Zandbed voor het tuinhuis (erafscheiding)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirleycgg
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 01-09-2022
Hallo iedereen.

Ik ga een zandbed voorbereiden voor het laten plaatsen van een tuinhuis. Ik heb gekozen voor betonband fundering, wat stabieler schijnt te zijn dan het tuinhuis op fundamentbalken en tuintegels.
De rechterzijde van het tuinhuis komt tegen de schutting aan. De achterzijde van de betonband fundering en het tuinhuis komt precies op de erfafscheiding tussen mijn tuin en het grasveld.

Ik ben van plan het potgrond beetje bij beetje weg te graven. Het grasveld komt wat hoger uit dan mijn tuin. Ik ben dus van plan om gebruik maken van betonbanden met een hoogte van 30/40cm.

Wat is de berekening voor de afmetingen van het zandbed?
- Moet je de buitenmaten van het tuinhuis aanhouden? Ik heb een tekening geschetst wat ik denk te kloppen.
- Of is dat onjuist en moet ik het zandbed tot een bepaalde afstand er buiten maken? In mijn geval dus buiten de erfafscheiding het gras en aarde afgraven en zand in gooien.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/98_XNzxXVWxi6irkeOOSz8JSZ7o=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8fEhlQfvtXGWObyXj6ZZbk0x.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb totaal geen ervaring hiermee dus tips en advies zijn welkom!

[ Voor 19% gewijzigd door Shirleycgg op 26-05-2022 13:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DasNieNix
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 09:09
Je gaat een tuinhuis laten plaatsen; wat zegt degene die gaat plaatsen over de fundering?
Betonband zoals getekend is een goede manier maar misschien moeten er poeren geplaatst worden.

Stem dit eerst af voordat je aan de slag gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirleycgg
DasNieNix schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:17:
Je gaat een tuinhuis laten plaatsen; wat zegt degene die gaat plaatsen over de fundering?
Betonband zoals getekend is een goede manier maar misschien moeten er poeren geplaatst worden.

Stem dit eerst af voordat je aan de slag gaat.
Ze komen alleen het tuinhuis plaatsen en hebben verder geen verstand van grondwerk. Ik ben door hen geadviseerd om dit zelf na te vragen bij een stratenmaker/hovenier, maar dat kost gauw al veel.

Het tuinhuis heeft geen staanders, dus betonbanden schijnen voldoende te zijn.

Is het dus voldoende om binnen het witte vlak te blijven?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• DasNieNix
Belangrijk is om de juiste maten van het tuinhuis te weten zodat je de betonbanden op de zelfde maat plaatst.
De wanden van het tuinhuis moeten overal op de betonbanden komen.

Zorg ook dat de betonbanden een paar centimeter boven de omliggende grond komen; zo wordt het hout minder nat en kan het beter drogen.
Een folie tussen betonband en hout voorkomt optrekkend vocht.
Zandbed van 20 centimeter is voldoende voor dit gebruik.

Als de wanden een onderbalk hebben gebruik dan betonbanden van 12-14 centimeter breed zodat je de onderbalk op de betonbanden kan vastzetten met b.v. slagpluggen zonder dat de betonbanden scheuren of breken.

Vergelijkbare fundering zoals ik die heb gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GI1kc7rAK3zkYFcnr0TM03W-4OU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/tdAtuioO2oHjWwnNPbuktKWR.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirleycgg
DasNieNix schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:58:
Zorg ook dat de betonbanden een paar centimeter boven de omliggende grond komen; zo wordt het hout minder nat en kan het beter drogen.
Een folie tussen betonband en hout voorkomt optrekkend vocht.
Zandbed van 20 centimeter is voldoende voor dit gebruik.

Vergelijkbare fundering zoals ik die heb gemaakt:
[Afbeelding]
Een domme vraag misschien, maar vanaf welke hoogte wordt de 20 cm van het zandbed gemeten? Volgens de verkoper van ons tuinhuisje wordt de 20cm gerekend vanaf de hoogte van de tuintegels, maar wordt dat niet erg hoog dan? Uit jou foto te zien komt het zandbed ook maar uit tot ongeveer de bovenrand van de betonbanden.

Folie tussen beton en hout is een goeie tip, dank daarvoor! Gaat het om betonfolie of een ander soort folie?

[ Voor 9% gewijzigd door Shirleycgg op 20-05-2022 23:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DasNieNix
De bovenkant tegels ligt hier gelijk met de bovenkant betonbanden; het zandbed lag er al en ik weet niet precies hoe dik het was. In dit geval was bovenkant zandbed dus bovenkant betonbanden min dikte tegels.

Voor de betonbanden wel een sleuf gegraven en opgevuld met zand om ze goed waterpas te kunnen leggen.
Deze waren 25 centimeter hoog.

Als folie kan je een strook epdm dakbedekking gebruiken maar er is ook materiaal te koop dat dikker is dan de folie die je gebruikt voor b.v. betonstorten. Heet dacht is slabbenfolie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07
Let ook op voor de regelgeving omtrent afstanden tussen openbare weg en openbaar groen.
Mocht je een vervelende buurman of wijkagent hebben dan kan je de boel weer gaan slopen.
Dacht dat de minimale afstand 1m is.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shirleycgg
Bad Brains schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:18:
Let ook op voor de regelgeving omtrent afstanden tussen openbare weg en openbaar groen.
Mocht je een vervelende buurman of wijkagent hebben dan kan je de boel weer gaan slopen.
Dacht dat de minimale afstand 1m is.
Dank je wel voor het waarschuwen. Het moet geen probleem zijn want daar stond oorspronkelijk de schuttingen, dus dat is gewoon binnen onze erfgrens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bad Brains
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:07
Shirleycgg schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:36:
[...]

