Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verifiëren wat de zonnepanelen leverancier zegt

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-11 18:23
Beste mede-tweakers,

Ongeveer een jaar geleden heb ik 20 panelen van 370Wp op mijn dak gekregen. In de offerte stond initieel dat de panelen aangesloten zouden worden op de YC1000 microinverter (3 fasen). Vervolgens werd het met de YC600 (1 fase) geleverd. Uiteindelijk zijn er 10 panelen op fase 1 en 10 panelen op fase 2 aangesloten. Op fase 3 zitten dus geen panelen.

Betekent dat ik in de toekomst wanneer de afbouw van salderen wordt verminderd, ik de stroom duur moeten inkopen op de fase waar geen zonnepanelen zitten terwijl op de andere fasen stroom wordt opgewekt en deze goedkoop wordt teruggeleverd?

Mijn vraag is, klopt mijn zienswijze?

Ik heb het ook voorgelegd bij de leverancier en die gaf aan "De saldering heeft helemaal niets te maken met een 1 fase of een 3-fase omvormer, de opbrengsten/afnames worden in de slimme meter met elkaar verrekend."

Het klopt wel wat de leverancier zegt, maar beantwoord hij daar ook mijn vraag mee?

Beste antwoord (via Veenbrandt op 20-05-2022 10:48)

• redwing
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:18
DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Ja maar er zijn wél 2 telwerken, ingaand en uitgaand.

[...]

Toch is dat wel zo hoe dat bij 2 fasen wordt geteld, bij verbruik op fase 1 en terug leveren op fase 2 zie je beide meterstanden (tegelijk) oplopen.
Heb jij dan 6 telwerken op je 3-fase meter zitten? Ik ken ze alleen maar met 2 (verbruik en opbrengst), en daarbij wordt eerst intern gesaldeerd tussen de fasen om te kijken of er verbruik of opbrengst is. Oftewel 1kW verbruik op fase 1 met 2 kW opwek op fase 2 geeft dan een opbrengstteller die op 1kW omhoog gaat.

Oftewel wat de leverancier zegt klopt, de meter saldeert intern en alleen als je over alle fasen gezien verbruik/opbrengst hebt, zal de betreffende meter oplopen.

[removed]

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21-11 23:54
Ja verdeeld over 2 fasen is prima.

De YC600 heeft schaduw management per paneel, dat is beter dan per 3 of 4 panelen zoals een YC1000 heeft.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-11 16:44
Je vraag is eigenlijk: Telt de slimme meter verbruik en teruglevering op verschillende fases gewoon bij elkaar op? Zo ja, dan maakt het niet uit. Ik weet het antwoord op die vraag helaas niet zeker, maar de kans is wel groot. Want anders zouden er verschillende tellerstanden moeten zijn voor de fases, en die zijn er niet.

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:03

CyBeRSPiN

sinds 2001

Geen zorgen: zolang je de opgewekte stroom gelijktijdig gebruikt dan telt de slimme meter dat over alle fasen heen. Dus bij 1000W terugleveren op fase 1, 1000W terugleveren op fase 2 en 2000W gebruiken op fase 3 is netto in balans en 0 kosten.
Je hebt dus geen nadeel van deze constructie.

• Blackouts
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 21-11 23:25
Is het niet zo dat als straks het salderen er af gaat en je je opgewekte stroom zelf wil gebruiken, de verbruikers wel op dezelfde fase moeten zitten als de zonnepanelen?

Dus stel je wilt de wasmachine aanzetten als de zon schijnt, maar die wasmachine zit op fase 3 en de zonnepanelen op fase 1 en 2, je gewoon de stroomprijs betaalt voor dat wasje?

[ Voor 3% gewijzigd door Blackouts op 20-05-2022 07:51 ]

Maar goed, ik zeg ook maar wat....

Verwijderd

Blackouts schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:51:
Is het niet zo dat als straks het salderen er af gaat en je je opgewekte stroom zelf wil gebruiken, de verbruikers wel op dezelfde fase moeten zitten als de zonnepanelen?

Dus stel je wilt de wasmachine aanzetten als de zon schijnt, maar die wasmachine zit op fase 3 en de zonnepanelen op fase 1 en 2, je gewoon de stroomprijs betaalt voor dat wasje?
Nee, dat is niet het geval naar ik begreep. Dat zou ook vreemd zijn, want je hebt maar 1 meter. Het is niet zo dat je stroom terug aan het leveren bent en tegelijk uit het net aan het trekken.

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

JvS

Ik heb hem zelf ook

Nee de meter saldeert zelf tussen de fasen, dat is geen "salderingsregeling" zoals dit nu administratief gebeurt. Je krijgt ook geen losse facturen voor de fases volgens mij.

