Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 16-09 19:31
Hi all,

Ik wil graag eens iets in de groep gooien.
Het is tijd voor een upgrade van mijn "ouderwetse" CV.

Al sinds jaar en dag gebruik ik mijn traditionele CV wat circa 12 pagina's omvat.
Huidige opmaak:

- 1 pagina aan behaalde certficeringen
- 1 pagina per werkervaring, uitgebreide tekst met opgeleverde projecten etc.
- 1 pagina aan persoonlijke informatie etc.

Nu zie ik steeds vaker de Onepager CV verschijnen.
1 pagina met een strak desgin waar wat kreten staan, thats it.
Persoonlijk vind ik dit veel te weinig vertellen.

Ik snap dat de oefening, less = more is.
Alleen ik zoek eigenlijk iets hier tussenin.
Ik denk dat mijn huidig CV teveel informatie bloot geeft. Maar mijn persoonlijke mening is dat de onepager niet veelzeggend is.
Voor mij is het in ieder geval onmogelijk om alle cruciale info op 1 pagina te krijgen.

Hoe doen jullie dit?

Mocht iemand een link hebben naar een mooie template, welke een uitgebreide versie is van de onepager, dan houd ik me zeker aanbevolen!

[ Voor 11% gewijzigd door C6DL op 19-05-2022 11:48 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:04

PB-powell

Mr. Laziness

Bij onze recente sollicitaties kregen wij ook cv's van 1-2 pagina's. Mede omdat het om een starter en beginner op de arbeidsmarkt ging. Maar 12 pagina's is het andere uiterste. Per pagina je uitgebreide werkervaring zullen weinig (potentiele) werkgevers op zitten te wachten. Mij is geleerd, mede door mijn zus welke ex HR-manager is, dat hoe ouder de ervaring, hoe beknopter je die kan/moet benoemen.

Ik zou, met zoveel ervaringen, naast je certificeringen en persoonlijke info 1-2 pagina's proberen te vullen met je werkervaring en dan met de meest recente het meest uitgebreid. Beknopt beschrijven wat voor projecten je hebt gedaan en wat je rol daarin was is vaak al voldoende. In een eventueel gesprek kun je dan dieper ingaan op deze projecten. Je cv moet genoeg vertellen zodat een werkgever geïnteresseerd raakt en ziet dat je matcht op de gevraagde skills/ervaringen, zonder te verdwalen in details. Ook moet je wat overhouden om te vertellen tijdens de diverse gesprekken.

Andere tip die ik mee kreeg is, afhankelijk hoe uitgebreid je solliciteert, is om meerdere cv's te hebben. Per functie/gevraagde skills/ervaringen pas je je cv aan waarbij je steeds de meeste relevante ervaringen uitlicht en de rest beknopt benoemd. Werkervaringen die helemaal niet relevant zijn of zo oud kan je zelf helemaal weglaten of alleen benoemen als 'Werkzaam bij Bedrijf XYZ van jan 2007 - dec 2010'.

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• mannowlahn
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 24-09 14:45
Ik heb mijn cv paar jaar geleden geupdate. Linker kolom een overzicht van skills en gradatie van skill op schaal van 5 bolletjes.
C# OOOOO
Azure OOOOO
Git OOOO
SQL OOO

etc, daaronder badges van mijn certificaten. Ik krijg meestal positieve feedback mbt overzicht van mijn cv voor opdrachtgevers.

Ik ben inmiddels 22 jaar werkzaam dus alleen laatste twee opdrachten wat meer detail maar over algemeen niet meer dan 6 regels. Wat was mijn functie, welke verantwoordelijkheid en welicht een opmerkelijke tech benoemen. Ik heb er een uit https://www.canva.com/templates/?query=resume-tech gekozen. Alles ouder dan 5 jaar is niet meer dan 4 regels.

Mijn cv is niet meer dan 2 pagina's groot

[ Voor 38% gewijzigd door mannowlahn op 19-05-2022 13:23 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-09 15:19

MsG

Forumzwerver

Je kan 1 pagina wel veel te weinig te vertellen vinden, maar ik zou vooral in ogenschouw nemen hoe lang degene die daadwerkelijk iets met jouw papiertje doet er naar kijkt. En dat gaat veelal in de tientallen seconden tot een minuut. Een 12-pagina CV gaat dan vermoedelijk vrij snel naar het ronde archief.

Ik zou je vooral gaan richten op de recente ervaring, de ervaringen in het verdere verleden zijn minder relevant. Of je noemt de werkervaring die slaat op de vacature waar je op dat moment op solliciteert.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

Sterker nog, bij meerdere portalen ben ik tegen gekomen dat een CV maar max 3 pagina's mocht hebben, langere CV's werden niet in behandeling genomen

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 07:45
C6DL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:44:
Voor mij is het in ieder geval onmogelijk om alle cruciale info op 1 pagina te krijgen.
Niet alle info is cruciaal - in ieder geval niet voor elke lezer. Wat ik zelf fijn vind als lezer is om van de afgelopen vijf jaar werkervaring concreet uitgewerkt te zien. "Dwz. Medior dev in Team U, heb Taal V, framework X, en database Y gebruikt om doel Z te bereiken."

En dan ga ik jou vragen stellen over dat project, welke uitdagingen kwam je tegen, etc. etc.

Jezelf drie, vier of vijf bolletjes geven vind ik meer iets voor de ijscoboer (sorry @mannowlahn, ik ben het er verder mee eens dat het er goed uitziet).

Alles langer dan vijf jaar geleden kort samenvatten, tenzij je misschien tien jaar geleden Java-eindbaas bent geweest, en nu na 10 jaar spiritueel coachen weer terug wil keren in de Java-wereld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:28

Croga

The Unreasonable Man

Ik werk nu zo'n 35 jaar in de consultancy. 15 jaar geleden was het heel normaal om al je ervaring vol uitgeschreven te hebben. Mijn CV was in die tijd een kantje of 20 lang.

