Advies aansluiten stekker boiler TF-signaa!

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 11-05 23:02
Ik heb een 80liter huurboilers van Eneco in mijn huurwoning.
Nu is het TF-signaal uitgezet dus warmt hij niet meer uit zichzelf op.
Om dit te laten aanpassen kost 140euro!

Nu wil ik het zelf aanpassen door een stekker aan de boiler te maken want hij zit nu rechtstreeks op de meterkast en een zwarte schakeldraad naar het witte kastje van het TF-signaal.

Nu kan ik er gewoon een stekker aan maken maar wat doe ik met die zwarte schakeldraad die van het witte TF-kastje naar de boiler loopt? Als ik deze niet aansluit werkt de boiler dan gewoon normaal?

Er zit op de boiler een soort kookwekker van 2uur die ik nu steeds moet aanzetten om te zorgen dat hij opwarmt. Of moet ik deze gewoon blokkeren zodat hij ook gewoon aan blijft staan. Hij gaat toch uit bij de gewenste temperatuur?!

Of staat hier het antwoord bij?

De 0-draad van de klok losmaken zodat deze uit de stroomkring verdwijnt. Deze vervolgens in circuit zetten met de 0- draad vanuit de muur/meterkast die weer aangesloten wordt op de boiler.

De boiler is door Inventum ontworpen om te gebruiken in huishoudens met dag- en nachtfase vanuit de meterkast en energieleverancier. In het geval er geen nachtstroom aanwezig is, kan je beter kiezen voor een EDR boiler met een hoog vermogen. Bij alleen continuspanning kan de fasedraad aangesloten worden op de kroonsteen bij het maantje; anders warmt de boiler alleen op wanneer de klok wordt bediend. Tevens kan er een doorlussing gemaakt worden wil men beide elementen (het complete vermogen) kunnen gebruiken. Daarvoor dient de nuldraad van de klok uit de stroomkring gehaald te worden en doorgelust te worden met de nul draad van uit de stroomvoorzieningen.

https://www.inventum.com/...armt-via-continuspanning/

Bij de foto van de bedrading zie je de zwarte schakeldraad lopen. Is dat de fasedraad?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/V9OJ3QjGl8437WV4pVkFu-jAfBQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vJQzOFmq033InLKm0QlZ09pt.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r2zy5MPHugW_r6xXtNxsD99COyw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uQbwsN1JrCjRKpU4dP4HwEJp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G14EbZdKwTJl_6Ymc-9jC8vxRps=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/6xZwvGPDpuY48Vz0rSFuiTAf.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XLeUHj6QJZQOXqcFzdLWbbk0nN0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/BPB4dbgWItBLLmOgC5zCiYeH.jpg?f=user_large

[ Voor 31% gewijzigd door Ruud888 op 21-05-2022 00:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 01:59

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Is het niet een idee om met Inventum contact op te nemen?

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 00:18
Wat is je doel? De boiler altijd laten verwarmen?

Dat los je natuurlijk niet op met een stekker, maar door gewoon de aansluiting aan te passen. Dat kan in dit lasdoosje wat je hebt gefotografeerd. Schakel de groep uit, knip de zwarte draad doormidden, strip deze aan, haal de bruine draad uit de leiding linksonder uit de lasklem los en steek de zwarte draad uit de leiding rechtsonder daar voor in de plek. Steek die bruine draad uit de leiding linksboven ook meteen even goed in de lasklem of vervang voor de zekerheid meteen de hele klem.

Bruin en zwart uit de leiding links onder gebruik je niet meer, isoleer deze nog even voor de veiligheid met een lasklem of kroonsteen ofzo.

Doosje dicht, groep aan en klaar.

Maar loont het niet om hier een tijdschakelaar voor te installeren zodat je nog steeds voor nachttarief verwarmt? Dat het TF signaal is gestopt wil niet zeggen dat je geen dubbel tarief af kunt sluiten, mits je een slimme meter hebt. Het verschil tussen dag- en nachttarief is bij mijn energiecontract alleen maar groter geworden het laatste jaar.

