Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TC_Pip
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 19-06-2022
Op een nieuwe PC had ik eerder W11 op een M.2 SSD Gigabyte NVMe 2280 geïnstalleerd (direct op het Mobo). Daarnaast heb ik een 4Tb HD van Western Digital aangesloten. Ik gebruik veel data, dus bij het opdoeken van 2 oude PC's wilde ik 2 vrijkomende 2.5 inch Crucial SSD's in de nieuwe PC installeren. Het is gelukt om de SSD's een schijfletter te geven en te laten werken (soms met, soms zonder de data erop). Er zijn echter twee dingen. Als eerste blijft de Verkenner en de PC soms hangen en moet ik geforceerd afsluiten. Haal ik een SSD weg, dan volgt de volgende SSD en herhaalt het zich, net zolang tot ik alle SSD's heb verwijderd. Blijft alleen de M2 over, dan draait Windows weer prima. Het verwijderen van data op de SSD's helpt ook niet. Nu heb ik nog maar één SSD aan kunnen sluiten, maar is het afsluiten ook supertraag (2 minuten wachten, lampje blijft branden en dan pas). Verder blijven nu wel schijven zichtbaar goed werken. Ik al gezocht op het forum e.d. (term "oude of gebruikte SSD installeren") maar deze situatie komt nog niet voor. Ook als ik zwaardere SSD's wil inbouwen, weet ik niet wat ik moet doen. Wat doe ik fout? Blijft alleen een schone installatie over en hoe moet ik dan de SSD's aansluiten?

[Voor 8% gewijzigd door TC_Pip op 20-05-2022 17:25. Reden: zoektocht aangescherpt]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20-03 22:55
Mja lap tekst maar niet veel uit te halen.
Anders dan 2 (of 1) oude SSDs aangesloten dan problemen.

Hoeveel data gebruik je tegelijkertijd? En hoe gebruik je dat (archief/grote datasets) ?
Als in mogelijk is de filesystem cache groot en gevult en duurt afsluiten daarom lang aldanniet icm lagere performance van de SSD(s) door andere oorzaken.

Hoe oud zijn ze?
Inde oude PC(s) had je daar problemen ervaren?
Wat zegt smart over de status van beide?
Welk moederbord & CPU?
Welke oude SSDs?
Ik neem aan dat die SSDs sata zijn, maar is dat ook zo?
Indien Sata ;
-wat als je ze op een andere port zet? beter/slechter?
-wat als je de satakabels vervangt? beter/slechter?

WoWs-id dionvdc_ wows numbers wows referral

• TC_Pip
Was idd niet volledig. Hierbij meer informatie. Op de M2 zoals gezegd W11 geïnstalleerd.
Eén Crucial 500MX SSD en de WD 4Tb HD zijn aangesloten en die schijven werken oké, hierbij dus geen freeze met de Verkenner/Windows11. Wél supertraag bij afsluiten. Het zijn eigenlijk 2 dingen:
1. freezes bij het aansluiten van extra SSD's en
2. als ik zoals nu maar 1 SSD heb aangesloten en de HD, dan is het afsluiten een ramp. Ik heb als afbeelding al meegegeven de Crucial SSD 500MX, ik heb ze in 250gb en 500gb.
Dan de vragen.
Ze zijn zo'n 6 jaar oud.
Ik heb een ASUS mobo Prime B550M-K en een AMD Ryzen 7 3800X processor, vanaf het begin had ik een M2 met W11. Later heb ik 1 SSD toegevoegd en zoals gezegd dat draait (alleen nu heb ik het afsluitprobleem)
Alle SSD's zijn SATA en alle zijn in de boot als ACHI herkenbaar.
- op een andere SATA-poort maakt helaas geen verschil
- ik heb de SATA-kabels al gecontroleerd, ze zijn 6 GB/s, en dat maakt helaas ook geen verschil
Ben benieuwd waar het aan zou kunnen liggen...

• route99
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 22:13

route99

just passionately curious...

