Houtrot kozijn, te redden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07-06 03:47
Wij hebben een woning gekocht (ook al gepost over de lekkage ;) ) en daarbij is ons netjes verteld dat het kozijn naar het dakterras boven aandacht nodig heeft. Ik was er niet blij mee maar in deze markt laat je daar een huis niet op schieten.

Zie hierbij wat foto's. Ik denk dat dit te ver heen is om nog met een vulmiddel te repareren, hoe kijken jullie daarnaar? Daarnaast verdient de deur aandacht.

Ik ben stad en land aan het afbellen om een kozijnenboer / timmerman te vinden die tijd heeft, ergens deze zomer, maar die zijn nauwelijks te vinden.

Kortom: Hoe zouden jullie dit aanpakken?

[ Voor 48% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dat is zo te zien nog te repareren.

Hout gaat pas rotten bij een vochtpercentage boven de 18 % dus koop een vocht meter. Meet het hout goed en seal het hout met epoxy as het droog genoeg is, goed verdunnen met thinner zodat het er helemaal intrekt en herhaal dit een paar keer. Daarna strak afplamuren met epoxyplamuur en dan is het goed.

Neem wel een echte epoxy en geen epoxy van een woningbouwmerk.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:48

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Moet het "even netjes", dan is uitfrezen, stoppen en vullen een prima optie.
Moet het "voorlopig goed", dan is het uitzagen, nieuw hout erin lijmen en afwerken.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
digifun schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:41:
Dat is zo te zien nog te repareren.

Hout gaat pas rotten bij een vochtpercentage boven de 18 % dus koop een vocht meter. Meet het hout goed en seal het hout met epoxy as het droog genoeg is, goed verdunnen met thinner zodat het er helemaal intrekt en herhaal dit een paar keer. Daarna strak afplamuren met epoxyplamuur en dan is het goed.

Neem wel een echte epoxy en geen epoxy van een woningbouwmerk.
Dus dat betekent uitsteken, van dat impregneermiddel van bijv alabastine erop en dan dus met die tweecomponentenexpoxy afmaken?
teacher schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:44:
Moet het "even netjes", dan is uitfrezen, stoppen en vullen een prima optie.
Moet het "voorlopig goed", dan is het uitzagen, nieuw hout erin lijmen en afwerken.
Dat tweede is voor mij geen optie, daar heb ik teveel twee linker handen voor. Het zou mooi zijn als het kozijn dit jaar professioneel wordt gerepareerd. Kan dat niet, dan zullen we dus een noodoplossing voor deze winter moeten verzinnen.

Overigens hangt de deur ook scheef, sluit moeilijk en er zit boven een kier. Voor zover ik dit kan zien heeft dat met name met losse scharnieren te maken, niet met rot hout.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
Die is alleen geschilderd bij de oplevering... :X Allemachtig, wat doen mensen die kozijnen toch aan.

Verder met @teacher

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Señor Sjon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:49:
Die is alleen geschilderd bij de oplevering... :X Allemachtig, wat doen mensen die kozijnen toch aan.

Verder met @teacher
Yup. De rest is wel geschilderd vorig jaar of twee jaar geleden. Deze hebben ze toen laten zitten omdat deze toen al "slecht" was en ze het huis gingen verkopen. Overigens hebben alle huizen op het rijtje er last van. het is aan de "natte" kant van de woning, dus ik gok dat dit veel te verduren krijgt kwa vocht.

[ Voor 15% gewijzigd door FrankoNL op 19-05-2022 13:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:48:
[...]

[...]

Dat tweede is voor mij geen optie, daar heb ik teveel twee linker handen voor. Het zou mooi zijn als het kozijn dit jaar professioneel wordt gerepareerd. Kan dat niet, dan zullen we dus een noodoplossing voor deze winter moeten verzinnen.

Overigens hangt de deur ook scheef, sluit moeilijk en er zit boven een kier. Voor zover ik dit kan zien heeft dat met name met losse scharnieren te maken, niet met rot hout.
Dan klinkt het als een klus voor een lokale timmerman / klussenman/vrouw/persoon. :Y
Alles helemaal netjes maken is hooguit dagje werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
teacher schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:52:
[...]

Dan klinkt het als een klus voor een lokale timmerman / klussenman/vrouw/persoon. :Y
Alles helemaal netjes maken is hooguit dagje werk.
Ja, die probeer ik dus te strikken maar dat is echt moeilijk tegenwoordig.

Overigens is het rubber tussen het raam van de deur en het hout (onderaan) ook verdwenen. Daar loopt dus water in. Zijn daar rubbers voor te koop of kan ik dat in de tussentijd beter even afkitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Afkitten: den brave hybriseal.

En de deur is ook uitgezakt en heeft ook vochtschade zo te zien.

[ Voor 53% gewijzigd door teacher op 19-05-2022 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
teacher schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:59:
Afkitten: den brave hybriseal.
Dan doen we dat. Even laten drogen als het wat beter weer is en dan dichtkitten.

Ga ik ergens in de komende weken het gat proberen te lijf te gaan met sealer en epoxy. Eens kijken hoever ik daarmee kom. Dan kan een professional het later goed in orde maken.

Ja die deur heeft zijn langste tijd ook wel gehad. Die zal dus ook vervangen moeten worden.

[ Voor 10% gewijzigd door FrankoNL op 19-05-2022 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

[...]

Dus dat betekent uitsteken, van dat impregneermiddel van bijv alabastine erop en dan dus met die tweecomponentenexpoxy afmaken?
Juist geen albastine dat heeft een technische levensduur van 10 - 15 jaar en dan begint het gedonder opnieuw. Neem een echte epoxy van bv mrboat of west die ook in de watersport wordt gebruikt. Vooral dat impregneren moet gebeuren met een goede epoxy.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 06-06 16:01
digifun schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:08:
[...]

Juist geen albastine dat heeft een technische levensduur van 10 - 15 jaar en dan begint het gedonder opnieuw. Neem een echte epoxy van bv mrboat of west die ook in de watersport wordt gebruikt. Vooral dat impregneren moet gebeuren met een goede epoxy.
Het gaat toch ook om een tijdelijke oplossing? Want we weten niet hoe ver de priem in het hout gaat.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Niet online

digifun

Señor Sjon schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:18:
[...]

Het gaat toch ook om een tijdelijke oplossing? Want we weten niet hoe ver de priem in het hout gaat.
Tuurlijk niet tijdelijk. Je kennis is verouderd ga maar eens googlen op houtrot en schepen dan krijg je een wat genuanceerder beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Ik heb daarbij ook nog de vraag: hoelang is dit nog houdbaar? Stel, het lukt niet om het dit jaar te repareren .. overleeft dit dan de winter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boel-Shit
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23:16
FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:03:
[...]

Dan doen we dat. Even laten drogen als het wat beter weer is en dan dichtkitten.

Ga ik ergens in de komende weken het gat proberen te lijf te gaan met sealer en epoxy. Eens kijken hoever ik daarmee kom. Dan kan een professional het later goed in orde maken.

Ja die deur heeft zijn langste tijd ook wel gehad. Die zal dus ook vervangen moeten worden.
Ik zou inderdaad alle moeite steken in het vinden van een partij om dit professioneel te laten repareren en zo min mogelijk zelf aan kosten te maken. Dus dichtkitten/waterdicht maken en misschien als je zegt dat de rest van de huizen op de rij hier ook last van hebben en die dit ook gerepareerd willen hebben maakt dit een interessantere klus.

Overigens die huizen staan er zo'n 20 jaar (volgens mij heb ik zelfs naar dit huis gekeken 5 jaar terug), dit is gewoon slecht, nou ja, geen onderhoud geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 01:43
@FrankoNL Als je nou erg grote gaten hebt die je moet opvullen, dan kun je er ook een latje in 'lijmen' met houtrotvuller. Dat scheelt weer, dan heb je minder vuller nodig. Is een tip van Timmerman Koos uit Vlaardingen (zie ook zijn Timmertips o.a. over houtrotreparatie op YouTube).

[ Voor 4% gewijzigd door Puch-Maxi op 23-05-2022 18:20 ]

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Boel-Shit schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:28:
[...]

Ik zou inderdaad alle moeite steken in het vinden van een partij om dit professioneel te laten repareren en zo min mogelijk zelf aan kosten te maken. Dus dichtkitten/waterdicht maken en misschien als je zegt dat de rest van de huizen op de rij hier ook last van hebben en die dit ook gerepareerd willen hebben maakt dit een interessantere klus.

Overigens die huizen staan er zo'n 20 jaar (volgens mij heb ik zelfs naar dit huis gekeken 5 jaar terug), dit is gewoon slecht, nou ja, geen onderhoud geweest.
Heb er een paar gebeld. Een schat dit in kwa reparatie op 2000 euro (ook vanwege de deur) en geeft aan dat een nieuw kozijn en deur misschien een beter idee is.

Maarja ... dan de plaatsingtijd. Juli / augstus 2023 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yaksa
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 14:27:
Ik heb daarbij ook nog de vraag: hoelang is dit nog houdbaar? Stel, het lukt niet om het dit jaar te repareren .. overleeft dit dan de winter?
Dat hangt er van af hoe vaak de boel weer nat wordt en niet op kan drogen.
Maar over het algemeen geldt dat houtrot gewoon verder doorgaat naar de kern van het hout wanneer je er niets aan doet.
Met de hier gegeven tips (uitfrezen/hakken, sealen, vullen, schuren en likje verf over het kozijn) kun je zelf als leek het rottingsproces in ieder geval stoppen, dan kan een vakman het volgend jaar professioneel herstellen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, and I'm not sure about the former

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Yaksa schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:38:
[...]

Dat hangt er van af hoe vaak de boel weer nat wordt en niet op kan drogen.
Maar over het algemeen geldt dat houtrot gewoon verder doorgaat naar de kern van het hout wanneer je er niets aan doet.
Met de hier gegeven tips (uitfrezen/hakken, sealen, vullen, schuren en likje verf over het kozijn) kun je zelf als leek het rottingsproces in ieder geval stoppen, dan kan een vakman het volgend jaar professioneel herstellen.
Dan gaan we dat gewoon doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 23:00
Als repareren 2000 kost zou ik voor zelf repareren gaan. Als het je niet mooi lukt, dan het nieuwe kozijn ook bestellen.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boeryepes
  • Registratie: Januari 2016
  • Niet online
Er is nog veel mogelijk als het lokaal verrot is.

Dit gat was vuistdiep
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c_JRKSUP8Gf3EsAX3yC1-7xMdGI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jduKpsqmnTvA1bChFjqimQW3.jpg?f=fotoalbum_large

Maar dit was einde oefening.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-8kE6_HmxNs5w8cKe9Yrrn-R8dc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yEsQktG6XakD7lGRlACZhq7U.jpg?f=fotoalbum_large

The biggest communication problem is we do not listen to understand. We listen to reply.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJMaze
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Afhankelijk van de staat van het hout, kan je ook ontweringswater/oxaalzuur gebruiken om het proces te stoppen en lichtelijk herstel.

[ Voor 3% gewijzigd door DJMaze op 19-05-2022 19:02 ]

Maak je niet druk, dat doet de compressor maar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 07-06 20:06
FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:54:
Overigens is het rubber tussen het raam van de deur en het hout (onderaan) ook verdwenen. Daar loopt dus water in. Zijn daar rubbers voor te koop of kan ik dat in de tussentijd beter even afkitten?
Ik heb een paar maanden geleden een nieuw kozijnrubber voor een raam in de dakkapel hier gekocht:
https://kozijnrubbers.nl/maatwerk/

Ik heb eerst een proefstukje aangevraagd: dan worden er een drietal verschillende stukjes rubber opgestuurd waarmee je kan bekijken wat je nodig hebt. De stukjes kan je daarna gebruiken om onder een wasmachinebak te plaatsen om te voorkomen dat 'ie wegloopt. ;)

Maar goed, de geleverde kozijnrubber kan je eenvoudigweg in de juiste uitsparing duwen en dan is het klaar.

En wat betreft:
Je kan meer dan je denkt. Internet is een geweldige bron van kennis. Filmpjes op Youtube kijken tot je genoeg vertrouwen in je kunnen hebt. En zelfs als het niet goed genoeg is, kan je het daarna altijd nog laten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Boeryepes schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:51:
Er is nog veel mogelijk als het lokaal verrot is.

Dit gat was vuistdiep
[Afbeelding]

Maar dit was einde oefening.
[Afbeelding]
Ja ik moet even kijken hoe rot het is. Als ik de deur nu nogmaals zie, alsmede de staande post van het kozijn vrees ik dat er heel veel rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 22:41

MeesterPieter

PnP Pinball

Natuurlijk kun je het nog uitstellen, maar zoals bij zoveel geldt hier gewoon hoe langer je het uitstelt hoe slechter het wordt.

als je het al niet zelf helemaal kan verhelpen helpt het om het tenminste ze goed mogelijk te doen zodat het rottingsproces gestopt wordt.

nu blijft het hout hier veel vocht opnemen en dieper door rotten, al haal je maar amateuristisch wat los hout weg en vul je het op met fatsoenlijke 2 componenten plamuur dan zorg je er al voor dat het veel minder verder gaat rotten. simpelweg omdat het minder vocht vast houdt als je het opvult en een beetje afwerkt zodat het water er niet op/in blijft staan.

maargoed, makkelijker is in 1 keer fatsoenlijk doen, en als je een dag of 2 dagen er goed voor gaat zitten, gewoon zoveel mogelijk rot en zacht geworden hout eruit halen en opvullen. zolang je geen 2 linkerhanden hebt moet dat wel lukken.

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-06 19:27
Er kan ook een nieuw stuk kozijn met hetzelfde profiel in ge-epoxyd worden. Zodat niet alles over hele lengte epoxy wordt. Zo is het hier gedaan verleden jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001

paQ

FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Heb er een paar gebeld. Een schat dit in kwa reparatie op 2000 euro (ook vanwege de deur)
8)7
come on 8)7

Met boven: Zelf proberen. Is ook leerzaam. (ik vind de leercurve altijd het leukst... soms denk je; dat viel me alles mee :) soms denk je: OK dat hoef ik nooit meer te doen). Je bent dan ook je eigen opdrachtgever, en als je zelf tevreden bent is het (voor dan) goed :)
Lukt dat niet, bestel dan alles nieuw. Dat is met 7-10 dagen in huis. Kost je (inderdaad) 2000 euro.
Zoek een lokale timmerman om het te plaatsen. Kost je iets van 150-350 euro.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 06:31
En voor een definitieve oplossing zou ik ook kijken hoe je kunt voorkomen dat het probleem opnieuw de kop op steekt. Misschien kan een kunststof onderdorpel het probleem voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
paQ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:21:
[...]

8)7
come on 8)7

Met boven: Zelf proberen. Is ook leerzaam. (ik vind de leercurve altijd het leukst... soms denk je; dat viel me alles mee :) soms denk je: OK dat hoef ik nooit meer te doen). Je bent dan ook je eigen opdrachtgever, en als je zelf tevreden bent is het (voor dan) goed :)
Lukt dat niet, bestel dan alles nieuw. Dat is met 7-10 dagen in huis. Kost je (inderdaad) 2000 euro.
Zoek een lokale timmerman om het te plaatsen. Kost je iets van 150-350 euro.
Zoek een schilder die kunnen dit, timmermannen doen dit meestal niet. Ik was 1100 incl schilderen voor achterpui kwijt incl rotte stukken vorig jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

pennywiser schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Zoek een schilder die kunnen dit, timmermannen doen dit meestal niet. Ik was 1100 incl schilderen voor achterpui kwijt incl rotte stukken vorig jaar.
Ik had het over het plaatsen van een heel nieuwe pui.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dank allemaal voor de reacties! Ik neem het mee en ga even kijken wat ik ga doen. Misschien moet ik het zelf proberen in ieder geval tijdelijk te fixen.

Het is wel bizar hoe moeilijk het is iemand te vinden die tijd heeft, of die uiteindelijk het kozijn kan vervangen. Een van de plaatselijke kozijnboeren kan pas juli 2023. :|

[ Voor 37% gewijzigd door FrankoNL op 19-05-2022 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:14
In plaats van het repareren met hout, kan je (zeker als het de natte zijde is) ook gaan voor een honolite of andere composiet achtige onderdorpel gaan. Zijn zwart, onderhoudsvrij en kunnen goed tegen water. Zeker voor kwetsbare plekken een optie. Kan er ook geen vocht via de dorpel je kozijn meer in trekken.

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:42:

Het is wel bizar hoe moeilijk het is iemand te vinden die tijd heeft, of die uiteindelijk het kozijn kan vervangen. Een van de plaatselijke kozijnboeren kan pas juli 2023. :|
Ik heb vorig jaar alles 'zelf' verbouwd. Heb alle kozijnen (21 stuks) besteld bij toeleveringonline.nl
Alles was steeds met 1 week in huis. IDEAAL met plannen ;)
Mocht je dat doen, bestel dan meteen een kunststof onderdorpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 20:49
Na wat ervaringen die ik zelf heb gaat een reparatie met epoxy 2k niet altijd goed.
Vorig jaar veel droogtescheuren bij een deur uitgefreesd en gevuld.
Helaas heb ik hier alweer wat scheuren in.

Bij de boeidelen van mijn garage heb ik een beter resultaat.
Hierbij toen echt een stuk uitgezaagd en deel vervanging gedaan (plank erop gelijmd met constructielijm en vastgeschroefd. express naden er tussen gelaten en deze gevuld met epoxy 2k vuller (ivm werking).
Bij de andere planken had ik iedere keer scheurtjes bij de naden waar water in ging staan.
Verschillende planken die ze tegen elkaar aangezet hadden.
Tussen elke plank met een frees ruimte gemaakt en gevuld met 2k epoxy.
Dit lijkt goed te gaan. Moraal van het verhaal. Kun je makkelijk deelvervanging doen ga daar dan voor (bij grote plekken).
Als dit moeilijk is dan kun je het uitfrezen en 2k epoxy proberen maar met de werking van het hout is het altijd maar de vraag hoe het zich gaat houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-05 10:21
FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:31:
Wij hebben een woning gekocht (ook al gepost over de lekkage ;) ) en daarbij is ons netjes verteld dat het kozijn naar het dakterras boven aandacht nodig heeft.
Kan al gelijk zien, dat het niet te redden valt.
Bespaar je de moeite en alle kosten. Gewoon compleet vervangen.
Repareren is dweilen met de kraan open.

[ Voor 5% gewijzigd door Dixie op 21-05-2022 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Dixie schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 14:42:
[...]

Kan al gelijk zien, dat het niet te redden valt.
Bespaar je de moeite en alle kosten. Gewoon compleet vervangen.
Repareren is dweilen met de kraan open.
Ook een optie inderdaad, maar tot nu toe kan niemand voor juni 2023 plaatsen ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
FrankoNL schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:16:
[...]