Als je voor die €140 een tijdschakelklok krijgt geïnstalleerd lijkt dat me geen raar bedrag. Met een dubbel tarief verdien je dit terug.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Misschien een idee om zelf een boiler te kopen, verdien je met die huurprijs in 6 jaar terug en kun je een moderne boiler kiezen die meestal iets zuiniger zijn en je vaak met een tijdklok en of app kan instellen.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:02

jmk

@Ruud888 Ik zit in dezelfde situatie als jij. Toevallig heb ik ook dezelfde boiler in een huurwoning. Op dit moment hangt het TF signaal nog in de lucht in mijn stad maar dat is in november afgelopen. Aangezien ik graag warm douch is nu wel actie nodig. ;)

Dit 'biedt' Eneco/Stedin aan:
* Altijd aan. Moet ik een monteur voor laten komen, eenmalige kosten. Zeer hoge stroomkosten en stroomverspilling.
* Slimme boiler. Dit maakt Enenco/Stedin ook steeds duurder. Ik denk dat een slimme boiler vooral slim is van Eneco zodat ze voor hun goedkope stroom in mijn boiler kunnen dumpen overdag. Maar dat ik ook te veel geld zou betalen omdat de stroom overdag duurder is. Verder vertrouw ik Stedin en Eneco voor exact 0,00%.
* Als ik niets doe blijf ik een component huur betalen voor de loze radiografische TF ontvanger, mijn huur wordt niet lager.

Dit zijn de opties die ik aan het onderzoeken ben:
1. Een boilermind laten aanleggen door een zelf ingehuurd installatiebedrijf. Via de P1 kabel van mijn slimme meter kan ik, net als nu, de boiler laten aangaan met daltarief/nachtstroom.
http://www.slimmermetenergie.com/product/boilermind-brm-5-0/

Een nadeel zijn de hoge eenmalige kosten en dat dit niet zo efficiënt is als ik zou willen. Als ik namelijk mijn slimme meter via P1 uitlees dan zie ik dat er onnodig, aan het einde van de ochtend, een kWh wordt gebruikt om de boiler nog eens vol te gooien. Kom ik op de tweede optie.

2. Een tijdschakelaar laten installeren die ik niet de hele nacht aanzet maar tot het begin van de ochtend. Dit moet dan wel een regelbare schakelaar zijn.

3. Dit kan ook efficiënter. Ik woon alleen en vind een boiler van 80 liter te groot om iedere dag vol te gooien. Ik zou dus ook een kleinere boiler kunnen kopen. Ik kan dan de huur via Eneco stopzetten, dan nemen ze de loze TF ontvanger ook mee. Nadeel is dat het huis niet van mij is en dan ook niet handig is een boiler van mezelf te hebben.

4. Een boilermind gebruiken in combinatie met mijn Raspberry pi. Vanuit mijn pi een 'dal' signaal sturen zodat mijn boiler oplaadt wanneer ik dat wil. Er is dan hopelijk programmatuur beschikbaar om een tijdschakelaar soort functie te realiseren. Geen idee of dit kan maar dan heb ik wat meer controle dan dom 'dal=aan' of 'hoog=uit'.

Ik ben er dus nog niet helemaal uit.

Yippie kayak, other buckets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruud888
Lastig allemaal.
Ik moet nog contact opnemen met de woningbouwvereniging of de boiler er uit mag. Ik moest destijds van de woningbouwvereniging het huurcontract van Eneco overnemen. Als die toestemming er is ga ik Eneco dwingen de boiler kosteloos te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimvdw
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-09-2022
@Ruud888 @jmk Speciaal voor dit item een account aangemaakt. Ik zit in exact hetzelfde schuitje, ook huurwoning, boiler gehuurd van Eneco, TF-signaal verdwijnt per 8 juni.
Onze oplossing: we hebben de elektriciteitsdraad waarmee de boiler vanuit de meterkast wordt gevoed - vanaf 8 juni dus 24/7 - uit de boiler gehaald. Daar hebben we een (geaard) stopcontact op gezet.
Vervolgens hebben we aan de boiler een (geaarde) stekker gemonteerd. Die hebben we in een schakelklok gestopt in dat net gemaakte stopcontact. Zie foto. Zo ingesteld dat de boiler twee uurtjes opwarmt en dan weer uitgaat. Werkt als een trein.
Over een week of zo stappen we over naar een energieleverancier die aangeeft wanneer het voordelig is om grote huishoudelijke apparaten te gebruiken zoals de wasmachine - of de boiler, dus dan wordt het helemaal voordelig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/exwpxtJKdu-uj5IC1DwCUQF_HbU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TSjCeZ4wLkPHl9kF7PApqtTO.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

kimvdw schreef op zaterdag 28 mei 2022 @ 19:34:
@Ruud888 @jmk Speciaal voor dit item een account aangemaakt. Ik zit in exact hetzelfde schuitje, ook huurwoning, boiler gehuurd van Eneco, TF-signaal verdwijnt per 8 juni.
Onze oplossing: we hebben de elektriciteitsdraad waarmee de boiler vanuit de meterkast wordt gevoed - vanaf 8 juni dus 24/7 - uit de boiler gehaald. Daar hebben we een (geaard) stopcontact op gezet.
Vervolgens hebben we aan de boiler een (geaarde) stekker gemonteerd. Die hebben we in een schakelklok gestopt in dat net gemaakte stopcontact. Zie foto. Zo ingesteld dat de boiler twee uurtjes opwarmt en dan weer uitgaat. Werkt als een trein.
Over een week of zo stappen we over naar een energieleverancier die aangeeft wanneer het voordelig is om grote huishoudelijke apparaten te gebruiken zoals de wasmachine - of de boiler, dus dan wordt het helemaal voordelig. [Afbeelding]
Dank je voor het aanmelden en je duidelijke post!

Vraagje: De stroom komt toch nog steeds uit dezelfde hoofdgroep als voorheen die alleen aangaat bij ontvangst van een TF signaal? Of heb je je iets aangepast in de meterkast zodat je de optie 'altijd aan' hebt, met een knop/schakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:00

Onbekend

...

Ik dacht dat het uitschakelen van het TF-signaal al vorig jaar was gedaan, maar schijnbaar doen sommige netbeheerders dit pas dit jaar.

Het uitschakelen van het TF-signaal gebeurt overdag tijdens het hoge tarief, en daardoor blijft de TF-onvanger altijd in hoog-tariefmodus staan. Stopcontacten van boilers die geschakeld worden door een TF-signaal, hebben alleen stroom tijdens het lage tarief. Dus later doen deze stopcontacten niets meer.
Als je een huurwoning hebt, en je hebt een boiler die niet van de verhuurder is, dan wordt het lastig aangezien je niets zelf aan de elektrische installatie mag aanpassen. En iemand laten komen kost ook extra geld.

Vorig jaar was ik bij iemand en die had een eigen boiler. We hebben een lang snoer aan gezet, en deze vanaf een ander stopcontact laten voeden.
Maar bij een huurboiler mag je daar ook geen aanpassingen aan verrichten. De enige optie die dan overblijft, is een lang verlengsnoer gebruiken....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Heb je iets aan de werkinstructie van Stedin?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ik kreeg 3 jaar geleden toestemming van mijn huurstichting voor een extra groep in mijn meterkast voor een elektrisch fornuis, inclusief het doortrekken van kabels in een loze leiding en een special perilex stekker. Ik moest het wel door een erkend installateur laten doen.

Ik neig er naar om de radiografische TF ontvanger om te laten leiden en hier een instelbare tijdschakelaar tussen te laten zetten.Dit is het simpelst.

Daarnaast vind ik dat de woonstichting dit moet doen, sommige woonstichtingen doen dit ook heb ik gelezen. Maar ik verwacht daar niets van, zal wel weer 200 euro kosten. Jammer maar ach. Misschien verdien ik dit zelfs wel terug omdat ik mijn boiler nu minder vaak in hoef te schakelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kimvdw
jmk schreef op zondag 29 mei 2022 @ 09:54:
[...]

Dank je voor het aanmelden en je duidelijke post!

Vraagje: De stroom komt toch nog steeds uit dezelfde hoofdgroep als voorheen die alleen aangaat bij ontvangst van een TF signaal? Of heb je je iets aangepast in de meterkast zodat je de optie 'altijd aan' hebt, met een knop/schakelaar?
Ha, sorry, dat zei ik er inderdaad niet duidelijk bij.

