Type harddisk HP ProLiant DL360 Gen9

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Beste lezers,

Een tijd geleden heb ik een HP ProLiant DL360 Gen9 gekregen zonder harddisks. Deze wil ik graag gebruiken als test/leer server. Het plan was om hier een goedkope SSD in te stoppen maar waarschijnlijk gaat dit niet werken.

Hoe kan ik deze server aan de praat krijgen zonder mega investering in dure harddisks. Ik ga ervan uit dat ik niet zomaar iedere SSD's erin kan plaatsen. Moet er een SAS harddisk in of is dit ook mogelijk met een SAS>SSD verloop?

Ik heb foto's toegevoegd van de server.
Alvast bedankt!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1GXgyVU_Vp-Hq7oADg3EOy6XNIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eEYC6T9AAL8an9nE6RIp9x2M.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pfHO9Nc0KE-MloJDMV_spI2qJtQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wWLqhjD28BFOoYmVKD2npbOw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iPSev6ai3TvEhBjmoZgGf-mjQzY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FAPXWc0MEUiZ3zvhXFdFoFt2.jpg?f=fotoalbum_tile

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:12

Nemesizz

Untouchable

Ga ik even uit dat hetzelfde werkt als m'n Proliant G6, daar zitten inderdaad SAS connectors in, echter, kon je daar ook gewoon SATA drives aanhangen (in mijn geval gingen ze dan op SATA 2 poort snelheid draaien ipv de SAS snelheid).

SSD's zou met de G8 en G9 wel moeten kunnen (bij m'n G6 werd het niet ondersteunt, soms werkt het wel, soms mikt die de drive uit de array of geeft die errors omdat die denk dat de HDD dood gaat omdat die SSD's niet snapt). Dit is even van uitgaande dat je de RAID controller / SAS poorten gebruikt , m'n G6 had ook onboard nog SATA poorten en daar maakte niet uit wat je eraan hing (HDD of SSD werken daar beide wel).

Kan niet goed opmaken of je de LFF of SFF sloten hebt (denk SFF, Small Form Factor, formaat van 2,5 inch laptop/ssd drives), maar vaak moet je wel een caddy hebben zodat de drive goed past, anders hangt die los in de bay en kan die makkelijk loskomen / connectie verliezen.

Ik zou zelf bij twijfel een goedkope drive halen en een keer testen of het werkt (ik heb eigenlijk makkelijk praten, heb nog overal drives rond slingeren in verschillende formaten). De echte 'branded' SAS drives zijn vaak best prijzig, soms zijn er goedkope refurbished te vinden, maar meestal betaal je de hoofdprijs.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:56
Ziet er uit als een SAS/SATA backplane, dus beiden zouden moeten werken. Hou er alleen rekening mee dat je doorgaans geen SAS en SATA disks kan mengen in dezelfde array/virtual disk.

Ik zou net als Nemesizz zegt beginnen met een goedkope SATA SSD. Mocht je hem niet terugzien in je OS kan het zijn dat je eerst een virtual disk aan moet maken via de RAID controller. In dat geval maak je een RAID0 virtual disk aan met alleen die ene SSD er in.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Ik zou een sata ssd/hdd aan poort 3 naast je geheugen banken aansluiten om te testen, dan omzijl je de controller 😉

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:51

Sebazzz

3dp

Een ander ding om rekening mee te houden is de firmware. Ik weet niet hoe het met moderne Proliant servers zit, maar Dell servers willen over het algemeen harddisks en ssds met Dell firmware (dus Dell branded) hebben, anders heb je geen monitoring erop via bijvoorbeeld iDRAC.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Dat zijn SAS-aansluitingen, en daar passen ook gewoon SATA-schijven op.
Deze specifieke HP ProLiant DL360 Gen9 heb ik niet, maar in andere varianten van HP ProLiant DL360/380/390 werken Consumenten-SSD's prima. :)

( Bij ons in het bedrijf heb ik al jaren een aantal servers met veel Samsung EVO 960GB SSD's in RAID1 draaien. Ze bevatten niet echt cruciale data, maar het is erg handig dat de bestanden daarop lekker snel benaderbaar zijn. :) )

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:17

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

citruspers schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:25:
Hou er alleen rekening mee dat je doorgaans geen SAS en SATA disks kan mengen in dezelfde array/virtual disk.
Het kan wel met een imposer board, dat kan wel handig zijn voor (goedkopere) SATA SSD cache in een SAS array.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

Onbekend schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:37:
( Bij ons in het bedrijf heb ik al jaren een aantal servers met veel Samsung EVO 960GB SSD's in RAID1 draaien. Ze bevatten niet echt cruciale data, maar het is erg handig dat de bestanden daarop lekker snel benaderbaar zijn. :) )
Hoewel in dit scenario niet echt van toepassing, in een bedrijfssetting wil je wel ondersteunde hardware hebben. Dell levert alleen ondersteuning als je servers ondersteunde Dell hardware hebben :r

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:48:
Dell levert alleen ondersteuning als je servers ondersteunde Dell hardware hebben
Ik snap de smiley niet helemaal, het is toch logisch dat je alleen dan support krijgt ? Immers een deel van de meerprijs die je voor die hardware betaald is het support deel dat je dan (verder kosteloos) krijgt.