Ook een optie inderdaad, maar tot nu toe kan niemand voor juni 2023 plaatsen ..
Heb je al bij een pools uitzendbureau voor bouwwerkzaamheden geïnformeerd ? (Er zijn er diverse in Nederland). De meeste leveren echt prima werk af. Of een oproep op Werkspot.

PS. wat eerder is geopperd, van opvullen met houtrot etc. is echt geen optie. Daar is het al te slecht voor.
Opvullen met 2-componenten houtrotvuller, heeft alleen zin als bij kleine stukken, met gezond hout er naast.

[ Voor 12% gewijzigd door Dixie op 23-05-2022 09:58 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 29-05 10:58
Dat zeg je stellig.. op basis van deze foto’s zou ik dat prima aandurven voor 3 tot 5 jaar. Ik heb een kozijn wat een kwart weggerot was nog met alabastine opgelapt.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Ik zou het wel aandurven, wat heb je te verliezen? :D

Als eerste de deur:
Moet het makkelijk en snel, dan deur op 90 graden openzetten, opkrikken totdat hij weer haaks is.
Op de hoeken zet je raamhoeken (langer is beter).
Waar de planken verlijmd zijn boor je een paar gaten en daar spuit je bruislijm in. Tapeje erover, volgende dag restjes afsteken.
Moet het beter en moeilijker: deur eruit, glas eruit, deur haaks zetten, glas er in kitten. evt. nog raamhoeken, deur weer inhangen.

Dan het kozijn:
Rot hout weg steken / frezen / zagen met multitool. Pas stoppen als je weer bij het harde hout bent. Goed insoppen met houtrotstop. Nu heb je een aantal opties:
1. alles volduwen met vuller.
2. met bruislijm er een blokje hardhout inlijmen, dat laten drogen en afsmeren met vuller
3. plaatje hout bekleden met plastic, ertegenaan schroeven, gaatje erin en volspuiten met PUR. Laten uitharden, houtje weg, afsmeren met vuller. (ik durf het wel toe te geven: een "noodreparatie" bij een raam in mn garage zit al 14 jaar zo ;) )

Als de verbinding met de onderdorpel weg is, zou ik er wel een blokje/latje inlijmen zodat je weer een beetje stevigheid hebt.

Alles schuren, gronden, aflakken, afkitten (den brave exterieur plus) en nog een keer aflakken. Nu zit je voorlopig goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marapuru
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08:14

marapuru

db.

Ik heb onlangs in mijn volledige woning HR++ glas laten plaatsen en daardoor ook wat kozijndelen laten herstellen. De man die langskwam was vrij resoluut en helder in wat er zoal vervangen moest worden en wat kon blijven.

Direct daarna een schilder laten komen die de boel nu weer aan het afwerken is. Het kost een sloot met geld, maar dan zit ik voorlopig weer goed. Daarnaast heb ik nu (door al dit leergeld) geleerd hoe belangrijk regelmatig, al is het klein, onderhoud is.

Mijn advies om iemand te vinden die het voor je kan doen: Loop eens een lokale verfhandel in die gericht is op professionals en vraag daar om een telefoonnummer. Vaak zijn er wel schilders die zo'n relatief kleine klus tussendoor kunnen klaren.

Volgens mij woon je bij mij in de buurt, stuur me gerust een DM dan kan ik je wellicht in de juiste richting sturen

[ Voor 8% gewijzigd door marapuru op 23-05-2022 10:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Als je het toch pas volgend jaar laat vervangen, zou ik er zo weinig mogelijk geld in steken.

Wat ik persoonlijk zou doen is;

Waar het rot is, ruim met polyurethaan lijm (bruislijm) insmeren en met (op maat gezaagde) dun watervast triplex erop plakken (schroeven heeft toch geen zin). Die delen met grijze verf (Action acryllak)
De "rotte" delen, zijn dan afgesloten van regen etc. Dan kan het niet verder rotten.

Het is een tijdelijk lapmiddel, maar wel de goedkoopste oplossing.
Met het insmeren met houtrotvuller. is het geen houden aan en je hebt een heleboel nodig, wat weer aardig gaat kosten.
Watervast triplex, voor zulke oppervlaktes is goedkoper.

Wat je alleen nodig hebt is:
Een paar plankjes watervast triplex (dun)
Een fles polyurethaan lijm (Bison, Pattex), wel handschoenen gebruiken, want het gaat moeilijk van je huid af.
Een rolmaat om het op te meten.
Houtzaag.
Verf + kwast.

Eventueel acrylkit, om daarna de kieren af te dichten.

En dan volgend jaar de boel vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

pennywiser schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:25:
[...]

Nou… bij mijn moeder is een schildersbedrijf bezig, maar voor het houtrot moet er toch echt een timmerman komen. Ze vinden dat zij schilderen, het houtwerk laten ze liever aan een ander over.

Maar voordeel van een schildersbedrijf is dat ze timmerlui kennen: dan duurt het geen jaar voordat er 1 langs komt.

[ Voor 0% gewijzigd door Pietervs op 23-05-2022 10:48 . Reden: Typo ]

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
Nogmaals dank voor alle reacties. We hebben besloten te gaan voor een heel nieuw (kunstof) kozijn met deur. Nu is het dus nog een uitdaging om iemand te vinden die dat kan verzorgen. In de tussentijd gaan we even kijken of een noodverband mogelijk is. Daarbij neem ik jullie opmerkingen zeker mee!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Pietervs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Nou… bij mijn moeder is een schildersbedrijf bezig, maar voor het houtrot moet er toch echt een timmerman komen. Ze vinden dat zij schilderen, het houtwerk laten ze liever aan een ander over.

Maar voordeel van een schildersbedrijf is dat ze timmerlui kennen: dan duurt het geen jaar voordat er 1 langs komt.
Je hebt schilders en schilders...

Mijn vader komt hier eens in de 5 jaar schilderen, dan neemt ie de houtrot plekken gewoon even mee. Uitkappen, primer erop en dan stukken nieuw hout erin plakken met houtrotvuller.

Kijk ik naar de buren waar plaatselijk schildersbedrijf is geweest: die zijn een paar dagen bezig met rotte plekken uitsteken, plamuur erop en dan weer alles netjes schilderen. Blijft nog geen jaar goed, het hout rot gewoon onder de plamuur verder weg :X.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Pietervs schreef op maandag 23 mei 2022 @ 10:41:
[...]

Naar mijn ervaring is dat een uitzondering. Renoveren is iets wat je leert op de schildersvakschool. Misschien dat het daar in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:05:
[...]

