Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• circumflexsigma
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01-05 15:05
Foto's
De achterkant; oost
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/56Y07Yc1/achterkant.jpg

De voorkant; west
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fJrdkQsW/voorkant.jpg
Beschikbare (dak)ruimte
Het dak is 5,430 meter breed. Onder de loodslab van de dak kapel is er nog 130cm aan ruimte (4 dakpannen lang). Vanaf de bovenkant van de dak kapel tot de nokvorst is er 5 dakpannen aan ruimte; ik schat dat dit 160cm. Aan effectief bruikbare breedte aan de bovenkant van de dak kapel heb ik 4,87 meter gemeten aan voorkant van het huis; dit komt door de CV afvoerpijp die er zit. Aan de achterkant van het huis heb ik nog zo’n dak doorvoerpijp zitten en daar heb ik 4,15 meter aan effectief bruikbare breedte gemeten.
Schaduw
Ik heb denk ik wel last van de schaduw die de twee buitenunits van de AC's opleveren aan de achterkant. De CV en oude ventilatie pijp (die nu hergebruikt is voor de AC leidingen), leveren geen probleem op denk ik.
Jaarverbruik
• Dat kan ik wel precies opgeven, ik heb van april 2021 – april 2022 het volgende op de jaar nota staan
 Stroom daltarief 2295 kWh
 Stroom normaaltarief 2921 kWh
• Totaal 5216 kWh (terwijl ik dit typte, schrok ik wel meteen; dit is wel fors; ik vermoed dat dit te maken heeft met thuiswerken, mobiele airco monoblock, elektrisch verwarming (olie kacheltje) en warmte pomp van het opzetzwembad)
Ik wil me wel meer gaan richten op de 4000 kWh; dat was het verbruik van april 2020 – april 2021.
Huidige elektriciteitsaansluiting
Net opgezocht bij Stedin; dat is 1x35A
Budget en doel
Doel is om zo dicht mogelijk bij de 4000 KWh te komen.
Gezien de beperkte ruimte, denk ik aan 5 panelen aan de voorkant in landscape en 5 panelen aan de achterkant in landscape. Ik heb nog wel wat ruimte aan de voorkant links van de dak kapel, echter ligt voorkant links aan het noorden, waardoor er veel schaduw van de kapel op zal vallen in de maanden september tot maart (schat ik zo). Ik heb ook nog wel ruimte op de dak kapel zelf; echter als ik kijk naar het gewicht per paneel en benodigde balast, heb ik sterk het gevoel dat dit niet goed gaat in mijn geval. En bij de leverancier van de dak kapel krijg ik ook geen duidelijk antwoord op de vraag naar het aantal kg per m2 aan belasting.

Daarnaast wil ik later ook zelf extra panelen leggen op een oost-west frame op de schuur; maar dat durf ik zelf wel aan; echter zelf op mijn pannendak aan de slag is net te gek :)
Wie gaat het project uitvoeren
Ik heb zitten shoppen op Solar-Bouwmarkt.nl en Solar-Outlet.nl. Daarnaast ook bij Innodura een offerte opgevraagd. Allen incl. installatie.
Bijhouden van data
Ik ben er wel uit dat ik Enphase wil als omvormer(s). En dan in combinatie met de Envoy S Metered, voor toekomstige accu's wanneer dat interessant gaat worden.
Reeds verkregen offertes
Alle offertes zijn incl. Envoy S metered en incl. installatie en alles wat er bij hoort aan bekabeling, bevestiging e.d.

LeverancierInvestering ex BTWWat krijg ik er voorEuro per WP
Solar Outlet € 5.482,00 10x AEG 390 WP incl. Enphase IQ7+1,41 eurot
Solar Outlet € 5.920,66 10x Meyer Burger 380 WP incl. Enphase IQ7+1,56 euro
Solar Outlet € 6.412,69 10x DMEGC 395WP Full Black incl. Enphase IQ7+
1,56 euro
Innodura € 6.152,00 10x AEG 395 WP incl. Enphase IQ7+1,56 euro
Coolblue € 5.972 8x REC 405AA Pure Black incl. Enphase IQ7+1,84 euro
Solar Bouwmarkt € 6.852 10x Hyundai 400WP HiE-S400VG Full Black incl. Enphase IQ7+1,71 euro
Regio
Zuid-Holland, Rotterdam
Extra remarks
Solar outlet en Innodura zijn voor mij op het moment het meest interessant. Het enige verschil tussen beide is het type AEG paneel.
Solar Outlet levert de AEG AS-M3607U-S G1 Cellen met 360 cellen i.c.m. 5 shingles
Innodura levert de AEG AS-M1082B-H (M10-CELLEN) met 108 cellen i.c.m. multibusbars

Nu is het lastig voor mij na te gaan welke nou beter is voor mijn situatie. Het is namelijk zo dat ze bij mij in landscape moeten. Nu heb ik dit gelezen https://www.draaistroom.net/nieuwe-parallel-shingled-panelen en bracht mij aan het denken.

AEG AS-M3607U-S G1 is dus met 5 shingles, nu zou dit (in het geval dit hetzelfde werkt als die van Hyundai) dus bij schaduw aan de onderkant, het hele paneel uitschakelen (als ik het artikel van draaistroom mag geloven).

AEG AS-M1082B-H (M10-CELLEN) met multibusbars (geen idee wat dat precies inhoud) kan ik niet nagaan hoe dat technisch in elkaar steekt om na te gaan of het wel bij mij werkt in landscape.

En daarnaast; wat is nou beter? 360 cellen of 108 cellen.

Dank alvast voor jullie reacties! _/-\o_

Beste antwoord (via circumflexsigma op 24-05-2022 13:28)

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Er is niet te zeggen of de AEG shingled panelen hetzelfde gebouwd zijn als de Hyundai, Sunpower of ander shingled paneel... En dus is je vraag niet te beantwoorden.

Voor de Hyundai panelen is uiteindelijk een gedetailleerde presentatie gevonden, waardoor de uitleg van Draaistroom te toetsen was.

Ook met de Hyundai panelen gaat het er niet per se om dat ze portrait liggen... Het gaat om hoe de prominente schaduw ontwikkeling is: Op plat dak is de prominente vorm van schaduw rij-op-rij... Dus over de gehele onderzijde van de panelen, waar de Hyundai dus beter mee omgaan in portrait.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:35
Er is niet te zeggen of de AEG shingled panelen hetzelfde gebouwd zijn als de Hyundai, Sunpower of ander shingled paneel... En dus is je vraag niet te beantwoorden.

Voor de Hyundai panelen is uiteindelijk een gedetailleerde presentatie gevonden, waardoor de uitleg van Draaistroom te toetsen was.

Ook met de Hyundai panelen gaat het er niet per se om dat ze portrait liggen... Het gaat om hoe de prominente schaduw ontwikkeling is: Op plat dak is de prominente vorm van schaduw rij-op-rij... Dus over de gehele onderzijde van de panelen, waar de Hyundai dus beter mee omgaan in portrait.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.