Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19:04
Ik heb een woning gekocht en kan daar eind oktober in, één van de eerste dingen die ik wil laten doen is zonnepanelen plaatsen op mijn zuid gerichte dak. Er passen 13 zonnepanelen op mijn dak (Canadian Solar CS3L-360MS).

Momenteel heb ik nog een 1x25A fase, ik vermoed dat dit hier niet op kan. Mijn meterkast laat ik vervangen en ik zou dit kunnen doen voor één die zowel 1fase als 3 fase aansluiting heeft.

Op den duur, maar dat is pas na 5 jaar wil ik de keuken vervangen en ga ik onderandere op inductie koken, tot die tijd zou een 1x35A mogelijk kunnen volstaan? Of kan ik uit de voeten met 3x25A of moet dit dan 3x35A zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:04

DropjesLover

Dit dus ->

Bij je netbeheerder kan je een aanpassing aan je installatie aanvragen, dit gaat voor heel Nederland via www.mijnaansluiting.nl . Je betaalt daar een bedrag voor, maar het bedrag is doorgaans redelijk onafhankelijk van wat ze komen doen. Aansluiting omzetten van 1x25A naar 3x25A kost evenveel als een eenvoudige verzwaring.
Als je overigens geen automaten hebt maar nog smeltzekeringen als hoofdzekering kan je dat bij de aanvraag vermelden en komen ze (zonder extra kosten) de smeltzekeringen vervangen voor automaten. Wel zo fijn, dan kan je zelf de zekering weer aan zetten mocht ie er eens uit klappen, of zelf uit zetten wanneer je aan de meterkast wil werken. Bij smeltzekeringen kan het een paar uur duren voordat iemand er is...

Wij draaien nu met 18 zonnepanelen, een 10kW (3,6kW elektrisch) en volle elektrische keuken (Qooker, inductie kookplaat, oven, etc) zonder problemen op 3x25A.

[ Voor 9% gewijzigd door DropjesLover op 20-05-2022 09:18 ]

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
DropjesLover schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:17:
Bij je netbeheerder kan je een aanpassing aan je installatie aanvragen, dit gaat voor heel Nederland via www.mijnaansluiting.nl . Je betaalt daar een bedrag voor, maar het bedrag is doorgaans redelijk onafhankelijk van wat ze komen doen. Aansluiting omzetten van 1x25A naar 3x25A kost evenveel als een eenvoudige verzwaring.
Als je overigens geen automaten hebt maar nog smeltzekeringen als hoofdzekering kan je dat bij de aanvraag vermelden en komen ze (zonder extra kosten) de smeltzekeringen vervangen voor automaten. Wel zo fijn, dan kan je zelf de zekering weer aan zetten mocht ie er eens uit klappen, of zelf uit zetten wanneer je aan de meterkast wil werken. Bij smeltzekeringen kan het een paar uur duren voordat iemand er is...

Wij draaien nu met 18 zonnepanelen, een 10kW (3,6kW elektrisch) en volle elektrische keuken (Qooker, inductie kookplaat, oven, etc) zonder problemen op 3x25A.
Bedankt, ik was hiervan inderdaad al op de hoogte, ging mij er vooral om of ik met dit aantal panelen ik een 1x35A, 3x 25A of 3x35A aansluiting nodig heb.

Je schrijft dat jullie 18 zonnepanelen hebben, maar wanneer dit 250Wp betreft of misschien een oost/west opstelling dan is de situatie al anders.

Ik kwam ergens een vuistregel tegen dat wanneer je alle Wp van de zonnepanelen bij elkaar optelt en daar dan 80% van neemt, kan dit op één 16A zekering als dit onder de 3600 blijft. Wanneer ik deze vuistregel toepas 13x360x0.8=3744 kom ik dus boven de toegestane 3600 per zeker uit. Met mijn dak op het zuiden en al rekening houden dat ze max 80% efficient zijn, ga ik dit waarschijnlijk wel een (paar) keer per jaar halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon over naar 3x25A, kost je niets extras tov een 1x25A aansluiting aan vastrecht.
En alleen maar handig voor de toekomst. Enige investering is de eenmalige kosten aan je net beheerder en een nieuwe groepenkast.
Ow en een wacht tijd van een maand of 8....

