Zigbee dimmer met tijdschakeling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-05 16:24
Hi,

Ik ben bezig met het onderzoeken wat ik allemaal aan domotica wil gaan installeren in mijn nieuwe huis.
Ik mag alles doen, zolang ik me houd aan de voorwaarden die mijn vrouw heeft gesteld:
- Alle lampen, etc, moeten blijven werken als het domotica-systeem / internet / wifi uitvalt.
- Alle lampen moeten bedienbaar blijven met wandschakelaars.

Waarschijnlijk ga ik dimmers installeren achter de bestaande wandschakelaars.
Voor nu ben ik op zoek naar een dimmer voor in een specifieke situatie:
Als er 's nachts iemand naar de wc gaat, moet het licht gedimd aangaan, en niet op 100%.
Ik ben dus op zoek naar een inbouw-dimmer waar je dit lokaal kunt instellen / programmeren, en die blijft werken als het domotica-systeem / wifi uitvalt.

Idealiter zou deze dimmer ook de mogelijkheid hebben om primair te fungeren als afstandsbediening:
Als je op de knop drukt wordt er geen fysiek circuit gemaakt met de lamp, maar wordt er slechts een signaaltje gestuurd naar het domotica-systeem, wat vervolgens een automation/scene uitvoert.
Als backup zou je wel de fysieke schakeling kunnen activeren door de knop een tijdje ingedrukt te houden of een paar keer snel aan/uit te zetten.

Bestaat er een inbouw-dimmer die dit kan?

Cheers!
MK

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:37

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Deze https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/ en hij werkt ook met zigbee2mqtt plus geen nul draad nodig. En werkt als coördinator. Alleen lokaal programmeren zit er niet in maar waarom zou je dat willen daar heb je de domotica systeem voor.

[ Voor 55% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2022 16:55 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
TheDudez schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:51:
Deze https://www.ecobright.nl/...-0-200w-universeel-basic/ en hij werkt ook met zigbee2mqtt plus geen nul draad nodig. En werkt als coördinator. Alleen lokaal programmeren zit er niet in maar waarom zou je dat willen daar heb je de domotica systeem voor.
Cool, thanks. Daar ga ik zeker naar kijken.
Wat ik bedoelde met 'lokaal programmeren' is meer dat de instellingen niet in de cloud oid staan, maar op de dimmer zelf, en dus blijven werken als het domotica-systeem of internet eruit liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

michaelkamen schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:58:
[...]

Cool, thanks. Daar ga ik zeker naar kijken.
Wat ik bedoelde met 'lokaal programmeren' is meer dat de instellingen niet in de cloud oid staan, maar op de dimmer zelf, en dus blijven werken als het domotica-systeem of internet eruit liggen.
Ja is geen probleem met zigbee2mqtt. Dit draai je lokaal alleen. Er zit niks in de cloud.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2022 17:05 ]

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06:57

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

TheDudez schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:03:
[...]

Ja is geen probleem met zigbee2mqtt. Dit draai je lokaal alleen. Er zit niks in de cloud.
Nee, dat is geen oplossing voor het probleem dat @michaelkamen schetst. Hij wil dat 's avonds het licht automatisch gedimd wordt en overdag 100% helderheid heeft als het gehele domotica-systeem plat ligt. Dan doet Z2M dus ook niks meer.

Voor zover ik weet bestaan er geen zigbee-modules/dimmers die zelf de tijd bijhouden en je kunt programmeren. Ik moet wel zeggen dat ik me er niet druk om zou maken, HA/Z2M doet het gewoon 99 van de 100 nachten (als het niet meer is) en die ene keer dat je licht wat feller is lijkt me ook niet het einde van de wereld :)

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Gizz schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:37:
[...]

Nee, dat is geen oplossing voor het probleem dat @michaelkamen schetst. Hij wil dat 's avonds het licht automatisch gedimd wordt en overdag 100% helderheid heeft als het gehele domotica-systeem plat ligt. Dan doet Z2M dus ook niks meer.