Een paar jaar terug zijn de 1-pagers op gekomen. Nog sterker; in die tijd heb ik ooit een 1-powerpoint-pager gemaakt in landscape. Dat werkte van geen kanten omdat iedereen probeerde die 20 paginas op 1 A4tje te proppen met als resultaat 8-punt font, geen kantlijnen, blokken strak tegen elkaar aan. Absoluut onleesbaar.

Uiteindelijk ben ik uit gekomen op een delicate balans tussen de 3 en 5 paginas plus een cover letter. Waarbij de feedback eigenlijk altijd is dat de cover letter oneindig veel belangrijker is dan die 3 tot 5 paginas.

Met zo'n berg ervaring is het vooral ook belangrijk alleen de zaken op te nemen die specifiek voor de vacature waar je op reageert van belang zijn. Ik ben één van die figuren waar @CVTTPD2DQ het over heeft (het was geen Java maar Biztalk/C# en geen Spiritueel coachen maar wel iets in die richting). Dus staat er op mijn CV nog iets van mijn SAP BW ervaring van 20 jaar geleden en weinig van mijn Scrum Master en Coaching ervaring van 5 jaar terug.

Bedenk je vooral wat het doel van het CV is. Het doel is niet om de "recruiter" te laten weten wie je bent. Het doel is te zorgen dat er genoeg aanknopingspunten zijn om nieuwsgierig te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Dank allen!

Ik hoor wat jullie zeggen. En zal dit weekend inderdaad een poging doen.
Denk alleen dat 1 pagina teveel concessies zal doen. Ik neig dan eerder naar 2 pagina's.
Je laatste werkervaring in 3 halve zinnen (als ik kijk naar de meeste templates) is wat mij betreft echt te weinig.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Frieda
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb 2 pagina's voor 20 jaar werkervaring. Ik heb de meest recente werkervaring uitgebreid opgeschreven, de rest meer summier en dan nog een half kantje voor de certificeringen. Op de eerste pagina staan nog wat highlights van vaardigheden en eigenschappen, plus een introductie van mezelf. Als iemand dan nog een uitgebreide projectenlijst wil zien dan heb ik die wel, maar ik stuur hem niet standaard mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PB-powell
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10:04

PB-powell

Mr. Laziness

C6DL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:52:
Dank allen!

Denk alleen dat 1 pagina teveel concessies zal doen. Ik neig dan eerder naar 2 pagina's.
Je laatste werkervaring in 3 halve zinnen (als ik kijk naar de meeste templates) is wat mij betreft echt te weinig.
Op zich is 2 pagina's niet erg, maar bedenk ook wat jij zou doen als je een vacature moet vervullen en je krijgt 30 cv's onder je neus die je in 3 dagen tijd naast je overige werk moet beoordelen. Je kan wel heel veel willen opschrijven, maar als het niet wordt gelezen is het zonde van de inkt :p

In de IT gaat alles automatisch, maar niets vanzelf | Marktplaats | YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
CVTTPD2DQ schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:27:
[...]

Niet alle info is cruciaal - in ieder geval niet voor elke lezer. Wat ik zelf fijn vind als lezer is om van de afgelopen vijf jaar werkervaring concreet uitgewerkt te zien. "Dwz. Medior dev in Team U, heb Taal V, framework X, en database Y gebruikt om doel Z te bereiken."

En dan ga ik jou vragen stellen over dat project, welke uitdagingen kwam je tegen, etc. etc.

Jezelf drie, vier of vijf bolletjes geven vind ik meer iets voor de ijscoboer (sorry @mannowlahn, ik ben het er verder mee eens dat het er goed uitziet).

Alles langer dan vijf jaar geleden kort samenvatten, tenzij je misschien tien jaar geleden Java-eindbaas bent geweest, en nu na 10 jaar spiritueel coachen weer terug wil keren in de Java-wereld.
Haha ijscoboer, ja ach het is meer om even een verschil te laten zien waar je kracht ligt. Ligt er wellicht aan hoe de hr persoon een cv leest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mannowlahn
C6DL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:52:
Dank allen!

Templates is puur design he, niet op inhoud.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Je CV is wat mij betreft enkel bedoeld om op gesprek te mogen komen en om als eerste indruk te dienen. Bij mij is het dus ook slechts anderhalve pagina lang en zeer beknopt. Uitleggen doe ik wel op gesprek :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Admin
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:14
Goed, één pagina is misschien wat kort, die van mij is 2 pagina's met op de eerste pagina personalia en info over opleiding/certificeringen en een opsomming in junior/medior/senior niveaus van wat technische gebieden/platformen. Daarnaast een kort verhaaltje over mezelf. Pagina 2 is dan mijn werkervaring waar inderdaad 'hoe ouder, hoe korter' geldt. Kan ongetwijfeld langer/beter, maar vind dit zelf eigenlijk wel een mooi compromis.

12 pagina's is imho het andere uiterste en zou bij mij waarschijnlijk juist om de lengte de prullenbak in gaan. Je CV moet de interesse wekken is mij altijd vertelt, en je kan dan het dan toelichten in een gesprek. Het hoeft geen allesomvattende historie te zijn van de laatste 20 jaar van je leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Ik heb eigenlijk altijd (~8-10 jaar) gehanteerd om het zo kort mogelijk te houden, dus liefst 1 A4, maar zeker niet meer dan 2. Je kunt net als een motivatie je CV aanpassen per bedrijf en functie, en zo andere punten in je ervaring highlighten. Zo SMART/relatief mogelijk, want 1 miljoen is leuk, maar als je target 10 miljoen was niet zo top.

Als je solliciteert op een functie voor project manager binnen een moderne DevOps ontwikkelclub dan is het veel minder relevant dat jij 9 jaar geleden 4 applicaties hebt geschreven in COBOL, en 8 jaar geleden een half jaartje interim product owner was. Dan highlight je je rol in project management skills en hoe je daaraan hebt bijgedragen, zo concreet mogelijk, liefst in bullet points.