Dank je wel voor het waarschuwen. Het moet geen probleem zijn want daar stond oorspronkelijk de schuttingen, dus dat is gewoon binnen onze erfgrens.
Schutting en een tuinhuis is echt iets anders on de wet.
• Houd minimaal een meter vrij tussen de uitbouw en de openbare weg of het openbare groen.
Hebt u een hoekhuis, dan mag u soms ook vergunningvrij aan de zijkant uitbouwen.
Voorwaarde is dat uw zij erf niet grenst aan de weg of het openbaar groen. Bovendien moet u een meter vrijhouden tussen de aanbouw en het voorerf en tussen de aanbouw en het erf van de buren.
Loop even naar de gemeente, ik heb dat ooit ook gedaan voor mijn overkapping.
En zij hebben kadastrale(sp?) informatie waar de erfgrens ligt t.o.v. het openbare groen en openbare weg.

The love that lasts the longest, is the love that is never returned. If you can play, it doesn't matter what guitar you play. If you can't play, it doesn't matter what guitar you play.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Shirleycgg schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 23:33:
[...]

Een domme vraag misschien, maar vanaf welke hoogte wordt de 20 cm van het zandbed gemeten? Volgens de verkoper van ons tuinhuisje wordt de 20cm gerekend vanaf de hoogte van de tuintegels, maar wordt dat niet erg hoog dan?
vanaf de tuintegels 20cm naar beneden.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Toke_gt
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 07:22
Shirleycgg schreef op zondag 22 mei 2022 @ 00:36:
[...]

Je mag tegen de erfgrens met de buren en 1m van erfgrens met openbaar groen. Misschien is op de schutting niet gehandhaafd door de gemeente, maar beter zo’n tuinhuis meteen goed geplaatst dan straks afbreken. Let ook op de hoogte. Schutting op erfgrens mag max 2m hoog. Wil je hoger, dan moet het ook van de erfgrens af.

[ Voor 7% gewijzigd door Toke_gt op 22-05-2022 09:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 20-04 09:02
Voor het (af)graven en data opvragen of er geen leidingen liggen.
Dacht dat dit bij klik was? Is er toch een leiding op uw perceel en deze is niet ingetekend bent u gevrijwaard.
Inderdaad leidingen horen niet op 20 cm te liggen maar kom ze wel eens af en toe tegen meestal om dat de aannemer een stukje wilde smokkelen.

Verder zou ik bij het graven alvast rekening houden met eventuele stroomleidingen voor in te toekomst.
Dit doe ik door alvast een oude grijze rioleringsbuis te plaatsen kan deze er later zonder veel moeite door heen.

Verder zou ik op de rand nog een muurtje metselen van een of twee stenen zodat het op spattend regenwater niet gelijk in de houten delen kan trekken. Dit kan eventueel met oude (straat) stenen die u ergens regels/uit een container haalt.
Het zand onder de tegels moet overigens degelijk worden aangestampt en ingeklonken worden zodat er minder kans is op verzaking in de toekomst. Daarna de tegels eventueel in wat beton leggen tegen verzakken.

Edit:
Hemelwater afvoer van het tuinhuis?
Regenton met afloop op het riool of gelijk op het?

[ Voor 4% gewijzigd door onno oliver op 22-05-2022 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11:50
onno oliver schreef op zondag 22 mei 2022 @ 10:29:
Voor het (af)graven en data opvragen of er geen leidingen liggen.
Dacht dat dit bij klik was? Is er toch een leiding op uw perceel en deze is niet ingetekend bent u gevrijwaard.
Inderdaad leidingen horen niet op 20 cm te liggen maar kom ze wel eens af en toe tegen meestal om dat de aannemer een stukje wilde smokkelen.
https://www.kadaster.nl/producten/woning/klic-melding
Verder zou ik bij het graven alvast rekening houden met eventuele stroomleidingen voor in te toekomst.
Dit doe ik door alvast een oude grijze rioleringsbuis te plaatsen kan deze er later zonder veel moeite door heen.
Zeker meteen doen of een gemetselde/gestapelde put aan beide zijden van de muur.
...
Hemelwater afvoer van het tuinhuis?
Regenton met afloop op het riool of gelijk op het?
Volgens mij ligt daar nog wel een uitdaging als ik de foto van de tuin zie. Al het regenwater stroomt over de tegels naar achteren. Als je daar nu een muurtje gaat bouwen dan kan het water niet weg. ik wel even goed over nadenken, de verharding bijvoorbeeld aflopend naar het trottoir leggen en een vrije ruimte onder de schutting laten. Of beter nog : Eruit die tegels en vervangen door groen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Nu online
Een schuur mag alleen op de erfgrens, wanneer deze grenst aan het erf van een commercieel bedrijf. Dat is op de foto niet aan de orde.

Als de erfgrens naast openbaar toegankelijk gebied ligt, moet je tenminste 1 meter uit de erfgrens blijven.
Pagina: 1