Welke geluidskaart kopen voor WIndows PC?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 04-06 16:53
Ik heb momenteel een recente Windows PC waarin een Soundblaster Z kaart zit, aangesloten op 2.1 boxen.
Het laatste jaar ondervind ik dagelijks (driver-gerelateerde?) problemen: plots valt de herkenning van mijn geluidskaart weg, waardoor ik geen geluid meer krijg; een reboot helpt soms. Vaak werkt een reboot niet en helpt het om de Soundblaster drivers te herinstalleren. Dagelijks verspringt mijn stereogeluid in Windows naar 5.1 geluid, waardoor ik telkens de SB Speaker Setup app weer moet openen om het juist te zetten.

Ik heb al alles geprobeerd, maar de problemen persisteren. Mogelijks ontstaan sinds ik Win11 geinstalleerd heb, maar ik ben niet zeker.

tldr; ik heb besloten mijn Soundblaster Z kaart te vervangen, maar ik weet niet goed wat tegenwoordig de norm is om degelijk geluid uit je PC'tje te krijgen. Ik gebruik al 20 jaar Creative Sound Blasters, en ken eigenlijk niets anders. Kopen mensen nog dedicated geluidskaarten? Of gebruikt iedereen standaard het moederbord geluid? Of koopt men tegenwoordig externe DAC's?

Ik gebruik het PC geluid hoofdzakelijk voor gaming (dus niet professioneel), maar heb wel een behoorlijk high-end speaker setup, dus ik zou wel een beetje degelijk geluid willen produceren en heb het gevoel dat moederbord geluidschips minder kwaliteit gaan bieden dan wat ik al jaren gewoon ben.

Graag jullie advies!

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
PearlChoco schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:43:
en heb het gevoel dat moederbord geluidschips minder kwaliteit gaan bieden dan wat ik al jaren gewoon ben.
Domme vraag wellicht, maar heb je dat ook getest, of is het alleen je gevoel? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:54

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Omboard audio chips zijn inderdaad (bijna) altijd (ver) ondermaats.
En je hebt geen dure high end geluidskaart nodig om er een goed geluid uit te krijgen.
Dit ding (Behringer UCA222) van een paar tientjes voldoet al prima aan je wensen:

https://www.bax-shop.nl/e...nger-uca222-usb-interface

Er zijn nog veel meer van ongeveer dezelfde soorten devices te vinden.

[ Voor 13% gewijzigd door remco_k op 20-05-2022 22:49 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 20:09
Valt wel mee vind ik,maar je zit dan wel bij de betere onboard chips om goed geluid te hebben(mijn mening)
Ik heb bv altijd mijn hd600 Sennheiser en die klinkt echt prima met de onboard chip van het moederbord.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:07
Welk moederbord heeft het systeem van @PearlChoco ?

Wat is het merk en type van de 2.1 boxen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
Uszka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:22:
Welk moederbord heeft het systeem van @PearlChoco ?

Wat is het merk en type van de 2.1 boxen?
Speakers: https://audioengineusa.co...reless-computer-speakers/

Moederbord: https://www.asus.com/Moth...ing/TUF-GAMING-B550-PLUS/

Edit: heb verkeerde speakers gelinkt, deze zijn de correcte: https://audioengineusa.co...a5-plus-classic-speakers/

[ Voor 14% gewijzigd door PearlChoco op 21-05-2022 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
nvm

[ Voor 98% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 23:44 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• freaky35
Je moederbord heeft gewoon een goede geluidscodec.
ik zou het gewoon eens proberen, je kan altijd alsnog een aparte kaart kopen

En je kan ook het dac van de speakers zelf nog uitproberen.
De speakers hebben zelf een USB dac,vandaar.

Genoeg uit te proberen,naar mijn idee :)

[ Voor 18% gewijzigd door freaky35 op 20-05-2022 23:47 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:17
remco_k schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:48:

Dit ding (Behringer UCA222) van een paar tientjes voldoet al prima aan je wensen:
Ja dit, maar als je op marktplaats een Steinberg variant kan kopen dan ben je echt beter uit.
Heb meerdere audio interfaces gekocht/verkocht afgelopen jaar (2dehands) maar de Steinberg UR22 is echt top notch.
Was op MP iets van 45,-

