raar geluid ( 3060TI )

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-12-2023
gebruik nu al een tijdje de 3060ti... elke keer als de fans aan gaan. hoor je een raar geluid. als of die iets raakt. gebeurd alleen als die aangaat/slaat. heb er een filmpje van gemaakt. iemand een idee? wat kan helpen. soms gek van.

YouTube: strange fan (s) spinning noice? GeForce RTX 3060 T
...

AMD Ryzen 5 3600 (processor)
GeForce RTX™ 3060 Ti GAMING OC PRO 8G (rev. 3.0) (videokaart)
Gigabyte X570 AORUS ELITE (moederbord)
G.Skill 2x 8 GB DDR4-3200 Kit (werkgeheugen)
Samsung ssd 970 evo 1tb ( opslag )
corsair 500d rgb ( kast )
Corsair Hydro Series H100i RGB PLATINUM (waterkoeling)
Corsair RM650x PSU / PC voeding
...

heb de kaart al eens terug gestuurd, toen hebben ze de fans/en koelpasta vervangen, hielp nog niet 8)7
...

Beste antwoord (via Haguewest op 24-05-2022 22:36)

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Lager = bearing

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Nu online
Lijkt inderdaad of de fan aanloopt.
Normaal is het in elk geval niet

Ik zou de kaart terug sturen en indien mogelijk omruilen voor een andere kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10-08 17:21
Klinkt als doodnormale coil whine, als een ventilator aangaat maakt die dat geluid, je hoort dat als het goed is dus enkel het moment dat die aanslaat.

Volkomen normaal maar wel irritant als je kaart constant net te warm wordt en dus kort aanslaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
lijkt meer op resonantie van de koeler ,als coil whine,naar mijn idee

[ Voor 34% gewijzigd door freaky35 op 19-05-2022 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Resonantie/whine term daargelaten, volgens mij niets bijzonders gewoon het geluid van de fan als die aanslaat. Vooral als je het daarna niet meer hoort geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
oh dit is gewoon normaal? wow nooit eerder gehad? is dat met alle 30series kaarten? zwaar irritant, aan uit aan uit aan uit. en dan steeds dat geluid.
De Priester schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:45:
Resonantie/whine term daargelaten, volgens mij niets bijzonders gewoon het geluid van de fan als die aanslaat. Vooral als je het daarna niet meer hoort geen probleem.
inderdaad alleen als die aangaat/gaat spinnen, daarna weg. maar ik ik game er zelden op, blijft vaak aan/uit gaan. en dan steeds dat geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
je kan bv via msi afterburner het fanprofiel aanpassen zodat die altijd aan blijft op een laag rpm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Priester
Haguewest schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:51:
oh dit is gewoon normaal? wow nooit eerder gehad? is dat met alle 30series kaarten? zwaar irritant, aan uit aan uit aan uit. en dan steeds dat geluid.
[...]

inderdaad alleen als die aangaat/gaat spinnen, daarna weg. maar ik ik game er zelden op, blijft vaak aan/uit gaan. en dan steeds dat geluid.
We hebben hier twee pc's naast elkaar staan in huis en over de jaren al genoeg fans gehad die dit geluidje hebben. Irritant maar idd zoals Freaky aangeeft fan profiel aanpassen zodat de fan langer uit blijft of eerder aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
freaky35 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:55:
je kan bv via msi afterburner het fanprofiel aanpassen zodat die altijd aan blijft op een laag rpm
dat kan geen kwaad? zal eens kijken nooit eerder gebruikt dat programma _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Nu online
Haguewest schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:59:
[...]

dat kan geen kwaad? zal eens kijken nooit eerder gebruikt dat programma _/-\o_
nee,kan geen kwaad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
haha lekker dan, voor niks dus opgestuurd :D een keer :D maar dit is wel super irritant. beter verkopen dan maar :(

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:15
Dit klinkt mij als slechte lagers.