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19:48
Je kan ook een 3fase groepenkast laten aanleggen en deze op 1 fase aansluiten. Er zitten dan bruggetjes op de 3 fase automaat. Wanneer je dan besluit om ook echt een 3 fase aansluiting te nemen dan kunnen de bruggetjes er af en is het weinig werk.

Dat is wat ik gedaan heb toen ik over ging op inductie en alvast 2 groepen naar de tuin liet aanleggen voor de toekomstige warmtepomp. Ik red het nu prima op 1x 35A en als ik het niet meer red is het makkelijk aan te passen naar 3 x 25A

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjors86
jvanderkroon schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:40:
Je kan ook een 3fase groepenkast laten aanleggen en deze op 1 fase aansluiten. Er zitten dan bruggetjes op de 3 fase automaat. Wanneer je dan besluit om ook echt een 3 fase aansluiting te nemen dan kunnen de bruggetjes er af en is het weinig werk.

Dat is wat ik gedaan heb toen ik over ging op inductie en alvast 2 groepen naar de tuin liet aanleggen voor de toekomstige warmtepomp. Ik red het nu prima op 1x 35A en als ik het niet meer red is het makkelijk aan te passen naar 3 x 25A
Dit is ook wat ik als optie aangaf in mijn oorspronkelijke vraag, eerste een 1x35A en dan later een 3x25A. Maar ik zit dan nogsteeds met de vraag of ik mijn 13 panelen wel kwijt kan op één zekering van 16A (klopt toch dat de zekeringen in een 3x25A 16A zijn)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:12
sjors86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:31:
Ik kwam ergens een vuistregel tegen dat wanneer je alle Wp van de zonnepanelen bij elkaar optelt en daar dan 80% van neemt, kan dit op één 16A zekering als dit onder de 3600 blijft. Wanneer ik deze vuistregel toepas 13x360x0.8=3744 kom ik dus boven de toegestane 3600 per zeker uit. Met mijn dak op het zuiden en al rekening houden dat ze max 80% efficient zijn, ga ik dit waarschijnlijk wel een (paar) keer per jaar halen?
Het is de omvormer die bepaalt wat het maximale vermogen is dat terug het net op wordt geplaatst, pak je dus een 3.6kW model past dat mooi op een 16A groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

sjors86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:31:
[...]

Bedankt, ik was hiervan inderdaad al op de hoogte, ging mij er vooral om of ik met dit aantal panelen ik een 1x35A, 3x 25A of 3x35A aansluiting nodig heb.

Je schrijft dat jullie 18 zonnepanelen hebben, maar wanneer dit 250Wp betreft of misschien een oost/west opstelling dan is de situatie al anders.

Ik heb 18 panelen in een zuidwest-noordoost opstelling liggen (gewoon het hele dak beide kanten zo vol mogelijk gelegd), met een 3-fase omvormer, maar kom nooit boven de 3400W uit aan geleverd vermogen.

Met een 3x25A aansluiting met automaten ben je voor zowel je zonnepanelen en moderne keuken gewoon klaar. Zelfs een 11kW 3-fase autolader kan daar nog prima bij.

BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevineppo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:48
sjors86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:47:
[...]

Dit is ook wat ik als optie aangaf in mijn oorspronkelijke vraag, eerste een 1x35A en dan later een 3x25A. Maar ik zit dan nogsteeds met de vraag of ik mijn 13 panelen wel kwijt kan op één zekering van 16A (klopt toch dat de zekeringen in een 3x25A 16A zijn)?
De 13 zonnepanelen hebben een vermogen van 4680 WP, maar of dat op een 16A groep past hangt af van de omvormer, niet van de panelen die je eraan hangt. De vraag is alleen hoeveel dit gaat aftoppen (productie van je panelen is hoger dan het maximale vermogen van je omvormer). Dit zal afhangen van de oriëntatie van je panelen. Met Oost-West zal dit prima gaan, maar alles op 35 graden zuid neemt dit percentage waarschijnlijk toe. Er zijn online tools zoals sunnydesignweb (sma) waar je gratis je panelenconfiguratie in kan vullen, daar een omvormer aan kan hangen (in dit scenario dus 3600W) en dan kan kijken hoeveel procent je "verliest" door je omvormer keuze. Meestal is dit verwaarloosbaar klein.