Wellicht ben je met een windows reinstall ook klaar, want het lijkt op een driver issue.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 21:07
Inderdaad, gewoon met USB aansluiten. Lijkt mij sterk dat de interne DAC van de speakers minder is dan een SB Z.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Negeer mijn post over de UCA222 maar, gewoon deze speakers met USB aansluiten, dan heb je hetzelfde of zelfs beter.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

freaky35 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:55:
Valt wel mee vind ik,maar je zit dan wel bij de betere onboard chips om goed geluid te hebben(mijn mening)
Ik heb bv altijd mijn hd600 Sennheiser en die klinkt echt prima met de onboard chip van het moederbord.
Noisefloor ook eens goed bekeken - of beluisterd?
Bij onboard moederborden is deze namelijk vrijwel altijd diep en diep triest.
Een betere onboard chip helpt niet echt. Betere filtering in het voedingsgedeelte ervan wel, maar dat doen moederbord fabrikanten niet.

[ Voor 22% gewijzigd door remco_k op 21-05-2022 00:19 ]

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Uszka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Inderdaad, gewoon met USB aansluiten. Lijkt mij sterk dat de interne DAC van de speakers minder is dan een SB Z.
Sorry, ik heb de verkeerde speakers gelinkt: het zijn de A5+ en niet de A2+:
https://audioengineusa.co...a5-plus-classic-speakers/

In de handleiding van deze A5+ staat niets over connecteren met USB (USB poort zou enkel dienen om stroom te voorzien of zoiets), dus ik vermoed dat uw oplossing niet mogelijk is?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
als de verkeerde speakers gelinkt zijn dan is dat niet van toepassing nee. De A2+ heeft een intern dac dat heeft de a5+ niet helaas.Ze hebben hun eigen audio optie die bij deze speakers hoort,dit dac:

https://www.wifimedia.eu/...it-dac-headphone-amp.html

Maar je kan natuurlijk elk dac gebruiken met een pre versterker ingebouwd
Aleen die D1 is wel gemaakt voor de a5+

Voor gamen vraag ik me 1 ding af of dat niet erg veel delay gaat geven een usb dac.

Je kan natuurlijk ook voor de optie van een andere geluidskaart gaan.
Echter neem er wel 1 die met je games samenwerkt

[ Voor 26% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 01:05 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:50
Sluit ze gewoon eens aan op je moederbord, misschien is het gewoon prima. Heb je in ieder geval geluid en kan je daarna altijd verder kijken.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:33

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Uszka schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:56:
[...]

Niet perse minder, maar het zit hem vooral in de 'extra' features die losse geluidskaarten nog steeds hebben. Optisch kan je bv met een onboard dac werkelijk niets, geen volume, een equalizer, analoog mis je bv weer balans front/rear of juist verschillende modus (presets).

Mijn X-fi premium heeft jaren dienst gedaan, maar sinds windows 10 zijn de helft van de features van die kaart uit de drivers gesloopt (cmss3d, bassboost, crossover, crystalizer, fidelity, de hele game mode werkt zelfs niet meer). Nu de Creative Z, dan geen game mode meer, maar wel EAX en TruStudio, en Dialog+ werkt bijzonder fijn met name bij youtube video's met overdreven veel muziek/geluid.

Maar het probleem, drivers. Daniel_K is er kleine 2 jaar geleden gestopt met driverpacks, waar je zelfs Alchemy en DTS/DDL weer werkend mee kon krijgen. Toch lijkt Windows 11 er helemaal niet lekker mee te werken, of daar is onder de kap weer wat veranderd tov Win10, dat drivers/tools ergens ruzie maken en gewoon stoppen met werken.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PearlChoco
SinergyX schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 01:51:
[...]

Niet perse minder, maar het zit hem vooral in de 'extra' features die losse geluidskaarten nog steeds hebben. Optisch kan je bv met een onboard dac werkelijk niets, geen volume, een equalizer, analoog mis je bv weer balans front/rear of juist verschillende modus (presets).

Mijn X-fi premium heeft jaren dienst gedaan, maar sinds windows 10 zijn de helft van de features van die kaart uit de drivers gesloopt (cmss3d, bassboost, crossover, crystalizer, fidelity, de hele game mode werkt zelfs niet meer). Nu de Creative Z, dan geen game mode meer, maar wel EAX en TruStudio, en Dialog+ werkt bijzonder fijn met name bij youtube video's met overdreven veel muziek/geluid.