Ik snij vaak te oude ervaring ook gewoon weg, net als opleidingen. Je kan bijvoorbeeld refereren naar je linkedin voor het volledige beeld. Zeker na >10 jaar hoeft je opleiding echt geen eigen tabel meer, en certificeringen ouder dan 5 jaar zijn meestal ook niet zo relevant meer. En zo wel, pik die er gewoon even uit.

Liever 1 pagina dan 12, maar 1.5 vind ik een mooi middelpunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OnderDeMotorkap
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 23-09 15:02
Mijn CV bestaat uit 1 pagina, wel in Photoshop gemaakt. Ik kan me bijna niet herinneren dat bedrijven me niet hebben uitgenodigd voor een gesprek na er gesolliciteerd te hebben. Opmaak is als volgt:

Links:
- foto, contactgegevens, heel kort over mezelf
- skills
- talen

Rechts:
- werkervaring (alleen bedrijf, functie en jaartal)
- certificaten
- opleidingen (naam school, opleiding en jaartal)

Beknopt? Zeker, maar met een motivatiebrief moet het voldoende zijn lijkt me. Er moet ook nog iets overblijven voor het gesprek. En volgens mij heeft zo een HR medewerker geen zin om 12 pagina's te lezen.

Edit: ik heb dan ook niet zoveel werkervaring, ik kan me voorstellen dat 1 pagina niet voldoende als je al 25 jaar werkervaring hebt.

[ Voor 10% gewijzigd door OnderDeMotorkap op 19-05-2022 15:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:43
Ik heb hetzelfde idee als @OnderDeMotorkap qua indeling, maar kom uit op 1,5 pagina ofwel 2 max.
Bij ons iemand gesproken en die gaf aan dat icoontjes van bepaalde hobby's, skills etc ook stof geeft om over te vragen.

12 pagina's heb ik zelf nog nooit van gehoord en als ik zou moeten kiezen, dan is dat er eentje die onderaan de stapel komt. Got no time for this shit zullen we maar zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Er zijn mensen die een mening hebben over "Beste CV van het jaar". Kijk daar eens naar, ter inspiratie en niet om je af te schrikken uiteraard.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

In Nederland hebben we die harde splitsing niet zo, maar in de VS heb je echt een splitsing tussen CV (curriculum vitae, volledig overzicht van je leven/carriere) en een resumé (korte samenvatting van je CV).

Maar hier is het heel normaal dat je gewoon op de eerste pagina al je belangrijke informatie zet, en dan daarna wat extra pagina's met informatie (zoals al je opleidingen en vorige werkervaring). Dit hangt ook weer heel erg af van de branche waarin je werkt en bij wat voor bedrijf (en voor wat voor functie) je solliciteert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
Ik heb toevallig deze maand gesolliciteerd had ook een 'ouderwets' CV van ~8 pagina's.
Op aanraden van mijn vriendin hier een one-pager van gemaakt die ook nog eens gericht was op de vacature waarop ik wilde solliciteren.

Ja, er mist dan een hele hoop info, maar aan de andere kant is die info voor de sollicitatie in eerste instantie ook niet echt van belang. Wel heb ik alle informatie, projecten etc op mijn LinkedIn staan waarvan de link in de one-pager staat. Dus de informatie is uiteindelijk wel gewoon beschikbaar maar niet op papier.

Ik vond het heel moeilijk om te selecteren wat nu wel of niet van belang is maar ben er ook achter gekomen dat het minder uitmaakt zolang er maar enkele keywords in staan die van belang zijn voor de sollicitatie.
Het kan dus ook zijn dat je per vacature een aangepaste one-pager stuurt dan.

Al-met-al heb ik er een hele goede ervaring mee want binnen 1 maand was het rond, nu ligt dat echt niet alleen aan de one-pager maar ik heb hier geen enkele negatieve uitspraak over gehoord en ben uiteindelijk wel aangenomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
Vraag me dan nog wel af wat de toegevoegde waarde is t.o.v mijn linkedin.
Hier staat bijna (eigenlijk nog meer) informatie op :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
C6DL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:12:
vrij weinig idd, maar recruiters sturen liever niet een link naar een linkedin profiel uit vrees dat opdrachtgever zelf contact opneemt.

[ Voor 19% gewijzigd door mannowlahn op 19-05-2022 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Faeshaas
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:08
OnderDeMotorkap schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:02:
Mijn CV bestaat uit 1 pagina, wel in Photoshop gemaakt. Ik kan me bijna niet herinneren dat bedrijven me niet hebben uitgenodigd voor een gesprek na er gesolliciteerd te hebben. Opmaak is als volgt:

Links:
- foto, contactgegevens, heel kort over mezelf
- skills
- talen

Rechts:
- werkervaring (alleen bedrijf, functie en jaartal)
- certificaten
- opleidingen (naam school, opleiding en jaartal)

Beknopt? Zeker, maar met een motivatiebrief moet het voldoende zijn lijkt me. Er moet ook nog iets overblijven voor het gesprek. En volgens mij heeft zo een HR medewerker geen zin om 12 pagina's te lezen.

Edit: ik heb dan ook niet zoveel werkervaring, ik kan me voorstellen dat 1 pagina niet voldoende als je al 25 jaar werkervaring hebt.
Zoiets vergelijkbaars heb ik ook.

Je moet je ook bedenken dat niet al je vergaarde skills interessant zijn voor de beoogde vacature. In mijn geval heb ik veel ervaring als Embedded SW engineer maar ga binnenkort aan de slag als DevOps engineer.
Dan heeft het niet zoveel zin om op je one-pager te willen zetten welke microcontrollers je allemaal mee gewerkt hebt en met welke data protocollen je werkt. Maar dan zet je er juist op dat je goed met Git overweg kan, kennis hebt van Kubernetes/Dockers etc ook al is dat niet waarin je het meeste ervaring hebt, het is wel het meest van belang.