Toevoeging: dat gezegd hebbende, ik zou gewoon in 1x drie fase laten aanleggen. Kost je niks extra en dan ben je gewoon klaar. Een 1 fase omvormer kan ook prima in een 3 fase meterkast. Zo zit het bij mij zometeen ook :)

[ Voor 9% gewijzigd door kevineppo op 20-05-2022 09:53 ]

28kWh IONIQ, 8kWp O/W, 7kW Panasonic L, Wanas WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:15
Zoals al gezegd gelijk over gaan naar 3*25A. Verzwaren moet je toch en daarmee ben je gelijk voorbereid voor je keuken en andere dingen waarvoor je extra groepen wilt gebruiken. Voor je zonnepanelen kun je dan ook een 3-fase omvormer pakken waarmee je zeker weet dat je geen problemen met je zekeringen krijgt, zelfs als je later nog uit gaat breiden.

[removed]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 19:56

Reinier

\o/

sjors86 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:11:
Ik heb een woning gekocht en kan daar eind oktober in

Momenteel heb ik nog een 1x25A fase
Je bedoelt dat je nieuwe huis, waar je eind oktober in kan, een éénfaseaansluiting heeft? Wat jij momenteel hebt is dus niet zo relevant ;)

3x25A is de beste optie IMHO. En tezijnertijd ga je op inductie koken: zorg dat de plaat dan NIET met een kookgroep wordt aangesloten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
DropjesLover schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:17:
Aansluiting omzetten van 1x25A naar 3x25A kost evenveel als een eenvoudige verzwaring.
Wat versta jij onder "eenvoudige verzwaring". Bij Liander is naar 1x35A gaan in ieder geval gratis. Schijnbaar recent inflatie op geweest van €0,- naar €258,69 :/
Als je overigens geen automaten hebt maar nog smeltzekeringen als hoofdzekering kan je dat bij de aanvraag vermelden en komen ze (zonder extra kosten) de smeltzekeringen vervangen voor automaten.
En dat doen ze (helaas) ook niet allemaal (gratis).

Of het op 1x 16A kant hangt van je omvormer af. 13 panelen zou nog op een 3600W omvormer kunnen en dan kom je weg met een 16A. Keuze hangt af van het aftoppen en of je het dat waard vind. Ga je over de 4kW qua omvormer is het verstandig naar een 3-fase model te kijken.

MAAR, dit is wel het moment om naar je meterkast te kijken. Deze zit er voor je veiligheid. Door het plaatsen van zonnepanelen ga je wel meer vragen van je meterkast. Dus alleen investeren in PV maar niet in de meterkast begrijp ik nooit zo goed. Zeker omdat je dan nu ook de BTW van je meterkast terug kan krijgen als je het tegelijk met de panelen doet. Dus als hij veroudert is zou ik hem nu zeker meenemen. Gelijk een 3-fase kast (welke je ook tijdelijk achter 1-fase kunt gebruiken) en extra ruimte voor de toekomstige uitbreidingen.

En nog een voetnote voor het omzetten naar 3-fase, Liander doet het op dit moment niet meer wegens het gebrek aan meters. Anderen zullen het waarschijnlijk ook niet lang meer volhouden. Verwachting is Q4 p dit moment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Meterkast en aansluiting direct naar 3-fase en omvormer ook 3-fase pakken, heb je ook geen last van aftopping en alles is gelijk verdeeld over de fases, wil of kan je nog uitbreiden op een van je daken meteen een zwaardere 3-fase omvormer pakken met 2 ingangen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 17:38

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Septillion schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:03:
Wat versta jij onder "eenvoudige verzwaring". Bij Liander is naar 1x35A gaan in ieder geval gratis.
Sure ? https://www.liander.nl/co...n/stroom/verzwaren/kosten

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@DukeBox Ow, wauw. Dat is dan heeeeeeeeel recent aangepast door ze.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tydX4LiUJtpoJWE-c0JPdvF-Lu4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/LoyfdKHEccmb4Pg7pIfaNkj2.png?f=fotoalbum_large
Dit was eind vorig jaar en had het redelijk recent nog eens gezien op de gelinkte pagina. Was ik even op tijd :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik zou z.s.m. beginnen met regelen dat er een 3x 25A aansluiting komt. Er is een tekort aan meters (half NL wil momenteel naar 3 fasen vanwege elektrische auto's, inductiefornuizen, warmtepompen, zonnepanelen), dus reken er vooral niet op dat ze dit even in 6 weken gaan realiseren.

