Nut van AV-mesh - en advies gevraagd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 07:52
Hallo!

Ik woon momenteel in een nieuwbouw appartment en de plek waar het internet binnenkomt is op zo'n vervelende plek dat aan de andere kant van het appartement nauwelijks stabiele verbinding te vinden is.
Daarnaast komt bij dat mijn PS5 in een soort kooi van Faraday TV kast van IKEA staat en ik die op een kabel moet aansluiten.
Er is geen extra internet aansluiting geplaatst voor in de woonkamer, en een kabel trekken is geen optie.

Ik heb een hele oude Devolo Powerline set uit ik denk 2012 ofzo van mijn ouders die tevens als WiFi extender werkt.

In het bijgevoegde plaatje: De ster geeft aan waar nu het modem zit (TP-Link Archer AX50), daar zit ook een powerline Adapter (1), ik heb bij de TV een powerline adapter (2) met een kabel naar de PS5, dat werkt prima en verbinding valt nooit weg met gamen.
In kamer B zit in de rechterbovenhoek de powerline Adapter (3), die ook als WiFi extender werkt, zo heb ik in kamer B ook 4 streepjes WiFi.

Probleem: Wellicht zijn die Devolo's te oud (ze worden ook goed warm), maar ik merk dat ik heel vaak internet verbinding verlies, ook geeft mijn telefoon weleens aan: 'wachten tot de netwerk kwaliteit verbeterd'.Ik heb dit dus alleen als ik verbonden ben met het WiFi spot in kamer B (Devolo). Ik neig er dus naar deze te vervangen.

Vraag: - Heeft een powerline (AV) zin? En in mijn geval: kan ik ook waar de TV staat een WiFi Accesspoint op het TV kastje zetten, met dan een kabeltje naar de PS5? Werkt dat ook of alleen met Powerline?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8qoxRoB0W0rm6HHP5iCDu1lmES0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Ecq2BG7WP6mW7Lc36YuILXsG.png?f=fotoalbum_large
Ter info:
- Ik heb 100 Mbps internet
- WiFi verbinding bij TV/woonkamer is stabiel en snel tussen 50-85 mbps, vaak rond de 75-85.
- WiFi verbinding in kamer B met Devolo zakt al terug naar 35-40 Mbps.
- De muur tussen kamer B en woonkamer is een dikke stenen muur van 30 CM, maar ik denk dat als er een WiFi access point bij de TV staat, de verbinding wel sterk genoeg is om in kamer B te komen.

Ik weet niet zo goed wat nou voor deze use-case het beste hoort.
Ik heb dus een access point nodig die ook internet via Ethernet kan doorgeven aan mijn PS5 en als WiFi extender werkt.
Mijn ouders hebben een TP-Link Deco P9 en dat werkt erg goed, maar 3 van die units is voor dit geval overbodig (en duur).
Ik zie ook andere Deco sets voorbijkomen, maar ik zie ook bv: AVM Fritz!Repeater 1200 AX of de TP-Link RE605X, wat gewoon 1 punt is en als dat kan vind ik dat ook prima. Ik snap niet zo goed wat Powerline dan doet als je hier ook gewoon een internet kabel in kan steken, is powerline alleen nuttig als je op de plek waar je WiFi wilt je andere signaal niet meer kan ontvangen?

Het zou ook fijn zijn als internet snelheid in Kamer B ook 70-85 mbps haalt ipv 30-40, maar ook geen idee of dat mogelijk is.

Zouden jullie mij kunnen adviseren? En tegelijkertijd hoop ik ook nog wat te leren :)

Bedankt! _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frankyfn126
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 23-09 17:15
Powerline adapters zijn notoire probleem gevers in je netwerk.
Ik zou dan ook niet snel investeren in een nieuwe.

Je geeft aan dat je geen kabel kunt trekken.
Heb je toevallig coax bij je TV of ergens anders?
Heb je ergens een telefoon aansluiting?
Heb je ergens een loze leiding?
In meeste huize of appartementen is er een mogelijkheid een kabel te trekken.
Dat zou altijd het beste zijn.

Tip 2: zet je huidige router niet in maar net buiten je meterkast. Maakt dit al verschil?