Op die manier wordt het misschien wel makkelijker om wat 'onnodige' data te filteren die dan wel gewoon op LinkedIn of op verzoek beschikbaar is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-09 17:08

Dido

heforshe

Als dat CV niet interessant is, gaat iemand niet je LinkedIn doorspitten ;)

Een bekopt CV toont ook aan dat je hoofd- van bijzaken kunt scheiden en dat je op een overzichtelijke manier belangrijke informatie kan overbrengen. Helemaal los van de daadwerkelijke inhoud zijn dat al twee kwaliteiten waar veel bedrijven (al dan niet bewust) heel erg naar op zoek zijn.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-09 13:06
Er is werk ervaring, en er is relevante werk ervaring. En dan nog heb je in 25 jaar hopelijk wel bepaalde highlights. Zeker in de IT zijn de harde skills maar een bepaalde tijd houdbaar, al zijn soft skills vaak over tijd ontwikkeld.

Beste blijft om het aan te passen aan de vacature. Ouderwets bedrijf, oudere in-house HR? Dan kun je misschien wegkomen met wat meer fluff. Maar je wilt er uit springen, en dat is meer kwaliteit dan kwantiteit in dit geval.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08:37
Ik zit ook stevig in het kamp van de beknopten. De mijne is nu anderhalve pagina, met wit en een soort van een foto die ook wel een paragraaf groot it. (Geen echte foto, maar een lijntekening op basis van een foto, voordeel van een vriendin met een Inkscape-hobby.) Daarop staan opleiding, side projects en meer dan 20 jaar aan werkervaring. Toevallig heb ik net een rondje solliciteren gedaan en meerdere eerste gesprekken begonnen met een positieve opmerking over m'n c.v.

Mensen die zeggen dat ze het niet korter dan 8 pagina's kunnen krijgen zonder relevante informatie te schrappen benaderen het volgens mij van de verkeerde kant. Het gaat er niet om wat _jij_ relevant vindt, maar wat de recruiter/manager relevant vindt. En die laatste categegorie vindt eigenlijk maar bar weinig dingen interessant.

Een voorbeeldje: er staan in totaal 9 functietitels op, maar die heb ik niet allemaal uitgeschreven. Alleen de laatste twee banen krijgen een echte paragraaf, de rest is een tabel met 1 regel per rol. Waarom? Omdat er eigenlijk maar twee vragen beantwoord hoeven te worden: hoe is je loopbaan in het algemeen verlopen en met welke actuele technieken/tools/talen/etc heb je gewerkt. Meer hoef je dus ook niet op te schrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 24-09 22:16
Op Linkedin staat alle informatie, op je CV alleen de informatie die relevant is voor de functie waarop je solliciteert. Alle andere informatie zeer beknopt of gewoon weglaten (krantenwijk of vakkenvullen op je 15e zet je er ook niet meer bij).

Zo laat je ook zien dat je informatie goed kunt ordenen, dat je informatie op waarde/relevantie kunt beoordelen en dat je helder kunt communiceren.

Overigens werd mij bij een sollicatietraining, 20 jaar geleden, al gezegd dat een cv niet meer 1 of hooguit 2 kantjes mocht bevatten. Dat idee is zeker niet nieuw, wil ik maar zeggen.

[ Voor 12% gewijzigd door migchiell op 19-05-2022 16:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-09 16:32
Hier sta ik ook voor de keuze wat doe ik met mijn outdated (qua opmaak) 5 pagina's tellende CV. Ik ben ook van plan dit in te korten, maar moet wel zeggen dat ik nodig de oudste ervaring moet gaan inkorten.

Dus ja, waar meer en meer mensen hun CV eruit proberen te laten springen, zul je mee moeten met de "trend". Het is ook wat eenvoudiger/toegankelijker om via templates iets moois te maken dan een jaar of 10 terug. Die templates waren er toen ook wel, maar de Youtube tutorials niet. De techniek dicteert.

Dus ja ik ben ook iets nieuws aan het kneden. Wel best een bult werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C6DL
mannowlahn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:13:
Ik heb mijn cv paar jaar geleden geupdate. Linker kolom een overzicht van skills en gradatie van skill op schaal van 5 bolletjes.
C# OOOOO
Azure OOOOO
Git OOOO
SQL OOO

etc, daaronder badges van mijn certificaten. Ik krijg meestal positieve feedback mbt overzicht van mijn cv voor opdrachtgevers.

Ik ben inmiddels 22 jaar werkzaam dus alleen laatste twee opdrachten wat meer detail maar over algemeen niet meer dan 6 regels. Wat was mijn functie, welke verantwoordelijkheid en welicht een opmerkelijke tech benoemen. Ik heb er een uit https://www.canva.com/templates/?query=resume-tech gekozen. Alles ouder dan 5 jaar is niet meer dan 4 regels.

Mijn cv is niet meer dan 2 pagina's groot
Wat als Canva niet meer bestaat? hoe edit je dan je CV verder?
Ik zie namelijk alleen maar een export naar PDF/ JPG etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hydra
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-08 17:09
Jeuj. Nog meer domme Amerikaanse ideeen die komen overwaaien. Als 3-4 pagina's te veel moeite voor je is, dan werk ik wel voor iemand anders. :O

https://niels.nu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik heb gewoon een 'moedercv' en per solicitatie pas ik die aan. Alles wat niet relevant is kan er uit, taakomschrijvingen kunnen wat korter met de nadruk op taken die je hebt gedaan die een beetje aansluiten. Als ze dan vragen stellen tijdens de solicitatie kun je de andere dingen ook vertellen als ze dat interessant vinden. Of dat dan 1, 2 of 3 pagina's zijn vind ik niet zo belangrijk.

Anders kan ik er alles wel inzetten van krantenwijken die ik heb gelopen en aardbeien die ik heb geplukt toen ik 12 was en dan kom ik ook wel op 12 pagina's ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Marzman op 19-05-2022 16:25 ]

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:18
ruim 20 jaar ervaring, genoeg werkgevers, m'n CV is 1 pagina.