Gebruikt je moederbord soms gedeelde poorten voor M2 en SATA.... dan kun je er maar 1 van de 2 plaatsen.
Kijk de uitgebreide handleiding na welke optie wel te combineren zijn.
De 1e Google hit geeft me al een reden dat je daar naar zou moeten kijken....
https://www.reddit.com/r/...ts_simultaneously_on_the/

Je eigen geluk bepaal je zelf!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-09-2022
Eerste controle: haal de 4TB harddisk even voor proef los en start de PC op. Als W11 dan niet start, had je de harddisk aangesloten (en dat is een big NONO) tijdens de installatie van W11 op de M2 SSD, met als gevolg dat een deel van W11 op de harddisk terecht is gekomen.
De remedie is om met de M2 aangesloten en de 4TB harddisk niet aanwezig van je W11 opstartmedium op te starten en een bootherstel uit te voeren.
Zodra de PC opstart van alleen de M2 SSD, kun je de 4TB harddisk weer aansluiten en daar meteen een schijfcontrole op uitvoeren. Dan zijn de freezes waarschijnlijk weg.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• TC_Pip
@Renault Bedankt voor je tip. Deze tip heb ik al uitgeprobeerd. Met alleen de M2 NVMe 2280 zonder verdere aangesloten schijven draait W11 uitstekend.
@route99 Ik moest weer even kijken. In de Mobo-spec staan geen beperkingen, maar je weet maar nooit. Letterlijk staat er "Total supports 2 x M.2 slots and 4 x SATA 6Gb/s ports. 3rd gen AMD Ryzen; M2_1 slot (key M), type 2242/2260/2280/22110 (supports PCIe 4.0 x4 & SATA modes). AMD B550 Chipset; M2_2 slot (key M), type 2242/2260/2280 (supports PCIe 3.0 X4 & SATA modes).
Omdat ik bij de build al wist dat ik extra SSD's wilde aansluiten, had ik al een Delock SATA PCIe X1-kaart geïnstalleerd met 4 x SATA 6 Gb/s-poorten in één van de PCIe 3.0 X1-sloten. Zodoende heb ik 8 SATA poorten (4xMobo en 4x op deze kaart). Ik kan de M2 2280 SSD op het bovenste M2_1-slot zetten, maar ik heb daar destijds niet voor gekozen; uit de CPU komt X4 en X16. De X4 blijft X4 en gaat naar de chipset, maar de X16 bestaat uit 2 x X8 en wordt bij gebruik van een extra M2-slot gehalveerd tot X8. Op dit bord betekent dat dat een M2 in M.2_1, de X16 verlaagt naar X8 t.b.v. de grafische kaart, en X4 t.b.v. de M2. De X8 is overigens voldoende voor de grafische kaart, maar verlaagt dus wel. De M2_2 staat weer in verbinding met de chipset en de twee onderste PCI-E X1 sloten. Het gebruik van die twee PCI-e X1 sloten (elk 250 Mb/s) heeft waarschijnlijk slechts lichte gevolgen voor een M2 NVMe SSD (op het M2-slot X4), althans die X4 (1 Gb/s) zal nog voldoende zijn voor snelle verwerking van gegevens.
Het plaatsen van het besturingssysteem kon dus prima plaatsvinden op M2_2. Op deze manier is er ook nog een krachtige werking van de grafische kaart (op het PCIe X16-slot). Alleen het bijplaatsen van nog een M2-SSD zal de kracht halveren naar X8 (overigens alsnog 2Gb/s). Er is daarbij X4 over voor de M2.
Al met al zou het moeten lukken om 8 SATA-poorten te gebruiken, hoewel ik er maar 3 wil benutten waarvan ik er al 1 feilloos gebruik. Het gaat alleen om die laatste 2 extra SSD's die ik wil aansluiten en die freezes geven.

• TC_Pip
Ook om anderen eventueel te kunnen helpen hierbij de resultaten van mijn zoekwerk, nu alles lijkt opgelost. De problemen met de aan te sluiten SSD's ontstonden waarschijnlijk vanwege een verouderde driver voor de Delock SATA PCIe X1-kaart geïnstalleerd met 4 x SATA 6 Gb/s-poorten. Hoewel deze kaart t/m W10 werkt, en zelfs nog 5 maanden na installatie van W11 heeft gewerkt, wordt de driver kennelijk sinds een van de laatste W11 updates niet meer ondersteund. Ik heb contact opgenomen met Delock en zij garanderen geen 100% werking bij W11, en zij zeggen erbij dat de kaart t/m W10 wel blijft werken. De kaart is er nu dus uit. Nu ik tóch nog een keer twee SATA-apparaten wil aansluiten via een PCIe SATA-kaart, zoek ik naarstig naar een nieuwe kaart die W11-proof is. Ze zijn (nog) niet te vinden...

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23:36

br00ky

Moderator Harde Waren
En voor jou de volgende keer, som even alle onderdelen van je pc op. Nu komt het probleem van een onderdeel dat je niet standaard verwacht in een pc. Hier waren je forum genoten nooit achter gekomen ;)
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee