White Feather schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 18:00:
1) Als je je hier druk over maakt, waarom heb je dan geen X570-moederbord gekocht?
2) Het verschil tussen PCI-Express 4.0 16x en PCI-Express 3.0 16x is 1%, het verschil met PCI-Express 2.0 16x is 4% en dat is met een Geforce RTX 3080
https://www.techpowerup.c...i-express-scaling/27.html
3) RDNA 4 komt waarschijnlijk uit wanneer? Begin 2024?
4) de kaarten die een bandbreedte issue zouden kunnen krijgen omdat zij de snelste zijn, zijn de 4800/4900's (en niet een midrange-kaartje), ga je die daadwerkelijk kopen à € 1.000-€ 1.400? (lijkt me niet als je nu op een B550-bord zit in plaats van de high-end X570.
5) Als die kaarten zo verschrikkelijk veel sneller zouden zijn geworden, denk je dan echt dat je nog met een 5000-reeks die kaart aan kunt sturen zonder een veel grotere bottleneck te vormen voor de gpu dan de 8 lanes doen?
6) Tot de tijd dat je daadwerkelijk een 4800/4900 in je systeem hebt zitten boeit het dus voor geen meter dat er maar 8 lanes beschikbaar zijn.
Je kunt dus net zo goed je SSD in de reeds beschikbare m2-sloten stoppen en niet een mogelijk toekomstig probleem gaan lopen oplossen.
1) Omdat ik ten eerst een bord wilde hebben zonder chipset fan, en wat de oudere x570 aanbood vond ik niet intressant (althans voor wat ik er mee wil gaan doen). Plus de x570(s) borden waar ik wellicht intresse voor had zijn 300 euro + en dat ga ik niet aan een bord uitgeven als ik er hoogstens misschien maar nog 4 jaar met dat systeem ga doen. En toen had ik mij dit B550 master bord maar gekocht omdat deze tussen de 200 en de 250 euro in zat. (rest van de B550 borden miste mij teveel USB poorten). Daarnaast heb ik aan PCI-e 3.0 x4 voor de chipset lanes voldoende aan.
Wilde in 1 zo`n slot een 5G of 10G ethernet nic in stoppen die op PCi-e 3.0 x4 draait (was meer voor mijn NAS bedoeld, en dan gewoon de 2.5G voor de Internet verbinding. Aangezien dit bord geen USB 3.2 Gen 2 Intern type-e heeft, wilde ik dit in eerste instantie oplossen door een PCI-e kaart voor te kopen.. Maar die dingen zijn 60 euro, dus dat idee laat ik liever even in de lucht hangen.. Maar zag ook dat je van een merk die connecter ook op een M.2 slot kan krijgen..Dus die zou je eventueel in het derde m.2 slot kunnen stoppen en zo USB 3.2 Gen 2 ondersteuning te geven.
2) Licht eraan wat je er voor kaart in stopt uiteraard. Kan niet in de toekomst kijken hoeveel bandbreedte de nieuwere kaarten nodig hebben. Ik heb er momenteel er een RX6700XT 12GB erin zitten die ik de komende 3 jaar zeker nog in gebruik heb. ( en daarna gaat die naar me 2de pc voor 1080P gaming waarvan ik een 580 8G ga vervangen.
Ik ben er overigens ook van bewust dat over die 3 jaar deze RX6700XT 12GB allang zwaar voorbij is geblaast.. Want lees toch dingen dat RDNA 3 zeker 2x sneller gaat worden dan de huidige Gen.. En versie 4 ook zeker het dubbele.
3) Vermoed ook Q1 2024.. Of zoals AMD het nou doet met RDNA 3. Q3 2022 voor high-end en Q1 2023 voor lagere kaarten.
Dus kan best zijn dat versie4 rond Q3 of Q4 van 2023 komt en dan lagere kaarten in Q1 / Q2 2024.
4) Ik koop altijd een beetje meer dan AMD de kaart positioneerd. Ik heb de RX6700XT gekocht wegens slechte beschikbaarheid van andere kaarten, en prijzen waar allemaal erg hoog.. Dan had ik waarschijnlijk de RX6800 gekocht. In de 6800XT geen intresse in want de Ray tracing performance was toch al kut bij die kaarten.. Dus nou wil ik eigenlijk kijken voor RX 7800 als het een RDNA3 kaart word of een RX8800.. (zelfde klasse als de RX6800 ) (meer heb ik niet echt nodig. Ik game nog op 1440P.
Als 4K ooit wat toegangkelijker word (dus meer kaarten die performance kunnen halen. Dan ooit over naar 4K. Maar wil geen super hoge prijzen voor zulke kaarten betalen vandaar ik momenteel op 1440P blijf hangen.
5) Geen idee
http://specs.tweak.to/12249 Nieuwe stuff, zie link links.