Ook kost nu upgraden naar 1x 35A je gewoon dik 250 euro. En als je dan later naar 3x 25A zou willen, mag je nog eens dik 300 euro aftikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DropjesLover

DropjesLover

Dit dus ->

Septillion schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Wat versta jij onder "eenvoudige verzwaring". Bij Liander is naar 1x35A gaan in ieder geval gratis. Schijnbaar recent inflatie op geweest van €0,- naar €258,69 :/
Van 1x25A naar 1x35A of van 3x25A naar 3x35A noem ik een eenvoudige verzwaring. Bij smeltzekeringen is het niet meer dan zegel verbreken - kastje open schroeven - oude zekering er uit draaien - zwaardere zekering er in draaien - kastje dicht - zegel - klaar.
Om naar automaten te gaan was 1 monteur ook nog geen kwartiertje bezig.
Goed, ik had al 3 fase liggen (huis uit 1991), dus voor mij was van 1x35A naar 3x25A (smeltzekeringen) geen moeite.

BThGvNeOA

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 12:08
Let ook op de netbeheerderskosten (jaarlijks) als je naar 3x35A gaat. Die zijn aanzienlijk hoger. Maar bij een woning heb je dat zelden nodig. Zorg voor een evenwichtige verdeling van de groepen over de fases.

Je hebt altijd een hoofdschakelaar nodig. In oude installaties ontbreekt deze vaak. Grote kans dat de zonnepanelenleverancier dit gaat eisen voordat zij aan gaan sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

55martin schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:46:
Let ook op de netbeheerderskosten (jaarlijks) als je naar 3x35A gaat. Die zijn aanzienlijk hoger. Maar bij een woning heb je dat zelden nodig. Zorg voor een evenwichtige verdeling van de groepen over de fases.

Je hebt altijd een hoofdschakelaar nodig. In oude installaties ontbreekt deze vaak. Grote kans dat de zonnepanelenleverancier dit gaat eisen voordat zij aan gaan sluiten.
3x 35A alleen als het op 3x 25A niet lukt inderdaad. Die 3x 10A extra kost je jaarlijks toch wel een paar leuke dinertjes voor 2.

De netbeheerder eist overigens dat er een 4 polige hoofdschakelaar aanwezig is, om de aansluiting op af te monteren. Mogelijk inderdaad de zonnepanelenboer ook, omdat hij gewoon niet onder spanning wil/mag werken. Maar dat weet een elektricien ook allemaal wel. Die van mij heeft gewoon de kast omgebouwd naar 3 fasen en een krachtgroep geplaatst voor het fornuis. Toen heeft hij een kammetje op de hoofdschakelaar gezet om het gewoon op 1 fase te laten werken tot Liander met de graafploeg kwam. Krachtgroep hadden we gewoon uitgeschakeld tot Liander was geweest. Fornuis werd namelijk een weekje eerder al geplaatst.

Maar ben er op tijd bij bij je netbeheerder. Ze zeggen dat het binnen een week of 6 tot 8(?) gerealiseerd moet zijn, maar nu met de tekorten aan meters heb je best kans dat het langer duurt. Bij ons duurde het ook langer, maar dat kwam omdat we samen met de buren op 1 aansluiting zaten. Dat hebben ze nu gesaneerd. Graafploeg, 2 nieuwe huisaansluitingen. Een heel circus voor de deur.

[ Voor 13% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 20-05-2022 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeHollander
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 19-05 14:40
Gewoon doen op je huidige aansluiting! En alles pas aanpassen als de markt weer wat bekoeld is.
Of je keuken aan de beurt is.

Mijn 1 fase 4,2kw Goodwe omvormer geeft op papier max 19A terug dat gaat prima op een hoofdzekering van 25A. Als ik hem uitlees zit hij meestal rond de 17A bij 4200w.
Die 4200W haal ik ook niet vaak en zeker niet voor langere tijd.

