xtaix schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:03:
Ik heb recent gesolliciteerd bij een gemeente vanuit de cao is er geen reiskostenvergoeding maar er is wel ikb-budget.
Is iemand die weet hoe dit zit met reiskosten, om dit via fiscaal uitruil de reiskostenvergoeding alsnog te krijgen? En gaat dat fiscaal uitruil ook van je ikb budget af?
Reiskostenvergoeding is wisselend en, voor zover ik weet, inderdaad niet via CAO geregeld. Ik krijg een vergoeding per kilometer (auto en fiets gaan naar 19ct per kilometer meen ik, OV wordt bij ons volledig vergoed). Staat los van IKB-budget. Er is wel een doel 'Uitruil woon-werkverkeerd' bij IKB maar dat levert mij persoonlijk in ieder geval vrijwel niets op. Tientjeswerk per jaar.
Het was meer, maar sinds de coronapandemie zijn de reiskosten helemaal op de schop gegaan. Eerst kreeg ik een vast bedrag per maand. Nu moet ik per dag declareren of ik die dag thuiswerk (ivm thuiswerkvergoeding) of op kantoor. Beetje gekloot, maar het is niet anders.
En is het werken bij een gemeente standaard 5x8, zodat je 4 uur ATV opbouwt?
Nee. Fulltime is 36 uur. In overleg met je werkgever is er wel eea mogelijk. Ik heb collega's die standaard 4x9 werken, maar ik ken ook mensen (buiten onze organisatie, wel dezelfde CAO) die inderdaad 5x8 werken en zo 4u verlof per week sparen.
Maar ook andere invullingen zijn mogelijk. Bijvoorbeeld de ene week 32u, de andere week 40. Dan kom je dus op 36. Ik werk zelf standaard 4x8 en soms meer. De resterende (contract van 36u) werk ik dan op vrijdag. Vaak komt het er op neer dat ik vrijdag nog een uurtje of 2 werk.
Staar je hier niet blind op hoor. Het luistert allemaal niet zo nauw. Zolang jij je werk goed doet, zal er vermoedelijk niemand naar je uren kijken. Het is allemaal vrij flexibel. Ik ben wel van mening dat jij als werknemer je dan ook flexibel moet opstellen. Ik werk incidenteel wel eens tot pakweg 21u of zo, maar compenseer dat weer op een later moment.
Overigens zijn dit dus allemaal vragen die je tijdens een sollicitatie danwel arbeidsvoorwaardengesprek kan stellen.