WTW leidingwerk nieuwbouw casco

Pagina: 1
Acties:

• fvdg86
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20-11 16:06
Beste mensen,

Inmiddels zijn wij van start gegaan met de bouw van onze casco woning. Begin juli wordt deze casco opgeleverd en gaan we deze zelf afbouwen. Ik heb veel bouwervaring, alleen kom ik nog wat tekort op de ventilatie.

De WTW unit welke we aangeschaft hebben betreft de ORCON HRC400 Maxcomfort. Door onze aannemer hebben wij een ventilatie berekening en tekening gehad. Deze zal ik toevoegen als afbeelding hieronder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tY6ao7rc4dQOWVs7mwXa6QxSShs=/x800/filters:strip_exif()/f/image/bZk1PeAXaIsOaYZONj9JshGp.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MuXeG0v_E7C8gD0xPSrjU7xaRyQ=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bjMLkta3fRTMtmpc4RNxHflT.png?f=fotoalbum_large

Op de tekening is te zien dat een aantal toevoeren en afvoeren, twee venitielen hebben. Je moet even goed kijken op de uitsparing tekening op de plattegrond.

Wat ik zelf heb uitgezocht is dat je de aan en afvoer naar buiten akoestisch geïsoleerde buizen moeten zijn welke je naderhand zelf beter ook nog kan isoleren ivm warmteverlies. Aan en afvoer naar buiten 180mm en aan en afvoer woning 180mm tot aan het eerste t-stuk en naderhand verder met 150 of 125????? Ik zal met spirobuizen gaan werken vermoedelijk en daarbij opletten dat de hulpstukken met rubber zijn ivm geluid.

Concrete vraag is welk buizensysteem ga ik toepassen en met welke diameter? Waar ga ik geluidsdempers zetten?

Alvast bedankt.

NIBE F1255 - HA - Niko home control II

• stekkel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-11 10:52
Tip. tel de verzameldebieten per ventilatiekanaalsegment bij elkaar op en bereken de luchtsnelheid die bij de kanaaldiameter past.
Luchtsnelheden bij voorkeur beneden de 2 m/s toepassen.

Ook kijken naar drukval en dan specifiek het pad richting het ventiel met de meeste meters buis en bochten want het meest kritische pad bepaald de drukval van ventilatieunit naar ventiel voor ieder ventilatiepad. Voor ventilatiepaden met minder drukval creëer je namelijk die drukval door het ventiel af te knijpen. Dat is onderdeel van het inregelen. Als je toch al een ventiel moet knijpen dan heeft een ruimere kanaaldiameter geen zin om drukval te beperken terwijl het kanaalpad niet kritiek is. Daar stuur je gewoon op luchtsnelheid i.v.m. akoestiek.

Verder zou je flexibele dempers kunnen toepassen vlak voor ieder ventiel zodat je overspraak tussen kamers beperkt. Flexibele dempers zijn redelijk goedkoop en scheelt koppelstukken dus win win.

Uiteraard moet je ook hoofddempers hebben.