-Boiler heeft bij ons een eigen groep.
-Weekend is bij ons de hele dag daltarief (dus van vrijdagnacht t/m maandagochtend vroeg) en dan krijgt de boiler continu signaal, dus warmt voortdurend op. We hebben de aanpassing dit weekend gemaakt dus konden stopcontact, schakelklok en stekker goed testen met voortdurend stroom erop.
-Na vannacht staat er alleen stroom op het stopcontact dat we gemaakt hebben wanneer het TF-signaal aangaat, dus alleen 's nachts en in het weekend.
-Vanaf 8 juni verdwijnt het TF-signaal en staat er continu stroom op het gemaakte stopcontact, dus vanaf dan kunnen we echt gaan werken met die schakelklok.

In de brief die wij kregen over het TF-signaal stond dat er continu stroom op de aansluiting zou staan na 8 juni indien het mogelijk is om je boiler handmatig aan te zetten. Dat is bij ons het geval, vandaar. Als je een ander soort boiler hebt (sowieso hangt het nog van het aantal fasen af of je eenvoudig een stopcontact/stekker kunt maken bedacht ik me later) zul je mogelijk inderdaad nog moeten zoeken naar de optie 'altijd aan'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kimvdw
Onbekend schreef op zondag 29 mei 2022 @ 10:12:
Ik dacht dat het uitschakelen van het TF-signaal al vorig jaar was gedaan, maar schijnbaar doen sommige netbeheerders dit pas dit jaar.

Het uitschakelen van het TF-signaal gebeurt overdag tijdens het hoge tarief, en daardoor blijft de TF-onvanger altijd in hoog-tariefmodus staan. Stopcontacten van boilers die geschakeld worden door een TF-signaal, hebben alleen stroom tijdens het lage tarief. Dus later doen deze stopcontacten niets meer.
Als je een huurwoning hebt, en je hebt een boiler die niet van de verhuurder is, dan wordt het lastig aangezien je niets zelf aan de elektrische installatie mag aanpassen. En iemand laten komen kost ook extra geld.

Vorig jaar was ik bij iemand en die had een eigen boiler. We hebben een lang snoer aan gezet, en deze vanaf een ander stopcontact laten voeden.
Maar bij een huurboiler mag je daar ook geen aanpassingen aan verrichten. De enige optie die dan overblijft, is een lang verlengsnoer gebruiken....
Ha, w.b. stroom op het stopcontact: zie mijn vorige antwoord aan jmk; na verdwijnen TF-signaal komt er bij ons continu stroom op die groep te staan.

De aanpassingen zijn niet aan de boiler (van Eneco) maar aan de bedrading (van de woningbouw). Officieel zal dat een aanpassing aan het huis zijn en niet mogen, maar we hebben de draden zo lang gehouden dat de aanpassing desgewenst weer terug te draaien is. Al zal de verhuurder hier ook alleen maar blij mee zijn vermoed ik.
Lang snoer hebben we ook overwogen, maar ik vermoed dat de groep van de keuken dat niet aan had gekund. We hebben al eens gehad dat de stop er steeds uitklapte als we de oven gebruikten tegelijk met een stofzuiger o.i.d. Toen opgelost door een zekering met hoger ampèrage, maar ik had niet zo'n zin om dat hier te doen (zou ook erg hoog ampère moeten) en die groep van de boiler zit er toch maar.

@jmk helemaal mee eens dat de verhuurder dit zou moeten oplossen maar bij ons was hun eerste reactie dat we het zelf moeten regelen, en daarna waren ze niet meer bereikbaar/kwamen belafspraken niet meer na. Om hoge kosten te voorkomen zijn we het toen zelf maar gaan doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

Ik heb aan mijn huurstichting gevraagd of ze wilden helpen met het installeren van een tijdschakelaar. Er zijn (hopelijk)mooie meterkast Bluetooth schakelaars die je zelf kan instellen, zoals de Astro digitale schakelklok (OB177012).

De woonstichting wilde me niet helpen omdat er in het contract zou zijn vastgelegd dat de stichting zich niet hoeft te bemoeien met zaken rondom de warmwater voorziening. Wel gaven ze aan dat ik zelf een voorziening mag treffen om een gewenste tijdschakelaar er tussen te plaatsen.

Ik heb besloten niet in discussie te gaan en heb een offerte aangevraagd en binnengekregen van een elektricien die het wil doen voor 250 euro, inclusief 100 euro materiaalkosten.

Ik denk dat ik het maar doe.