Voor zover ik weet bestaan er geen zigbee-modules/dimmers die zelf de tijd bijhouden en je kunt programmeren. Ik moet wel zeggen dat ik me er niet druk om zou maken, HA/Z2M doet het gewoon 99 van de 100 nachten (als het niet meer is) en die ene keer dat je licht wat feller is lijkt me ook niet het einde van de wereld :)
klopt maar de knop blijft wel werken en dat is het belangrijkste. En je demotica ook als je internet uitvalt.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Zelf zou ik dat fel/zacht meer als extra luxe zien en niet als onderdeel van de blijft werken eis. Dus dan zit je eigenlijk met elke dimmer met input voor een schakelaar goed. Een nadeel van een Zigbee dimmer zo kan alleen zijn dat je de knop dus ook nooit los kunt zien van de lamp ofwel erop drukken stuurt altijd de lamp. Verdere acties kan je dus eigenlijk ook alleen doen aan de staat van de lamp, niet de knop.

Alternatief waar de knop eventueel wel los te zien is en die zelfs de smart op de module zou hebben is een dimmer op basis van een ESP zoals de Shelly. Weet niet of de Shelly software het standaard kan maar met Tasmota zeker mogelijk om dat voor elkaar te krijgen met rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
Septillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:48:
Zelf zou ik dat fel/zacht meer als extra luxe zien en niet als onderdeel van de blijft werken eis. Dus dan zit je eigenlijk met elke dimmer met input voor een schakelaar goed. Een nadeel van een Zigbee dimmer zo kan alleen zijn dat je de knop dus ook nooit los kunt zien van de lamp ofwel erop drukken stuurt altijd de lamp. Verdere acties kan je dus eigenlijk ook alleen doen aan de staat van de lamp, niet de knop.

Alternatief waar de knop eventueel wel los te zien is en die zelfs de smart op de module zou hebben is een dimmer op basis van een ESP zoals de Shelly. Weet niet of de Shelly software het standaard kan maar met Tasmota zeker mogelijk om dat voor elkaar te krijgen met rules.
Dus met een Shelly dimmer zou ik het drukken op de knop kunnen 'afvangen' en er een automation in HA mee kunnen triggeren, zonder dat het impact heeft op de aangesloten lamp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ja, in ieder geval met andere firmware. Of dat ook kan met de stock Shelly firmware weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Septillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:20:
Ja, in ieder geval met andere firmware. Of dat ook kan met de stock Shelly firmware weet ik niet.
Die werkt op wifi en je moet het nog in het gat zien te passen.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dat klopt, vandaar dat ik hem als alternatief aandroeg.

Qua formaat is hij vergelijkbaar met andere modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Septillion schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:44:
Dat klopt, vandaar dat ik hem als alternatief aandroeg.

Qua formaat is hij vergelijkbaar met andere modules.
De ecobright vervangt bestaande dimmer. En bij die losse modules komt het er nog eens bij. Ik vind dat persoonlijk best een groot nadeel. Een hoop geprop en dant zit je ook nog een met die kabeltjes die je er bij moet proppen. Die ecobright heeft dan wel als nadeel dat hij wat duurder is.

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:15

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

Punt lijkt mij dat een zigbee-dimmer bij het drukken op de knop eerst aangaat, en de status daarna doorgeeft aan de rest van het netwerk. Vervolgens kun je in bijvoorbeeld een automation binnen Home Assistant wel aangeven dat "als lamp aan, en zon is onder, dan dimmen tot 10%", maar dat is niet instant. Je zult dus even de lamp wel vol aan hebben.

Je kunt wel een automation maken: bij zonsondergang dimmer aan, dimmen tot 10%, lamp uit. Dan gaat ie daarna ook weer op 10% aan als je op de knop drukt.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38
Als je een dimmer hebt die tasmota ondersteunt (Zoals bv de shelly), dan kan je die logical dmv rules op de dimmer zelf draaien. De shelly hoeft ook niet aan om de brightness aan te passen. Dus je kunt dan een rule maken die de brightness op een bepaalde tijd aanpast.

Bij de meeste smart dimmer gaat de dimmer aan als je de brightness aanpast namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheDudez

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Thijsmans schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:51:
Punt lijkt mij dat een zigbee-dimmer bij het drukken op de knop eerst aangaat, en de status daarna doorgeeft aan de rest van het netwerk. Vervolgens kun je in bijvoorbeeld een automation binnen Home Assistant wel aangeven dat "als lamp aan, en zon is onder, dan dimmen tot 10%", maar dat is niet instant. Je zult dus even de lamp wel vol aan hebben.

Je kunt wel een automation maken: bij zonsondergang dimmer aan, dimmen tot 10%, lamp uit. Dan gaat ie daarna ook weer op 10% aan als je op de knop drukt.
Zie onder Exposes op
https://www.zigbee2mqtt.io/devices/Eco-Dim.05.html

Usenet handleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Ligt wel enorm aan het doosje wat je hebt. Hier overal 50mm diep en dan is zo'n module geen punt.