Ryzen 7 7700X , 32 GB RAM, ProArt 4080 Super, MSI B650 Tomahawk, 2x2tb NVME

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
Dat is geen coil whine en in mijn ervaring (en die is redelijk substantieel) ook niet normaal. Het klinkt in mijn oren ook als slechte lagers, of dat een fan in het begin ergens aanloopt. Hoe klinkt / voelt het als je de fans met de hand (zacht) ronddraaid? Het hoort soepel te voelen, zonder verschil in weerstand. Hoor je dit geluid ook als je 1 fan tegenhoudt van draaien met je hand? Op die manier kan je het probleem mogelijk lokaliseren.

[ Voor 24% gewijzigd door BHStar op 20-05-2022 09:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Nog nooit gehad dit.. en toch wel heel veel GPUs in bezit gehad met uiteenlopende issues (fans die aanlopen, stroef draaien, tegen kabeltjes aandraaien, coil whine). Klinkt inderdaad meer als een gaar lager of een lager waar wat vuil in zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
100% zeker lagers helaas zie ik ze hier ook voorbij komen, opsturen en zullen ze de fans voor je vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
INNO3D schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:17:
100% zeker lagers helaas zie ik ze hier ook voorbij komen, opsturen en zullen ze de fans voor je vervangen.
heb hem opgestuurd. dit stuurde ze.

The VGA has been tested and it works perfectly with out any noise. Our engineer is very supportive. He replace Fan & Thermal pad for you just in case. Hopefully you will be happy to use it.

I’ll ship it out tomorrow.

Best regards,

RMA-Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• INNO3D
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 09-09 14:35

INNO3D

Bedrijfsaccount INNO3D
Haguewest schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:04:
[...]

heb hem opgestuurd. dit stuurde ze.

The VGA has been tested and it works perfectly with out any noise. Our engineer is very supportive. He replace Fan & Thermal pad for you just in case. Hopefully you will be happy to use it.

I’ll ship it out tomorrow.

Best regards,

RMA-Team
Netjes van ze hopelijk is het opgelost voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
INNO3D schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Netjes van ze hopelijk is het opgelost voor je.
het filmpje is na het ontvangen na reparatie :( :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
stin00 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:08:
Nog nooit gehad dit.. en toch wel heel veel GPUs in bezit gehad met uiteenlopende issues (fans die aanlopen, stroef draaien, tegen kabeltjes aandraaien, coil whine). Klinkt inderdaad meer als een gaar lager of een lager waar wat vuil in zit.
heb ik weer :( zelf na reparatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
BHStar schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:45:
Dat is geen coil whine en in mijn ervaring (en die is redelijk substantieel) ook niet normaal. Het klinkt in mijn oren ook als slechte lagers, of dat een fan in het begin ergens aanloopt. Hoe klinkt / voelt het als je de fans met de hand (zacht) ronddraaid? Het hoort soepel te voelen, zonder verschil in weerstand. Hoor je dit geluid ook als je 1 fan tegenhoudt van draaien met je hand? Op die manier kan je het probleem mogelijk lokaliseren.
lijkt dat het 2 van de drie fans zijn, die het geluid maken. gekke was,. ik heb hem opgestuurd met het propbleem van 1 fan, nu na repatatie 2 fans man man man :( 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
gevraagd wat ik nu nog kan doen sturen ze alleen dit.

Dear Customer,

We suggest you to use Aorus Engine to fix fan speed. Because your GPU usage rate is just between fan start and stop.

Best regards,

RMA-Team

Ingred Tsai

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Over het geluid zou ik me geen zorgen maken. Ik heb tientallen PC’s gebouwd, en dit geluid bij veel componenten gehoord tijdens het opstarten van de PC. Bij voedingen, GPU’s en casefans.

Dat de fans constant aan en uit gaan achter elkaar is wel vreemd. Lijkt wel alsof de fans net niet genoeg power krijgen, en hierdoor steeds stil vallen. Heb dit zelf eerder meegemaakt met een GPU omdat deze dan steeds rond het stop-start 0dB punt zit en het gewoon slecht is afgesteld fabriek af.

