Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Zonnepanelen uitbreiden en mogelijkheden in de meterkast

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ahbart
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:23
Kan iemand mij adviseren over de mogelijkheden van de meterkast?

Ik heb een 3 fase meterkast met 3x25A aansluiting (als ik mij niet vergis).
Als ik het goed zeg, heb ik 3 aardlekschakelaars in de meterkast met op elke schakelaar 4 groepen. 12 in totaal dus. Ik lees dat 4 groepen per aardlek max is.
Zie bijgaande foto ter illustratie.

Ik heb 11 zonnepanelen op het dak die aangesloten zitten op 1 fase met er een Q-relais tussen en een Enphase Envoy metered kastje.

Nu dacht ik er over om er nog 3 panelen bij te leggen op de garage. Eerder kon dat niet, omdat we twijfelden of we de garage zouden moeten vervangen.
Maar mijn vraag is nu: Kan dat wel in de meterkast? Kan die gewoon op een andere fase? Of juist op dezelfde fase als de andere panelen?
En wat als ik het de gaskookplaat wil vervangen door een perilex-inductiekookplaat? Kan dat dan nog bij een bestaande aardlekschakelaar?

Kan iemand mij adviseren?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YS5pD3JnXzQOE2GvXmXZWL6TUkE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VJxttgDDcrLAArevFKrZCMLJ.jpg?f=fotoalbum_large

Ik had overigens bij de aansluiting van deze bestaande panelen en het vervangen van de meterkast grote problemen met de installateur die zaken niet volgens de normen aan had gelegd. Ik hoop dus dat het nu wel klopt zo. (dat zonnepanelenbedrijf uit Vijfhuizen is inmiddels failliet verklaard).

[ Voor 4% gewijzigd door ahbart op 19-05-2022 17:52 ]

Alle reacties

• sjors86
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 19-11 23:42
Excuses

[ Voor 97% gewijzigd door sjors86 op 20-05-2022 08:08 . Reden: Eigen topic gecreëerd ]

• Dat_Doc
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 13:57
Je hebt nog ruimte zat in de meterkast. Al je voorstellen zijn mogelijk. Alleen kunnen er maximaal 12 panelen op een 1 fase enphase systeem. Als je toch drie wilt toevoegen dan zie ik zo als enige “redelijke” oplossing een tweede 1 fase systeem te maken of switch naar 1 3 fase systeem.

Een inductiekookplaat sluit je aan op een 3fase groep. In een aardlekautomaat variant is deze 4 slots breed, past in je meterkast. Je kan de kookplaat niet toevoegen aan een bestaande aardlekschakelaar, want die zijn 1 fase en zitten allemaal vol met 4 installatieautomaten.

@sjors86 maak even een eigen topic aan, dit is zo niet netjes. En je vraag is echt anders.

[ Voor 12% gewijzigd door Dat_Doc op 20-05-2022 09:18 ]

Haren; 10x380Wp ZZW 60°; 8x380Wp ZO 20°; Totaal 6840Wp.

• ahbart
Dat_Doc schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:08:
Je hebt nog ruimte zat in de meterkast. Al je voorstellen zijn mogelijk. Alleen kunnen er maximaal 12 panelen op een 1 fase enphase systeem. Als je toch drie wilt toevoegen dan zie ik zo als enige “redelijke” oplossing een tweede 1 fase systeem te maken of switch naar 1 3 fase systeem.
Dank je Dat_Doc! Ik heb een 3 fase Envoy volgens mij. Dus dat zou dan gunstig zijn?

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• ahbart
De Envoy is 3 fase. Dus als ik panelen bij wil plaatsen dat zou dus ook het q-relais vervangen moeten worden naar 3 fase.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Klopt. Of een 1-fase qrelay erbij.
Maar ook een hoop stroomklemmen erbij denk ik.
Kastje is dan al snel te klein.
Bob100 in "Het grote Enphase topic"

Er staat op die pagina die ik linkte ook een gebruiksaanwijzing van solar-bouwmarkt
Daar staan de verschillende opstellingen in vermeld

[ Voor 16% gewijzigd door AUijtdehaag op 20-05-2022 09:11 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

Pagina: 1