Andere alternatief zit het dan in een mesh set.
Lees dan de FAQ: laurens0619 in "Accespoints of mesh?"
Met dank aan @laurens0619

Ik denk dat 2 nodes/satellieten voldoende kunnen zijn voor jou.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Kijk eerst naar het advies van @frankyfn126 hierboven om zoveel mogelijk bekabeld te krijgen al dan niet via coax/loze leidingen etc.

Daarnaast:
Powerline zou ik afscheid van nemen en vervangen voor wifi.
Als de TP-Link Deco P9 te duur vind (160) euro dan zou ik een goedkoper wifi mesh setje nemen.

Bijvoorbeeld de TP-Link Deco m4 (100 euro via ziggo, 120 via coolblue). Dan zou ik:
- de archer ax50 verkopen/wifi uitzetten
-1 node bij je modem neerzetten
- 1 node bij je tv (je kunt je ps4 bekabeld aansluiten aan de node)
- evt nog 1 node in kamer B maar ik denk dat de verbinding vanaf de tv kast al genoeg is.

Hiermee verwacht ik wel dekkend 100mbit

Als je een 2 node versie koopt ben je nog goedkoper uit en ik denk dat het ook efficienter gaat werken. Teveel nodes kunnen juist tegenwerken.

Vergeet ook marktplaats niet, staat vol met haast ongebruikte deco m4 setjes. Voor 60 euro is wel een 3node te scoren :)

edit:
@CH4OS even mijn slang omgezet :P

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2022 15:44 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

@laurens0619 Wat bedoel je met M4? :? Met M4 denk ik aan een BMW, maar gezien de context, past dat niet (en ook niet in het appartement) :+

Als het modem in bruikleen is, zou ik het modem ook niet verkopen. ;)

[ Voor 64% gewijzigd door CH4OS op 20-05-2022 15:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frankyfn126
CH4OS schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:37:
@laurens0619 Wat bedoel je met M4? :? Met M4 denk ik aan een BMW, maar gezien de context, past dat niet (en ook niet in het appartement) :+

Als het modem in bruikleen is, zou ik het modem ook niet verkopen. ;)
https://tweakers.net/mode...o-m4_p866439/vergelijken/
Het product heet: deco M4 mesh wifi
Producent: tp link
Serie: deco

2) ik ken geen enkele isp die een tp link ax50 levert in bruikleen. ( but correct me if I'm wrong)

Het punt dat Laurens wil maken: als je een mesh wifi set gebruikt, gebruik dan geen andere apparatuur er door heen.
Dus die ax50 kan je dan of in kast zetten en laten verstoffen of verkopen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Dat :)

Wat trouwens wel jammer is dat je hem moet vervangen aangezien TPLink "OneMesh" firmwares heeft.
Weet je niet zeker of je de bestaande router wilt vervangen door een gloednieuwe mesh-oplossing? TP-Link OneMesh lost dit probleem voor je op. Sluit gewoon een OneMesh™ range extender of Powerline-extender aan op een OneMesh™ router en geniet van naadloze mesh-wifi. *Werk de firmware van OneMesh apparaten bij om gebruik te maken van het mesh-netwerk.
https://www.tp-link.com/nl/onemesh/product-list/

Helaas is de ax50 daar niet compatible mee. Weet trouwens ook niet of dat hele oneMesh iets is, weet alleen dat die deco apparaten best prima werken :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jamesl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:06:
Hallo!

Ik woon momenteel in een nieuwbouw appartment en de plek waar het internet binnenkomt is op zo'n vervelende plek dat aan de andere kant van het appartement nauwelijks stabiele verbinding te vinden is.
Daarnaast komt bij dat mijn PS5 in een soort kooi van Faraday TV kast van IKEA staat en ik die op een kabel moet aansluiten.
Er is geen extra internet aansluiting geplaatst voor in de woonkamer, en een kabel trekken is geen optie.

Ik heb een hele oude Devolo Powerline set uit ik denk 2012 ofzo van mijn ouders die tevens als WiFi extender werkt.
Welke exact? Dat is vooral relevant omdat we met die info en wat je nu haalt aan kunnen geven wat je mogelijk met nieuwere apparatuur zou kunnen krijgen.
In het bijgevoegde plaatje: De ster geeft aan waar nu het modem zit (TP-Link Archer AX50)
De AX50 is een router, geen modem. Welk internetprovider heb je en waar zit de AX50 op aangesloten?
daar zit ook een powerline Adapter (1), ik heb bij de TV een powerline adapter (2) met een kabel naar de PS5, dat werkt prima en verbinding valt nooit weg met gamen.
In kamer B zit in de rechterbovenhoek de powerline Adapter (3), die ook als WiFi extender werkt, zo heb ik in kamer B ook 4 streepjes WiFi.