Ik ga na installatie nog onderzoeken:
- Wat de optimale tijdsduur van 'laden' is om in ieder geval de aanbevolen 60 graden Celsius te handhaven in de boiler vanwege bacteriën.
- Wat de optimale oplaadtijd in de winter en zomer is. (In de zomer is het kraanwater warmer en is dan eerder 60 graden, ook koelt het water nu minder snel af.)
- Op een mogelijk later moment: Onderzoeken of ik kan switchen naar een boiler van 60L ipv 80L. Dit is voor een 1 persoons huishouden waarschijnlijk veel optimaler.

Ergens ook wel leuk om er weer een leuk projectje bij te hebben. }:O

[ Voor 6% gewijzigd door jmk op 16-07-2022 19:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDL112
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 00:29
Mijn moeder zit in de zelfde smerighe ENECO boot, Mi heeft zij een boiler contract met ENECO (huur) en doordat de netbeheerder (STEDIN) het TF signaal uitschakelt moet zij haar boiler aanpassen (kosten ENECO €149), Dit is volgens mij een kostenpost die ENECO moet dragen, zij plegen contract breuk ie inschakelen dal tarief boiler, veroorzaakt door de TF uitschakeling probleem van ENECO (gaan dan maar hun kosten verhalen op STEDIN) MI mogen zij de aanpassing kosten niet verhalen op de huurder van de boiler, rechtszaak lijkt mij de aangewezen weg om ENECO dit te laten inzien. ENECO verhuurt een boiler met voorwaarden en die worden nu door ENECO geschonden (niet hun fout) maar het blijft hun boiler en zij moeten dus de zorg dragen. graag advies

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
@WDL112 Kun je die voorwaarden waar in staat dat ENECO verantwoordelijk is voor de daltatiefschakeling eens delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 22:05
@Xander ik geef @WDL112 wel gelijk eigenlijk.

Je HUURT die boiler van eneco, de boiler is dus van eneco.
Hij werkt nu niet meer naar behoren, dus eneco moet dat oplossen.

Je huurt omdat je een stukje zorg (onderhoud) uit handen geeft, en naar mijn idee hoort dit er gewoon bij.

Ik zou dus zeggen als ze hem niet ombouwen op hun kosten, Haal hem maar weg.
En dan of zelf een nieuwe kopen, of een nieuw huurcontract aan gaan met een nieuwe boiler.

Een rechtszaak lijkt me tijdsverspilling.

[ Voor 4% gewijzigd door FRANQ op 06-09-2022 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
FRANQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:29:
@Xander ik geef @WDL112 wel gelijk eigenlijk.

Je HUURT die boiler van eneco, de boiler is dus van eneco.
Hij werkt nu niet meer naar behoren, dus eneco moet dat oplossen.
Ik ben niet van mening dat ze dan maar alles wat er voor zorgt dat je de boiler niet kunt gebruiken moeten oplossen. De boiler werkt prima, je moet alleen wel zorgen dat hij spanning krijgt natuurlijk.
Ik zou dus zeggen als ze hem niet ombouwen op hun kosten, Haal hem maar weg.
Er hoeft niets te worden omgebouwd aan de boiler, alleen aan de groepenkast.

Als je een auto huurt komen ze ook niet je oprit bestraten (jaja, slechte vergelijking, ik weet het :+).

[ Voor 7% gewijzigd door Xander op 06-09-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 11:35:
[...]

Ik ben niet van mening dat ze dan maar alles wat er voor zorgt dat je de boiler niet kunt gebruiken moeten oplossen. De boiler werkt prima, je moet alleen wel zorgen dat hij spanning krijgt natuurlijk.

[...]

Er hoeft niets te worden omgebouwd aan de boiler, alleen aan de groepenkast.

Als je een auto huurt komen ze ook niet je oprit bestraten (jaja, slechte vergelijking, ik weet het :+).
Het is meer dat als je een auto leased, ze als de airco stuk gaat zeggen je dat zelf maar moet fixen.

