Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Scriptkid
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 13-11 23:27
Ik ben aan het kijken om de vijverpomp op een zonnepaneel te zetten maar dan moet er dus wel een netstroom backup mogelijk zijn eventuweel met een batterij.

Idee is dat de pomp overdag op het paneel kan draaien en savonds op netstroom of een hele tijd nog op batterij van het paneel.

Nu zit ik rond te kijken maar kan niet echt vinden hoe je / of een kant en klaar pakket dit ondersteund,

Ik zie wel pakketen die AC laden ondersteunen maar in de details kan ik niet echt vinden of dit dus permanent kan en dat hij dus alleen ac neemst als er geen of te weinig solar energy binnen komt,

Kan iemand mij een richting uit sturen waar ik zou moeten zoeken of heeft iemand hier ervaring mee.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Is de backup 250 watt, is de pomp 250 watt of is het zonnepaneel 250 watt(piek)? Is de pomp 230Volt AC.

Als je paneel (met omvormer) in staat is 230Volt te leveren dan heb je kans dat je er nog mee weg komt door een eenvoudige UPS te nemen maar de accu's daarvan zijn meestal niet zo groot. Heeft alleen maar zin als je de UPS binnen kunt zetten en de pomp ook 230V is.

• Scriptkid
Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:16:
Is de backup 250 watt, is de pomp 250 watt of is het zonnepaneel 250 watt(piek)? Is de pomp 230Volt AC.

Als je paneel (met omvormer) in staat is 230Volt te leveren dan heb je kans dat je er nog mee weg komt door een eenvoudige UPS te nemen maar de accu's daarvan zijn meestal niet zo groot. Heeft alleen maar zin als je de UPS binnen kunt zetten en de pomp ook 230V is.
pomp + Lamp is 215 Watt piek op 230 volt,

Ik snap het idee achter een UPS alleen hoe hang je daar dan een zonne paneel tussen UPS heeft toch maar 1 input 230V of mis ik iets. gezien je vooral in de winter het nooit gaat halen op een batterij moet hij automatische overspringen op net spanning als accu leeg is of het paneel minder dan 215 watt levert net als een de installatie die je plaatst op een normaal dak die leverd ook eerst van eigen en uit netstroom als hij te weinig heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door Scriptkid op 19-05-2022 20:27 ]

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-11 13:28

Indoubt

Always be indoubt until sure

Scriptkid schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:24:
[...]

pomp + Lamp is 215 Watt piek op 230 volt,

Ik snap het idee achter een UPS alleen hoe hang je daar dan een zonne paneel tussen UPS heeft toch maar 1 input 230V of mis ik iets. gezien je vooral in de winter het nooit gaat halen op een batterij moet hij automatische overspringen op net spanning als accu leeg is of het paneel minder dan 215 watt levert net als een de installatie die je plaatst op een normaal dak die leverd ook eerst van eigen en uit netstroom als hij te weinig heeft.
Maar dan is het toch eenvoudig, gewoon een zonnepaneel die terugleverd in je groepenkast. Neem er dan gelijk wat meer.

215 watt voor een pomp plus lamp is best fors trouwens. Dan is je pomp zo'n 3500 liter per uur.

• Scriptkid
Indoubt schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:59:
[...]

Maar dan is het toch eenvoudig, gewoon een zonnepaneel die terugleverd in je groepenkast. Neem er dan gelijk wat meer.

215 watt voor een pomp plus lamp is best fors trouwens. Dan is je pomp zo'n 3500 liter per uur.
Dat is het probleem, afstand is best groot en daken zijn niet geschikt ivm asbest en oude pannen,

Pomp is idd een grote jongen en doet bijna 10000 liter per uur vandaar dat een zonne paneel niet verkeerd is.

Kun je met een omvormer achter het paneel dan wel gewoon terug leveren aan een group, is het zo simple dat je een zekering en die weer direct op een kabel aansluit. ? op het dak waar ik hem wil leggen heb ik 3 fase stroom beschikbaar. Dit is een bijgebouw direct langs de vijver waar binnen ook de filters staan.

Edit:

Dus als ik het goed begrijp kan ik gewoon een 300 watt paneel op bijvoorbeeld

https://www.accuweb.nl/st...mvormer-230-volt-mc4.html

plaatsten en die omvormer heeft gewoon een stekker waarmee hij terug leverd op de groep ?

[ Voor 20% gewijzigd door Scriptkid op 20-05-2022 13:44 ]

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:40

DukeBox

loves wheat smoothies

Ik een DC pomp ernaast niet handiger (al dan niet met een accu als inschakel/nacht buffer) ? Als je er dan een relais bijneemt die de AC pomp aanzet zodra er geen zonnestroom/accu meer is ben je klaar.

Een zogenaamd stekker paneel kan inderdaad ook (tot max 600 Watt).

[ Voor 30% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2022 14:18 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• Scriptkid
DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:16:
Ik een DC pomp ernaast niet handiger (al dan niet met een accu als inschakel/nacht buffer) ? Als je er dan een relais bijneemt die de AC pomp aanzet zodra er geen zonnestroom/accu meer is ben je klaar.

Een zogenaamd stekker paneel kan inderdaad ook (tot max 600 Watt).
Thx voor je reactie, DC heb je volgensmij niet in deze klasse (huidige pomp is 22000 Liter p/h waarvan na hoogte bochten etc nog 7000 van overblijft. Vijver = +- 12000L) en dan moet je ook iets gaan doen om niet in de andere pomp terug te pompen dus kleppen in gaan bouwen.

Denk dat ik dan voor die oplossing ga met een stekker paneel dat klinkt nl precies wat we nodig hebben.

bedankt voor de reacties

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Scriptkid schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:57:
Denk dat ik dan voor die oplossing ga met een stekker paneel dat klinkt nl precies wat we nodig hebben.
Is het dan niet een idee om het meteen goed aan te pakken met wat meer panelen ?

• Scriptkid
DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 15:35:
[...]

Is het dan niet een idee om het meteen goed aan te pakken met wat meer panelen ?
Normaal wel idd, Alleen dat brengt de totale kosten post op +- 30-40K (160M2 Dak)

Dak moet vervangen worden inc pannen , daarna moet alle asbest gesaneerd worden, nieuwe isolatie laten plaatsen en dan panelen plaatsen voor een dak dat nog +- 20 jaar mee kan, (ouderwetse gebakken pannen die 50= jaar mee kunnen , maar voor asbest haken te bros zijn.)

Dus 2 paneeltjes op het tuinhuisje kan wel

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Je hoeft niet meteen helemaal alles vol te leggen, maar een set met 10 panelen of zo verdien je best snel terug in een gemiddeld huishouden. Als je je dak gaat vervangen dan haal je ze er ook vrij eenvoudig af.

Of bedoel je dat het dak niet geschikt is om er op te monteren op dit moment ?

[ Voor 16% gewijzigd door DukeBox op 20-05-2022 16:15 ]

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Draait die pomp altijd op 215W? 1883kWh per jaar is geen kattepis.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Scriptkid
DukeBox schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 16:14:
Je hoeft niet meteen helemaal alles vol te leggen, maar een set met 10 panelen of zo verdien je best snel terug in een gemiddeld huishouden. Als je je dak gaat vervangen dan haal je ze er ook vrij eenvoudig af.

Of bedoel je dat het dak niet geschikt is om er op te monteren op dit moment ?
idd is geen enkele installateur die op asbest dak monteerd en die 1 of 2 die het wel doen keuren dak af ivm de soort dakpan die niet geschikt is voor asbest haken, anders hadden er al lang 20+ panelen gelegen
Pagina: 1