Ervaringen met ventilatieroosters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-05 13:28

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
We zijn bezig met offertes voor nieuwe kunststof kozijnen en een van de onderwerpen daarbij is ventilatieroosters. In onze huidige kozijnen zitten een paar ventilatieroosters die altijd tochten, of ze nou open staan of dicht. Een ervan hebben we uiteindelijk met ducttape afgeplakt om van de tocht af te zijn.

De eerste kozijnenboer die we dit voorlegden zei dat we dan beter geen ventilatieroosters konden nemen omdat die dingen nooit 100% tochtvrij zijn, wat men ook beweert.
De tweede kozijnenboer reageerde daar weer uiterst verbaasd op en zei dat hij eigenlijk nooit klachten had over ventilatieroosters, maar dat ze na 10-15 jaar intensief gebruiken inderdaad wel kunnen gaan tochten.

Dat laatste snap ik, maar wat zijn jullie ervaringen met ventilatieroosters?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
Mijn ouders hebben ook ventilatierooster laten plaatsen in hun kunststof kozijnen (gealan verdiept profiel) (+-15 jaar terug) en hebben daar echt spijt van, niet zozeer van tocht, maar wel dat het veel geluid doorlaat. Ook al zitten de roosters dicht, je kunt de buren woord voor woord volgen als ze in de achtertuin zitten en elke auto die langs rijd hoor je.. Zelf heb ik gekozen om alleen een ventilatierooster te doen in onze wasruimte. Als ik de woonkamer wil doorluchten zet ik de andere ramen (met hor) op de kiepstand.

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 14:34

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Ik wilde ze niet hebben ivm geluidsisolatie, maar in plaats daarvan zijn alle draai-kiepramen uitgerust met een winterstand zodat ze op een klein kiertje gezet kunnen worden. Volgens mij is dat bij de meeste kunststof kozijnen ook wel standaard.

Ik had ze eerst zitten in de houten kozijnen, vandaar de reden om er bewust niet nog eens voor te kiezen. Nu staan in de praktijk veel ramen alsnog op de kierstand (of zelfs helemaal kiep), maar heb ik wel de keuze om het volledig te sluiten. Bijvoorbeeld bij veel geluid of storm.

[ Voor 36% gewijzigd door DrivinUCrazy op 20-05-2022 11:21 ]

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 10-05 22:25
Eens met bovenstaande. Wij hebben momenteel houten kozijnen met ventilatie roosters. Deze laten vrij veel geluid door. tocht valt bij ons wel mee, met name het geluid vinden wij hinderlijk.

Over enkele weken krijgen wij kunstof kozijnen. Zonder ventilatieroosters. Onze kozijnenboer raadde dit ook af toen wij onze klachten uitte over huidige ventilatie roosters. Wij krijgen een Gealan S9000 kozijn met triple glas. Het raam heeft 3 kiepstanden. 1 waarbij hij een paar mm open staat, 1 waarbij net je vingertopje aan de bovenkant past, en als laatste de normale kiepstand.

Hier zijn wij voor gegaan. Zo kan je altijd ventileren en heb je ook nog enige veiligheid dat men niet zomaar door je raam naar binnen kan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
tja lastig: je wilt als je mechanische ventilatie hebt wel altijd wat lucht naar binnen kunnen laten 24/7, een kiepstand op een raampje is dan niet handig => dicht doen door tocht,storm,etc. en je binneklimaat is binnen no-time ruk!

als je balansventilatie hebt dan zou ik ze wel weglaten, dan heb je toch al een andere bron van frisse lucht in je woning

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-04 09:02
Ik zou iets verder denken dan alleen de ventilatieroosters. Omdat in goed geïsoleerde huizen met mechanische ventilatie (systeem C) ventilatieverliezen dominant zijn, zou ik gaan nadenken over balansventilatie (warmteterugwinning/WTW/systeem D) of eventueel decentrale balansventilatie.
Dat gaat straks schelen in energieverbruik en maakt de overstap naar een (hybride) warmtepomp eenvoudiger.