Ik was in de veronderstelling dat het TF signaal in de elektronica van de boiler zelf een relais omzette.

blijkbaar zijn er dus mensen met een TF regeling in de meterkast.
Nooit gezien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQ-cOXOeD3rEAlOFvJU0KiURyFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3qmLri6HC4PQ8h4Wtu9ZoeL6.jpg?f=fotoalbum_large

Of iets moderner.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GlGUFG7TraExWl5cxPPoB7kQUMk=/800x/filters:strip_exif()/f/image/41mgOecpI19Kl56iGKFDcxnQ.png?f=fotoalbum_large

Maar dan is het simpelste toch om gewoon zo'n tijdschakelaar er voor in de plaats te monteren?
Ik zou niet aan de huurboiler gaan lopen sleutelen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SU78R8O5yLl3ZyGzwK4WzI6g9xM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uUkwQDT1EK3pGeIaW6qIQJaG.png?f=user_large
https://www.elektramat.nl...24-uur-1-kanaal-cct16364/

Of digitaal
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gb0eCZL8TUj7bENyYNZZTdc0yxo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/4JqTkii2PuO5I8sp8SIYkZd6.png?f=user_large
https://www.elektramat.nl...lklok-1-kanaals-152-0029/

Overigens is de meterkast toch hoognodig aan modernisatie toe als er nog draaistoppen gebruikt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
FRANQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 12:08:
[...]

Het is meer dat als je een auto leased, ze als de airco stuk gaat zeggen je dat zelf maar moet fixen.
Sorry die vergelijking zie ik niet. Er iets niets kapot aan de boiler. Deze regeling is staat helemaal los van de boiler.
Ik was in de veronderstelling dat het TF signaal in de elektronica van de boiler zelf een relais omzette.

blijkbaar zijn er dus mensen met een TF regeling in de meterkast.
Nooit gezien.
Dat is de enige variant die ik ken. Zijn er boilers met ingebouwde TF-ontvanger? Dan zou hij wel een punt hebben.
Maar dan is het simpelste toch om gewoon zo'n tijdschakelaar er voor in de plaats te monteren?
Ik zou niet aan de huurboiler gaan lopen sleutelen.

[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl...24-uur-1-kanaal-cct16364/

Of digitaal
[Afbeelding]
https://www.elektramat.nl...lklok-1-kanaals-152-0029/
Ja. d:)b Maar als je dat laat doen kost het dus €150 blijkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 13:31:
[...]

Sorry die vergelijking zie ik niet. Er iets niets kapot aan de boiler. Deze regeling is staat helemaal los van de boiler.
Naja jij begon over een oprit, die vergelijking is nog erger :P
Dat is de enige variant die ik ken. Zijn er boilers met ingebouwde TF-ontvanger? Dan zou hij wel een punt hebben.
Zoals je merkt ben ik dus niet bekend met het TF signaal, alles gasgestookt hier.
Maar ik zag allemaal fotos van boilers waarbij de elektronica open ligt in dit topic.
Lijkt me niet de juiste manier.
Ja. d:)b Maar als je dat laat doen kost het dus €150 blijkbaar.
Tsja, een nieuwe boiler heb je voor 300 al, of 1200 voor een warmtepompboiler.
dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je het best het contract kan ontbinden en een nieuwe kan ophangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xander
FRANQ schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:06:
[...]

Tsja, een nieuwe boiler heb je voor 300 al, of 1200 voor een warmtepompboiler.
dus eigenlijk komt het er gewoon op neer dat je het best het contract kan ontbinden en een nieuwe kan ophangen.
In die €149 zit natuurlijk ook arbeidsloon voor de montage. Ook een nieuwe boiler hangt zichzelf niet op.

En als je op die nieuwe boiler vervolgens een klokregeling wilt hebben moet je er misschien wel een tijdklok bij kopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
Xander schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 14:23:
[...]

In die €149 zit natuurlijk ook arbeidsloon voor de montage. Ook een nieuwe boiler hangt zichzelf niet op.

En als je op die nieuwe boiler vervolgens een klokregeling wilt hebben moet je er misschien wel een tijdklok bij kopen. ;)
:D

Echt je kan wel merken dat het warm is hier op kantoor, zelfs rekenen gaat niet meer 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jmk

jmk

mijn woonstichting wilde ook niet meewerken/helpen met het inbouwen van een tijdschakelaar.

Volgens mij zit er in die 'dienst' van Eneco geen tijdschakelaar, allen een 'altijd aan' aanpassing voor 150 EUR.

