Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 28-07 21:38

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik probeer mijn netwerk over te zetten naar UniFi, maar heb problemen met de USG. Ik gebruik een tweedehandse USG-3P met de laatste firmware (4.4.56). De controller draait op een Synology NAS (in Docker), ook op de laatste versie (7.1.65). Ik heb een glasvezelverbinding van T-Mobile.

Gisteren heb ik de controller ingesteld, met als lokaal subnet 10.0.0.0/24. De USG heb ik gereset, en via de webinterface op 192.168.1.1 handmatig naar 10.0.0.1 gezet, en daarna laten opnemen door de controller. Op dat moment werkte alles: mijn MacBook kreeg via DHCP een IP-adres van de USG, en de internetverbinding deed het (na instellen van het WAN VLAN ID op 300 voor T-Mobile).

Echter, na een herstart van de USG werkt het hele netwerk niet meer. Mijn MacBook krijgt geen IP via DHCP (en geeft zichzelf na enkele seconden een self-assigned IP in de 169.254-reeks). Ik heb meermaals geprobeerd de USG te herstarten, en (na even wachten) een nieuwe DHCP-lease aangevraagd, maar zonder resultaat. Gek genoeg helpt het ook niet als ik statisch een IP toewijs op de MacBook, ik kan dan zelfs niet de controller benaderen. (Terwijl dat toch moet kunnen, gezien beide apparaten een statisch IP hebben in hetzelfde subnet?)

Ik heb gisteravond dus de USG gereset, en opnieuw de stappen uitgevoerd om deze te verbinden met de controller. Toen werkte alles weer, maar na een herstart niet meer. Na een nachtje slapen ook niks.

Ik heb de boel nu weer aan de praat gekregen door even de router van T-Mobile aan te sluiten. Deze stond geconfigureerd met hetzelfde subnet voor DHCP. Hierdoor kregen alle clients een IP-adres. Daarna werkte het netwerk weer, en kon ik de controller/USG benaderen, ook nadat ik de T-Mobile-router weer loskoppelde. Alsof alles even op gang gebracht moest worden?

In de logs van de controller zie ik enkele meldingen over dat de USG reachable/unreachable werd, dus het lijkt alsof de controller en de USG na het herstarten wel weer verbonden raakten met elkaar, terwijl mijn MacBook op die momenten geen enkele verbinding kon krijgen.

In de logs van de USG zie ik geen gekke dingen (geloof ik…). Wel heel veel regels over het DHCP-verzoek van mijn MacBook:
May 21 09:18:10 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:11 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:11 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:11 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:14 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:14 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:18 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:18 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:20 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:20 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:22 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:22 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:24 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:24 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:28 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:28 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:37 ubnt dhcpd: DHCPDISCOVER from xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1
May 21 09:18:37 ubnt dhcpd: DHCPOFFER on 10.0.0.6 to xx:xx:xx:xx:xx:xx (MBP) via eth1

Dus het lijkt alsof de DHCP-verzoeken wel overkomen (en beantwoord worden), maar daar houdt het op…

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan verhelpen (of verder uitzoeken)? De MacBook heeft verder nooit dit soort problemen, dus ik zoek het niet per se daar. Ik heb gedacht aan een defect in de USG (omdat deze tweedehands is), maar het gekke is dat die het na een reset dus weer prima doet.

Voor nu heb ik de T-Mobile-router maar weer in gebruik genomen (met de UniFi AP’s), maar het zou toch leuk zijn als dat niet meer nodig is :*)

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:57
Ik vindt het in de controller software ook niet duideljik. Je moet als subnet aangeven 10.0.0.1/24.

Als jij er 10.0.0.0/24 maakt dan heeft je USG geen IP adres, tenminste niet één die kan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
josvane schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:58:
Ik vindt het in de controller software ook niet duideljik. Je moet als subnet aangeven 10.0.0.1/24.

Als jij er 10.0.0.0/24 maakt dan heeft je USG geen IP adres, tenminste niet één die kan werken.
De USG heeft 10.0.0.1 toegewezen!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hh8YK7ahAKUm8I2fFda26RH3-tw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/QublQaDEZLlhhftaBUlUIkwr.png?f=fotoalbum_large

De 10.0.0.0/24 die ik noemde kwam van de tabel van alle netwerken:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yBIhAjWRlkdCwnHhsMIqcdC0dQo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/O1ZMwMabjO7ZuxvpgsgwvKfm.png?f=fotoalbum_large

“(…) met een rode blos op een geelgroene ondergrond.” Volgens Wikipedia tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
Hoe zien de instellingen er onder advanced uit?
Vanuir de classic view ben ik overgeschakeld naar de nieuwe ui. Dan maakt hij er dit van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OxCH62jo1SxFu9DH5HJQBNLc5AI=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vFuQWdx6cCbzVcGeyBgoUCv6.png?f=user_large

edit:

Ik draai op de 7.1.61

[ Voor 5% gewijzigd door josvane op 21-05-2022 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
josvane schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:20:
Hoe zien de instellingen er onder advanced uit?
Vanuir de classic view ben ik overgeschakeld naar de nieuwe ui. Dan maakt hij er dit van.