Maar het probleem, drivers. Daniel_K is er kleine 2 jaar geleden gestopt met driverpacks, waar je zelfs Alchemy en DTS/DDL weer werkend mee kon krijgen. Toch lijkt Windows 11 er helemaal niet lekker mee te werken, of daar is onder de kap weer wat veranderd tov Win10, dat drivers/tools ergens ruzie maken en gewoon stoppen met werken.
Inderdaad, de Sound Blaster drivers van Creative zijn al sinds Windows 2000 problematisch.

En als ik nu op de website kijk nog steeds: de nieuwste set Sound Blaster kaarten ("AE") heeft nog steeds geen officiële Windows 11 drivers 8)7

Bedankt alvast voor de tips; de eerstvolgende keer dat het weer uitvalt ga ik de onboard sound eens testen.

Edit: als ik de reviews op Tweakers lees zou er toch wel een groot verschil zijn tussen een Soundblaster AE en een onboard chip; vb.: Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus review door Raptorles

[ Voor 10% gewijzigd door PearlChoco op 21-05-2022 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
Daar kom je maar op 1 manier achter :) uitproberen .
Het zal erg verschillen per moederbord en ook geluidschip.En ook wat jezelf acceptabel vind.

Slechte drivers zouden voor mij een no go zijn,Creative is wat dat betreft berucht om de drivers, dat was al zo met de eerste Soundblasters.Hoop ergenis toen mee gehad,maar dat is mijn ervaring met die dingen 8)7

[ Voor 11% gewijzigd door freaky35 op 21-05-2022 11:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Laatst online: 03-06 17:29
remco_k schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:48:
Omboard audio chips zijn inderdaad (bijna) altijd (ver) ondermaats.
En je hebt geen dure high end geluidskaart nodig om er een goed geluid uit te krijgen.

https://www.bax-shop.nl/e...nger-uca222-usb-interface

Er zijn nog veel meer van ongeveer dezelfde soorten devices te vinden.
Ik kon geen alternatieven vinden? Dragon dac? Maar volgens mij komen ze allemaal zonder enige software. Het fijne aan onboard audio uitgang vind ik de MB software met veel equaliser settings bv. Jazz heeft andere settings nodig dan electronische muziek, zo ook R&B, zo ook hip hop. Ik heb verschillende profielen voor verschillende soorten muziek. Heb je nog andere voorbeelden die dat mogelijk wel hebben?

Overigens vind ik het zo ook al erg goed klinken. Onboard audio is de laatste jaren niet meer zo slecht.

[ Voor 8% gewijzigd door Rene44 op 22-05-2022 21:35 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

@Rene44 Letterlijk op diezelfde pagina die ik link staat een link naar alle externe audio interfaces: https://www.bax-shop.nl/e...ce&limitstart=48&limit=48

Eq settings veranderen per muzieksoort? Ik heb dat nog nooit gedaan. Blijkbaar smaak afhankelijk of afhankelijk van speakersoort/kwaliteit. Eenmaal goed dan is het goed, is mijn manier van gebruik. :)

Wat betreft de onboard kwaliteit discussie, die is ook onderhevig aan wat iedereen wel of niet hoort. Ze klinken vrijwel altijd goed. Echter, de noise floor of signal to noise ratio (lees: SNR) is vrijwel altijd een drama. Ook vandaag de dag.

Alles kan stuk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rene44
  • Laatst online: 03-06 17:29
remco_k schreef op zondag 22 mei 2022 @ 22:06:
@Rene44 Letterlijk op diezelfde pagina die ik link staat een link naar alle externe audio interfaces: https://www.bax-shop.nl/e...ce&limitstart=48&limit=48

Eq settings veranderen per muzieksoort? Ik heb dat nog nooit gedaan. Blijkbaar smaak afhankelijk of afhankelijk van speakersoort/kwaliteit. Eenmaal goed dan is het goed, is mijn manier van gebruik. :)

Wat betreft de onboard kwaliteit discussie, die is ook onderhevig aan wat iedereen wel of niet hoort. Ze klinken vrijwel altijd goed. Echter, de noise floor of signal to noise ratio (lees: SNR) is vrijwel altijd een drama. Ook vandaag de dag.
Misschien is het de aard van het beestje. Als oud-DJ pielde ik zelfs binnen dezelfde soort muziek en genre vrijwel elke plaat aan bass/mid/treble en de gain settings, simpelweg omdat niet elke plaat klinkt als Michael Jacksons Thriller. Metallica's And Justice For All is verschrikkelijk om goed te krijgen. Producties verschillen enorm. Ook heb je bv oude bandjes gedigitaliseerd, die klinken vaak als een draak en moet je wat bijsturen. Althans, ik stuur meestal iets bij. Kleine nuances maar nuances nevertheless.