Kijk ik naar de buren waar plaatselijk schildersbedrijf is geweest: die zijn een paar dagen bezig met rotte plekken uitsteken, plamuur erop en dan weer alles netjes schilderen. Blijft nog geen jaar goed, het hout rot gewoon onder de plamuur verder weg :X.
Niet diep genoeg uitgestoken niet geprimerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24

CeesKees

I rest my Kees

FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:22:
[...]

Maarja ... dan de plaatsingtijd. Juli / augstus 2023 8)7
Of zelf repareren, en kijken hoe lang het goed blijft..

Of gewoon een nieuw kozijn bestellen, en een jaartje wachten.

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
CeesKees schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:39:
[...]

Of zelf repareren, en kijken hoe lang het goed blijft..

Of gewoon een nieuw kozijn bestellen, en een jaartje wachten.
Redt dit kozijn het nog een jaar? Ik heb daar echt geen kijk op. :P

[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 23-05-2022 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pennywiser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:35:
[...]

Niet diep genoeg uitgestoken niet geprimerd :)
Door de vorige buren 14 jaar niet geschilderd, daarna laten schilderen en huis verkocht. Hout dat zo verwaarloosd is red je niet meer met plamuur. Op de zuidkant is het hout verdroogd door de zon, op de westkant en noordkant is het verzadigd met vocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesKees
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 23:24

CeesKees

I rest my Kees

FrankoNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Vast wel. En zo niet: geen man overboord

| Me = M'n of Mijn | Is = Eens | Hun = Zij | Waar om doen men sen al die on nodig e spa ties over al tus sen ? | Hè = Heh? | Hé = Hey!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

[...]

ja. Waterdicht maken en verder negeren. :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 12:05:
[...]

Door de vorige buren 14 jaar niet geschilderd, daarna laten schilderen en huis verkocht. Hout dat zo verwaarloosd is red je niet meer met plamuur. Op de zuidkant is het hout verdroogd door de zon, op de westkant en noordkant is het verzadigd met vocht.
Dieper uitsteken, als je helemaal aan de andere kant bent aanbeland betekent dat nieuw kozijn :). Zonder gekheid, je kunt hele delen er tussen weg halen en dat profiel er weer tussen zetten. Is hier ook gedaan. Schilderbedrijf had zelfde dag nog dat zelfde (houten) profiel deel hier, was gewoon ergens op voorraad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
[...]

De kans is dat het wat erger wordt, maar het gaat er allemaal uit zo te horen. Repareren is wel veel goedkoper dan een kunststof pui met glas van ik weet niet hoeveel 1000.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• paQ

paQ

pennywiser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:16:
[...]

De kans is dat het wat erger wordt, maar het gaat er allemaal uit zo te horen. Repareren is wel veel goedkoper dan een kunststof pui met glas van ik weet niet hoeveel 1000.
en hout is mooier *D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
Dat vind ik ook, maar smaken verschillen nou eenmaal :). Wel meer onderhoud, aan de andere kant kunststof gaat helaas ook niet decennia mee zoals hout met goed onderhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waterbeesje
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07-06 19:44

Waterbeesje

=beesje je zonder "t"

Kijk ook eens naar rubbercoating als het een tijdelijke waterdicht oplossing moet zijn. Stopt het rotten niet, maar het is wel waterdicht :)

DEVICE=EMM386.EXE /NOEMS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
pennywiser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:16:
[...]

Vraag dat me af. De timmermannen die ik heb gebeld en de foto's hebben laten zien zeggen allemaal: Dit wordt zo duur om te repareren, je kan het net zo goed vervangen. Daar vielen ook al bedragen van 2000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 07-06 18:52
Dat is nog te repareren maar kost wel flink veel werk en veel opvulmiddel.
Verrote delen eruit bikken en goed laten drogen (tijdens bui even afdekken).

Zelf met een schuurdeur gedaan waar al een gigantisch gat in zat, werkt prima.

Als je het laat vervangen doe dan gelijk kunstof zodat het onderhoudsvrij is.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 23-05-2022 14:19 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher

teacher

Dysgaf!

Kijk, een timmerman, die wil het helemaal netjes maken, dan gaat er tijd in zitten.
2000 is een beetje gortig, maar dit kost wel een ochtendje.

Gooi er zelf even een paar tientjes aan spulletjes tegenaan, maak het een beetje toonbaar, dan zit je ook niet in de stress als je nieuwe pui ineens 6 maanden later komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
  • Laatst online: 00:37
Gezien het een buitendeur is, kun je indien je gaat voor kunststof ook nog kiezen voor een kiep kantel deur naar binnen draaiend (dan kun je hem ook nog gebruiken voor luchten bijvoorbeeld).
Uiteraard afhankelijk van of dit een nooduitgang is en/of van buiten te openen moet zijn.
De naar binnen draaiende kiep kantel deuren zijn in de kunststof vorm goedkoper dan de daadwerkelijke "echte" buitendeuren (die beginnen vaak bij 2000 euro).

Het probleem wat je tegenwoordig hebt (ongeacht kunststof of niet) is dat niemand tijd heeft, en hebben (maken) ze wel tijd, betaal je de hoofdprijs.

Daarnaast zie je aan de binnenkant dat de stijl (waar de deur in valt) aan de onderkant dat die ook al aan het vergaan is (naast de aluminium strip, rechts).

Persoonlijk zou ik ook voor kunststof gaan, want wie houdt d'r nu van schilderen... (schilders ;)?), maar zoals sommigen ook al aangeven in dit topic, het is een kwestie van smaak

[ Voor 36% gewijzigd door Utlbrt op 23-05-2022 15:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Nu online
pennywiser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 13:13:
[...]

Dieper uitsteken, als je helemaal aan de andere kant bent aanbeland betekent dat nieuw kozijn :). Zonder gekheid, je kunt hele delen er tussen weg halen en dat profiel er weer tussen zetten. Is hier ook gedaan. Schilderbedrijf had zelfde dag nog dat zelfde (houten) profiel deel hier, was gewoon ergens op voorraad.
Ging in dit geval om rabat, daar ben je zo doorheen. Als het om een paar kleine stukjes gaat zoals bij mij wordt het uitsteken en opnieuw vullen, evt met nieuw stukje hout. Bij de buren had de schilder gewoon eerlijk moeten zeggen dat het niks meer wordt met dat hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Utlbrt schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:18:
Gezien het een buitendeur is, kun je indien je gaat voor kunststof ook nog kiezen voor een kiep kantel deur naar binnen draaiend (dan kun je hem ook nog gebruiken voor luchten bijvoorbeeld).
Uiteraard afhankelijk van of dit een nooduitgang is en/of van buiten te openen moet zijn.
De naar binnen draaiende kiep kantel deuren zijn in de kunststof vorm goedkoper dan de daadwerkelijke "echte" buitendeuren (die beginnen vaak bij 2000 euro).