Probleem: Wellicht zijn die Devolo's te oud (ze worden ook goed warm), maar ik merk dat ik heel vaak internet verbinding verlies, ook geeft mijn telefoon weleens aan: 'wachten tot de netwerk kwaliteit verbeterd'.Ik heb dit dus alleen als ik verbonden ben met het WiFi spot in kamer B (Devolo). Ik neig er dus naar deze te vervangen.

Vraag: - Heeft een powerline (AV) zin? En in mijn geval: kan ik ook waar de TV staat een WiFi Accesspoint op het TV kastje zetten, met dan een kabeltje naar de PS5? Werkt dat ook of alleen met Powerline?
Dat die Powerline adapters goed warm worden is gewoon gevolg van hun functioneren. Ga uit van ~6-8W, per kastje met WiFi, dat is trouwens ook EUR 50 per jaar tegen huidige prijzen. De PLC adapters zonder WiFi verbruiken misschien de helft. Reken dat mee in evt oplossingen, goedkoop kan duurkoop zijn :o

Of een nieuwere set zin heeft, hangt af van wat je nu hebt en wat je nu haalt. Doe eens (bedraad) op de adapters bij TV en de andere met slechte verbinding een speedtest. Dat icm specs van de adapters geeft aan wat je situatie nu is en wat je bij evt nieuwere kunt verwachten.

Maar...

Je zegt geen kabels te hebben of kunnen trekken, maar hebt wel een TV in die kamer. Hoe krijgt de TV signaal? Als dat via coax is, kun je via diezelfde coaxkabel een stabiele 1Gbps netwerkverbinding vervoeren dmv MoCA (zie bijv Hirschmann INCA32), of je kunt de coaxkabel vervangen door een coax+Ethernet combikabel.

De eerste is makkelijker, maar dan heb je weer twee actieve kastjes die stroom verbruiken. Tweede is ingrijpender, maar alsnog geen uur werk, en heb je als het Cat6 is de komende 20 jaar plezier van, zelfs als je een 10Gbps internetverbinding hebt dan.

Ook geen coax? Dan is het feest...
[Afbeelding]
Ter info:
- Ik heb 100 Mbps internet
- WiFi verbinding bij TV/woonkamer is stabiel en snel tussen 50-85 mbps, vaak rond de 75-85.
- WiFi verbinding in kamer B met Devolo zakt al terug naar 35-40 Mbps.
Meet dit dus ook bedraad en geef exacte typenr aan van de apparaten. Die getallen zeggen ons niet zoveel als we niet weten welke het zijn en dus wat je hier onder de motorkap meet.
- De muur tussen kamer B en woonkamer is een dikke stenen muur van 30 CM, maar ik denk dat als er een WiFi access point bij de TV staat, de verbinding wel sterk genoeg is om in kamer B te komen.
Door zo'n muur gaat vrijwel geen signaal, als er signaal in de kamer komt, gaat het via de deuropening. Als je dingen via WiFi wilt doen moet je vooral kijken naar locatie tov deuren.
Ik weet niet zo goed wat nou voor deze use-case het beste hoort.
Ik heb dus een access point nodig die ook internet via Ethernet kan doorgeven aan mijn PS5 en als WiFi extender werkt.
Mijn ouders hebben een TP-Link Deco P9 en dat werkt erg goed, maar 3 van die units is voor dit geval overbodig (en duur).
Ik vraag me af of ze zo overbodig zijn als je met mesh wilt werken in dit geval. Om effectief te werken heb je met mesh overlap nodig, en vuistregel is dat je met mesh drie AP's nodig hebt waar je toe kunt met twee zonder mesh. Je moet ook geen mesh en non-mesh mixen, dus eerste zou komen op plek van de AX50 router, tweede moet in de woonkamer komen. Om die te verbinden heb je ook een derde halverwege nodig. Inderdaad duur (in aanschaf en verbruik), maar wel degelijk nodig als je die kant op wilt.
Ik zie ook andere Deco sets voorbijkomen, maar ik zie ook bv: AVM Fritz!Repeater 1200 AX of de TP-Link RE605X, wat gewoon 1 punt is en als dat kan vind ik dat ook prima.
Die doen qua WiFi hetzelfde als de Deco, namelijk repeater zijn. Verschil is dat ze niet allemaal samen managed zijn. Dat betekent dat je instellingen apart op elk apparaat moet doen, en geen fouten moet maken anders gaat roaming slechter worden. Afrader wmb.
Ik snap niet zo goed wat Powerline dan doet als je hier ook gewoon een internet kabel in kan steken, is powerline alleen nuttig als je op de plek waar je WiFi wilt je andere signaal niet meer kan ontvangen?
Exact dat. Powerline is een manier om netwerkverbinding te realiseren over een (stroom)kabeltje die door een muur heen gaat. Als er geen WiFi door die muur heen gaat kan dat best handig zijn. Dan nog: van alle opties die over een of ander draadje gaan is powerline de minst performante en minst betrouwbare. Je bent helemaal afhankelijk van hoe schoon je stroomnet is (meestal: erg vies op de relevante frequenties) en van de demping van je installatiematerialen. Waar ik nog grootste probleem mee heb is dat het volstrekt niet op voorhand te voorspellen valt. Bij de een werkt het fantastisch snel en stabiel, bij de ander is een (stabiele) verbinding simpelweg onmogelijk.

Maar...

Jij hebt al powerline liggen. Als we de specs daarvan weten kunnen we vrij accuraat voorspellen wat je met andere apparaten zou kunnen halen.
Het zou ook fijn zijn als internet snelheid in Kamer B ook 70-85 mbps haalt ipv 30-40, maar ook geen idee of dat mogelijk is.
Wij ook niet zonder te weten waar je het nu over haalt, en zonder te weten of de powerline danwel de WiFi de beperkende factor is. Daarom: geef exacte typenr en meet bedraad op dat ding.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
@frankyfn126
Yes ik heb 1 Coax aansluiting bij de TV waar nu een coax kabel naar de TV gaat
Geen telefoon aansluiting, en loze leiding geen idee, dit appartement is gestoffeerd opgeleverd en ben niet zo happig om muren en vloeren open te maken omdat het allemaal in originele staat weer opgeleverd moet worden bij verhuizing.
Voor je tweede tip, kan ik proberen maar heb niet echt een nette plek in de gang ervoor :+

@laurens0619 Thanks voor je tips! Ik ga ook zeker zo je FAQ post lezen die net is aangehaald.
Waarom zou jij de Archer AX50 dan uitzetten? Puur voor de signaal verstoring of is de M4 dan ook een stuk beter dan de AX50?
Maakt WiFi 6 dan nog iets uit van de AX50?

Kan je overigens ook gewoon de AX50 idd uitzetten en de M4 als modem/router gebruiken? Want zo fungeert de Archer AX50 nu.Of bedoelde je dat ook? :+

@dion_b Het is een Devolo dLAN 500 AV wireless+
M.b.t. modem en router,, de AX50 zit nu met een UTP kabel aangesloten op een UTP switch ofzo en dan gaat er een random kabel door de muur en naar beneden. Overigens krijg ik internet via ITT Desk (Bedrijf) dus wellicht dat zij iets met modem doen dan?

@dion_b @laurens0619 @frankyfn126 Kan ik dan gewoon een COAX met UTP kabel halen? https://www.netwerkkabels...7cvKyKfU3XJUaAuCKEALw_wcB zoiets met dan COAX op mijn TV en die UTP in mijn PS5?

@dion_b Ik heb alles gemeten met mijn S22 Ultra met Speedtest van Ookla, ik heb niet alles bedraad nog gemeten. Ik snap dat dit maar de helft van de informatie is voor een sluitend antworod en dat het van heel veel factoren afhangt.
Maar zoals je zelf al zegt, is die Powerline sowieso al niet zo'n topper kijkend naar stroomprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Komt die andere coax aansluiting toevallig bij het modem uit?
Dan kun je 2 dingen doen:
- De coax eruit halen en de utp erin
- Een moca setje kopen (100 euro)
https://www.kabelshop.nl/...MwXEYUwRxN-caAuy2EALw_wcB

Dan kun je dmv moca een stabiele utp verbinding bij je tv krijgen. Vergelijk het met powerline, alleen dan functionerend :P

Als je dan je bestaande Wifi Router bij je TV zet heb je het misschien wel overal opgelost. Ik ken de afmetingen niet maar als ik zo naar de kamers kijk dan red je het misschien wel met 1 accesspoint op die plek?

Locatie is key namelijk bij wifi :)

[ Voor 15% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2022 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
laurens0619 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:46:
Komt die andere coax aansluiting toevallig bij het modem uit?
Dan kun je 2 dingen doen:
- De coax eruit halen en de utp erin
- Een moca setje kopen (100 euro)
https://www.kabelshop.nl/...MwXEYUwRxN-caAuy2EALw_wcB

Dan kun je dmv moca een stabiele utp verbinding bij je tv krijgen. Vergelijk het met powerline, alleen dan functionerend :P

Als je dan je bestaande Wifi Router bij je TV zet heb je het misschien wel overal opgelost. Ik ken de afmetingen niet maar als ik zo naar de kamers kijk dan red je het misschien wel met 1 accesspoint op die plek?

Locatie is key namelijk bij wifi :)
Nee daar zit geen COAX aansluiting.
Ik ben wel beetje bang dat als ik WiFi router bij TV zou zetten mijn huisgenoot die in de andere hoek van het appartement met zijn laptop zit geen goede dekking heeft.

Maar de kabel waarbij ik ene uiteinde in de COAX aansluiting op de muur zet en een uiteinde met ethernet aansluiting voor in de PS5 en COAX voor in de TV werkt niet zonder zo'n MOCA ding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Jamesl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:15:
[...]

Nee daar zit geen COAX aansluiting.
Ik ben wel beetje bang dat als ik WiFi router bij TV zou zetten mijn huisgenoot die in de andere hoek van het appartement met zijn laptop zit geen goede dekking heeft.

Maar de kabel waarbij ik ene uiteinde in de COAX aansluiting op de muur zet en een uiteinde met ethernet aansluiting voor in de PS5 en COAX voor in de TV werkt niet zonder zo'n MOCA ding?
Nee dat werkt niet

Welke provider heb je?
Providers leveren ook vaak mooie mesh setjes

[ Voor 6% gewijzigd door laurens0619 op 20-05-2022 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
laurens0619 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 17:29:
[...]

Nee dat werkt niet

Welke provider heb je?
Providers leveren ook vaak mooie mesh setjes
ITT Desk, das eigenlijk iets voor studenten, maar mijn gebouw heeft dat ook gekozen als provider voor iedereen, beetje vaag.
Maar ze zitten op het netwerk van Ziggo met een ander soort abonnement die je niet kan wijzigen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Jamesl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:35:
[...]

ITT Desk, das eigenlijk iets voor studenten, maar mijn gebouw heeft dat ook gekozen als provider voor iedereen, beetje vaag.
Maar ze zitten op het netwerk van Ziggo met een ander soort abonnement die je niet kan wijzigen
Ah ok
Nou dan blijf ik bij mn eerste advies :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frankyfn126
Eens met @laurens0619.
Als ik het zo lees uit je reacties wil je iets simpels, niet verbouwen en goedkoop.

Net nog gezocht op marktplaats op "deco m4", voor 65-80 euro moet je wel 3 nodes kunnen kopen.
Dan ben je direct klaar.

Off topic: @laurens0619 Die tp link one-mesh, is dat nu tp link die Asus ai mesh kopieert? Fantastisch. Tp link heeft het "beter goed gejat dan slech bedacht" tot een kunst verheven. (Dit is een compliment en in mijn huis hangt ook veel tp link spul)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@frankyfn126 geen idee had er nog nooit van gehoord
Lees hier wel wat nadelen maar misschien is dat outdated https://dongknows.com/tp-link-onemesh-wi-fi-system-review/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Jamesl schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:32:
@frankyfn126
[...]