Salderen tussen dag/nacht of zomer/winter gaat eraf. Salderen tussen fases is iets anders en staat niet ter discussie.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is niet zo dat je stroom terug aan het leveren bent en tegelijk uit het net aan het trekken.
Toch is dat wel zo hoe dat bij 2 fasen wordt geteld, bij verbruik op fase 1 en terug leveren op fase 2 zie je beide meterstanden (tegelijk) oplopen.

Sterker nog, dat kan zelfs binnen 1 fase, de weg van de minste weerstand gaat daar gelden.

[ Voor 10% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2022 09:16 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • Beste antwoord

• redwing
[...]

[...]

Heb jij dan 6 telwerken op je 3-fase meter zitten? Ik ken ze alleen maar met 2 (verbruik en opbrengst), en daarbij wordt eerst intern gesaldeerd tussen de fasen om te kijken of er verbruik of opbrengst is. Oftewel 1kW verbruik op fase 1 met 2 kW opwek op fase 2 geeft dan een opbrengstteller die op 1kW omhoog gaat.

Oftewel wat de leverancier zegt klopt, de meter saldeert intern en alleen als je over alle fasen gezien verbruik/opbrengst hebt, zal de betreffende meter oplopen.

[removed]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Je woont in Nederland? Als dat zo is, en de som klopt niet, dan zou ik even contact opnemen met je netbeheerder, want dat hoort niet.
Ofwel je hebt overschot (teruglevering kWh stand loopt op), ofwel je komt tekort (levering kWh loopt op), ofwel je bent exact in evenwicht (beide tellers staan stil).
Misschien ben je in de war met de DSMR telegrammen die je via P1 te zien krijgt. Die geven namelijk wel het actuele vermogen per fase aan (+ en - afhankelijk van teruglevering), maar dat heeft geen invloed op de teller van de totalen.

[ Voor 17% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2022 08:57 ]

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 10:51

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@DukeBox Er zijn wat foute meters geweest maar tegelijkertijd leveren en terugleveren laten oplopen mag niet. Uitgangspunt is nog steeds de Ferrarismeter die kijkt alleen naar de som van de aansluiting.

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

redwing schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:50:
Heb jij dan 6 telwerken op je 3-fase meter zitten?
Nee, maar mijn moeder heeft net iets als TS, 1 fase gaat naar de garage met daarop een paar zonnepanelen. Daar zie je dan bijvoorbeeld verbruik L1 -500 Watt en verbruik L2 +500 Watt staan. Je zou dan verwachten dat de teller op 0 blijft maar dat is niet het geval. Zowel verbruik als levering lopen beiden vrijwel gelijk op.
Septillion schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:56:
@DukeBox Er zijn wat foute meters geweest maar tegelijkertijd leveren en terugleveren laten oplopen mag niet. Uitgangspunt is nog steeds de Ferrarismeter die kijkt alleen naar de som van de aansluiting.
Waarschijnlijk hangt die er dan, ik zal een melding doen, als het meezit kunnen ze hem vervangen voor de saldering wordt afgeschaft ;)

[ Voor 35% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2022 09:15 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:54
Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:53:
[...]

Het is niet zo dat je stroom terug aan het leveren bent en tegelijk uit het net aan het trekken.
Dat is natuurlijk wel zo.

Maar de meter registreert dat niet en je betaalt er ook niet voor.

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:08:
[...]

Waarschijnlijk hangt die er dan, ik zal een melding doen, als het meezit kunnen ze hem vervangen voor de saldering wordt afgeschaft ;)
Ik meen echter dat dit via een firmware update op afstand opgelost is.
https://www.liander.nl/ni...er-landis-gyr-e360-smr-50
Dus kleine kans dat je meter stuk is, grote kans dat je zelf verkeerde conclusies trekt op basis van je waarnemingen.

• redwing
[...]

Nee, maar mijn moeder heeft net iets als TS, 1 fase gaat naar de garage met daarop een paar zonnepanelen. Daar zie je dan bijvoorbeeld verbruik L1 -500 Watt en verbruik L2 +500 Watt staan. Je zou dan verwachten dat de teller op 0 blijft maar dat is niet het geval. Zowel verbruik als levering lopen beiden vrijwel gelijk op.

[...]

Dat zou ik maar doen, want als het klopt wat je zegt, doet je meter iets dat (met de huidige regels) niet klopt. Een meter moet verplicht intern salderen en alleen het extra verbruik/opbrengst tussen de fases moet worden geregistreerd. Zoals gezegd zijn er wel meters geweest die dit fout deden, dus even controleren lijkt me wel gewenst :)

[removed]

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

[...]

Ok dan klopt er iets niet.

[ Voor 10% gewijzigd door CyBeRSPiN op 20-05-2022 09:23 ]

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:14:
Dus kleine kans dat je meter stuk is, grote kans dat je zelf verkeerde conclusies trekt op basis van je waarnemingen.
Het is inderdaad een Landis + Gyr E360 én van Liander. Hij hangt er volgens mij sinds 2017/2018.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:26:
[...]

Het is inderdaad een Landis + Gyr E360 én van Liander. Hij hangt er volgens mij sinds 2017/2018.
Ok. Ben benieuwd wat ze zeggen, had de indruk dat ze dit in 2019 al op afstand uitgerold hadden.

• Dwaalboy
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19-06 07:57
Fase 1 zonnepanelen plus wat lichtpunten realtime 2000w opwek
Fase 2 airco realtime 2000w verbruik
Fase 3 wasmachine realtime 1000w verbruik

Nu nog met salderen 1000 w realtime betalen (met dit 1fase omvormer)

Zonder salderen met 1 fase omvormer (2000w opwek x b.v 0,10ct krijgen) en 3000w verbruik x b.v 0,25ct betalen.

Zonder salderen met 3 fase omvormer
1000w x 0,25ct betalen

• Dwaalboy
Zo is het toch?

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

@Dwaalboy je doet je nick name wel eer aan. De vraag is reeds beantwoord.

• Dwaalboy
De 1 fase omvormer trekt alleen de gebruikers op de eerste fase eraf realtime. De andere fasen "ziet" hij niet.

3 fase omvormer trekt alle gebruikers van fase 1 2 en 3 realtime

Altijd 3 fase nemen met oog op toekomstige plannen

• Xander
Dwaalboy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:31:
Fase 1 zonnepanelen plus wat lichtpunten realtime 2000w opwek
Fase 2 airco realtime 2000w verbruik
Fase 3 wasmachine realtime 1000w verbruik

Nu nog met salderen 1000 w realtime betalen (met dit 1fase omvormer)

Zonder salderen met 1 fase omvormer (2000w opwek x b.v 0,10ct krijgen) en 3000w verbruik x b.v 0,25ct betalen.
Nee dat is dus onzin. De meter registreert niet -2000W en +3000W, maar alleen het +1000W resultaat. Ook als teruglevering en afname op verschillende fasen zijn.

Doet je meter dat niet dan voldoet hij niet aan de DSMR standaard.

• Dwaalboy
CyBeRSPiN schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:33:
@Dwaalboy je doet je nick name wel eer aan. De vraag is reeds beantwoord.
O ja waar dan?
Je begint over kapotte meter.

1 fase omvormer is nadelig in toekomst ten opzichte van 3 fase bij eventuele afschaf salderen

• Dwaalboy
Xander schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:37:
[...]

Nee dat is dus onzin. De meter registreert niet -2000W en +3000W, maar alleen het +1000W resultaat. Ook als teruglevering en afname op verschillende fasen zijn.

Doet je meter dat niet dan voldoet hij niet aan de DSMR standaard.
Ok duidelijk. Dacht zelf van niet weer wat bij gespijkerd dus vandaag

• Xander
Dwaalboy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:34:
De 1 fase omvormer trekt alleen de gebruikers op de eerste fase eraf realtime. De andere fasen "ziet" hij niet.

3 fase omvormer trekt alle gebruikers van fase 1 2 en 3 realtime
De omvormer trekt helemaal niets af. Maar de meter ziet gelukkig alle fasen.

Met een 3-fasen omvormer zou je anders ook hetzelfde "probleem" krijgen als je op iedere fase 1000W teruglevert en vervolgens op één fase 3000W afneemt.
Je hele reactie.
1 fase omvormer is nadelig in toekomst ten opzichte van 3 fase bij eventuele afschaf salderen
Voor salderen maakt het geen verschil.

• CyBeRSPiN

CyBeRSPiN

sinds 2001

Dwaalboy schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:38:
[...]

O ja waar dan?
Je begint over kapotte meter.

Nee…
Het interne salderen dat de meter tussen de fasen doet wordt niet afgeschaft. Daar gaat het hier over.
Het andere salderen is dat als je in de zomer meer opwekt en in de winter meer verbruikt, dat dit dan weggestreept wordt. Dat verandert op den duur, maar staan helemaal los van 1 of 3 fasen.

• Veenbrandt
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 19-11 18:23
Allemaal bedankt voor het reageren! Mijn vraag is beantwoord.

[ Voor 8% gewijzigd door Veenbrandt op 20-05-2022 10:53 ]

Pagina: 1