Kopje: "Wie ben ik": Zowel personalia als omschrijving van mijn persoon.
Kopje: "Achievements: wat heb ik toegevoegd aan organisaties."
Kopje: "werkervaring": puur werkgever, rol, tijd, geen details.
Kopje hobbies,

klaar. Het geeft aan dat ik 20 jaar gewerkt heb voor erg relevante organisaties, het geeft aan wat ik bereikt en toegevoegd heb, en het geeft aan wie ik ben.

Bewust afwezig: Opleiding en certificeringen: Als dat met ruim 20 jaar ervaring nog een issue is dan hoef ik je niet te spreken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
C6DL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:08:
[...]

Wat als Canva niet meer bestaat? hoe edit je dan je CV verder?
Ik zie namelijk alleen maar een export naar PDF/ JPG etc.
ik heb al een pdf

tja wat als die die niet meer bestaat dan zoek ik een ander. is toch niet het einde van de wereld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mannowlahn
Hydra schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:09:
Jeuj. Nog meer domme Amerikaanse ideeen die komen overwaaien. Als 3-4 pagina's te veel moeite voor je is, dan werk ik wel voor iemand anders. :O
Hoe bedoel je, dat cv's kort moeten zijn? Ik denk dat uberhaupt in deze tijd als itér je met je alles kan aankomen want ze kunnen toch niemand vinden. Dus het is niet zo dat ze tientallen cv's door moeten pitten. maar als straks de boel anders is. bv 30 sollicitanten op een functie dan kan een kort en bondige cv wellicht wat fijner zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 07:42
Hangt er ook helemaal van af wat je doel is van een C.V.

Als ik een C.V. stuur zie ik dat als uitnodiging voor een gesprek. En dat hoeft echt niet meerdere pagina's te bevatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Na bijna 20 jaar kom ik op anderhalve pagina.

Wel:
- werkervaring. Kort en bondig, maar met de projecten en tools genoemd en vooral wat er bereikt is. Dat betekent voor menigeen flink knippen en schrappen van nodeloze tekst.
- opleiding: kort. Het is al een eeuwigheid terug, matig relevant.
- relevante cursussen en certificering.
- relevante hobby's of privé projecten. Een link naar je GitHub, als je die hebt.

Niet:
- nutteloze vulling in werkervaring kopjes. Kort en bondig is het devies.
- beschrijving van je kwaliteiten: letterlijk iedere sollicitant is een hardwerkende self starter die een doelbewuste zelfstandige team player is. Die lijstjes met loze kreten doen het misschien goed bij de cv specialisten, maar het is paginavulling die niets bijdraagt.
- zaken veel mooier voorspiegelen dan ze zijn. Ja, ben jij echt en expert daarin? Bij ons val je hard door de mand. En als je over dat ene ding "liegt", hoe staat het met de rest?
- onzinnig aperte of creatieve lay-out. Waar probeer je van af te leiden?
- irrelevante hobby's. Tenzij je bij de kantkloskoncurrent, manege of muziekwinkel gaat solliciteren, zou ik kantklossen, gitaarspelen en paardrijden achterwege laten. Misschien wordt er in een gesprek om hobby's gevraagd, maar het heeft meestal geen nut in en cv.

Ik interview geregeld mensen en je ziet/hoort nogal wat gelul van de bovenste plank in cv en gesprek. Heel veel mooier voordoen en dan de plank misslaan bij doorvragen of even een stukje psleudo-coden in een Google doc.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Toen ik de titel las dacht ik: "Nou doe maar een gewone CV van 2-3 pagina's, met wat meer informatie erop. En dan zal ik wel weer reacties hier lezen van mensen die weigeren meer dan 10 seconde aan beoordelen van een CV te besteden."

Euhm, ik had niet verwacht dat de huidige CV 12 pagina's was :P . Behalve dat het gewoon lang is, vraag ik me ook heel erg af wat hoe je in hemelsnaam dat vult met relevante zaken. De laatste 20 CVs die ik heb gezien, was volgens mij geen één meer dan 2 pagina's (ook bijna geen enkele één pagina, meeste waren twee pagina's). Granted die waren wat minder senior dan we zochten, dus ik kan me voorstellen dat dat wel wat langer wordt. Tegelijkertijd dan kan je middelbare school ook wel een keer eraf (wat overigens imo ook voor de net afgestudeerden zo is :P ).

En zelfs in die 2 pagina's staat er nog genoeg in wat erin staat omdat het nou eenmaal verwacht wordt, niet omdat het wat toevoegt. Zoals je foto, hobbies, etc. En ik wil dus niet zeggen dat je die eruit moet halen. Wel dat als ik een CV lees dat me heel weinig uitmaakt.

Maar de TL;DR is imo: Schrijf het relevante op. En dan ga je volgens mij nooit op meer dan 2-3 pagina's uitkomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Hillie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:53:
Na bijna 20 jaar kom ik op anderhalve pagina.

Wel:
- werkervaring. Kort en bondig, maar met de projecten en tools genoemd en vooral wat er bereikt is. Dat betekent voor menigeen flink knippen en schrappen van nodeloze tekst.
- opleiding: kort. Het is al een eeuwigheid terug, matig relevant.
- relevante cursussen en certificering.
- relevante hobby's of privé projecten. Een link naar je GitHub, als je die hebt.

Niet:
- nutteloze vulling in werkervaring kopjes. Kort en bondig is het devies.
- beschrijving van je kwaliteiten: letterlijk iedere sollicitant is een hardwerkende self starter die een doelbewuste zelfstandige team player is. Die lijstjes met loze kreten doen het misschien goed bij de cv specialisten, maar het is paginavulling die niets bijdraagt.
- zaken veel mooier voorspiegelen dan ze zijn. Ja, ben jij echt en expert daarin? Bij ons val je hard door de mand. En als je over dat ene ding "liegt", hoe staat het met de rest?
- onzinnig aperte of creatieve lay-out. Waar probeer je van af te leiden?
- irrelevante hobby's. Tenzij je bij de kantkloskoncurrent, manege of muziekwinkel gaat solliciteren, zou ik kantklossen, gitaarspelen en paardrijden achterwege laten. Misschien wordt er in een gesprek om hobby's gevraagd, maar het heeft meestal geen nut in en cv.