[Afbeelding]

edit:

Ik draai op de 7.1.61
Dat ziet er bij mij zo uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UpTFdaWoFVhCpovLEpT595Emxy8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/G7WSkbZNfMpyf7fnlkuKAxJa.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josvane
Ik zou eens terug schakelen naar de classic view en dan nog eens instellen. Controleer ook de DNS eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Ik heb teruggeschakeld naar de classic view, daar ziet de configuratie er als volgt uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E7rekdUXQeajdEuvQuxxcIaKSTQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/eNtbwZtJzvn80sB7dKJhFRCs.png?f=fotoalbum_large

Ik heb de USG na het terugschakelen opnieuw laten provisionen, maar helaas zonder effect. Mijn MacBook krijgt nu via de ethernetkabel weer geen IP-adres toegewezen.

Voor de rest werkt alles wel. En bij het gebruik van de T-Mobile-router (met dezelfde kabels/switch ertussen) werkte alles (bedraad) wel prima, dus het lijkt toch echt bij de USG te liggen…

Heeft iemand nog ideeën?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkrain
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:35

darkrain

Moderator Discord

Geniet

Wireshark, op de MacBook om te zien of er wel DHCP requests komen en op de USG zelf om te zien of het daar wel aankomt...

Tweakers Discord

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-07 20:36
Zou het kunnen dat dnsmasq het niet leuk vindt dat de domainname leeg is? Evt kan je met ssh inloggen op de usg om te zien of dnsmasq uberhaupt draait en/of er errors zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Vanmiddag heb ik het even tijd gegeven, eens een ander apparaat op de ethernetkabel aangesloten, en daarna kreeg de MacBook wel een IP-adres via DHCP :? Dus dat probleem is nu (even) verholpen.

Echter, de downloadsnelheid is met de USG ontzettend laag. Met Speedtest.net haal ik op de MacBook (bedraad) en op een iPhone (WiFi, 1 meter van de AP) minder dan 10 Mbps down (en 300-500 Mbps up):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/djt1x_y-V-RcmtxyPcXhus-aGnQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/CrJklpEFYSWizjtYaSGbpHD6.png?f=fotoalbum_large

Het is een glasvezelverbinding van 1 Gbps, dus dit klopt echt niet. Met de T-Mobile-router (op dezelfde kabels aangesloten) zijn de snelheden veel beter.

Vreemd genoeg geeft de speed test vanuit de UniFi Controller een hogere download (maar lagere upload):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/J6n1EV3OST-mKfRjpCv4fpuW-hk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/FT6hgFnStbk0CNvFLTgZUXvc.png?f=fotoalbum_large

IDS/IPS en DPI staan (natuurlijk) uit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JsyY_GHdChjb6j31hSGTQyeCRAY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LSUOBZl09v6GfWksTXVoNM6v.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k-AjiAYf9ueJvsaO2zX5x8R-8Wc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/fqzVZ9MrOt9VSWf7SKUIIJq7.png?f=fotoalbum_large

Kan het zijn dat de USG gewoon niet meer goed is? Zoals eerder geschreven was die tweedehands (en dit is eigenlijk de eerste keer dat ik ’m aan de praat probeer te krijgen)…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:31

nelizmastr

Goed wies kapot

De USG logs tonen maar 2 van de 4 stappen van DHCP.

De geheugensteun is DORA.

Discover
Offer
Request
Acknowledge

Hij ontvangt dus het verzoek, stuurt een aanbod terug eth1 op maar krijgt van de client geen request terug en kan de cyclus niet met een ack afronden.

Ik zou het inderdaad eens met wireshark controleren en zien wat er precies gebeurt.
Heb je een switch achter de USG liggen? Zo ja, welke? Heb je al eens getest met je MacBook direct aan de USG?

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tonne
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:47
Zou je de voeding eens kunnen vervangen? Misschien dat de usg gewoon vast loopt.
Kun je de usg wel via ssh bereiken als hij vast loopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ulster Seedling

Ulster Seedling

“Middelgrote appel”

Topicstarter
Gisteren de USG herstart, daarna haalde ik ~500 Mbps down en up, en vandaag gaat dat nog steeds goed. Snap niet precies waar de andere helft gebleven is (de verbinding is 1 Gbps), maar dit is in ieder geval bruikbaar :)

Pagina: 1