Net als de TS heb ik een vrij high end set speakers en versterkers, en draai zeker de laatste paar jaar louter vanaf een pc. Flink wat gegoogled op onboard audio zie je dat veel mensen het eens zijn dat onboard prima kan klinken. Het enige wat ik echt nodig had was a dure kabel van MB naar de voorversterker om die SNR goed te krijgen. Dat was 6 tientjes. Ik zou beginnen met de audio software van je MB te upgraden/in te zetten, zon kabel er aan hangen en dan gaan zien hoe het klinkt.

Dat alles gezegd hebbende, ben ik ook benieuwd of zon externe interface eea op een nog hoger plan kan trekken. Maar ik ben op dit moment erg tevreden. Zeker qua high end kan je jezelf helemaal gek maken en de studiepot van je kinderen opmaken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door Rene44 op 22-05-2022 22:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 10:50
Ik gebruik zelf een sound blaster x3 (in essentie gewoon een DAC). Drivers in windows werken ok-ish, maar je kunt ook de drivers niet installeren en het ding met een app bedienen. Je kan 3 verschillende equaliser presets intellen die je met een druk op de knop op het ding zelf kan switchen.
Is prettig als je ook Linux gebruikt waarvoor creative geen driver ondersteuning biedt .

Beter is natuurlijk een 'echte' fatsoenlijke DAC of versterker zodat je volledig driver onafhankelijk wordt.

Kan zelf de on-board audio codecs niet waarderen. Snel teveel ruis. Veel standaard pc speakersets en koptelefoons geven zulk slecht geluid dat je dat niet hoort, dus wie weet merk je daar niks van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:53
Ik heb de sound blaster x4. De opvolger van de x3 (volgens mij hebben ze voornamelijk het nummer opgehoogd :). )
Anyway, gebruik hem vooral voor gamen met headset en gebruik de knop om de chatmix te regelen.

Apparaat bevalt prima, maar software lijkt nog wat werk nodig te hebben.
Zo was mijn microfoon vrij zacht en kon ik de "high gain" alleen activeren via de app op mijn phone.
Niet via de desktop software...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Bijna bij iedereen met Creative hardware (inclusief mezelf, al 20 jaar) zijn de drivers en software het probleem.

Is er eigenlijk geen ander bedrijf dat kwalitatieve inbouw geluidskaarten maakt met degelijke drivers?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GromuhlDjun
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 14-05 10:50
PearlChoco schreef op maandag 23 mei 2022 @ 20:10:
Is er eigenlijk geen ander bedrijf dat kwalitatieve inbouw geluidskaarten maakt met degelijke drivers?
Nee, dat komt ook omdat Microsoft veel rommelt met de audio support. Ik hou elke keer mijn hart vast als er weer een windows update is geweest. Vaak knoeit dat met de audio instellingen en besluit windows bijvoorbeeld dat het volume 100% is onafhankelijk van je instellingen etc. Als je niet veel bijzonders doet met audio is er meestal niks aan de hand, maar op het moment dat je iets meer wil is het doffe ellende. Microfoons die ineens niet meer werken, dan weer wel, synthesizers die allerlei speciale methodes nodig hebben om werkende te krijgen, etc. Gooi daar crappy drivers van Creative overheen en het is werkelijk om te huilen.

Dat is de reden dat mensen die iets om audio geven, het extern gaan zoeken. Externe DACs halen de verantwoordelijkheid voor de verwerking van het geluid grotendeels weg van je PC en bieden dus meer zekerheid. Zijn wel wat duurder voor een goede, maar zelfs de goedkopie DACs zijn best ok in vergelijking met on-board codecs. Vermijdt wel de mini DACs die enkel voor koptelefoon gebruik gemaakt zijn, zoals de sound blaster play!.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Bedankt voor de reacties tot nu.

Heb ondertussen eens mijn moederbord audio eens getest (en beetje heen en weer geswitcht om goed de verschillen te horen) en het verschil is echt wel héél duidelijk. De onboard audio heeft enerzijds minder uitgesproken bassen, en is vooral een heel klein beetje 'helder' van geluid. De Sound Blaster lijkt globaal 'voller' over te komen. Ik heb geen getraind gehoord, maar gewoon een spel als The Witcher opzetten en het verschil is onmiddellijk merkbaar.