Ik interview geregeld mensen en je ziet/hoort nogal wat gelul van de bovenste plank in cv en gesprek. Heel veel mooier voordoen en dan de plank misslaan bij doorvragen of even een stukje psleudo-coden in een Google doc.
Grappig: ik vindt juist een korte persoonsbeschrijving en wat over vrije tijd super interessant in een CV. Je neemt niet alleen skills aan, ook een persoon. Past nog steeds in dat a4tje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

De meest duidelijke CV die ik in de afgelopen tijd heb gezien was een geprint LinkedIn profiel. Soms kun je het beter gewoon niet moeilijker maken dan nodig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:28:
[...]

Grappig: ik vindt juist een korte persoonsbeschrijving en wat over vrije tijd super interessant in een CV. Je neemt niet alleen skills aan, ook een persoon. Past nog steeds in dat a4tje :)
Maar wat doe je met die informatie? Wijs je een persoon af omdat hij wielrent, en nodig je een ander uit omdat hij Ajax supporter is? Als mij gevraagd wordt mee te beoordelen dan kijk ik niet of ik een vriend met ze wil zijn. Natuurlijk moet je er normaal mee kunnen samenwerken, maar we hoeven geen gezamenlijke hobbies te hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:40:
[...]

Maar wat doe je met die informatie? Wijs je een persoon af omdat hij wielrent, en nodig je een ander uit omdat hij Ajax supporter is? Als mij gevraagd wordt mee te beoordelen dan kijk ik niet of ik een vriend met ze wil zijn. Natuurlijk moet je er normaal mee kunnen samenwerken, maar we hoeven geen gezamenlijke hobbies te hebben.
Iemand die vrijwilligers werk, of bestuursfuncties doet heeft bij mij een streepje voor, en andere activiteiten kunnen wel een aanleiding zijn om naar competenties te vragen die daar mogelijk mee te maken hebben.

Waar ik achter probeer te komen is waarom iemand het op z’n cv zet, en wat het toe kan voegen in het totale plaatje. Een breder beeld helpt daarbij.

Dus puur het kantklossen of paardrijden is niet boeiend, wel dat iemand gaat kantklossen om z’n concentratie te verbeteren/trainen of dat iemand kan uitleggen hoe omgang met paarden z’n zelfreflectie verbeterd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
overhyped schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:52:
[...]

Iemand die vrijwilligers werk, of bestuursfuncties doet heeft bij mij een streepje voor, en andere activiteiten kunnen wel een aanleiding zijn om naar competenties te vragen die daar mogelijk mee te maken hebben.

Waar ik achter probeer te komen is waarom iemand het op z’n cv zet, en wat het toe kan voegen in het totale plaatje. Een breder beeld helpt daarbij.

Dus puur het kantklossen of paardrijden is niet boeiend, wel dat iemand gaat kantklossen om z’n concentratie te verbeteren/trainen of dat iemand kan uitleggen hoe omgang met paarden z’n zelfreflectie verbeterd.
Kan ik erop zetten dat ik mijn hand-oog coordinatie ga verbeteren met gamen? En ik ben bestuurslid bij mijn VvE, maar ik zet dat echt niet in mijn CV, want ik vind het gewoon niet relevant.

En daar staan mensen dus anders in blijkbaar, dat mag. Maar ik heb nog nooit gehad dat we zoveel goede kandidaten hadden dat enige onderscheid wat we nog konden maken was op basis van wie de leukste hobbies heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 10:08
Ik heb mijne, toen ik weg wilde bij mijn laatste werkgever, volledig omgegooid.

In principe is mijn eerste pagina interessant voor een HR medewerker/recruiter. Daarop staan mijn persoonlijke gegevens/contactgegevens, rijbewijzen, LinkedIn adres en dergelijke. Kopje eronder staat mijn loopbaan simpelweg opgesomd zonder verdere toelichting. Bij mijn vorige werkgever heb ik door kunnen groeien, maar ben ik onder een detavast gestart. Waar LinkedIn dit dus onder een nieuwe WG zet, heb ik dat apart zo genoemd. Bovenin: 2017 - 2021 Bedrijf X te Y in diverse rollen, daaronder een korte opsomming van de diverse rollen.

Omdat mijn vorige werkgever tevens mijn eerste "echte" baan was, heb ik er ook nog bijbaantjes op staan. Ik heb een aantal jaar bij dezelfde werkgever mijn zomerwerk gedaan, dat geeft aan dat ik betrouwbaar/honkvast ben, dus die staat er nog op. Ook mijn uitzendwerk uit de horeca staat er nog op, omdat dit ook 5 jaar is. Horecatenten waar ik een winterseizoen heb gewerkt staat er niet meer op. Dat ik een zomer als porter in een cruisehaven heb gewerkt ook niet. Niet boeiend meer. Mijn laatste bijbaan staat er nog wel op, net als mijn stages. Die staan trouwens boven de bijbaantjes.

Onderaan mijn gevolgde HBO opleidingen, met daarbij de behaalde graad (of niet afgemaakt). Inmiddels zitten we onderaan de pagina. Op de nieuwe pagina begin ik nog met cursussen en diploma's (bijv. VCA, een geldig EHBO diploma en mijn officiële sporttrainersopleiding).

Hieronder de uitgebreide werkervaring. Aangezien ik in een branche heb gewerkt waarvan veel projecten terug te vinden zijn op internet (en ik op gegeven moment redelijk grote projecten deed), heb ik hier een kleine opsomming van wat projecten staan waarbij ik de coördinatie had. Hetzelfde als tekenaar/werkvoorbereider. En nog een kattebelletje over mijn afstudeerstage.

