising ipv 100%. En doop de commissie om tot EU-regering waarbij deze gevormd moet worden en de steun moet verdienen van 51% van het EU-parlement. Maak de EU-raad veel minder invloedrijk door bijv. alleen een veto-recht te geven als 75%+ van de ministers van de EU-raad iets willen wegstemmen. En maak EU-brede politieke partijen waarbij de burger mag stemmen op elke kandidaat op de stemlijsten, ook als die niet dezelfde nationaliteit bezit. Als de EU zich verder ontwikkelt op een democratische manier en een goed defenie-apparaat ontwikkelt, zou ze zich makkelijk moeten kunnen meten met Rusland en zelfs de absolute nr 3 worden in de wereld, na de VS en China.
komt ie eigenlijk ooit nog terug? Is het een permaban?.ScorpionSquad schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 11:32:
In de woorden van een actieve forumgebruiker een tijd terug: "Cultural engineering eats strategy for breakfast".
Dit dus.
FunkyTrip schreef op woensdag 1 juni 2022 @ 12:52:
[...]
komt ie eigenlijk ooit nog terug? Is het een permaban?
Ik ken de details niet en ik denk niet dat het gewenst is om dat hier verder te bespreken, maar zelf ga ik ervan uit dat het antwoord op je vraag 'nee' is. Vandaar dat ik zelf ook probeer om binnen mijn eigen capaciteiten een opzetje en een accent te leggen op een wat mij betreft, vooralsnog wat onderbelicht punt binnen dit onderwerp en topic.
'Quaevis terra patria' - Desiderius Erasmus
Anoniem: 421923
Ik denk dat de kern van het probleem is dat de Russen vasthouden aan de Mackinder-theorie van de Heartland-theorie en aanverwante zaken.
Als Nederlandse westerling zie ik helemaal geen reden om nog zaken te veroveren a la 19e-eeuw.
Ik denk zelf aan gewone handel: land A heeft resource X en land B heeft resource Y en dat kan verhandeld worden.
Niemand hoeft nog andere soevereine landen letterlijk te veroveren.
Dat is de fout die Putin/Russische kliek maakt wat mij betreft.
Ik weet niet wat VS/NATO voor een retoriek/plan heeft maar ik zie het gewoon niet meer anno 2022.
De hele 'Eurasian flat plains' als zwaktepunt is voor mij helemaal geen optie meer.
Uiteraard wel voor mensen die in het verleden blijven denken maar ik probeer zoveel mogelijk soevereine lidstaten te respecteren.
Gewoon vreedzaam handelen. Zoveel mogelijk politieke eenheid proberen te bereiken maar zo niet zoveel mogelijk neutraal te handelen en elkaar niet te benadelen.
Daar zit de kern van het probleem: Rusland leeft in het verleden en wil alles in eigen hand houden.
Ik vanuit mijn doctrine heb dat alles losgelaten. Wat er op geopolitiek 'Davos/Bilderberg'-niveau speelt weet ik eigenlijk niet. Ik hoop dat ze daar mijn doctrine hanteren en niet die van Putin.