Dus nu je de kans hebt, ventilatieroosters achterwege laten en richting systeem D gaan nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
Ventilatie is wel iets waar we inderdaad over na moeten denken. We hebben screens voor de ramen tegen de zon en ik wil geen muggen in huis, dus als er een kiepraam komt, dan moet er ook een hor bij tussen. Alleen: een hor belemmert je uitzicht. Doe er dan nog een screen tegen de zon voor en je ziet niks meer. Vandaar de keuze om geen kiep of kiep-kantel raam te doen in de kamer.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Nu online

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Toen ik een paar jaar geleden mijn ramen heb laten vervangen heb ik de ventilatieroosters laten vervangen door Ducoton ZR roosters. Deze zijn zelf-regelend, als in: als er wind vanaf buiten komt, gaan ze dicht. Tevens kan je ze van binnenuit in elke gewenste stand zetten. Ik ben er tevreden over. In de zomer staan ze vol open, in de winter halverwege. Als ik ze dicht zet, zijn ze ook echt dicht en tocht het niet. Als het stormt, hoor ik dat ze dicht slaan.

https://www.duco.eu/nl/pr...tieroosters/ducoton-10-zr

[ Voor 9% gewijzigd door Microkid op 20-05-2022 14:58 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-05 14:22
Ik lees niets anders dan klachten over ventilatieroosters, heb er zelf geen last van want heb gekozen om ventilatie systeem D te plaatsen. Geen tocht, geen lawaai van buiten, lucht wordt centraal gefilterd, in de winter geen koude trek.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb ze niet en zou ze wel willen. Huis uit 71, dus dat is gewoon de ventilatie eigenlijk (we hebben wel nog passieve dakventilatie). We moeten nu altijd raampjes in de kantelstand zetten (in de zomer staan ze altijd in die stand).

Ik dacht dat we het niet hadden door krenterigheid van de vorige eigenaar, maar er zijn dus ook andere redenen dat mensen ze niet willen :p

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 20-05-2022 15:13 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schilderstape
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 10-05 09:39
P_Tingen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:44:
Ventilatie is wel iets waar we inderdaad over na moeten denken. We hebben screens voor de ramen tegen de zon en ik wil geen muggen in huis, dus als er een kiepraam komt, dan moet er ook een hor bij tussen. Alleen: een hor belemmert je uitzicht. Doe er dan nog een screen tegen de zon voor en je ziet niks meer. Vandaar de keuze om geen kiep of kiep-kantel raam te doen in de kamer.
Let er ook op dat de ventilatieroosters vreselijk in de weg kunnen zitten bij het plaatsen van screens of een hor. Ik zou adviseren om geen roosters te plaatsen op te openen delen, maar indien mogelijk op de niet beweegbare delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redryder
  • Registratie: December 2009
  • Niet online
P_Tingen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:44:
Alleen: een hor belemmert je uitzicht.
Ik heb zelf ook overal horren in de klap-kiep ramen, en word niet belemmerd in het uitzicht, sterker nog je ziet ze bijna niet

nisi credideritis non intelligetis

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Topicstarter
redryder schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:21:
[...]
Ik heb zelf ook overal horren in de klap-kiep ramen, en word niet belemmerd in het uitzicht, sterker nog je ziet ze bijna niet
Ligt dan misschien aan de soort hor, maar ik heb ze boven wel in de kiep/kantelramen en het belemmert me wel wat in het uitzicht. Nou vind ik dat voor de slaapkamers geen probleem, maar ik wil het beneden niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagingAardvark
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 12:00
Heb ze er gratis en voor niks bijgekregen bij m'n nieuwbouwwoning; er was geen andere keus vanuit het bouwproject. Dit betekent dat er in elk vertrek met ramen roosters zijn, geïntegreerd in de gevel vlak onder het plafond. Dit in combinatie met een centrale ventilatiebox (ventilatiesysteem C dus).