Nog wat programma's waarmee ik kan werken (bijvoorbeeld Autocad), taalvaardigheid en een klein kopje wat ik zoal doe in mijn vrije tijd.

Ik ben bijvoorbeeld bondsscheidsrechter waarbij ik meedraai op het 2e en 3e niveau van Nederland in mijn sport. Dat ik daarin meedraai heb ik er niet specifiek op gezet. Wat zegt dit over mij? Ik kan in een splitsecond een beslissing nemen met belangenafweging, kan onder druk presteren en dat ik een bepaalde commitment heb. Anders blijf je geen tig jaar scheidsrechter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:54:
[...]

Kan ik erop zetten dat ik mijn hand-oog coordinatie ga verbeteren met gamen? En ik ben bestuurslid bij mijn VvE, maar ik zet dat echt niet in mijn CV, want ik vind het gewoon niet relevant.

En daar staan mensen dus anders in blijkbaar, dat mag. Maar ik heb nog nooit gehad dat we zoveel goede kandidaten hadden dat enige onderscheid wat we nog konden maken was op basis van wie de leukste hobbies heeft.
Een VVE van 3 huizen zou ik ook niet zo boeiend vinden, maar een VVE van een flatgebouw met een paar honderd leden, ja, dat zou ik er wel opzetten. Zeker als je dit al een aantal jaar doet. Het feit dat jij dus al een aantal jaar het bestuur doet van een grote VVE zegt wel iets over jouw persoontje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
[...]

Je maakt het belachelijk. Natuurlijk selecteer je niet op leuke hobbies en is dat nooit het laatste selectie criterium.

Het geeft een aanleiding om door te vragen op
Eigenschappen die relevant zijn, en als kandidaat geeft het een mogelijkheid om competenties naar voren te brengen die Mischien minder naar voren komen in iemands baan. Juist in de krappe markt is dat belangrijk. Ik neem nog altijd liever niemand aan dan de verkeerde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:58:
[...]
Een VVE van 3 huizen zou ik ook niet zo boeiend vinden, maar een VVE van een flatgebouw met een paar honderd leden, ja, dat zou ik er wel opzetten. Zeker als je dit al een aantal jaar doet. Het feit dat jij dus al een aantal jaar het bestuur doet van een grote VVE zegt wel iets over jouw persoontje.
Ergens daar tussen in. Maar wat zegt het over mij als persoon? Als ze denken dat het betekend dat ik graag vergader zitten ze er namelijk naast :D .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:10:
[...]

Ergens daar tussen in. Maar wat zegt het over mij als persoon? Als ze denken dat het betekend dat ik graag vergader zitten ze er namelijk naast :D .
Dat je, maatschappelijk, jouw verantwoordelijkheid neemt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Pizza_Boom schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:11:
[...]
Dat je, maatschappelijk, jouw verantwoordelijkheid neemt?
Of dat mijn VvE redelijk vergrijsd is en ik één van degene ben die lobby'd om het gewoon door een bedrijf te laten uitvoeren?

En ja uiteindelijk wel gaan doen omdat iemand het nou eenmaal moest doen, maar tegelijk ik zie echt niet hoe dat enige impact heeft op mijn werk wat ik hier of bij een andere werkgever zou doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pizza_Boom
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Of dat mijn VvE redelijk vergrijsd is en ik één van degene ben die lobby'd om het gewoon door een bedrijf te laten uitvoeren?

En ja uiteindelijk wel gaan doen omdat iemand het nou eenmaal moest doen, maar tegelijk ik zie echt niet hoe dat enige impact heeft op mijn werk wat ik hier of bij een andere werkgever zou doen.
Het biedt in ieder geval gespreksstof wat je wellicht nog wel wat naar de eigen hand kan zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 23:13:
[...]

Voor jou niet, voor veel mensen wel. Ik
Vindt het dan weer erg interessant waarom
Je denkt dat de vaardigheden die je daar opdoet niet relevant zijn, maargoed, das weer een andere discussie :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
overhyped schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 22:52:
Maar krijg je er een beter beeld door, of selecteer je vooral op mensen die de tijd hebben voor CV-vriendelijke hobbies en functies?

Misschien is iemand wel jarenlang coordinator geweest bij de vakbond, of bij de plaatselijke afdeling van het COC. Zware bestuursfuncties die je misschien niet pontificaal op je CV zet.

Voor veel mensen is hun privéleven iets wat niet aan de werkgever toebehoort, en niet in het teken staat van carrière maken of werkvaardigheden verbeteren. En al helemaal niet ter beoordeling ligt aan een persoon die je misschien maar een uurtje spreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:46:
[...]

Maar krijg je er een beter beeld door, of selecteer je vooral op mensen die de tijd hebben voor CV-vriendelijke hobbies en functies?

Misschien is iemand wel jarenlang coordinator geweest bij de vakbond, of bij de plaatselijke afdeling van het COC. Zware bestuursfuncties die je misschien niet pontificaal op je CV zet.

Voor veel mensen is hun privéleven iets wat niet aan de werkgever toebehoort, en niet in het teken staat van carrière maken of werkvaardigheden verbeteren. En al helemaal niet ter beoordeling ligt aan een persoon die je misschien maar een uurtje spreekt.
Het is aan jou om in te schatten of je hobby's voor die specifieke functie relevant zijn én of je ze zou willen noemen. Wat al eerder opgemerkt is kunnen hobby's je enig inzicht geven in vaardigheden, interesses en capaciteiten die bij jou passen, maar die in je huidige en vorige banen niet goed tot uitdrukking zijn gekomen.

En even heel hard en zwart-wit gezegd, als bepaalde zaken in jouw leven een belangrijke plaats innemen, zoals de vakbond of het COC, dan zou ik me niet senang voelen in een werkomgeving waar ik die zaken zou moeten verzwijgen. Of waarbij ik bang zou zijn dat dit een negatieve invloed zou hebben op de baankansen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
[...]

