Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Hoi Tweakers,

Dit is momenteel mijn meterkast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tSm9DdEK9sclQqx504oAgJPk2A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/g8dVynWcsuPJlI3XHqODemKP.jpg?f=fotoalbum_large

Ik wil een elektrischen langs laten komen om mijn meterkast uit te breiden. want ze gaan over een tijdje isolatie plaatsen onder de vloer. En ik wil alvast dan de kabbels gelegd hebben. Maar ik wil dat hij ook maar 1 keer langs komt en wil gelijk goed voorbereid zijn op de toekomst. Het volgende wil ik nog aansluiten in de toekomst.

1 Zwembad warmtepomp (alleen gebruik in de zomer) Er staat all een zwembadpomp op aangesloten en bij beiden tegelijk aan knalt hij waarschijnlijk uit.
2 Elektrische kookplaat. 2 fases nodig.
3 Stopcontact voor een ev
4 Warmtepomp.

Dus ik kom al uit op 5 extra groepen. Maar ik wil geen extra fase want dan betaal je belachelijk meer per jaar.

En waarschijnlijk komt er ook nog een airco bij heb ik hier weer een extra groep voor nodig?

ps let niet op de blauwe tape. Zonnepanelen zijn er momenteel afgehaald.

[ Voor 3% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2022 12:49 ]

Usenet handleidingen

• Grert
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 19-09-2023
3x25A is qua vastenlasten even duur als een 1 fase aansluiting.

• SMOKEz8z8
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20-11 14:48
Ik ben geen expert maar op 1 fase mag je max 12 x 16A groepen. Je hebt er al 10...

Controleer je aansluit kosten nog eens, bij zijn de maandlasten tussen 1*35A en 3*25A het zelfde..

Tevens is opladen EV met 1 fase ... Gaat lang duren voor je auto vol is.

En kookgroep 2*16A is al 32A... Heb je dus nog maar 3A over op je hoofdzekering..

Ik zou over gaan naar 3 fase.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

TheDudez schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:48:
En ik wil alvast dan de kabbels gelegd hebben. Maar ik wil dat hij ook maar 1 keer langs komt en wil gelijk goed voorbereid zijn op de toekomst. Het volgende wil ik nog aansluiten in de toekomst.
Je kan kabels altijd trekken (desnoods een teveel dan te weinig) en dat later laten aansluiten waar nodig.
Maar ik wil geen extra fase want dan betaal je belachelijk meer per jaar.
Hoe dat zo ? 3 fasen (2x25A) is qua vastrecht gelijk aan 1 fase (tot 50A).
En waarschijnlijk komt er ook nog een airco bij heb ik hier weer een extra groep voor nodig?
Voor ieder apparaat dat >2000 Watt gebruikt (voor langere duur) is het verplicht een eigen groep te hebben.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
TheDudez schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:48:
Maar ik wil geen extra fase want dan betaal je belachelijk meer per jaar.
Ik heb twee jaar geleden mijn aansluiting laten veranderen van 1x 35A naar 3x 25A en het vastrecht bleek gelijk te zijn (€ 275,68). Het wordt pas duur als je 3x 35A zou overwegen, maar dat is voor een normaal huishouden niet nodig lijkt mij.

March of the Eagles

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 10:15

Wuursj

want worst is al bezet

Met All-electric huis met ook nog een zwembad en electrische auto en airco is nu behelpen met maar 12 groepen of 1 fase. Wat zijn de huidige groepen? Misschien is daar nog wat samen te voegen maar ook ik kwam op >12 groepen en 3 fase uit toen ik naar all-electric ging.

Dus toch even doorbijten en voor 3 fase gaan. Zoals gezegd zijn de kosten eenmalig. Als je bij ABB blijft, kan je electricien de kast en componenten gewoon hergebruiken (maar wel anders aansluiten).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21-11 14:11

R-B

Blokkert

Zou de omzetting naar 3x 25A meteen aanvragen, tegen die tijd dat je aan de beurt ben leven we in 2023.... :)

| NL | 2.2k Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+AP20+AP25 | MT E 5.12KWh V151+CT003 V114 | Home Assistant |

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 12:54
Kan je 3 fasen aansluiting ook alvast laten omzetten zonder dat je er direct gebruik van gaat maken ? ( dwz alvast 2 hoofdzekeringen bij laten plaatsen )

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Razorh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:35:
Kan je 3 fasen aansluiting ook alvast laten omzetten zonder dat je er direct gebruik van gaat maken ? ( dwz alvast 2 hoofdzekeringen bij laten plaatsen )
Als je alvast een 3 fase hoofdschakelaar plaatst wel. Waarvan je dan maar 1 fase gebruikt tot de netleverancier is geweest.