Mijn ervaring: ben ze liever kwijt dan rijk. Staan de roosters open - zoals het hoort, om het binnenklimaat gezond te houden - dan hoor ik nagenoeg alles wat zich op straat afspeelt: stemmen van buren, auto's, vogeltjes, spelende kinderen. Doe ik ze dicht, dan slaan de CO2 sensors van de mechanische ventilatie binnen de kortste keren alarm, en wordt de ventilatiebox automatisch aangestuurd om op standje tornado te gaan loeien. Dit zorgt vervolgens weer voor extra onderduk, en dus tocht, en soms een fluitend geluid vanwege de lucht die door kiertjes naar binnen wordt geforceerd.

Omdat de roosters zo in de gevel zijn geïntegreerd, heb ik helaas ook niet de mogelijkheid om ze zomaar te vervangen voor een geluidsdempend alternatief.

Bij een volgende woning zeker geen systeem C meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-04 23:44
Ik heb alle kozijnen hier laten vervangen en aan iedere kant minstens 1 ventilatierooster. Ze zitten boven het raam dat niet open kan (in een set van 3 ramen in 1 kozijn bijvoorbeeld).

Eens met dat er opvallend veel geluid door heen komt. Mijn ramen kunnen ook in ca. 3 standen op een kier open.

Het is op zich wel fijn om ventilatie te hebben zonder dat het raam op een kier staat. Misschien qua veiligheid maar anders een gevoelskwestie.
Nog wel meer nadelen van mijn roosters. Ze zijn dermate groot dat ook muggen/vliegen er door kunnen (!). Dit merkte ik met name toen ze er net in zaten afgelopen januari. Toen was er sprake van een bepaalde vliegenplaag, een soort muggen die niet op mensen afkomen maar op licht. Er zat ook geen raamdecoratie voor dus kwamen ze er vol op af in het donker. Ik heb er nu eigenlijk geen last van.

Desondanks gebruik ik de roosters wel meer dan de kiepstand, ik heb ze immers toch en het is wel makkelijk. Ook als het regent blijft het droog, tenzij het echt stormt en de wind er vol op staat maar dat is zelden. Een klein punt, de schakelaars kwamen bij mij zonder bedieningsstangen geleverd, die zijn wel los te koop.

Helemaal ideaal lijkt mij ook wel zo'n ventilatiesysteem D, maar daar komt meer bij kijken.

Op zich wel tevreden met dat ik beide opties heb, er is wat te kiezen. Veel van de roosters zijn opgedeeld in 2 delen (vanwege een aardige breedte), dus je kan dan ook nog de helft open zetten. En dan ook nog weer met een X aantal standen hoever open. Met name in de winter vind ik in de slaapkamer een half rooster op een klein kiertje aangenaam. Hangt ook weer van de wind af.

Het grootste nadeel is toch wel het geluid van buiten, of geluid bij harde wind, waarbij ik het zelf niet heel erg vind. Hoe lang ze mee gaan is afwachten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FrKQHQGWGf_kfMkAC6zrK51gj9Y=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/IDyCmYztV6jy8CZJR439LLlr.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6CPIcwLEo4k7bPwpm3FFRCbUz4s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4P1iOzFnbJC6ncPMsfORipiM.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
@Arietje je kan de roosters vullen met filtervlies wat ook gebruikt wordt voor balansventilatiefilters => geen mug die daar door komt en je filtert ook meteen allerlei zooi uit de lucht.

Heb ik nu ook een paar jaar geleden gedaan, had ik eerder moeten weten :P

Edit: ik heb deze gebruikt: https://www.ventilatiesho...x-1000mm-1-m2-dikte-15mm/
Makkelijk op maat te snijden met een mes

[ Voor 22% gewijzigd door Leipo op 21-05-2022 08:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:43
P_Tingen schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:49:
We zijn bezig met offertes voor nieuwe kunststof kozijnen en een van de onderwerpen daarbij is ventilatieroosters. In onze huidige kozijnen zitten een paar ventilatieroosters die altijd tochten, of ze nou open staan of dicht. Een ervan hebben we uiteindelijk met ducttape afgeplakt om van de tocht af te zijn.