Kan ik erop zetten dat ik mijn hand-oog coordinatie ga verbeteren met gamen?
Dat is natuurlijk een beetje een flauwe 'skill'. Maar het kan wel illustratief zijn voor bepaalde andere skills, die voor de functie misschien relevant kunnen zijn. Competitief, tegen tegenslagen kunnen, doorzettingsvermogen, bij sommige games ook samenwerken etc. Dat dit meer 'in je bloed' zit dan dat wat in je huidige functie als noodzakelijkheid naar buiten komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Dat geklets over hobbies die wel of niet relevant zijn is leuk, maar de vraag is: heeft dat waarde voor een c.v.?

Ik vind dat zelf meer iets voor een eerste gesprek. Dan wordt ook meteen veel sneller duidelijk op welke manier het relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frame164
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 11-03 20:31
overhyped schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 16:30:

Bewust afwezig: Opleiding en certificeringen: Als dat met ruim 20 jaar ervaring nog een issue is dan hoef ik je niet te spreken.
Maar veel van de eerste 18 jaar ervaringen zijn niet meer zo relevant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJ Henk
Frame164 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:58:
Maar veel van de eerste 18 jaar ervaringen zijn niet meer zo relevant.
Ook schrappen dan maar :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Linkedin is een algemeen profiel. In het CV dat je naar je mogelijke nieuwe werkgever stuurt, richt je je op de zaken die voor die functie (en je verdere ontwikkeling daar) relevant zijn. En 'koppel' je dus de relevante kennis, vaardigheden en ervaring die je hebt opgedaan met de nieuwe baan en werkgever.

Een CV van 12 kantjes zal bij 9 op de 10 recruiters meteen al de negatieve associatie geven dat je geen hoofdzaken van bijzaken kunt onderscheiden. Als je dan ook nog een hoop zaken die voor de functie minder relevant zijn tot in detail beschrijft, dan geef je die ene recruiter die de moeite neemt om je CV te bekijken ook nog eens het beeld dat je geen idee hebt van je nieuwe baan en wat daarvoor belangrijk is. Om door zo veel 'negativiteit' heen te breken moet je wel erg veel kwaliteiten hebben die anderen niet hebben.

Een onepager is dan weer het andere uiterste. Afhankelijk van de functie en je werkervaring zou ik proberen je CV tot 2 pagina's te beperken. Je laatste werkervaring hoeft daarbij niet per se in 3 halve zinnen te zijn, maar het is wel goed dat je probeert om díe zaken uit die laatste ervaring te destilleren die de essentie aangeven van de dingen die je deed die ook voor de nieuwe functie relevant zijn. En voor de overige werkervaring geldt ook: kijk kritisch in hoeverre alle details over je werkzaamheden van 10 jaar geleden nou echt zo relevant zijn voor de nieuwe functie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
DJ Henk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:54:
Dat geklets over hobbies die wel of niet relevant zijn is leuk, maar de vraag is: heeft dat waarde voor een c.v.?

Ik vind dat zelf meer iets voor een eerste gesprek. Dan wordt ook meteen veel sneller duidelijk op welke manier het relevant is.
Ik praat regelmatig met iemand die de gesprekkken doet met het kleine groepje mensen dat door de eerste selectie is gekomen. De hobby's die genoemd worden hebben daarbij wel degelijk een grote impact op de eerste indruk die je maakt. Dat geeft namelijk al een beeld van de persoon nog voordat je hem of haar hebt gezien. En de eerste indruk is erg belangrijk. Uiteraard niet doorslaggevend, maar wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:05:
[...]

Ik praat regelmatig met iemand die de gesprekkken doet met het kleine groepje mensen dat door de eerste selectie is gekomen. De hobby's die genoemd worden hebben daarbij wel degelijk een grote impact op de eerste indruk die je maakt. Dat geeft namelijk al een beeld van de persoon nog voordat je hem of haar hebt gezien. En de eerste indruk is erg belangrijk. Uiteraard niet doorslaggevend, maar wel belangrijk.
Tsja, ik ben zelf vijf jaar manager geweest en voor mij was het in veruit de meeste gevallen marginaal. Er zijn geen vaste regels, het is mensenwerk.

Een eerste indruk is natuurlijk waar het om gaat, maar dat spreekt als het goed is uit je hele c.v. Van inhoud tot opmaak tot wel of niet aanwezig zijn van spelfouten. Een hobby kan daar een bijdrage aan leveren, maar doet dat voor het overgrote deel van de mensen niet. Of in ieder geval niet genoeg om een prominent deel van je ruimte aan op te offeren.

Verder gaan dit soort redenaties volgens mij uit van een schaarste aan vacatures. Als er 100 mensen reageren voor een enkele vacature, ja dan moet je misschien alles uit de kast trekken om je te onderscheiden van die andere 99 en moet je al die energie stoppen in die ene eerste indruk.

Echter, dit is niet de situatie waar we nu in zitten. Er zijn meer vacatures dan kandidaten. Dus dan is het beter om je te concentreren op het proces wat na het c.v. komt. Een gesprek krijg je toch wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
DJ Henk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:14:
[...]
Een hobby kan daar een bijdrage aan leveren, maar doet dat voor het overgrote deel van de mensen niet. Of in ieder geval niet genoeg om een prominent deel van je ruimte aan op te offeren.
Uiteraard gaat het niet om een groot epistel. Maar een paar zinnen over wat je doet naast je werk heeft m.i. zeker wel toegevoegde waarde.
Verder gaan dit soort redenaties volgens mij uit van een schaarste aan vacatures. Als er 100 mensen reageren voor een enkele vacature, ja dan moet je misschien alles uit de kast trekken om je te onderscheiden van die andere 99 en moet je al die energie stoppen in die ene eerste indruk.

Echter, dit is niet de situatie waar we nu in zitten. