Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhydium
  • Registratie: Februari 2019
  • Laatst online: 15-01 23:36
Wat ga je met je laptop doen?
Ik ga de laptop gebruiken voor de studie die ik ga volgen, namelijk hbo-ict.
Vanuit de opleiding zijn er bepaalde eisen gegeven:
- Processor: Minimaal i5/Ryzen 5, aanbevolen i7/Ryzen 7
- RAM: Minimaal 8GB, 16GB aanbevolen
- SSD: Minimaal 256GB, 512GB aanbevolen
- Scherm: Minimaal 15", 1920x1080
- Aansluitingen: HDMI (of adapter naar HDMI), ethernet
- Webcam: verplicht
- Videokaart: Minimaal 1GB VRAM, 2GB of meer wordt aanbevolen

Wat is je budget?
Ergens tussen de 1000 en 1500 euro, als het echt moet kan ietsjes duurder ook.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, in principe elke werk-/schooldag. In een rugzak, in de trein.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Nee, wel wil ik bij voorkeur een laptop zonder 'gamer' look.

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 07:54

C11

Heb je de vereisten al een keertje ingegeven in de pricewatch en gekeken welke laptops hier uit komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Met zo'n budget heb je het met deze specs voor het uitzoeken!!!

Wellicht heb je zelf ook nog eisen? Denk hierbij aan:
- aansluitmogelijkheden
- touchscreen
- 2in1
- groter scherm?
- betere videokaart?

Ik heb alvast even een filter gemaakt.

Zoiets?

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 24-03 15:14
(HBO-student hier) Ik zou zelf niet meer aan 8GB RAM beginnen en i.i.g. 16GB RAM kiezen.

Zelf geef ik de voorkeur aan Dell vanwege hun excellente service aan huis (tegen bijbetaling bij aankoop) wat handig kan zijn mocht de laptop defect gaat gedurende de opleiding. In tegenstelling tot de meeste fabrikanten gaat die niet weken lang naar het buitenland maar staat er binnen 24u iemand op je stoep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhydium
C11 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:13:
Heb je de vereisten al een keertje ingegeven in de pricewatch en gekeken welke laptops hier uit komen?
Ja dat heb ik, alleen kwamen hier zo veel laptops uit dat ik hier maar even een topic heb aangemaakt.
musiman schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:45:
Met zo'n budget heb je het met deze specs voor het uitzoeken!!!

Wellicht heb je zelf ook nog eisen? Denk hierbij aan:
- aansluitmogelijkheden
- touchscreen
- 2in1
- groter scherm?
- betere videokaart?

Ik heb alvast even een filter gemaakt.

Zoiets?
Ik heb zelf eigenlijk verder echt totaal geen eisen - behalve dan dus bij voorkeur geen 'gamer look' - het moet gewoon een laptop zijn waarmee ik goed vooruit kan voor de komende 4 jaar :P Met deze filter zie ik trouwens ook weer 200+ resultaten.. dat is een beetje het probleem dat ik heb helaas.
robcoenen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:07:
(HBO-student hier) Ik zou zelf niet meer aan 8GB RAM beginnen en i.i.g. 16GB RAM kiezen.

Zelf geef ik de voorkeur aan Dell vanwege hun excellente service aan huis (tegen bijbetaling bij aankoop) wat handig kan zijn mocht de laptop defect gaat gedurende de opleiding. In tegenstelling tot de meeste fabrikanten gaat die niet weken lang naar het buitenland maar staat er binnen 24u iemand op je stoep.
Oké, dan kan ik in ieder geval al iets nauwer filteren. Ik zal me ook eens verdiepen in de service van Dell :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• musiman
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-05 15:17

musiman

Mijn wachtwoord is: Welkom01

Succes met het maken van je keuze. :)

Make music, not war

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C11
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 07-06 07:54

C11

Is de ethernet aansluiting echt nodig, of mag dit bijvoorbeeld ook via een dongle?