Het probleem wat je tegenwoordig hebt (ongeacht kunststof of niet) is dat niemand tijd heeft, en hebben (maken) ze wel tijd, betaal je de hoofdprijs.

Daarnaast zie je aan de binnenkant dat de stijl (waar de deur in valt) aan de onderkant dat die ook al aan het vergaan is (naast de aluminium strip, rechts).

Persoonlijk zou ik ook voor kunststof gaan, want wie houdt d'r nu van schilderen... (schilders ;)?), maar zoals sommigen ook al aangeven in dit topic, het is een kwestie van smaak
Ja dat is precies het probleem. Op werkspot reageert ook niemand. Het is echt niet te doen. :/.

Het wordt, als we iets nieuws gaan doen, in ieder geval kunstof. Heb geen zin meer in dit geouwehoer in de toekomst.

[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 23-05-2022 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
Je kunt nu in ieder geval rustig om je heen kijken, offertes opvragen en een keuze maken.

Je kunt nu tijdelijk de onderdelen die rot zijn uitsteken (goed diep, tot je "nieuw hout (niet aangetast)" ziet), behandelen met zoiets als "Houtrot impregneer", vullen met epoxy o.i.d. en het opnieuw verven (ook al had ik het idee dat dit niet altijd hielp, ik zat ik de zelfde situatie als jij). Dat zit het tijdelijke goed, totdat iemand de tijd heeft om alles te vervangen voor kunststof

[ Voor 4% gewijzigd door Utlbrt op 23-05-2022 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Utlbrt schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:18:
Je kunt nu in ieder geval rustig om je heen kijken, offertes opvragen en een keuze maken.

Je kunt nu tijdelijk de onderdelen die rot zijn uitsteken (goed diep, tot je "nieuw hout (niet aangetast)" ziet), behandelen met zoiets als "Houtrot impregneer", vullen met epoxy o.i.d. en het opnieuw verven (ook al had ik het idee dat dit niet altijd hielp, ik zat ik de zelfde situatie als jij). Dat zit het tijdelijke goed, totdat iemand de tijd heeft om alles te vervangen voor kunststof
Klopt. Hornbach schijnt ook een volledige montageservice te hebben. ik kan daar ook eens langslopen.

Overigens vraag ik me af hoeveel goed hout er nog is. Ik stak mijn schroevendraaier en in en kon er bijna doorheen drukken :P

[ Voor 5% gewijzigd door FrankoNL op 23-05-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FUBzemMzkqQMgDP9GGpkZq4XEJk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Va3xGeDpuYBesZ4lrWQC51nT.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e3ZJn87cjalSKnG_hJFj54m8WnY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pxF7cUWb7QJ7ZxAdt3ednLED.jpg?f=fotoalbum_large

Deze was op een paar plekken helemaal door... allemaal gefixed met alabastine.
Ik zeg niet dat het per se de beste oplossing is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Utlbrt
FrankoNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 16:40:
[...]

Klopt. Hornbach schijnt ook een volledige montageservice te hebben. ik kan daar ook eens langslopen.

Overigens vraag ik me af hoeveel goed hout er nog is. Ik stak mijn schroevendraaier en in en kon er bijna doorheen drukken :P
Komt me bekend voor met die schroevendraaier ;). Hornbach is inderdaad ook een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ

paQ

Dat zijn ook gewoon ZZP-ers die worden benaderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
FrankoNL schreef op maandag 23 mei 2022 @ 14:13:
[...]

Vraag dat me af. De timmermannen die ik heb gebeld en de foto's hebben laten zien zeggen allemaal: Dit wordt zo duur om te repareren, je kan het net zo goed vervangen. Daar vielen ook al bedragen van 2000 euro.
Maar wat kost een heel nieuw kozijn/deur/glas en plaatsen nu dan?

2000 is excessief voor dit kleine kozijn. Mijn pui 5 meter breed renovatie incl schilderen was 1100. Erkende schilder. Mogelijk is het regio (en uiteraard conjunctuur) afhankelijk, Ik zit in het oosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
_JGC_ schreef op maandag 23 mei 2022 @ 15:54:
[...]

Ging in dit geval om rabat, daar ben je zo doorheen. Als het om een paar kleine stukjes gaat zoals bij mij wordt het uitsteken en opnieuw vullen, evt met nieuw stukje hout. Bij de buren had de schilder gewoon eerlijk moeten zeggen dat het niks meer wordt met dat hout.
Bij mij is (al eerder) een heel nieuwe bovenbalk en (vorig jaar) halve staander naast de deur geplaatst. Repareren/renoveren kan vrijwel altijd tenzij het een nieuw kozijn goedkoper is. En meestal is het dat niet. Denk daarbij aan nieuw dubbel glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FrankoNL
pennywiser schreef op maandag 23 mei 2022 @ 17:24:
[...]

Maar wat kost een heel nieuw kozijn/deur/glas en plaatsen nu dan?

2000 is excessief voor dit kleine kozijn. Mijn pui 5 meter breed renovatie incl schilderen was 1100. Erkende schilder. Mogelijk is het regio (en uiteraard conjunctuur) afhankelijk, Ik zit in het oosten.
31 mei komt de eerste langs voor beoordeling en een offerte, dus we gaan het dan meemaken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

FrankoNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:42:
Dank allemaal voor de reacties! Ik neem het mee en ga even kijken wat ik ga doen. Misschien moet ik het zelf proberen in ieder geval tijdelijk te fixen.

Bespaar je de moeite. Dit houdt het echt wel vol tot juli 2023 hoor.
Alles wat je er aan tijd en moeite insteekt als er een nieuw kozijn komt is verspilde moeite en tijd.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• onno oliver
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 02-06 13:11
Reden dat gaat niet meer.

Persoonlijk zou ik er een nieuw stuk in laten zetten door een timmerman.
Dit is echter geen fijn klusje en dient door een vakman gedaan te worden.
De wachttijd kan oplopen tot twee jaar voor u aan de beurt bent.