Ik heb bij een elektrobedrijf de de Finder 12.81 laten installeren voor 250 EUR. De kosten voor de finder waren iets van 90 euro, de rest arbeidskosten. Van de 3 offertes was dit bijna de de goedkoopste en ze wisten goed waar ze het over hadden.
De finder kan ik via NFC instellen met een Android App(er is geen IOS app) je kan zelf de oplaadtijden kiezen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDL112
Ter verduidelijking: ENECO verhuurt de boiler in werkende staat, ie installatie van de boiler en alle aansluitingen ie water toevoer en stroom etc. Het krijgt iedere maand huur daarvoor incl onderhoud en reparatie. Dus een boiler die warm water geeft!. iemand sluit nu een signaal af (netbeheerder) dus nu werken de eneco boilers niet meer naar behoren en moeten aanpassingen komen. Dus als eigenaar van die boiler en onderhoudsplichtig moet eneco dit probleem oplossen. Dat zij misschien een issue hebben met die partij die iets stopt daar heb ik geen boodschap aan, ik heb een contract met eneco en wat ik huur werkt straks niet meer. MI mogen zij die kosten van aanpassing niet afschuiven op de klant. Dat zij dit ook aanvaarden is duidelijk omdat zij alle klanten een brief sturen met instructies om zaken in je meterkast aan te passen en om te zetten, waarom doen ze dit als zij geen verantwoording hebben??? Alleen klanten die een afwijkende meterkast hebben dus geen omzetting mogelijk moeten een kastje bijkopen a 149 euro. misschien heeft eneco die boiler wel niet goed geinstalleerd omdat er nu een kastje bij moet komen,Ik ben bezig met juridisch advies en ook Kassa en Radar buigen zich hierover. Anders wacht ik gewoon tot het signaal wegvalt en bel eneco dat de boiler geen warm water meer geeft, stuur maar de service monteur om dit op te lossen. Zij dragen verantwoording voor de hele boiler incl alle aansluitingen. Weigeren ze zie ik ze voor de rechter (civiel) griffie kosten 45 euro en alles online dus hoef je niet in de rechtszaal te komen, alleen als de rechter je wilt spreken. Uitspraak bindend kan wel eens heel vervelend voor eneco gaan worden als ze dit verliezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WDL112
btw de opzichter advies was doe niks, draai gewoon de boiler knop om als je warm water nodig hebt, warmt snel op en je kunt precies kiezen hoeveel je nodig hebt. Het verschil in tarief dal en vol is niet meer de moeite waard als je geen grootverbruiker bent. Alleen moet je iedere dag even de knop omdraaien en niet vergeten, maar in 15 min heb je al warmwater. Dan bespaar het constant aanstaan en opwarmen, ben je een dag uit geen opwarm kosten. beetje meer werk maar wel handig qua kosten.

• VHT2005
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 05-02-2024
Wij hebben 7-9-2022 het betreffende schrijven ontvangen dat het TF-Signaal ervan af wordt gehaald volgens Stedin wordt het gehele TF-signaal opgeheven maar dat kan niet de openbare straatverlichting werkt hier ook op alleen de consumenten zijn de dupe van deze actie, Eneco bied dan wel de oplossing om een schakelunit in de meterkast te plaatsen op kosten van de consument à € 149,95 per huishouding.
Juridisch gezien staan ze volgens mij niet sterk als eerste wij huren een boiler van Eneco en zij hebben de verplichting een boiler te leveren conform de eisen en dat deze goed functioneert en zo niet zou het op zijn minst op hun kosten herstelt moeten gaan worden niet op de kosten van de consument dat zou echt te gek zijn.
Als men een auto zou huren is de verhuurder ook verplicht een goede auto mee te geven en niet dat hij eerst tegen je zegt er moeten vier nieuwe bandjes onder dit kost u dan € 300,00 extra dit is nu precies hetzelfde wat er nu gebeurd bij Eneco en Stedin, Stedin is de meterleverancier van Eneco dan zou Eneco over meten stappen naar een leverancier die het wel levert voor de consumenten.
Sterker nog wij twijfelen aan onze slimme meter in de meterkast dit is ook zo goed voorbeeld waar deze giganten een slaatje uit willen slaan, volgens ons registreert de meter niet goed wij wonen met zijn tweetjes in een woning van hooguit 80 vierkante meter s’avonds hebben wij slechts 2 lampjes aan (led) en de televisie en toch verbruiken wij meer dan een huishouding van meer dan 5 personen en waar dat vandaan komt zouden wij heel graag willen weten, om dit te controleren moet de Slimme meter na gemeten worden door Stedin en als de meter goed blijkt te zijn moeten wij de meting gaan betalen ook zon bedrag van € 275,00.
Wij durven te verwedden als wij met de meting zouden instemmen dat het nooit aan de meter zal liggen maar daadwerkelijk aan het verbruik en aan de APP van Eneco te zien is dat wij straks een nabetaling kunnen verwachten van een bedrag tussen de € 650,00 en € 675,00 en of wij het termijn maar beter kunnen aanpassen van € 120,00 naar € 213,00 terwijl de maandelijkse kosten rondom ons heen (we wonen in een flat waar ongeveer 200 woningen zijn) gemiddeld zo’n € 65,00 en € 80,00 betreft wij hebben geen gas meer in onze flat.
Volgens mij denken deze giganten dat we nog meer uitgeperst kunnen gaan worden ook de regering zou eens beter moeten gaan narekenen wat zij binnenhalen aan winst, terwijl de meeste consumenten de endjes aan elkaar knopen om te kunnen eten strijken hun het geld binnen.
Wij Nederlanders moeten eens gaan demonstreren dat het langer niet kan, zeker onder ouderen vallen straks doden en wie zal daar aansprakelijk voor zijn in de gevangenis hebben de gevangene het nog beter 3 maaltijden regelmatig warm douchen noem het maar op…….

