Social media & collega's. Hoe ga jij er mee om?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
Ik worstel zelf erg met het onderwerp; Social Media en je collega's.

Ikzelf heb gelukkig (dacht ik) met de meeste collega's een goede band, maar na enkele jaren ben ik er toch pijnlijk achter gekomen dat er ook misbruik gemaakt kan worden van de content dat je deelt op je tijdlijn of waar je op reageert.

Daarom ben ik erg benieuwd: Hoe gaan jullie hiermee om? Laten jullie je collega's toe als vriend op jouw Facebook of Twitter account? Of laat je werk en privé geschieden, ongeacht hoe goed de band met je collega is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 23-05 13:01
Nope, niet doen.

Persoonlijke noot:
Het zijn collega's niet uw vrienden, kennissen met wie ik dezelfde levensstijl deel.
Geen behoefte uit te leggen wat ik gedaan heb in het weekend dat is te ver van hun bed.
Misschien het niet handig om "alles" te delen op social media omdat het internet voor eeuwig bewaard.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
Als ik social media had, en als ik collega's had dan absoluut werk en prive gescheiden.

maar ik heb geen social media. vind er niks aan. mis ook niks.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Niet een probleem waar ik mee worstel, het enige social media waar ik mijn naam en toenaam op heb staan is LinkedIn en daar staat toch niets op qua vrije tijd.

Vroegâh toen ik nog fb had (8+ jr geleden?) gooide ik sommige 'vrienden' in het lijstje dat ze bepaalde posts niet zagen. Ik weet niet of zoiets ook kan voor bijv. IG of Tiktok.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:03
Luchtbakker schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:12:
dat er ook misbruik gemaakt kan worden van de content dat je deelt op je tijdlijn of waar je op reageert.
Tja, als er misbruik van gemaakt kan worden vraag in mij toch ook af welke content je plaatst of waarop je reageert. Ik denk dan aan dat je foto's plaatst van je dierentuin bezoek, terwijl je die dag ziek gemeld bent. Of dat je reageert op een post waarin je aangeeft dat racisme goed is... Verder zie ik niet zo goed in wat voor een dingen je zou kunnen delen die jou kunnen benadelen, behalve dus zaken die niet zo 'oke' zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21-05 10:39

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Topicstarter
President schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:52:
[...]

Tja, als er misbruik van gemaakt kan worden vraag in mij toch ook af welke content je plaatst of waarop je reageert. Ik denk dan aan dat je foto's plaatst van je dierentuin bezoek, terwijl je die dag ziek gemeld bent. Of dat je reageert op een post waarin je aangeeft dat racisme goed is... Verder zie ik niet zo goed in wat voor een dingen je zou kunnen delen die jou kunnen benadelen, behalve dus zaken die niet zo 'oke' zijn...
In mijn geval was ik al weken bezig met het e.e.a te verbouwen in huis, in de vrije uren naast het werk. Helaas ben ik tussentijds voor slechts 2 dagen ziek geweest (iets verkeerds gegeten denk ik), waardoor schijnbaar iemand een link legde tussen verbouwen en ziek zijn. (ziekmelden wordt bij ons gedeeld onder andere collega's)

Op het werk ben ik te druk om het daar over te hebben, waardoor ik zeker weet dat het via die weg niet verspreid had kunnen worden.

Ik heb mijn manager duidelijk gemaakt voor dit jaar nog iets meer dan +300 vakantie uren over te hebben, en dus geen enkele reden heb mij zogenaamd ziek te melden terwijl ik zat uren heb. Daarnaast zijn we heel soepel als het om verlof gaat.

[ Voor 13% gewijzigd door Luchtbakker op 20-05-2022 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Die is toch heel makkelijk te counteren met: op social media deel je alleen het beste van jezelf, als je een halfuurtje hebt kunnen schilderen deel je dat, als je twee dagen met dunne thuis zit deel je dat niet. Als de rest van je werk gewoon netjes is prikt een (goede) manager door die onzin klacht heen en kun je prima verder. In andere gevallen ligt het probleem elders (slechte werkgever, zelf matige inzet bijv.).

Anderzijds vind ik het wel vreemd dat ik een directe collega zou hebben die aan het verbouwen is en dat niet deelt. In mijn geval kantoorwerk althans, in retail o.i.d. kan ik mij dat voorstellen dat je wat minder chit-chat hebt.

[ Voor 21% gewijzigd door True op 20-05-2022 21:02 ]

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20:44
Ikzelf heb alleen een twitter account en een linkedin account. Die eerste doe ik niets mee buiten contact hebben met bedrijven (webcare). Linkedin maakt me weinig uit. Doe daar weinig mee behalve nu solliciteren. :P Maar dat is bekend op het werk zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
Luchtbakker schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:55:
[...]

In mijn geval was ik al weken bezig met het e.e.a te verbouwen in huis, in de vrije uren naast het werk. Helaas ben ik tussentijds voor slechts 2 dagen ziek geweest (iets verkeerds gegeten denk ik), waardoor schijnbaar iemand een link legde tussen verbouwen en ziek zijn. (ziekmelden wordt bij ons gedeeld onder andere collega's)

Op het werk ben ik te druk om het daar over te hebben, waardoor ik zeker weet dat het via die weg niet verspreid had kunnen worden.

Ik heb mijn manager duidelijk gemaakt voor dit jaar nog iets meer dan +300 vakantie uren over te hebben, en dus geen enkele reden heb mij zogenaamd ziek te melden terwijl ik zat uren heb. Daarnaast zijn we heel soepel als het om verlof gaat.
Mja, ik ben eerder verbaasd dat je dit aan je manager hebt moeten verantwoorden? Dat collega's over elkaar praten begrijp ik wel, maar een manager hoort niet zomaar van alles als waarheid aan te nemen. Los dat de manager er wel voor zou moeten zorgen dat er geen roddel cultuur is en dst hij je prima kan informeren dat dergelijke meldingen bij hem gedaan zijn.

Maar; dit ligt toch niet zo aan Social media? Voor hetzelfde geval reed er een collega langs jouw huis en zag je daar met met een kwast de voordeur schilderen...

Ik zou het probleem dus wat breder bekijken dan Social media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
[...]

Paar jaar terug neemt m'n vrouw een nieuw kapsel en meteen daarna gaan we winkelen. Ze vraagt me onderweg om een foto te nemen voor op Facebook wat ik doe en we lopen verder. Paar dagen later komt ze op het werk, beetje vreemde sfeer met wat collega's en ze wordt vreemd aan gekeken.
Uiteindelijk vraagt ze wat er is en blijken we de foto gemaakt te hebben voor een uitzendbureau. Nog steeds geen idee wat er aan de hand is vraagt ze verder. Ze gaat ontslag nemen, ze heeft het al genomen, ze heeft een baan elders genomen enz.
Misbruik niet direct maar leuk is anders als je al dagen onderwerp van gesprek blijkt te zijn vanwege een totaal onschuldige foto. Geeft meteen te denken of andere foto's en/of teksten ook anders/verkeerd te intepreteren zijn en moet je in de toekomst zelfcensuur toepassen bij twijfel.
Niets van dat, collega's van haar Facebook af was haar oplossing.

Voor mij ook een reden of de reden om geen Facebook en dergelijke te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Ik heb alleen collega's waar ik buiten werk mee zou omgaan op sociale media. Scheelt dat ik daar verder toch niks op deel dus erg relevant is het ook weer niet.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
ninjazx9r98 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:12:
[...]

Paar jaar terug neemt m'n vrouw een nieuw kapsel en meteen daarna gaan we winkelen. Ze vraagt me onderweg om een foto te nemen voor op Facebook wat ik doe en we lopen verder. Paar dagen later komt ze op het werk, beetje vreemde sfeer met wat collega's en ze wordt vreemd aan gekeken.
Uiteindelijk vraagt ze wat er is en blijken we de foto gemaakt te hebben voor een uitzendbureau. Nog steeds geen idee wat er aan de hand is vraagt ze verder. Ze gaat ontslag nemen, ze heeft het al genomen, ze heeft een baan elders genomen enz.
Misbruik niet direct maar leuk is anders als je al dagen onderwerp van gesprek blijkt te zijn vanwege een totaal onschuldige foto. Geeft meteen te denken of andere foto's en/of teksten ook anders/verkeerd te intepreteren zijn en moet je in de toekomst zelfcensuur toepassen bij twijfel.
Niets van dat, collega's van haar Facebook af was haar oplossing.