In de tussen tijd zou ik "tijdelijke" oplossen.
Twee mogelijkheden het hout rotstoppen met chemische middelen bv houtrot stop van bv Albastine.
U hoeft dan niks weg te halen door het chemie proces wordt het verrotte hout weer hard.
Afwerken met plamuur en grondverf daarna afglanzen.

optie twee
Vul het kozijn met op maat gemaakte stukjes hardhout.
Verwijder het rot en mag ook wat af van het gezonde hout. (hier is een speciale tool voor lijkt op een grootte dremel )
Uit voorzorg behadelen met houtrotstop om sporen te verwijderen.
Stukjes hout passende maken (dit is een lastig klusje omdat hardhout hard is)
vervangende stukjes met deuvels (houten pinnen) vast zetten op het gezonde hout met constructie lijm.
Schuren, schaven tot dat het redelijk er uitziet en afwerken met twee componenten plamuur.
Niet gelijk gaan schilderen maar lekker laten zitten tot het volledig is uitgehard dat zal iets van maanden zijn.
Daarna pas weer opnieuw schuren en misschien nog een laagje plamuur om het extra glad te maken.
Gronden en afglanzen

De stukken hardhout kunt u eenvoudig krijgen bij een timmer fabriek, goede doehetzelf winkel, of uit een Container halen.
Voor de keuze van stukken laten inzetten even rondvragen in de buurt of er binnen kort iemand zijn kozijnen gaat vervangen en of u de gefotografeerde stukken mag hebben.
Deze kunt u zelf voor behandelen, afbranden, schuren en grondverf voor de timmer man als vervangend hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marktweakt
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:41
Het belangrijkste is eigenlijk dat je er achter komt waardoor het zo is gaan rotten. Dit is soms vrij gemakkelijk te zien, bijvoorbeeld als de afwatering niet goed was waardoor er ergens water bleef staan.

Als je hier geen aandacht aan geeft dan kun je erop wachten dat het gerepareerde/vernieuwde kozijn ook weer gaat rotten.

In principe zou een houten kozijn en/of deur nooit moeten gaan rotten als het water weg kan en het hout kan drogen. Zelfs als het niet geschilderd is dan is hout nog erg duurzaam. Wel afhankelijk van het soort hout en de kwaliteit van het hout natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dixie
Makkelijk schreef op maandag 23 mei 2022 @ 06:54:
Dat zeg je stellig.. op basis van deze foto’s zou ik dat prima aandurven voor 3 tot 5 jaar. Ik heb een kozijn wat een kwart weggerot was nog met alabastine opgelapt.
Hoeveel kilo heb je ervan opgesmeerd ? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
Dixie schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 15:18:
[...]

Hoeveel kilo heb je ervan opgesmeerd ? :+
Ongeveer een zo’n (grote) set en nog een kleintje

[ Voor 4% gewijzigd door Makkelijk op 26-05-2022 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donny75
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-05 17:49
bekijk dit filmpje op youtube, deze schilder heeft meer tips over houtrot. het kan echt. persoonlijk zou ik voor producten van eazyfix gaan. zelf jaar geleden houtreparatiegedaan en nog geen enkel probleem. filmpje youtube: YouTube: MIJN GEHEIM BIJ HOUTROT REPAREREN die GEEN SCHILDER met je wilt dele...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 05-06 17:26

r.marijnissen

sapphire512mb

Ik zou echt 100% eerst zelf aan de bak gaan of kennis met 2 rechterhanden aan het werk zetten.
Die deur zo lastig te zien. maar hangen de scharnieren er wel strak ingeschroeft?
Of de deur is niet meer haaks door verkeerd geplaatste glaslatten. Die moeten in bepaalde volgorde worden geplaatst.

Kozijn lijkt me zeker te redden.
Beste is aan de gang met frees maar zelf 4 kozijnen gedaan met boormachine + freesstift.

1. Alles wegfrezen tot vershout+ check alles laten drogen mits nat.
2. Repareren met kwaliteit product als: polyfilla W350,w360, w370 etc. Let op eerst voorstrijk middel polyfilla. In vorm maken, drogen, bijna droog navormen.
3. schuren.
4. grondlak, aflakken etc.
5. Koop neuslatten. Plaatsen+ aflakken.

Maar je wet pas hoe rot als je het slechte weg gaat halen.

Meestevocht blijft liggen op een onderdorpel. Neuslat beschermt je kozijn extra.

[ Voor 7% gewijzigd door r.marijnissen op 01-06-2022 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07-06 19:09
Donny75 schreef op dinsdag 31 mei 2022 @ 21:31:
bekijk dit filmpje op youtube, deze schilder heeft meer tips over houtrot. het kan echt. persoonlijk zou ik voor producten van eazyfix gaan. zelf jaar geleden houtreparatiegedaan en nog geen enkel probleem. filmpje youtube: YouTube: MIJN GEHEIM BIJ HOUTROT REPAREREN die GEEN SCHILDER met je wilt dele...
Deze kom ik inderdaad vaak tegen, heb al aardig wat van hem gekeken.
Los van de reclame tussendoor heb ik tot nu toe aan alle tips wel wat gehad, dus zoek bij hem altijd even een specifieke klus op om het daarna zelf eens te proberen.

Houtrot van de drempel achter gaat ik ook mooi proberen voordat ik het eventueel laat doen (of ga vervangen voor kunststof)

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• FrankoNL
Ik weet dat het even geleden is maar ik wilde toch het resultaat laten zien. Een klusjesman in de buurt heeft het kozijn gerepareerd met een nieuw stuk hout en houtrotvuller. Vervolgens heb ik het zelf gegrond en afgelakt. :)

De deur is een ander verhaal. Die is zo krom als een banaan getrokken en sluit dan ook slecht. Ik denk dat ik hem een beetje opknap en dan volgend jaar een nieuwe erin laat hangen.

[ Voor 48% gewijzigd door FrankoNL op 03-03-2024 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:58:
Ik weet dat het even geleden is maar ik wilde toch het resultaat laten zien. Een klusjesman in de buurt heeft het kozijn gerepareerd met een nieuw stuk hout en houtrotvuller. Vervolgens heb ik het zelf gegrond en afgelakt. :)

De deur is een ander verhaal. Die is zo krom als een banaan getrokken en sluit dan ook slecht. Ik denk dat ik hem een beetje opknap en dan volgend jaar een nieuwe erin laat hangen.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wat voor houtsoort heeft hij erin geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Wolly schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:59:
[...]

Wat voor houtsoort heeft hij erin geplaatst?
Voor zover ik weet hetzelfde als waar het kozijn van was, vurenhout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 13:58:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
ziet er netjes uit.