Stel een custom fanprofiel in dat ze altijd draaien. Is het geluid dan weg en blijven de fans dan wel draaien? Ik zie dat je SSD ook geen heatsink heeft, dus als de fans van je GPU altijd draaien, zal ook die een stuk koeler worden. Persoonlijk heb ik nooit het nut gezien van de 0dB-functie, dus dat is het eerste wat ik uit zet.

Ps het kan geen kwaad om een heatsink op je SSD te plaatsen, zoals een pricewatch: EK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Zwart of pricewatch: be quiet! MC1 Pro

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Visgek82
Mick1990 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:49:
Over het geluid zou ik me geen zorgen maken. Ik heb tientallen PC’s gebouwd, en dit geluid bij veel componenten gehoord tijdens het opstarten van de PC. Bij voedingen, GPU’s en casefans.

Dat de fans constant aan en uit gaan achter elkaar is wel vreemd. Lijkt wel alsof de fans net niet genoeg power krijgen, en hierdoor steeds stil vallen. Heb dit zelf eerder meegemaakt met een GPU omdat deze dan steeds rond het stop-start 0dB punt zit en het gewoon slecht is afgesteld fabriek af.

Stel een custom fanprofiel in dat ze altijd draaien. Is het geluid dan weg en blijven de fans dan wel draaien? Ik zie dat je SSD ook geen heatsink heeft, dus als de fans van je GPU altijd draaien, zal ook die een stuk koeler worden. Persoonlijk heb ik nooit het nut gezien van de 0dB-functie, dus dat is het eerste wat ik uit zet.

Ps het kan geen kwaad om een heatsink op je SSD te plaatsen, zoals een pricewatch: EK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Zwart of pricewatch: be quiet! MC1 Pro
Dat ze telkens aan en uit gaan ligt gewoon aan het feit dat hij telkens net tegen en net over de threshold gaat qua temperatuur waar het zero-rpm gebied is van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
Mick1990 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 20:49:

dat kan gewoon via MSI toch. moet ik dan 1 rechte lijn maken? staan ze dan altijd aan? (sorry nooit eerder gedaan ) dat zou top zijn, en voor mij geen probleem.

ik wist trouwens helemaal niet dat daar heat sinks op hoorde, en dat ze bestonden ( noob ) haha thanks.kost niks zie ik,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
Visgek82 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 22:35:
[...]

Dat ze telkens aan en uit gaan ligt gewoon aan het feit dat hij telkens net tegen en net over de threshold gaat qua temperatuur waar het zero-rpm gebied is van de kaart.
kan ik dat aanpassen? gewoon fulltime aan, zou het al op lossen,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHStar
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:51
Je kan in MSI afterburner een fan profile zelf maken. Dan zorg je gewoon dat de fan nooit op 0% staat, maar altijd minimaal bijvoorbeeld 30%.

Dat gezegd hebbende zou ik dit zelf niet accepteren. Het klinkt toch als een foutieve lager en het hoort dit geluid niet te maken (itt wat sommigen hier denken). Als de lager nu dit geluid maakt, is 't een kwestie van tijd voordat die constant geluid maakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Visgek82
[quote]Haguewest schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 03:54:
[...]

kan ik dat aanpassen? gewoon fulltime aan, zou het al op lossen,
[/quote

Zero rpm volgens mij niet. Bij amd wel. Echter, mss bied msi afterburner hier soelaas, een custom fan profiel instellen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Zero 0dB is uit te schakelen met:

Asus: GPU Tweak II
Gigabyte: Auros Engine
MSI: Gaming App of Dragon center

Is echter wel weer allemaal bloatware naar mijn mening, dus beste zou bijvoorbeeld MSI Afterburner zijn: https://msiafterburnergui...curve-in-msi-afterburner/
Haguewest schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 03:53:
[...]

ik wist trouwens helemaal niet dat daar heat sinks op hoorde, en dat ze bestonden ( noob ) haha thanks.kost niks zie ik,
Hoeft ook niet per se, maar het scheelt enorm in temperaturen en uiteindelijk throttlen in sommige situaties :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
Mick1990 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 09:38:
Zero 0dB is uit te schakelen met:

Asus: GPU Tweak II
Gigabyte: Auros Engine
MSI: Gaming App of Dragon center

Is echter wel weer allemaal bloatware naar mijn mening, dus beste zou bijvoorbeeld MSI Afterburner zijn: https://msiafterburnergui...curve-in-msi-afterburner/

[...]

