Heeft een pelletkachel met CV een buffer at nodig

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit 21
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-05-2022
Mijn vraag
...hallo allemaal ik wil der jaar proberen mijn CV op een pelletkachel met CV aansluiting aan te sluiten omdat ik de komende gasprijs verhoging met argusogen te gemoed zie.

Nou heb ik verschillende verkopers benaderd echter kom ik er niet echt wijs uit.

De Eene verkoper zegt hij kan zo aangesloten worden op de bestaande leiding de andere zegt het kan niet je moet altijd een buffervat er tussen zetten.

Nou hoop ik dat hier mensen zijn die er ervaring en kijk op hebben want ik wil de kachel in de woonkamer zetten maar zie een buffervat niet echt zitten.

Iemand een idee een oplossing en een goede raad van een goede verkoper.

Bij voorbaat dank

Gerrit

Relevante software en hardware die ik gebruik
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lange Herman
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 14-05 22:49
Hoi Gerrit 21,
Een buffervat hoef je natuurlijk niet perse in je woonkamer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 16-05 21:18
Is het de bedoeling dat je pelletkachel inschakelt, het huis opwarmt tot 25°C, dan weer uit gaat tot het 18°C is, waarna je weer inschakelt? Dan kan je perfect af zonder buffervat.
Een buffervat geeft de mogelijkheid om warmte op te slaan, dus je pelletkachel kan een lange stooksessie doen (efficiënter); en het vermogen moet niet exact afgesteld zijn op de warmtebehoefte van je huis (wat sowiezo flink variëert volgens wind, buitentemperatuur, zoninstraling, ...). Met een hygiënespiraal kan je meteen ook warm water uit het buffervat halen.

Zonder buffervat kan mss werken, maar dan moet je nauwkeurig bepalen wat de warmtebehoefte van je huis is (in de variërende omstandigheden van het gewenste stookseizoen), en moet de pelletkachel goed mee kunnen variëren tussen die vermogens; ook wil je voldoende buffer in je huis (vloerverwarming in nat systeem bijvoorbeeld).

Zodra je een buffervat toevoegd, al is het een kleintje van 200l, kan je de warmtevraag van het huis loskoppelen van de warmteproductie van je pelletkachel; waardoor die laatste langer kan stoken; en er nadien ook warmte beschikbaar is (vb om kamers op te warmen die niet opgewarmd worden door de pelletkachel).

[ Voor 15% gewijzigd door naftebakje op 20-05-2022 12:14 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerrit 21
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 20-05-2022
Oke bedankt ben een stuk weizer