Letten op hz (50 vs 100) bij enkel streamingsdiensten?

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister9
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
Hallo,

Ik ben bezig een nieuwe tv uit te zoeken. Dit wordt gewoon een 4K tv, maar 1 van de punten waar ik steeds tegenaan loop is 50hz vs 100hz.
Ik gebruik de tv eigenlijk 100% vd tijd voor streamen via Disney+, HBO Max, Amazon Prime, NL Ziet en Netflix. En dat doe ik ook vaak via de Apple TV 4K.

Heeft 100hz dan zin, of zenden deze diensten niet uit op 100hz? Ik kan het niet vinden. En zou het zonde vinden als ik stuk meer betaal voor 100hz, terwijl ik dat helemaal niet merk.

Ik heb geen PS of Xbox ofzo.

Thanks!!

[ Voor 7% gewijzigd door mister9 op 20-05-2022 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alle diensten "zenden" hier uit op 24Hz. De vraag is dus niet of je bronmateriaal moet matchen met de Hzen van je tv maar hoeveel "Hz magie" en beeldtrucjes je kan waarderen. De gemiddelde consument veel, maar ik zou voor film liever een native 24Hz scherm met filmmodus hebben zonder digitale trucerij. Voor games is het een ander verhaal natuurlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door pagani op 20-05-2022 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Dus voor de content via deze streamingdiensten (ook de 4K content) ga ik het verschil niet merken tussen 100hz of 50hz?

Ik twijfel tussen een LG Nanocell (https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share) en een Samsung met Crystal Clear (https://www.coolblue.nl/s...tm_campaign=product-share)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freshouttheoven
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 16:52
Het is wat complexer dan de omschrijving van pagani.

Je kunt de Apple tv 4K handmatig op 24Hz zetten, de meeste films en series worden ook in dit format opgenomen. Een 120Hz tv, ook wel 100Hz genoemd in Europa, zal 24Hz content altijd goed kunnen weergeven. Voor een goede 24Hz weergave op een 60Hz tv bestaan er twee smaken;

- Het paneel wordt op 48Hz aangestuurd en er vindt vervolgens 2:2 pulldown plaats
- De tv past 3:2 pulldown toe

Een aandachtspunt is hoe een specifiek model omgaat met judder, althans wanneer je hier gevoelig voor bent.

De LG 50NANO88 biedt, tegenover de Samsung TU70, als meerwaarde een breed kleurengamma, hogere helderheid en weet 24Hz weer te geven zonder judder. Als je budget het toelaat kun je imo beter iets meer uitgeven en voor de LG 48A1 kiezen, het oneindige contrast van OLED biedt een meerwaarde die het relatief geringe prijsverschil zeker rechtvaardigt ;).

[ Voor 5% gewijzigd door Freshouttheoven op 20-05-2022 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:29:
Het is wat complexer dan de omschrijving van pagani.

Je kunt de Apple tv 4K handmatig op 24Hz zetten, de meeste films en series worden ook in dit format opgenomen. Een 120Hz tv, ook wel 100Hz genoemd in Europa, zal 24Hz content altijd goed kunnen weergeven. Voor een goede 24Hz weergave op een 60Hz tv bestaan er twee smaken;

- Het paneel wordt op 48Hz aangestuurd en er vindt vervolgens 2:2 pulldown plaats
- De tv past 3:2 pulldown toe

Een aandachtspunt is hoe een specifiek model omgaat met judder, althans wanneer je hier gevoelig voor bent.

De LG 50NANO88 biedt, tegenover de Samsung TU70, als meerwaarde een breed kleurengamma, hogere helderheid en weet 24Hz weer te geven zonder judder. Als je budget het toelaat kun je imo beter iets meer uitgeven en voor de LG 48A1 kiezen, het oneindige contrast van OLED biedt een meerwaarde die het relatief geringe prijsverschil zeker rechtvaardigt ;).
Dus wat jou betreft, ook als je alleen maar streamingsdiensten kijkt, altijd voor de 100hz gaan?
En als ik moet kiezen door de door jou voorgestelde OLED (maar wel 50hz) en de LG die ik voorstelde (maar wel 100hz)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmantione
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-06 11:40