Is de onderkant van de deur ook afgelakt?

Wij hebben ook zo'n deur bij een huisje. met zo'n lage stapeldorpel werken die idd flink, zeker als ze vol in de zon staan.
Mijn deur trekt nog niet krom maar zet wel gigantisch uit (en krimpt). Komt ook omdat ik hem zwart heb en pal op zuiden.

Nieuwe deur zou ik dus de stapeldorpel van een metertje nemen, dan heeft het meer body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 14:57:
[...]

ziet er netjes uit.

Is de onderkant van de deur ook afgelakt?

Wij hebben ook zo'n deur bij een huisje. met zo'n lage stapeldorpel werken die idd flink, zeker als ze vol in de zon staan.
Mijn deur trekt nog niet krom maar zet wel gigantisch uit (en krimpt). Komt ook omdat ik hem zwart heb en pal op zuiden.

Nieuwe deur zou ik dus de stapeldorpel van een metertje nemen, dan heeft het meer body.
Deur ga ik dit weekend doen. Is nu te warm.

Ja ik moet bij een nieuwe deur maar eens uit zien te vinden welke deur niet verbuigt. Het wordt daar boven flink warm met de zon erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rofdof
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 29-08-2023
FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Ja ik moet bij een nieuwe deur maar eens uit zien te vinden welke deur niet verbuigt. Het wordt daar boven flink warm met de zon erop.
elke deur zal werken.

minste kans heb je met zoiets maar of je dat mooi vind ;)

https://www.houtmarkt.nl/...aluminium-lagen/3966.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:48
FrankoNL schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 15:53:
[...]

Kozijnen in de zon gewoon een lichte kleur schilderen. De voor-en achterkant van een huis zie je toch niet tegelijk. Hier aan de voorkant alles wat kan scharnieren in Gelders blauw en achter, waar alles in de volle zon staat inOkergeel. Alle kozijnen voor en achter zijn Mergelwit.
Scheelt enorm in de temperatuur, en denk dat het hout daardoor ook langer mee kan gaan.

Hier moet alle shit staan die ik heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Rofdof schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:01:
[...]

elke deur zal werken.

minste kans heb je met zoiets maar of je dat mooi vind ;)

https://www.houtmarkt.nl/...aluminium-lagen/3966.html
Vast, maar deze deur wijkt aan de bovenkant 2,5 cm naar buiten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Skynett schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:23:
[...]

Kozijnen in de zon gewoon een lichte kleur schilderen. De voor-en achterkant van een huis zie je toch niet tegelijk. Hier aan de voorkant alles wat kan scharnieren in Gelders blauw en achter, waar alles in de volle zon staat inOkergeel. Alle kozijnen voor en achter zijn Mergelwit.
Scheelt enorm in de temperatuur, en denk dat het hout daardoor ook langer mee kan gaan.
Klopt. Ach ja, nu staat het in ieder geval weer goed in 2 lagen nieuwe lak. Flexa, dus niet het duurste spul, maar goed het is wat. Komende jaren gewoon bijhouden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
En daar zijn we weer. Aan de buitenkant is het nu hard, maar helaas begint de ellende nu aan de binnenkant. Het lijkt er toch op dat niet al het aangetaste hout weggehaald is. Dit is vervelend want ik had gehoopt er nog een paar jaar mee te doen.

Zelfde aanpak, of hem dit keer wel gewoon opgeven?

Heb even een filmpje op YouTube geplaatst. De opstaande dorpel lijkt over de volle breedte rot en een deel van de onderste dorpel lijkt ook rot. Het gekke is wel dat dit “opeens” op is gekomen, een maand of 2 geleden is de deur vervangen en toen was alles nog hard. De kleur van het hout is ook nog gewoon licht, niet verweert.

YouTube: 8 augustus 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-06 15:45
is het echt rot of zit er wat vocht opgesloten? Ik kan niet goed zien of alleen de buitenste verf laag los laat of dat je echt het hout indrukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
bazzzzzz schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:24:
is het echt rot of zit er wat vocht opgesloten? Ik kan niet goed zien of alleen de buitenste verf laag los laat of dat je echt het hout indrukt
Nee je drukt het echt in. De liggende lat aan de rechterkant van de stijl is ook aan de buitenkant zacht. Die is daar dus door. Ik gok dat deze over een lengte van 30-35 cm dus helemaal rot is, deels onder het raam aan de linkerkant. De opstaande stijl is denk ik ook zo’n 30 cm zacht. Op de ene plek wat meer dan de andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
Ik vermoed dat het vocht van onderen het hout is binnengekomen. Ik had ook een houten pen die van onderen een staander van een kozijn met een liggend deel verbond. Die pen was helaas van zachter hout dan het hardhout van het kozijn zelf, en die heeft van onderen van binnenuit de staander aangetast. Herstel was veel werk, je moet ALLES weghalen wat rot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrankoNL
Skynett schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 13:45:
Ik vermoed dat het vocht van onderen het hout is binnengekomen. Ik had ook een houten pen die van onderen een staander van een kozijn met een liggend deel verbond. Die pen was helaas van zachter hout dan het hardhout van het kozijn zelf, en die heeft van onderen van binnenuit de staander aangetast. Herstel was veel werk, je moet ALLES weghalen wat rot is.
Ja dat zal hier ook zo zijn. Ik ben zelf niet handig maar ik kan iemand proberen te vragen die dat wel is. De vraag is wel in hoeverre dit nog zinvol is. Is dit te fixen zeg maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skynett
@FrankoNL, dat hangt er vanaf hoe erg het is. Bij mij ging het om echt heel goed hardhout, en dat kan flink wat hebben. Dus al het rot was goed weg te halen. Al met al wel een enorme klus. Telkens weer een stukje weghalen met de multitool totdat je op droog hout zit. En tegelijkertijd zorgen dat je recht materiaal overhoudt om nieuw hout weer op te bevestigen (lijmen) bij de opbouwen van het deel van het kozijn. Dus zorgvuldig werken.

Als alles relatief makkelijk is weg te halen met lange rechte zaagsneden, dan is het ook wel weer op te bouwen.

En uiteindelijk zicht hebben op de oorzaak, zodat je enige zekerheid hebt dat het na reparatie ook echt wegblijft.

Moet wel eerlijk zeggen dat ik ook wel eens droom over nieuwe kunstof kozijnen. Geen gedoe met verven en isoleert als de beste. Ooit moet je toch over.

Pagina: 1