De Ideapad 5 pro lijkt me dan namelijk wel een goede optie te kunnen zijn, bijvoorbeeld https://www.bol.com/be/nl...e1MHA.2_9.11.ProductTitle
Voor die prijs heb je specs die zelfs nog beter zijn dan de eisen van je opleiding: Ryzen 9, 32GB RAM, 4GB videogeheugen.
Er zit ook 2 jaar Lenovo Premium Care Service bij.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze laptop, maar heb al wel enkele positieve reviews gelezen. Het scherm komt hier ook telkens uit als een grote meerwaarde uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhydium
C11 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:43:
Is de ethernet aansluiting echt nodig, of mag dit bijvoorbeeld ook via een dongle?

De Ideapad 5 pro lijkt me dan namelijk wel een goede optie te kunnen zijn, bijvoorbeeld https://www.bol.com/be/nl...e1MHA.2_9.11.ProductTitle
Voor die prijs heb je specs die zelfs nog beter zijn dan de eisen van je opleiding: Ryzen 9, 32GB RAM, 4GB videogeheugen.
Er zit ook 2 jaar Lenovo Premium Care Service bij.

Ik heb geen persoonlijke ervaring met deze laptop, maar heb al wel enkele positieve reviews gelezen. Het scherm komt hier ook telkens uit als een grote meerwaarde uit.
Oh, bedankt voor de tip! Ik zal eens navraag doen of een dongle ook goed is (lijkt me van wel gezien er geen verschil in functionaliteit is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 07-06 11:35
ik lees in de eisen ook minimaal 15 inch met vervolgens een resolutie eis van 1920-1080...
zoiets is ook prima als 14 inch beschikbaar.. wat de laptop mogelijk wat compacter maakt en lichter...

kijk vooral wat je tijdens je opleiding moet gaan doen, programmeren, VM's etc.. minimale eisen zijn leuk maar ga voor bepaalde zaken er zeker boven zitten. RAM-geheugen, mogelijk wat opslag groter.. snellere proc. kijk wat er mogelijk is binnen je budget.. dan ga je vanzelf van de 200+ zoekresultaten terug naar een shortlist van 10-15 modellen.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bitsimman
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-04 13:54
Als je ook gaat programmeren of webdevelopment erbij komt kijken zou ik zeker voldoende ram geheugen nemen. 8GB lijkt mij erg weinig. Er zijn tegenwoordig behoorlijk wat laptops waar het geheugen vast op het moederbord word gesoldeerd, dus upgraden is er niet meer bij. Dus je moet in één keer goed kiezen. Dus 16 of 32GB.

Ik denk dat je als ICT'er wel VM's zult gebruiken en allerlei programma's moet installeren. Te kleine SSD lijkt mij dan niet handig, de grotere SSD's zullen misschien ook iets sneller zijn (ligt aan configuratie van de chips of dit zo is). Misschien is 512GB voldoende, persoonlijk zou ik voor 1TB gaan. Windows updates zullen over de jaren heen stiekem aan je ruimte opeten.
In verband met VM's, misschien een CPU die vPro ondersteund?

Je zou inderdaad een 14 inch kunnen nemen, in de collegebanken zit je dicht op het scherm, maar ik kan de minimale eis van 15 inch heel goed begrijpen, dan kom je tenminste niet van school af met een boggel in je nek/rug. Zelf heb ik ook het liefst een wat groter model, in mijn eigen topic heb ik het wel over een 14 inch maar ik ben al jaren van school af.

Tussen de 1000 en 1500 kun je voldoende laptops met een 4GB VRAM GPU vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhydium
Bedankt allemaal voor de hulp, ik ga dan nog even zoeken en als ik iets heb besteld laat ik het hier even weten (als ik het niet vergeet)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 02-06 14:08
Ik lees tussen de regels eigenlijk geen eisen en verwacht ook geen problemen als je iets willekeurigs meeneemt.
768p of een 4GB laptop kan je immers niemand aanraden, Win7 is niet meer. Ryzen 5 5600 is alweer sneller dan Ryzen 7 4700. Webcam verplicht is geen issue. Ethernet en hdmi kan altijd wel met dongle.

Ik zou zeker 14" overwegen, lenovo thinkpads/thinkbooks zijn echte werkpaarden, denk na over verlicht toetsenbord, erg prettig. En let op accuduur.

Als je de €2000 van kapitaalkrachtige ouders krijgt dan is het prima. Heb je het zelf bij elkaar gesprokkeld dan zou ik tot €1000 gaan. Bij diefstal of schade doet dat toch een stuk minder pijn.
Pagina: 1