Welke Wallbox voor Nissan Ariya en huis met zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.280 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JECA3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08-2024
Ik sta op het punt om een Nissan Ariya te bestellen en wil thuis opladen. Ik heb een 3x25 aansluiting en wil klaar zijn voor de komende 10 jaar. We krijgen flink wat zonnepanelen dus het liefst zou ik de optie hebben om die stroom direct te gebruiken zonder tussenkomst van stroomleverancier. Ik zit vooral met het vraagstuk 11kw of a7kw aangezien het laadvermogen max22kw is. We willen de stroomcapaciiteit niet uitbreiden naar meer dan 3x25A ivm kosten.

Is 17kwh niet gewoon beter dan 11kwh?
Tnx!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:30
JECA3 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:24:
Ik sta op het punt om een Nissan Ariya te bestellen en wil thuis opladen. Ik heb een 3x25 aansluiting en wil klaar zijn voor de komende 10 jaar. We krijgen flink wat zonnepanelen dus het liefst zou ik de optie hebben om die stroom direct te gebruiken zonder tussenkomst van stroomleverancier. Ik zit vooral met het vraagstuk 11kw of a7kw aangezien het laadvermogen max22kw is. We willen de stroomcapaciiteit niet uitbreiden naar meer dan 3x25A ivm kosten.

Is 17kwh niet gewoon beter dan 11kwh?
Tnx!
Het hangt ervanaf wat je gebruik is. Na enkele jaren elektrisch rijden kan ik vol zeggen dat 11kw voor mijn gebruikspatroon ruim voldoende is. Als je gebruik is dat je hem vaak enkele uren kan laten staan om op te laden. Gemiddeld duurt het laden daarmee 4-7 uur, afhankelijk van hoe leeg en tot hoe ver je hem wil opladen.

Overnight opladen is dus nooit een probleem met 11kw. Mocht je een keer echt in de knel zitten met een bijna lege accu en een lange rit voor de boeg is er vast wel ergens een snellader in de buurt om dat incident op te vangen.

Verder weet ik niet of de Ariya V2H/V2G krijgt. Daar zul je je wallbox en je omvormer op moeten uitzoeken als je daar gebruik van wil maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JECA3
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 31-08-2024
ok dankjewel! Ik bedacht me dat nu de norm 11KWh is en dat dat in de loop der jaren ws wel richting 17Kwh opschuift of is dat onzin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 20-09 08:43
@JECA3 Controleer even of de Ariya, Vehicle-To-Grid ondersteund.
In dat geval heb je een iets andere wallbox nodig (als je daar tenminste gebruik van wilt maken)

zie o.a.: https://www.nissan.co.uk/...-cars-technology/v2g.html

Overigens is 11kWh, voor mij persoonlijk, ruim voldoende.
Ik plug de auto (VW ID.3 58kWh) in zodra ik thuis kom en stel met de app in dat deze pas mag gaan laden in het daltarief (na 21:00) (helaas nog geen zonnepanelen hier thuis)
De auto is vaak zo'n 3 tot 4 uur aan het laden *want je rijdt hem nooit helemaal leeg.

Zelfs als je hem wel helemaal leeg rijdt.. kun je met 11 kWh een Ariya 63kWh in minder dan 6 uur volgooien (over het algemeen slaap je al wel langer 's nachts)
Of als je een 87 kWh Ariya neemt dan ben je in 8 uur klaar. Stel dat je ook vanaf 21.00 start, ben je dus ruim op tijd om de volgende ochtend met een volle auto weg te kunnen.

3x25A is meer dan voldoende en ik zou daar, voor nu, geen extra geld in steken.
Verzwaren initieel kost je ongeveer 280 euro. Maar daar komen wel de maandelijkse extra kosten bij van ongeveer 20 euro.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinslo
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 18-09 16:30
JECA3 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:00:
ok dankjewel! Ik bedacht me dat nu de norm 11KWh is en dat dat in de loop der jaren ws wel richting 17Kwh opschuift of is dat onzin?
Ik zou me niet zoveel aantrekken over wat de "norm" is. Kijk vooral naar je eigen gebruikspatroon.
11kw is zodanig snel dat je altijd overnight je auto opgeladen hebt. Zelfs van 0 - 100%.

De enige situatie dat het niet toereikend is, is wanneer je met een lage SOC thuis aankomt en binnen een paar uur moet vertrekken voor een lange rit. Of natuurlijk wanneer je 's ochtends constateert dat je vergeten was hem op te laden (mij ook wel eens overkomen) en dan weg moet op een lange rit.

Maar het ergste dat je kan overkomen is dat je een extra stop bij een snellader moet maken in zo'n geval.

Ik zie de noodzaak van 17kw voor thuisladen dus nog niet echt in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 11:11
JECA3 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 08:00:
Hangt ook van je kilometers af. Ik zie dat hij een 87kWh accu heeft. Zelfs met 11kW zit die in een nacht dus vol. En doorgaans kom je niet met 0% thuis, en ga je weer met 100% weg. Toch eerder 10% aankomen en laden tot 90%. Dan heb je het over 70kWh wat dus binnen 6,5 uur weer geladen is.

Als het een eigen auto is, en dus geen backend nodig is, zou ik met (veel) eigen panelen voor een Zappi gaan. Of een Alfen als je wat handig bent en HA leuk vindt.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
JECA3 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:24:
We krijgen flink wat zonnepanelen dus het liefst zou ik de optie hebben om die stroom direct te gebruiken zonder tussenkomst van stroomleverancier.
[...]
laadvermogen max22kw
Wat bedoel je precies met 'stroom direct gebruiken zonder tussenkomst van de stroomleverancier'? Wil je voorkomen dat de zonnepanelen meer leveren dan de auto kan opnemen, waardoor je aan het net levert als de zon fel schijnt? Wil je je auto (als het moet traag) kunnen blijven laden als het net plat ligt? Of je huishouden laten draaien op energie uit je auto?

Hoeveel zonnepanelen komen er in totaal? Wat is hun gecombineerde piekvermogen?

[ Voor 20% gewijzigd door TBTL op 23-05-2022 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sahinasappelsap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08:25
Ik heb een ariya staan en daar is gewoon een alfen laadpaal bij geplaatst die 11kw levert i.c.m 19 panelen. Doet het prima hoor en de alfen paal vind ik zelf erg mooi en compact.

Aanvullend: Ariya heeft trouwens geen v2g

[ Voor 15% gewijzigd door sahinasappelsap op 02-06-2024 23:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• We Are Borg
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 09:53

We Are Borg

Moderator Wonen & Mobiliteit / General Chat
Dit topic is uit 2022 @sahinasappelsap :). Dus deze gaat dicht
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.