Zonnepanelen op plat dak waar water op blijft staan

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 18:51
Hallo Tweakers,

Gezien de huidige energieprijzen (en het huizentekort) wil ik op het dak van mijn ouders voldoende zonnepanelen leggen om mijn persoonlijke energieverbruik af te dekken.

Op de uitbouw lijkt mij voldoende ruimte om dit te realiseren. Het hoofddak (oost-west nok) hou ik vrij (zo hoog klim sowieso ik niet) voor als ze van gedachten veranderen om toch panelen te plaatsen (nog 22 maanden vast contract voor 0,21 per kwh)

Ik mik op 4 panelen om minimaal 1200kwh per jaar op te wekken. Het dak heeft echter een uitdaging. Er blijft water op staan door onevenheid en 1 kleine afvoer. Dit kan zo 5 cm op het lage deel zijn na hevige regenbui. Het duurt dan een uur voor dit weg is (+-1cm blijft altijd staan tot verdamping door zon). Het dakleer is vorig jaar compleet vervangen dus hier gebeurt niks aan.
Als de afvoer verstopt zit is dit 10cm op het lage deel door de hoge dakrand (bovenste dakdeel geen probleem). Welk montagesysteem zorgt ervoor dat de panelen 10cm boven het dak liggen? Windbelasting is dan een probleem?

Is het feit dat er vroeger (meer dan 20 jaar geleden) een dakraam in zat een probleem voor de belast? Dit is het deel waar geen water kan blijven staan (of er moet 3+ meter hoog overstroming komen)
Foto's
Je kijkt hier naar het zuiden
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RBFIO-U6tqYkS0w7ZnTzFd6nwUw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WoM40cGNv9Z7E4ScQfGiy0Uw.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c8j_lA9ea3G14odE80YyLlVf4b0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2uxEtsu0pVSOX2XV5IJE9jmf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PT8xSlKNLQhArSP-_8Qy3WwFiDg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehS9tZPgABG7K3d3xb2oJWKr.jpg?f=fotoalbum_tile
Beschikbare (dak)ruimte
Een vak van 3,5x3 meter en een vak van 4x3 meter boven de keuken (Foto 3). Op beide lijkt mij een oost-west opstelling passen met maximaal 6 panelen. Mogelijk beter max 4 panelen per vak voor afstand van de rand.
Schaduw
Weinig tot geen, Zie foto's. Micro-omvormers zijn volgens mij sowieso nodig door oost-west opstelling.
Jaarverbruik
+-5000kwh, Doel is min. 1200kwh per jaar opwekken
Huidige elektriciteitsaansluiting
De lasdoos van de bijkeuken reserve groep zit letterlijk 2 cm van een ongebruikte dakdoorvoer (zie foto 2). Hier zit alleen de drainagepomp achter, die is afgetakt in de kruipruimte recht onder de meterkast. Deze volledig scheiden is geen probleem.

De hoofdzekering is 1x35A momenteel, dit gaat naar 3x25A na de vervanging. De 40+ jaar oude zekeringenkast moet absoluut vervangen worden voor dit project kan. Ik probeer mijn ouders hier al jaren van te overtuigen. Dit is een reden om het af te dwingen. 10 zekeringen, 1 kookgroep op 2x 3 fase aardlek (30ma en 500ma :N ) voldoet aan geen enkele norm en is niet veilig |:(
Budget en doel
1500 a 2000 euro, Doel is om mijn persoonlijke energieverbruik af te dekken. Met 0,50 per kwh is dit in 3 of 4 jaar terugverdiend
Wie gaat het project uitvoeren
Dit ga ik zelf doen, ik ben elektricien.
Bijhouden van data
Dit wil ik bijhouden via home assistent in een iocage jail op TrueNAS core. Kwh meter voor zonnepanelen groep in nieuwe groepenkast plaatsen, Wifi koppeling met de omvormer(s) als dit niet duurder is dan een losse dinrail kwh meter gekoppeld aan de RPi 3B die al bij de meterkast hangt.
Reeds verkregen offertes
nvt ga een DHZ set aanschaffen/zelf samenstellen. De sets van Stralend Groen zien er goed uit met veel opties en een goede prijs. Kan het Solarstell CONNECT systeem 5cm opgehoogd worden?
Regio
Overijsel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Solarstell connect kan zeker 5 cm opgehoogd worden want hun ophoogblokken (zie de webshops) zijn precies 5 cm per stuk (en kunnen verder gestapeld worden). Ik heb ze zelf ook ;). Overigens zou ik als je ze wilt stapelen dat wel specifiek aangeven bij de webshop want ik zag bij mij dat er 2 types zijn die niet in elkaar passen, dus dan moeten ze je alles van 1 type geven.

Overigens zou 6 panelen per oriëntatie genoeg zijn voor een stringomvormer (probeer dit met bv sunnydesignweb) maar het systeem is ook klein genoeg, vermoed ik, om lekker makkelijk met APS microomvormers handig te zijn. Afhankelijk van hoe groot de panelen worden dan QS1 (waarschijnlijk goedkoopste oplossing) of DS3-L (voor de hoge vermogens).

Verder klinkt het wel alsof je een beetje een issue met je ouders hebt. Zijn zij hier akkoord mee?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan Workum
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 08-05 17:58

Jan Workum

Kona EV 64kWh Fashion 2020 CZ

Plaatsen van de zonnepanelen op een verhoging (rubber tegels of wat hierboven wordt aangegeven) lijkt mij geen probleem. De bekabeling inclusief connectoren ook boven water zien te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik heb in april 2020 ook 6 panelen van Stralend Groen op de garage getild. Ook met Solarstell materiaal. Het spul staat hier ook met de voeten in het water na veel of langere tijd regen. Ik heb er nog geen problemen mee ondervonden. Ik heb alle bekabeling wel zo bevestigd dat dit nooit in het water ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 08-05 18:51
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:12:
Solarstell connect kan zeker 5 cm opgehoogd worden want hun ophoogblokken (zie de webshops) zijn precies 5 cm per stuk (en kunnen verder gestapeld worden). Ik heb ze zelf ook ;). Overigens zou ik als je ze wilt stapelen dat wel specifiek aangeven bij de webshop want ik zag bij mij dat er 2 types zijn die niet in elkaar passen, dus dan moeten ze je alles van 1 type geven.
Die ophoogstukken worden specifiek genoemd voor daken met grind. Hoe zit het dan met de windbelasting gezien die er dan onderdoor kan waaien? Extra ballast toevoegen?
Termy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:12:
Verder klinkt het wel alsof je een beetje een issue met je ouders hebt. Zijn zij hier akkoord mee?
Uiteraard doe ik niks zonder toestemming. Er is inderdaad enige frustratie door atechnische koppigheid. Als een 500ma aardlek doorgaat door je klasse 2 heggenschaar had je wel dood kunnen zijn. Reanimatie helpt dan waarschijnlijk niet meer en is sowieso geen lachertje Laten we het s.v.p. houden op het technische deel
Jan Workum schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:31:
De bekabeling inclusief connectoren ook boven water zien te houden.
Uiteraard zal ik dat doen, daar kom ik wel uit. Het gaat mij er meer om hoe de panelen droog te plaatsen zonder dat ze wegwaaien.

Bedankt voor de reacties allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Zou je niet beter tijd/geld/energie willen steken in het maken van een fatsoenlijke waterafvoer op de juiste plaatsen i.p.v een constructie maken om de panelen hoger te leggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:06

Termy

valt er nog wat te fragge?

Ricko1 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 10:46:
Die ophoogstukken worden specifiek genoemd voor daken met grind. Hoe zit het dan met de windbelasting gezien die er dan onderdoor kan waaien? Extra ballast toevoegen?
Geen idee, ik heb daar verder niet naar gekeken aangezien ik toch een hoge dakrand heb. Als je het zeker wilt weten zou ik solarstell of een verkopende webshop ernaar vragen.

Hier ligt het overigens gedeeltelijk met en zonder grind aangezien m'n dakopbouw geen grind heeft en het oude dak wel. Ik heb er ook meer ballast op gedaan dan nodig was volgens de schema's aangezien het dak dat makkelijk kon hebben dus tja, waarom niet.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1