Fedora 36: Vraag zram en swap partitie

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:56
Mijn vraag
Heeft het zin om naast de standaard zram die Fedora 36 instelt nog een aparte swap partitie te maken tijdens de installatie?

Relevante software en hardware die ik gebruik
  • HP Z2G4 SFF met Intel Xeon E-2136, 32GB RAM, 2TB NVME SSD, Nvidia GeForce GT 1030
  • Fedora 36 Workstation (btrfs)
Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Uitgebreid gezocht op internet. Daar vind ik voornamelijk uitleg over het verschil tussen zram, swap file en een swap partitie. Echter, het antwoord op de vraag of het slim is om naast de zram nog een (kleine) swap partitie aan te maken kan ik niet vinden.

Hopelijk weten jullie dit wel ;)
Alvast bedankt!

Mijn platencollectie

Beste antwoord (via pporrio op 20-05-2022 12:26)

• thlst
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
pporrio schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
Maar ik vraag me wel af wat er gebeurt wanneer het geheugen vol loopt. Kan de zram dit dan opvangen? En of de swap partitie dan uitkomst biedt in het geval de zram niet goed zijn werk doet.
Het is afhankelijk van het gebruik. Uiteindelijk zal je te maken krijgen met de Linux OOM killer

Maar als je een process hebt met een grote memleak zal extra swap dit alleen uitstellen. Het periodiek herstarten van dit proces is dan beter dan meer swap.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
Waarschijnlijk niet maar het is natuurlijk afhankelijk van hoe je het gebruikt.

Je kan ook eerst een swapfile aanmaken (ipv partitie) en kijken of die in de praktijk wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@thlst Bedankt voor je snelle reactie!
Als ik via swapon kijk zie ik dat de zram wordt gebruikt en dat de prio van de swap partitie op -2 staat.
Ik verwacht niet dat de swap partitie veel aangesproken gaat worden.

Maar ik vraag me wel af wat er gebeurt wanneer het geheugen vol loopt. Kan de zram dit dan opvangen? En of de swap partitie dan uitkomst biedt in het geval de zram niet goed zijn werk doet.

[ Voor 48% gewijzigd door pporrio op 20-05-2022 10:39 ]

Mijn platencollectie

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• thlst
  • Niet online
pporrio schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:35:
Het is afhankelijk van het gebruik. Uiteindelijk zal je te maken krijgen met de Linux OOM killer

Maar als je een process hebt met een grote memleak zal extra swap dit alleen uitstellen. Het periodiek herstarten van dit proces is dan beter dan meer swap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pporrio
@thlst Hartelijk dank voor je uitleg, het is me duidelijk! :)

Mijn platencollectie