De netleverancier moet wel kunnen aansluiten van hoofdzekeringen tot hoofdschakelaar. Ze gaan geen losse draadjes van ongebruikte fases laten hangen aan de hoofdzekeringen zodat jij er later een 3 fase hoofdschakelaar aan kan knopen. En de hoofdzekeringen zitten in het verzegelde deel van de meterkast dus zelf draadjes aan die hoofdzekeringen maken kan niet.

Misschien wel met een electricien met zegelrecht? Bij mij werd gemeld dat de 3 fase hoofdschakelaar al moest hangen.

Andersom (eerst meterkast aanpassen en dan de netleverancier roepen) kan dus gemakkelijker.

[ Voor 25% gewijzigd door Wuursj op 19-05-2022 13:46 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• Razorh
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-10 12:54
Wuursj schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:40:
[...]

Als je alvast een 3 fase hoofdschakelaar plaatst wel. Waarvan je dan maar 1 fase gebruikt tot de netleverancier is geweest.

De netleverancier moet wel kunnen aansluiten van hoofdzekeringen tot hoofdschakelaar. Ze gaan geen losse draadjes van ongebruikte fases laten hangen aan de hoofdzekeringen zodat jij er later een 3 fase hoofdschakelaar aan kan knopen. En de hoofdzekeringen zitten in het verzegelde deel van de meterkast dus zelf draadjes aan die hoofdzekeringen maken kan niet.

Misschien wel met een electricien met zegelrecht? Bij mij werd gemeld dat de 3 fase hoofdschakelaar al moest hangen.

Andersom (eerst meterkast aanpassen en dan de netleverancier roepen) kan dus gemakkelijker.
Duidelijk :*)

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
Bedankt voor de antwoorden. Duidelijk ik moet naar 3 fasen hebben. Maar ik was in de war met 3 x 35 ampère. en daar moet je dus wel extra voor betalen.

[ Voor 19% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2022 14:58 ]

Usenet handleidingen

• Wuursj

Wuursj

want worst is al bezet

Ja 3x35a is heel wat duurder en daar moet je bij wegblijven. Maar dat kan prima.

• 55martin
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 08:58
Kijk eerst wat het vermogen is van de apparaten die je wilt toevoegen.

Achter een aardlekschakelaar mogen vier afgaande groepen worden geplaatst. Voor de kookgroep kun je kiezen voor een aardlekautomaat.

Wellicht kun je de verdeling van de eindgroepen optimaliseren. Maak een overzicht.

De installateur plaats een brugje op de hoofdschakelaar zodat de hele installatie blijft werken. De netbeheerder zal het brugje verwijderen nadat de driefasenaansluiting is gerealiseerd.

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:50
Ligt het nou aan mij of heeft je meterkast op dit moment helemaal geen hoofdschakelaar?

• TheDudez
  • Nu online

TheDudez

Usenet stofzuiger!

Topicstarter
One-eye864 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:15:
Ligt het nou aan mij of heeft je meterkast op dit moment helemaal geen hoofdschakelaar?
Die grote zwarte knop aan de onderkant van de foto. (is wat lastig te zien)

Usenet handleidingen

• One-eye864
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:50
TheDudez schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:29:
[...]

Die grote zwarte knop aan de onderkant van de foto. (is wat lastig te zien)
Owja verhip. nu zie ik hem. Ach doe ik mijn nickname weer eer aan ;-)

• Ivow85
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 13:21
Razorh schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:35:
Dat zou kunnen. Maar waarom zou je dat willen? Dan loop je sterk verhoogd risico dat de hoofdzekering die je wel in gebruik hebt er uit klapt. Want die is dan nog maar 25A in plaats van de nu waarschijnlijk 1x35A.
Als het een moderne kast is zoals op de foto, dan wil je als de 3x25A is aangesloten ook dat de aardlekschakelaars (en daarmee de eindgroepen) over die 3 fasen verdeeld worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

DukeBox schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:53:
[...]

Voor ieder apparaat dat >2000 Watt gebruikt (voor langere duur) is het verplicht een eigen groep te hebben.
Volgens mij is die verplichting er niet meer.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

klump4u schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:08:
Volgens mij is die verplichting er niet meer.
Staat nog steeds zo in de laatste richtlijnen (van 22 april).

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1