• Xander
WDL112 schreef op dinsdag 6 september 2022 @ 22:51:
Ter verduidelijking: ENECO verhuurt de boiler in werkende staat, ie installatie van de boiler en alle aansluitingen ie water toevoer en stroom etc. Het krijgt iedere maand huur daarvoor incl onderhoud en reparatie. Dus een boiler die warm water geeft!. iemand sluit nu een signaal af (netbeheerder) dus nu werken de eneco boilers niet meer naar behoren en moeten aanpassingen komen. Dus als eigenaar van die boiler en onderhoudsplichtig moet eneco dit probleem oplossen.
Ik vind dat nogal kort door de bocht.

Dus als ik zo'n boiler huur en ik sluit tijdens een verbouwing de waterleiding daar naar toe af, dan moet Eneco maar zorgen dat ze het oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WDL112
Xander, ik geloof dat jij het niet begrijpt! Eneco verhuurt middels een verhuur contract een boiler aan een consument, die consument betaald daar een vergoeding voor, die huur vergoeding is voor de boiler, de installatie en reparaties als de boiler het niet meer doet, dus van de wieg tot het graf gedekt. de keuze van die boiler is de keuze van Eneco, de installatie is eneco zij sluiten hem aan. Eneco heeft er toen voor gekozen om de schakeling van dag naar nacht te laten verlopen door het TF signaal zoals geleverd door de netbeheerder, Dat die netbeheerder dat nu stopt is iets tussen eneco en de netbeheerder hoe dat zit weten we niet en is ook niet belangrijk of van toepassing. Wat van belang is dat door het stopzetten van dit TF signaal de boiler niet meer werkt zoals die boiler zou moeten werken, dus dat is dan het probleem van Eneco om dit op te lossen en NIET van de huurder van die boiler. Jouw water vergelijking is zo kort dat je de bocht uitvliegt, waarom zou je het water naar een boiler uitschakelen, ten eerste mag je als huurder er niet eens aankomen ie verandering aanbrengen en het afsluiten is een handeling die je dan zelf doet als huurder dus ben je verantwoordelijk voor de schade aan de boiler. Als de waterbeheerder je woning afsluit ja dan moet eneco dit oplossen met de waterbeheerder als die afsluiting niets met jouw van doen heeft of een alternatieve oplossing aanbieden. Zoals gezegd neemt Eneco zijn verantwoording bij die klanten waar een kastje als op de brief in de meterkast zit (volg de instructie van eneco) maar zit jouw plaatje er niet bij dan moet er een extra kastje geplaatst worden door Eneco en die kosten moet eneco dragen en niet de klant omdat eneco die zorg heeft nl het goed functioneren van de boiler zoals staat in het huurcontract. Capito!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
Mij hoef je niet te overtuigen hoor. Ik geef alleen aan hoe ik er naar kijk. Als ik zo'n huurboiler had dan had ik een tijdschakelklok in de groepenkast geschroefd zonder er een tweede keer over na te denken.

Succes met je juridische acties.

Pagina: 1