Gezien mijn problemen met de SB Z echter niet verdwenen zijn (nog steeds dagelijks uitval) zal er niets anders opzitten dan een nieuwe SB te kopen (AE series) en te hopen dat ze deze keer wel hun Win11 drivers op orde hebben.. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remco_k

remco_k

Als je zulke grote verschillen hoort, dan is er iets anders mis. Iets met instellingen die niet overeenkomen.

Vaak staan er bij die onboard dingen (en ook SB's) flinke audio aanpassingen ingeschakeld. "Verbeteringen" worden ze vaak genoemd, maar dat zijn het niet. Dus je hebt heel misschien appels met peren vergeleken. Je moet even de instellingen vinden en voor beide kaarten helemaal neutraal in stellen qua klankleur. Elke verbetering, eq, extra bas, noem maar op, alles uitschakelen.

Als je dat hebt gedaan nog eens beide beluisteren.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Mja had alles grondig bekeken, denk dat er niets verkeerd staat.

Na het lezen van deze thread zal het de volgende keuze worden denk ik:

- ofwel upgraden naar de nieuwste Sound Blaster AE kaart, met hopelijk degelijke Win11 drivers.
- ofwel zoals hierboven aangeraden, een externe DAC kopen, zoals de AudioEngine D1 die gemaakt is in tandem met de boxen die ik heb
- ofwel, dit heb ik elders gelezen, die D1 DAC aansluiten op de digitale poort van mijn huidige Sound Blaster Z, waardoor je wel nog de Creative surround sound features enzo kan gebruiken.

Iemand een gedacht hierover? Ik gebruik bijna nooit headphones, quasi enkel mijn 2.1 boxen.

[ Voor 82% gewijzigd door PearlChoco op 13-06-2022 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:31
Oud topic, maar wil hier toch nog even inhaken.

Ik heb 2 systemen met een SB Z en heb ook regelmatig problemen (win 11). Bij mij met name een geluid alsof je onder water zit (lang niet altijd) en heel soms geen geluid, restart lost dat laatste vaak op.

Heb al veel gegoogled maar vind niet de juiste oplossingen.

Zijn er bepaalde settings die het beste zijn voor de Z? Of juist drivers van MS zelf? Bios settings ook van invloed?

En andere geluidskaarten zoals de Xonar, werken die wel goed in Windows 10/11?

Bvd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
Ik herken de problemen. Bij dat onderwater geluid moet je eens zien of je boxen plots niet op 5.1 staan, terwijl je gewoon 2 stereo boxen hebt: dat was bij mij vaak het probleem: de boxen vielen ofwel uit ofwel sprong het systeem automatisch naar 5.1. Hatelijk.

Heb uiteindelijk een nieuwe soundblaster gekocht (SB AE) en de problemen zijn nog steeds niet van de kaart. Als ik tijd heb ga ik eens een volledige nieuwe win11 install doen (zit al een jaar in de dev build) en als dat niets oplost ga ik eens een externe DAC moeten proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meljor
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 21:31
In Windows geluidsinstellingen staat hij dan gewoon op stereo, of moet ik ergens anders nog kijken?

Welke kaart is nu wel goed voor Windows 11 gaming, mag ook usb zijn.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Moet goed klinken voor games en stereo jack hebben. Voor mijn andere moet het 3 jacks voor 5.1 hebben.

Ik zie voor bijna iedere interne kaart driver gezeur op internet langskomen voor w10/w11 terwijl ze in reviews juist de SB Z en Asus xonars aanprijzen voor Windows 11?

[ Voor 21% gewijzigd door meljor op 14-01-2023 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PearlChoco
meljor schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:28:
In Windows geluidsinstellingen staat hij dan gewoon op stereo, of moet ik ergens anders nog kijken?

Welke kaart is nu wel goed voor Windows 11 gaming, mag ook usb zijn.
Ik zie door de bomen het bos niet meer. Moet goed klinken voor games en stereo jack hebben. Voor mijn andere moet het 3 jacks voor 5.1 hebben.

Ik zie voor bijna iedere interne kaart driver gezeur op internet langskomen voor w10/w11 terwijl ze in reviews juist de SB Z en Asus xonars aanprijzen voor Windows 11?
Je moet dat aanpassen in de blijgeleverde Sound Blaster Command app.
Pagina: 1