Tuurlijk is een complete dimmer ook een optie maar werd gevraagd om een module. Opties voor dimmer zijn namelijk wel beperkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

borft schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:53:
Bij de meeste smart dimmer gaat de dimmer aan als je de brightness aanpast namelijk.
Precies dit, dus. En ook Home Assistant heeft niet eens een service die je kunt aanroepen om de brightness aan te passen zonder de lamp aan te zetten.

@TheDudez Dat de dimmer zijn brightness meedeelt is logisch, maar betekent nog niet dat je die kunt aanpassen zonder de lamp aan te zetten.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michaelkamen
Thijsmans schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:30:
[...]

Precies dit, dus. En ook Home Assistant heeft niet eens een service die je kunt aanroepen om de brightness aan te passen zonder de lamp aan te zetten.

@TheDudez Dat de dimmer zijn brightness meedeelt is logisch, maar betekent nog niet dat je die kunt aanpassen zonder de lamp aan te zetten.
Dus dan zou de beste oplossing zijn om niet de bestaande wandschakelaar met daarachter een dimmer te gebruiken, maar een afstandsbedienings-knop, die een automation aanroept om de lamp direct aan te zetten op 10%? Of gaat de lamp dan eerst ook nog aan op 100%?
Enige nadeel is dat die niet werkt als HA is uitgevallen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-05 16:38
Thijsmans schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:30:
[...]

mwah, technisch heb je gelijk, maar er zijn wel workarounds te vinden. Ik heb het opgelost door in HA een automation te maken die direct een message naar mqtt schrijft. In mijn geval heb ik een Shelly dimmer, en als je daar gewoon
JSON:
1
{"brightness": 50}

naar het juiste topic schrijft, dan wordt de brightness aangepast, ongeacht of de dimmer op dat moment aan of uit is. Het kan dus wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Klinkt als een mooie WTH request. Bijvoorbeeld om light.turn_off ook mogelijkheid te geven voor parameters als dat supported is voor het device.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

* Thijsmans heeft wat veldwerk gedaan, @michaelkamen :)

Situatie:
- Home Assistant
- Hue-bridge @ begane grond;
- Ecodim 07 pro-dimmer @ begane grond;
- Ecodim 07 pro-dimmer @ zolder;
- Hue remote @ zolder (mede gekoppeld aan dimmer).

Ik heb de volgende automation aangemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
alias: GoT nachtdimmer
description: ''
trigger:
  - platform: device
    type: turned_on
    device_id: [id]
    entity_id: light.[naam]
    domain: light
condition:
  - condition: or
    conditions:
      - condition: time
        after: '21:00'
      - condition: time
        before: '07:00'
action:
  - type: turn_on
    device_id: [id2]
    entity_id: light.[naam2]
    domain: light
    brightness_pct: 30
mode: single

Dus: als de ecodim wordt ingeschakeld, en het is na 21u of voor 7u, dan lamp dimmen tot 30%. Ik zou er uiteindelijk voor kiezen om de conditions niet aan harde tijd, maar aan zonsondergang en -opkomst te koppelen. Maar voor testdoeleinden: de zon is voorlopig nog niet onder :)

Als je de lamp (=dimmer) inschakelt via de web-ui van Home Assistant, werkt het perfect. De lamp flitst niet, de automation wordt direct getriggered en de lamp gaat netjes aan op 30%. Niets meer aan doen. Als je niet de web-UI gebruikt, maar de Hue remote, dan zie je de lamp wel eerst op 100% aangaan en een seconde later pas dimmen.

Als je de lamp (=dimmer) inschakelt via de drukknop van de dimmer, werkt het echter niet. De lamp gaat vol aan, maar de nieuwe status wordt niet eens doorgegeven in Home Assistant: hij blijft daar uit. Alsof de automation het radioverkeer verstoort door gelijktijdig een overlappend bericht voor dezelfde device rond te strooien.

In de eerste instantie dacht ik dat dit kwam doordat ik op zolder zit, terwijl de bridge beneden hangt. Er moeten dus wat hops in het mesh-netwerk worden gemaakt. Maar een dimmer die beneden hangt, en dus in direct contact met de bridge staat, vertoont precies hetzelfde gedrag.

Burgerplicht gedaan :Y) Nu iemand met een zigbee2mqtt-stick?

Pagina: 1