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Dat is zeker niet wat Freshouttheoven zegt, de A1 is bijvoorbeeld een 60Hz-televisie. Voor streamingdiensten is 50/60Hz prima, maar "3:2 pulldown" wil je vermijden. Bij 120Hz weet je wel zeker dat je geen "3:2 pulldown" krijgt, maar een 50/60Hz-televisie die 24Hz-materiaal goed weergeeft is prima. Je kunt je geld beter aan goede beeldkwaliteit (zoals de A1) uitgeven, dan dwangmatig 100/120Hz willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
mister9 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 19:48:
[...]
Dus wat jou betreft, ook als je alleen maar streamingsdiensten kijkt, altijd voor de 100hz gaan?
Dit hangt af van hoeveel waarde je hecht aan een accurate weergave en of je gevoelig bent voor motion/ judder. Over het algemeen biedt een native 120/ 100Hz paneel een betere motion handling en is in staat om 24Hz content judder free weer te geven. Zoals gezegd zijn er ook fabrikanten/ tv modellen die 24Hz content judder free kunnen weergeven op een native 60Hz tv (de LG A1 is er een van).
En als ik moet kiezen door de door jou voorgestelde OLED (maar wel 50hz) en de LG die ik voorstelde (maar wel 100hz)?
Ik zou voor de LG A1 kiezen, OLED is zoveel mooier dan LCD. Vooral in het segment waarin jij aan het schoppen bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Freshouttheoven schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:28:
[...]

Dit hangt af van hoeveel waarde je hecht aan een accurate weergave en of je gevoelig bent voor motion/ judder. Over het algemeen biedt een native 120/ 100Hz paneel een betere motion handling en is in staat om 24Hz content judder free weer te geven. Zoals gezegd zijn er ook fabrikanten/ tv modellen die 24Hz content judder free kunnen weergeven op een native 60Hz tv (de LG A1 is er een van).

[...]

Ik zou voor de LG A1 kiezen, OLED is zoveel mooier dan LCD. Vooral in het segment waarin jij aan het schoppen bent.
Dank voor je hulp. Na veel lezen neig ik inderdaad naar de OLED, ik heb nog enkele vragen:

Ga ik het verschil tussen OLED en LCD ook merken in gewone Netflix / Disney+ / Prime / HBO Max content, of eigenlijk alleen in "speciale" 4K ongecomprimeerde content?

Is er met OLED ook kans op backlight bleeding? Of is dat echt een LCD ding?

Klopt het dat een OLED (een stuk) energiezuiniger is dan een LED LCD?

Ik lees overal dat het grote nadeel van OLED is is dat het scherm niet zo fel kan. Is dat iets waar je in de praktijk inderdaad behoorlijk last van gaat hebben?

Dank alvast voor de hulp!

[ Voor 6% gewijzigd door mister9 op 22-05-2022 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Je merkt het verschil tussen OLED en LCD bij alles wat je op je televisie toont, of dat nu oude VHS-banden zijn of modern 4K HDR-materiaal. De voornaamste nadelen van LCD zijn stoorlicht en kijkhoeken. Beide kwesties hebben niets met het soort materiaal dat je toont te maken: Stoorlicht verpest donkere scenes op een VHS-band net zo goed als op modern 4K-materiaal en als je scheef voor een LCD zit, dan is het contrastverlies en de verkleuringen die je ziet ook niet afhankelijk van wat je op de televisie toont.

"backlight bleeding" is een vorm van stoorlicht en dus een LCD-ding, niet aanwezig bij OLED.

Het is niet juist dat een OLED zuiniger is dan een LCD. In theorie zou een OLED zuiniger moeten zijn dan een LCD, omdat er niet continu een lamp achter het scherm moet branden. In praktijk maken OLED's dat niet waar en verbruiken soms zelfs meer energie dan een LCD. Wel is het bij een OLED zo dat als het scherm zwart is, het vebruik laag wordt, en bij wit beeld het verbruik hoog. Bij LCD is het verbruik constant, de lamp blijft branden (lokale dimming even terzijde).

OLED's zijn feller dan de gemiddelde LCD-televisie, maar minder fel dan luxe LCD-televisies. Vergeleken met de Samsung TU7000 geeft de LG A1 aanzienlijk meer licht. Vergeleken met de Nano88 geeft de A1 ongeveer evenveel licht, tenzij het scherm volledig wit is, in dat geval wint de Nano88. Ik zou zeggen dat tenzij je van plan bent met luxe LCD-televisies te gaan vergelijken, helderheid geen overweging voor je zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Ik las net nog dit:
Ook LG brengt lcd-tv's uit met dezelfde techniek. Hierbij is er ook een extra laagje nanokristallen in het scherm verwerkt. De precieze techniek is iets anders dan bij Samsung. Maar ook hier is het bedoeld om kleuren te verbeteren. Deze tv's herken je aan het woord 'NANO' in de modelnaam.
In beide gevallen gaat het om topmodellen met een behoorlijk prijskaartje dat soms vergelijkbaar is met oled-tv's van dezelfde grootte.