Vergeet niet dat je eigen verbruik er nog afgaat! Terug leveren zal dus minder zijn.
Helemaal selectief is het niet, maar een kortsluiting of overbelasting door de omvormer is onwaarschijnlijk.
(die gok durf ik wel aan)

Zelf heb ik er nog een 2e omvormer van 2kw bij hangen voor de 6 panelen op de garage.
Dit gaat prima op een 1x 35A hoofdzekering.

Kijk ook eens hoeveel panelen een 3 fase omvormer minimaal nodig heeft, het rendement met een 1 fase omvormer kan hoger zijn ivm omzet verliezen in de omvormer. Ik denk dat je met 13 panelen niet wegkomt met een 3 fase omvormer.

Wel een dikke kabel naar je omvormer leggen! minimaal 4mm maar beter 6mm ;)

[ Voor 3% gewijzigd door DeHollander op 21-05-2022 22:00 ]

Mijn setup: Omvormer 1: 12x330wp 3960wp ZO + 6x330wp 1980WP NW - Omvormer 2: 6x370wp 2220wp ZW Totaal 8160wp Locatie Zuid-Limburg Bunde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
Anoniem: 39993 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 12:49:

Maar ben er op tijd bij bij je netbeheerder. Ze zeggen dat het binnen een week of 6 tot 8(?) gerealiseerd moet zijn, maar nu met de tekorten aan meters heb je best kans dat het langer duurt. Bij ons duurde het ook langer, maar dat kwam omdat we samen met de buren op 1 aansluiting zaten. Dat hebben ze nu gesaneerd. Graafploeg, 2 nieuwe huisaansluitingen. Een heel circus voor de deur.
Volgens mij is dat zelfs standaard, zonder overmacht, al maximaal 18 weken waarin ze de tijd hebben om te realiseren. Nu met de tekorten e.d. qua meters zie je inderdaad nog langere periodes. Met 18 weken zit je volgens mij als je vandaag gaat aanvragen al midden september.

Ik vraag me echter wel af, mag je als niet eigenaar al dit soort verzwaringen aanvragen, of moet de huidige eigenaar dat doen wanneer de overdracht nog niet is geweest?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motrax
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Motrax

Profileert

Dennism schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Volgens mij is dat zelfs standaard, zonder overmacht, al maximaal 18 weken waarin ze de tijd hebben om te realiseren. Nu met de tekorten e.d. qua meters zie je inderdaad nog langere periodes. Met 18 weken zit je volgens mij als je vandaag gaat aanvragen al midden september.

Ik vraag me echter wel af, mag je als niet eigenaar al dit soort verzwaringen aanvragen, of moet de huidige eigenaar dat doen wanneer de overdracht nog niet is geweest?
recent voor overdracht verzwaring aangevraagd en opgeleverd gekregen voor ons nieuwe huis. zolang je een meter nummer hebt voor mijn aansluiting.NL komt het goed. Zolang er iemand betaald interesseert het niemand wie de eigenaar is.

☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miekol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-05 18:02

miekol

erm

Dennism schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:10:
[...]

Zelf heb ik net bij Stedin 3x25a aangevraagd, die konden al met paar weken komen. Dus misschien verschilt nog per regio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16:12

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Ik heb het zelf ook aangevraagd bij Liander, binnen 6 weken was er nog een gaatje die ik kon kiezen. Maar week later werd ik wel gebeld dat ze geen meter beschikbaar hadden en dat het uitgesteld moest worden.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bob-B190
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08:32
Lolhozer schreef op zondag 22 mei 2022 @ 08:17:
Ik heb het zelf ook aangevraagd bij Liander, binnen 6 weken was er nog een gaatje die ik kon kiezen. Maar week later werd ik wel gebeld dat ze geen meter beschikbaar hadden en dat het uitgesteld moest worden.
Dat is ook mijn ervaring, hopelijk gaat het dit jaar nog lukken.

Memento mori

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Nu online
miekol schreef op zondag 22 mei 2022 @ 07:55:
[...]

Zelf heb ik net bij Stedin 3x25a aangevraagd, die konden al met paar weken komen. Dus misschien verschilt nog per regio?
Dat kan inderdaad zeker, de meeste problemen zitten volgens mij in de liander regio's.
Pagina: 1