@laurens0619 Thanks voor je tips! Ik ga ook zeker zo je FAQ post lezen die net is aangehaald.
Waarom zou jij de Archer AX50 dan uitzetten? Puur voor de signaal verstoring of is de M4 dan ook een stuk beter dan de AX50?
Omdat Deco managed WiFi is - alles wordt centraal beheerd. Daar doet de AX50 niet aan mee, waardoor je groot deel van de voordelen van managed WiFi teniet doet.
Maakt WiFi 6 dan nog iets uit van de AX50?
Ja en nee. WiFi-6 biedt ongeveer 25% hogere snelheden en iets betere dekking dan WiFi-5, maar dat gaat bij een betonmuur weinig helpen.
Kan je overigens ook gewoon de AX50 idd uitzetten en de M4 als modem/router gebruiken? Want zo fungeert de Archer AX50 nu.Of bedoelde je dat ook? :+
De AX50 is wederom geen modem. Het fungeert als router, en die fuctionaliteit heeft een Deco set ook.
@dion_b Het is een Devolo dLAN 500 AV wireless+
OK, dat is behoorlijk oud/low-end, en dat betekent dat met nieuwste van het nieuwste meer mogelijk is. Zonder al te diep in de 'waarom' te duiken kun je met een MIMO G.hn wave 2 set (zoals de Devolo Magic 2) ongeveer vier- tot zesvoudige performance halen - maar dat is tov het powerline-stuk, en je hebt nog niet bedraad gemeten, dus we weten nog niet waar de bottleneck zit. Bovendien heb je last van stabiliteitsproblemen in kamer B. Mogelijk ga je die niet hebben met zo'n nieuwere set, maar zoals altijd bij powerline: geen garanties.
M.b.t. modem en router,, de AX50 zit nu met een UTP kabel aangesloten op een UTP switch ofzo en dan gaat er een random kabel door de muur en naar beneden. Overigens krijg ik internet via ITT Desk (Bedrijf) dus wellicht dat zij iets met modem doen dan?
Misschien. Of misschien is er sprake van glasvezel, dan komt er sowieso geen modem aan te pas. Jij hebt in ieder geval geen modem nodig, en gelukkig heb je dat ook niet. Maak het allemaal niet ingewikkelder dan het is :o
@dion_b @laurens0619 @frankyfn126 Kan ik dan gewoon een COAX met UTP kabel halen? https://www.netwerkkabels...7cvKyKfU3XJUaAuCKEALw_wcB zoiets met dan COAX op mijn TV en die UTP in mijn PS5?
Hoe was je van plan dat door je muur te trekken? De kabel waar je naar linkt is een patchcable voor in je kamer, niet een installatiedraad.

Kijk eerder hiernaar:
https://www.kabelnl.nl/Te...-combinatiekabel-20-meter
Daar hoort dan zo'n contactdoos bij:
https://www.kabelnl.nl/Technetix-wandcontactdoos-RJ45-/-coax

Overigens kun je je nog afvragen in hoeverre je anno 2022 nog televisie over coax wilt kijken. Zo niet is het nog simpeler, gewoon coax eruit en UTP erin.
@dion_b Ik heb alles gemeten met mijn S22 Ultra met Speedtest van Ookla, ik heb niet alles bedraad nog gemeten. Ik snap dat dit maar de helft van de informatie is voor een sluitend antworod en dat het van heel veel factoren afhangt.
Maar zoals je zelf al zegt, is die Powerline sowieso al niet zo'n topper kijkend naar stroomprijzen.
Dat geldt voor alle actieve oplossingen - ongeacht of het powerline, MoCA of mesh WiFi is. Zodra je kabels gaat vervangen met kastjes kost het meer, zowel in aanschaf al in verbruik. Als je TCO (totaalkosten over gebruiksduur) berekent zjin verbruikskosten meestal dominant - al heb je zelf twee linkerhanden en moet je het uitbesteden, de kosten van een kabel te laten trekken heb je er vrijwel altijd binnen een jaar of drie uit tov alternativen, daarna is het pure winst. Oh ja, en sneller en minder storingsgevoelig.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jamesl
Dank allemaal voor de berichten en uitleg!
Ik denk dat ik het eerste advies van @laurens0619 ga proberen, kijken of ik 3 stuks van de Deco M4 op de kop kan tikken voor 50-75 euro, dan 1 node neerzetten waar het signaal binnen komt, 1 node bij de TV en 1 node in kamer B. De Archer AX50 kan ik dan uitzetten of verkopen.

Die coax oplossing was er eentje die ik nog niet kende, maar daar heb je dus wel een duurder apparaatje voor nodig, en het is mij nog een beetje onduidelijk waar ik ze moet aansluiten, omdat ik dus geen COAX aansluiting in mijn meterkast zie, ik heb alleen zo'n wandcontactdoos in de woonkamer.
Pagina: 1