De eerste kozijnenboer die we dit voorlegden zei dat we dan beter geen ventilatieroosters konden nemen omdat die dingen nooit 100% tochtvrij zijn, wat men ook beweert.
De tweede kozijnenboer reageerde daar weer uiterst verbaasd op en zei dat hij eigenlijk nooit klachten had over ventilatieroosters, maar dat ze na 10-15 jaar intensief gebruiken inderdaad wel kunnen gaan tochten.

Dat laatste snap ik, maar wat zijn jullie ervaringen met ventilatieroosters?
Dit kun je niet los zien van je complete ventilatie. Want hoe dan ook wil je frisse lucht in huis hebben. Alles dichtmaken betekent dan ook geen frisse lucht. Dus breng je luchtstromen in huis in beeld, dan heb je een beeld wat je waar *moet* ventileren.

En die roosters zijn er tegenwoordig in allerlei varianten, tot en met domotica gekoppelde systemen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Leipo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:19:
@Arietje je kan de roosters vullen met filtervlies wat ook gebruikt wordt voor balansventilatiefilters => geen mug die daar door komt en je filtert ook meteen allerlei zooi uit de lucht.

Edit: ik heb deze gebruikt: https://www.ventilatiesho...x-1000mm-1-m2-dikte-15mm/
Fantastisch dit! Ik ben hier al een tijdje naar op zoek omdat mijn huidige ventilatieroosters gewoon een gat met een soort kippengaas zijn. Alleen liet Google me enorm in de steek toen ik van de winter zocht of ik daar iets tussen kon gooien wat nog wel ventileerde maar het geluid zou dimmen en de kou wat buiten zou laten (en zomers de muggen, want dat kippengaas staat bol dus aan de zijkanten open).
_/-\o_ Dit filterdoek is precies wat ik zocht!

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
RagingAardvark schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:06:
Heb ze er gratis en voor niks bijgekregen bij m'n nieuwbouwwoning; er was geen andere keus vanuit het bouwproject. Dit betekent dat er in elk vertrek met ramen roosters zijn, geïntegreerd in de gevel vlak onder het plafond. Dit in combinatie met een centrale ventilatiebox (ventilatiesysteem C dus).

Mijn ervaring: ben ze liever kwijt dan rijk. Staan de roosters open - zoals het hoort, om het binnenklimaat gezond te houden - dan hoor ik nagenoeg alles wat zich op straat afspeelt: stemmen van buren, auto's, vogeltjes, spelende kinderen. Doe ik ze dicht, dan slaan de CO2 sensors van de mechanische ventilatie binnen de kortste keren alarm, en wordt de ventilatiebox automatisch aangestuurd om op standje tornado te gaan loeien. Dit zorgt vervolgens weer voor extra onderduk, en dus tocht, en soms een fluitend geluid vanwege de lucht die door kiertjes naar binnen wordt geforceerd.

Omdat de roosters zo in de gevel zijn geïntegreerd, heb ik helaas ook niet de mogelijkheid om ze zomaar te vervangen voor een geluidsdempend alternatief.

Bij een volgende woning zeker geen systeem C meer.
Ik vind dit wel een mooie post, juist omdat je dus een CO2 gestuurd systeem hebt. En dan is het direct duidelijk: Ventilatieroosters zijn essentieel, tenzij je een type D systeem hebt. En daar is natuurlijk een heel goed argument voor te maken, ik wil ook het lekker stil binnen hebben het liefst, maar gewoon geen ventilatieroosters met mechanische afzuiging (of geen enkele afzuiging zoals sommige hebben) is ook gewoon een heel slecht idee. Er is een reden dat die CO2 sensoren alarm slaan.