Overigens is dat bij andere A merken volgens mij niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz

Sebazzz

3dp

DukeBox schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:50:
[...]

Overigens is dat bij andere A merken volgens mij niet anders.
Nou, als ik last heb van een uitvallende netwerkkaart dan moet het niet uitmaken dat ik een niet-merk harddisk erin hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Nou, als ik last heb van een uitvallende netwerkkaart dan moet het niet uitmaken dat ik een niet-merk harddisk erin hebt.
Wel als daardoor de diagnose niet goed doorlopen kan worden. Wil je daar niet van afhankelijk zijn, dan neem je pro support en kan dat wel gewoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:48:
[...]

Hoewel in dit scenario niet echt van toepassing, in een bedrijfssetting wil je wel ondersteunde hardware hebben. Dell levert alleen ondersteuning als je servers ondersteunde Dell hardware hebben :r
Klopt. Complete support hadden we dan ook niet voor die servers, maar dat hoefde ook niet omdat we ook voor een paar dagen zonder die bestanden kunnen. (Een backup op een andere machine terugplaatsen is vaak sneller dan wachten op support t/m volledig herstel van de machine.). Maar de consumenten SSD's v.s. HP-SSD's die toen ruim een factor 4 meer kostten bespaarde een hoop aan kosten voor aanschaf van hardware, en het werkt nog steeds. :) Zolang die servers draaien (ze zijn eigenlijk al afgeschreven) is het nice to have, en als het omvalt is het jammer maar helaas.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:58

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:16:
[...]
Draai het eens om: als je enterprise-niveau support wilt kunnen bieden moet je gewoon volledige config van die systemen kennen, getest hebben en tot en met corner cases weten wat er gebeurt. Die andere HDD/SSD maakt hoogstwaarschijnlijk niets uit, maar daar kun je gewoon niet garant voor staan als bedrijf, dus nee, het is alles of niets.

Je kunt dus niet verwachten dat je en enterprise-level system support krijgt en zelf kunt hobbyen met onderdelen. Bouw dan een eigen server met off-the-shelf onderdelen en regel support per onderdeel.

Verder zijn harde schijven/SSD's Oplsag en Backup, dus horen ze in dat subforum, niet in Overige Hardware.

Move OH -> OB

[ Voor 7% gewijzigd door dion_b op 21-05-2022 15:10 ]

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:12

Nemesizz

Untouchable

Sebazzz schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:32:
Een ander ding om rekening mee te houden is de firmware. Ik weet niet hoe het met moderne Proliant servers zit, maar Dell servers willen over het algemeen harddisks en ssds met Dell firmware (dus Dell branded) hebben, anders heb je geen monitoring erop via bijvoorbeeld iDRAC.
Ik heb in m'n Proliant G6 non-HP branded HDD's inzitten en werkt prima. Wel is het zo dat HP geen garantie bied of een non-HP branded werkt of niet, maar dat maakt voor een hobby machine niet veel uit.
Op de HP forums heb ik wel gelezen dat sommige hardeschijven problemen konden geven en dat de raid controller ze uit voorzorg uit de array gooit , maar kwam gelukkig niet vaak voor.

Ze zijn in elk geval niet zo 'picky' dat ze geen enkele non-HP firmware schijf accepteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Klant van me heeft die servers, zitten intel DC S3500 SSDs in. Laatst firmware update gedaan, nog steeds geen klachten/meldingen over non supported SSD.

Wel heb je caddy's nodig om ze goed te kunnen plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wes88
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 30-12-2024
Bedankt voor alle reacties! Ik ga het proberen met een goedkope ssd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psdata
  • Registratie: April 2008
  • Nu online
Info voor wat mogelijk is:
https://www.serverzaak.nl...0-gen9-4x-lff-4x-sff.html

Zie voor bracket's :
https://www.serverzaak.nl...arddisk-bracket-used.html

Zie voor redelijk geprijsde HD en SSD'
https://www.serverzaak.nl...arde-schijven.html?cat=35

Deze firma heeft veel voor een redelijke prijs incl nog garantie op gebruikte spullen.
Als je hun belt, met je vraag, weten zij gelijk wat wel past of niet.

Johan

Homey, HA, Sessy, Starlink, Ubiquti

Pagina: 1