Aangezien ik twijfel tussen de LG 50Nano, en de OLED, is mijn vraag: klopt het wat hier staat, dat het vergelijkbaar is met OLED?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
mister9 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 15:39:
Ik las net nog dit:
Ook LG brengt lcd-tv's uit met dezelfde techniek. Hierbij is er ook een extra laagje nanokristallen in het scherm verwerkt. De precieze techniek is iets anders dan bij Samsung. Maar ook hier is het bedoeld om kleuren te verbeteren. Deze tv's herken je aan het woord 'NANO' in de modelnaam.
In beide gevallen gaat het om topmodellen met een behoorlijk prijskaartje dat soms vergelijkbaar is met oled-tv's van dezelfde grootte.

Aangezien ik twijfel tussen de LG 50Nano, en de OLED, is mijn vraag: klopt het wat hier staat, dat het vergelijkbaar is met OLED?
Nee, de 50Nano is op vrijwel alle vlakken inferieur aan een OLED. Ze zijn naar mijn mening totaal niet vergelijkbaar qua beeldkwaliteit, de OLED walst er tien keer over heen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freshouttheoven
mister9 schreef op zondag 22 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Dank voor je hulp. Na veel lezen neig ik inderdaad naar de OLED, ik heb nog enkele vragen:

Ga ik het verschil tussen OLED en LCD ook merken in gewone Netflix / Disney+ / Prime / HBO Max content, of eigenlijk alleen in "speciale" 4K ongecomprimeerde content?

Is er met OLED ook kans op backlight bleeding? Of is dat echt een LCD ding?

Klopt het dat een OLED (een stuk) energiezuiniger is dan een LED LCD?

Ik lees overal dat het grote nadeel van OLED is is dat het scherm niet zo fel kan. Is dat iets waar je in de praktijk inderdaad behoorlijk last van gaat hebben?

Dank alvast voor de hulp!
Graag gedaan.

Naast de door dmantione aangegeven voordelen kent OLED nog een ander belangrijk voordeel en dat is dat OLED, vergeleken met LCD, scherper oogt. Dus ook content van een lagere resolutie of met een lagere bitrate zal over het algemeen mooier/ scherper weergegeven worden op een OLED tv.
OLED kent ook uniformiteit issues, maar vergeleken met LCD valt dit in het niet.

Het is niet zozeer om de kleuren te verbeteren, maar om het kleurengamma te verbreden en dus voor een accuratere weergave te zorgen mits de content dit natuurlijk ook ondersteunt. De high-end LCD tv's zitten qua kleurengamma inderdaad dichter tegen het kleurengamma van een OLED aan, echter wint een OLED het op dit gebied nog steeds.

Naast het kleurengamma bestaat er ook nog kleurenvolume, laatstgenoemde is bij HDR belangrijk en dan met name in welke mate HDR popt. Hier schiet de WOLED techniek van LG Display helaas nog steeds in tekort. Maar dit is niet iets om je druk te over te maken, aangezien zowel het kleurengamma als het kleurenvolume veel hoger zijn op de LG A1 vergeleken met de NANO serie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Dus samengevat: niet twijfelen: het extra geld neerleggen voor de A1 OLED tov de LG nano, 48 of 55, sowieso eens tap vooruit?

[ Voor 16% gewijzigd door mister9 op 22-05-2022 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Laat ik het zo zeggen: Het kleine prijsverschil suggereert dat er wellicht maar een klein kwaliteitsverschil zou zijn. Die indruk is onjuist, het verschil in beeldkwaliteit tussen de A1 en Nano88 is enorm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nitrorcr
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12:20
Ik weet niet wat het qua bedrag scheelt, maar mocht je toegang hebben of kunnen krijgen bij de Makro webshop, dan is dat misschien een interessante optie. De 55 inch A1 is daar momenteel nog op voorraad voor 688 euro inclusief btw. Er komen nog wel wat verzendkosten bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Nitrorcr schreef op zondag 22 mei 2022 @ 18:11:
Ik weet niet wat het qua bedrag scheelt, maar mocht je toegang hebben of kunnen krijgen bij de Makro webshop, dan is dat misschien een interessante optie. De 55 inch A1 is daar momenteel nog op voorraad voor 688 euro inclusief btw. Er komen nog wel wat verzendkosten bij.
Ik zie m staan, maar zie "product is niet beschikbaar'.... Helaas, want wel mooie prijs. Ik had m bij bol.com op de korrel maar dan voor 769.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mister9
  • Nu online
Oh ja, ik had toch nog 1 vraag.

Als ik de beste kwaliteit wil, is het dat het beste om films / series te kijken via mijn apple tv, rechtstreeks vanaf de tv, gebruik makend van de apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmantione

dmantione

Moderator Beeld & Geluid
Als je de Apple TV gebruikt, is het afhankelijk van welke versie je gebruikt: De Apple TV HD kan natuurlijk geen 4K en ook geen HDR. De Apple TV 4K kan dat wel.

Als je de apps van de TV gebruikt zit je altijd goed.
Pagina: 1