Met dit topic snap ik ook hoe het kan bij de laatste twee huizen die ik bezichtigd hebt waar het glas vervangen was, er geen ventilatie meer was: Blijkbaar raden de kozijnenboeren dat gewoon aan... Ja het is lekker stil, ook lekker ongezond zolang je verder niks doet. (Een van die twee had in de WC nog een roostertje, en in de badkamer een ventilatortje, dat was de complete ventilatie in de hele woning).

En om TS te beantwoorden: Nul problemen met tocht zelf als hij dicht staat (en open beperkt, maar dat ligt er natuurlijk aan waar ze zitten), dicht doen dempt het geluid wel echt van buiten, maar het gaat niet weg. Of dat door het rooster dan nog komt durf ik niet te zeggen.

Voor mij zou de conclusie ook zijn: Geen roosters is een goed idee, als je dan balansventilatie aanlegt. En dat is vaak zat niet zo makkelijk (decentrale is wel makkelijk, maar geen idee hoe geluidsdicht die dan weer zijn). Het alternatief van ramen op een kiertje zetten geloof ik niet in. Dan komt er toch ook gewoon veel tocht en geluid binnen? Dus dan doe je ze maar dicht en heb knalt je CO2 weer omhoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

SmurfLink schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:48:
[...]

Fantastisch dit! Ik ben hier al een tijdje naar op zoek omdat mijn huidige ventilatieroosters gewoon een gat met een soort kippengaas zijn. Alleen liet Google me enorm in de steek toen ik van de winter zocht of ik daar iets tussen kon gooien wat nog wel ventileerde maar het geluid zou dimmen en de kou wat buiten zou laten (en zomers de muggen, want dat kippengaas staat bol dus aan de zijkanten open).
_/-\o_ Dit filterdoek is precies wat ik zocht!
Stukje horrengaas voldoet ook hoor, en laat meer lucht door :)

Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:56:
[...]

Stukje horrengaas voldoet ook hoor, en laat meer lucht door :)
Ik wil juist ook een stuk geluidsdemping, dat zal horrengaas niet doen vermoed ik?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Microkid
  • Nu online

Microkid

Smile

SmurfLink schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:58:
[...]

Ik wil juist ook een stuk geluidsdemping, dat zal horrengaas niet doen vermoed ik?
Nee, maar vilt zal ook amper dempen ben ik bang..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Microkid schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:03:
[...]

Nee, maar vilt zal ook amper dempen ben ik bang..
Ietsje, maar verwacht geen wonderen
Blijft toch een open verbinding :P

Ik heb het vooral voor het filteren van alle zooi die van buitenaf komt

[ Voor 13% gewijzigd door Leipo op 21-05-2022 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arietje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-04 23:44
@Leipo @Microkid bedankt zeker een goede tip. Dacht er ook al aan daar moet toch een hor voor te verzinnen zijn, maar kon daar zo 123 niets over vinden. Ik zie wel dat het rooster van binnen open kan. Ik denk dat een filter misschien makkelijker te plaatsen is omdat het stug is. Een dun hor gaasje hoe houd ik dat tegen het rooster? Er zit dermate veel ruimte dat het alle kanten op kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielster
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09-05 12:27
Leipo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 08:19:

Super. Ook een rol besteld. Ik heb een aantal grote bomen voor mijn huis en er komen regelmatig spinnetjes en andere beestjes door mijn ventilatieroosters naar binnen.

Hoe heb je dit filterdoek vastgemaakt tegen het rooster? Gewoon met dubbelzijdige tape?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
Nielster schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 10:56:
[...]

Hoe heb je dit filterdoek vastgemaakt tegen het rooster? Gewoon met dubbelzijdige tape?
Mijn roosters kun je eraf klikken. Deze als mal gebruiken om het filter op maat te snijden en het filtermateriaal gewoon los in de ventilatiebak boven het raam gedrukt. Rooster er weer op klikken en klaar. Zie je er ook niets van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Leipo schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 13:26:
[...]