Voor mij ook een reden of de reden om geen Facebook en dergelijke te hebben.
Snap ik hoor, maar voor hetzelfde geval was je vrouw daar even binnen geweest voor jou, liepen jullie naar buiten en zou ze gezien zijn.

Los dat het inderdaad op Social media sneller gezien kan worden omdat het een 'langer moment is'. Maar goed, heeft nog steeds te maken met een beroerde cultuur in het bedrijf naar mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fm77
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
[...]

Volgens mij zijn er zat dingen die op social media kunt zetten waar je (onterecht) gedoe mee kunt krijgen zonder dat ze "niet ok" zijn.
Er wordt regelmatig indirecte druk gezet op collega's om bijvoorbeeld over te werken. Als jij een bullshit smoes gebruikt omdat je daar dan even geen zin in hebt, maar je collega's zien je achteraf lekker op het strand zitten kan dat best wel wat gezeik opleveren.
F_J_K schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:30:
Het is wmb simpel: plaats niets op social media wat je niet door de hele wereld wilt hebben gezien.
Het gaat hier alleen niet over de hele wereld, maar over collega's. Je kan prima dingen met vrienden en familie delen die je niet met de rest van de wereld zou delen.

[ Voor 16% gewijzigd door fm77 op 20-05-2022 23:10 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Het is wmb simpel: plaats niets op social media wat je niet door de hele wereld wilt hebben gezien.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meg
  • Registratie: September 2016
  • Niet online

Meg

418: “I’m a teapot”

F_J_K schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:30:
Hier sluit ik mij volledig bij aan.

Zelf heb ik alleen Twitter en dat houdt ik ook gescheiden van mijn werk. Social media en werk gaan niet samen.

"If you lose your left arm your right arm will be left."
"The difference between stupidity and genius is that genius has its limits." - Albert Einstein
"I don't need oxygen, I only need O2."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:59
President schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:21:
[...]

Snap ik hoor, maar voor hetzelfde geval was je vrouw daar even binnen geweest voor jou, liepen jullie naar buiten en zou ze gezien zijn.
Voor mij naar binnen bij een uitzendbureau? Dan was er in ieder geval geen versie dat de foto een bewuste hint was naar collega's als ze echt gezien was.
Leuk bedacht maar ze komt niet in uitzendbureaus, niet voor zichzelf en niet voor mij.
Los dat het inderdaad op Social media sneller gezien kan worden omdat het een 'langer moment is'. Maar goed, heeft nog steeds te maken met een beroerde cultuur in het bedrijf naar mijn mening.
Het kan daar niet alleen langer gezien worden maar ook door meer mensen. Er wordt gepraat, mensen kijken op hun Facebook om het ook te zien of kijken mee bij een ander. Iets publiceren om het zo maar te noemen zodat 'iedereen' het kan zien is ook totaal anders dan iemand toevallig tegenkomen.
Wijzig "het bedrijf" in "de samenleving" en je hebt een punt. Durf wel te beweren dat deze cultuur bestaat binnen de meeste zo niet alle bedrijven maar ook binnen families, vriendenkringen, sportclubs, verenigingen enz.
Mijn mening is dan ook dat het niet een beroerde cultuur is maar dat is gewoon hoe "de mens" nu eenmaal is.

Ik hoor al jaren net even te vaak "heb je dat gezien op Facebook", "heb je die gezien op Facebook", "wat ik nu weer gezien heb op Facebook" Het is een dankbare bron voor (het ontstaan van) roddels en het niet vluchtig zijn helpt daar flink aan mee.
Pagina: 1