Hoeft ook niet per se, maar het scheelt enorm in temperaturen en uiteindelijk throttlen in sommige situaties :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bsIQLxOtWTBvJBisK01QeNtUpLE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hJzWU8x2pq8M4CB5EdmVsKmt.jpg?f=fotoalbum_large

zo iets,. hij blijft zo alleen niet draaien de hele tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
BHStar schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:51:
Je kan in MSI afterburner een fan profile zelf maken. Dan zorg je gewoon dat de fan nooit op 0% staat, maar altijd minimaal bijvoorbeeld 30%.

Dat gezegd hebbende zou ik dit zelf niet accepteren. Het klinkt toch als een foutieve lager en het hoort dit geluid niet te maken (itt wat sommigen hier denken). Als de lager nu dit geluid maakt, is 't een kwestie van tijd voordat die constant geluid maakt.
heel vaag dan, had hem opgestuurd voor reparatie zeiden alles getest te hebben, en fans en koelpasta vervangen., hoe heet een lager trouwens in het engels :( haha, misschien eens naar ze mailen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Haguewest schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:33:
[...]

[Afbeelding]

zo iets,. hij blijft zo alleen niet draaien de hele tijd.
Het stippellijntje op de 30% is zo te zien de start-stop functie. Dus nu blijven de fans uit staan tot een temperatuur van 60 graden wordt bereikt. Verhoog die lijn eens naar 40%-45% en kijk of de fans dan blijven draaien en het geluid dan weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
Mick1990 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:38:
[...]

Het stippellijntje op de 30% is zo te zien de start-stop functie. Dus nu blijven de fans uit staan tot een temperatuur van 60 graden wordt bereikt. Verhoog die lijn eens naar 40%-45% en kijk of de fans dan blijven draaien en het geluid dan weg is.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0MxaW5maF5gUfryuVVWq-EyKdM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8FCpTFNLzq6gHr2r76XMCYo3.jpg?f=fotoalbum_large zo nu ingesteld en dan staan ze wel aan :D bedankt man dan maar op deze manier :( weinig andere keus. zal ze nog eens e-mailen en kijken wat ze zeggen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mick1990
  • Niet online
Dit is hetzelfde als wat degene voorstelde in de e-mail

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
Mick1990 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 15:26:
Dit is hetzelfde als wat degene voorstelde in de e-mail
dat is waar. zijn ze er natuurlijk makkelijk van af. hij is nu ook een stuk koeler 33c was 41. ziet alles er verder ok uit? gpu werkt stuk harder Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Tpfuu8N3kaDzQU1VfEZLU6_p9W0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hbFyWd9jJUsttyMAawVA2Val.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
dit bericht vandaag ontvangen.

Dear Customer,

We are not sure, what kinda software you are using, but it’s very unusual that the fan turns & off so frequently. Please use below new RMA number to return the card and we will test it again.

BTW, the testing time will take longer now because we only have 1 engineer in the office. (the others are sick and under quarantine)

weet niet als ik hem weer teurg stuur, net 2 weken terug gedaan, zonder resultaat. maarja dit is ook niks....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Lager = bearing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denniskrrr
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 24-05-2022
Spammerdespam

[ Voor 93% gewijzigd door F_J_K op 24-05-2022 13:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Haguewest
fans maar full time aangezet. met msi,. dat heeft geholpen, maar lijkt me niet normaal, blijkbaar wel normaal bij dit merk, weet ik dat voortaan, koop ik niet nog een keer
Pagina: 1