Ietsje, maar verwacht geen wonderen
Blijft toch een open verbinding :P

Ik heb het vooral voor het filteren van alle zooi die van buitenaf komt
Verbazingwekkend genoeg dempt het veel meer dan ik had verwacht! Het was dus eigenlijk echt gewoon een open gat en nu zit er in ieder geval iets tussen. Daarnaast ook geen vliegen meer binnen gehad dus het doet precies wat ik nodig had. :) Ben er erg blij mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Noutie
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 06:37
Je kan ook per ruimte een decentrale WTW toepassen. Dan kunnen de roosters vervallen. Of je plaatst een ander soort luchttoevoer. Het kan ook via de gevel. Dan kunnen de roosters wel vervallen.

Hier ook geluid naar binnen via de roosters, ik stoor me er te weinig aan om er iets aan te doen.

Panasonic 7kW J-Series Split op radiatoren. SWW: Remeha Tzerra CW4. PV: 6.3 kWp op Growatt 5000TL3-X en 1500TL-X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41

JME

zeg maar Jamie

Hier ook van die Duco roosters in het raam. Werkt op zich prima. Stoor me niet aan het geluid, maar wel aan het feit dat het koudebruggen zijn. Met ‘s winters condensvorming aan de binnenkant van het rooster tot gevolg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leipo
  • Niet online
JME schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:29:
Met ‘s winters condensvorming aan de binnenkant van het rooster tot gevolg.
ik moet zeggen dat dat ook een heel stuk minder is sinds ik dat filtermateriaal erin heb zitten :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
Ik heb bij het vervangen van mij kozijnen beneden juist alle ramen laten vervallen en alleen nog maar roosters toegepast.

Geluid kan eigenlijk geen argument zijn tegen roosters, als je geen roosters hebt moet je raam altijd open staan en heb je ook geluid. Enige oplossing tegen geluid zijn speciale geluiddempende roosters of de optimale oplossing; balansventilatie.

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
SmurfLink schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 07:32:
[...]

Verbazingwekkend genoeg dempt het veel meer dan ik had verwacht! Het was dus eigenlijk echt gewoon een open gat en nu zit er in ieder geval iets tussen. Daarnaast ook geen vliegen meer binnen gehad dus het doet precies wat ik nodig had. :) Ben er erg blij mee!
Die https://www.ventilatiesho...x-1000mm-1-m2-dikte-15mm/ dempen dus ook geluid? Dat maakt het interessanter. (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Het is wel relatief he. Hiervoor had ik open roosters waar een soort kippengaas in zat, dus eigenlijk gewoon 0 demping. Dan is een filtermat sowieso iets van demping. Maar ik ervaar het echt als een wereld van verschil (bijzonder gevoelig gehoor). Tuurlijk hoor je nog wel omgevingsgeluid want het blijft een gat, maar het is veel minder heftig dan hiervoor. Dus voor de minimale inspanning en investering heb ik toch een stukje comfort erbij tot ik het geld heb om alle ramen en kozijnen te laten vervangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JME
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 11:41

JME

zeg maar Jamie

assje schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 08:54:
Ik heb bij het vervangen van mij kozijnen beneden juist alle ramen laten vervallen en alleen nog maar roosters toegepast.
Wordt dat niet heel donker? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• assje
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online
JME schreef op donderdag 2 juni 2022 @ 12:44:
Wordt dat niet heel donker? :+
:9
Ramen, ruiten, het zijn niet helemaal sluitende definities, lastig!

“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it.” [quote by Robert Swan, OBE]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liek1234
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-02-2024
Hoe zijn de ervaringen inmiddels met het filtergaas?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 10-05 13:35
Hier ook een lotgenoot met die waardeloze tochten de klankkasten in elk raam.

Dat filtervlies helpt ook tegen de tocht neem ik aan? Heb die waardeloze roosters hier ook, maar soms trek je letterlijk weg. Zelfs dicht heb ik er bij de studeerkamer nog last van :X
Als het dan ook nog iets helpt tegen geluid is helemaal top _/-\o_
Pagina: 1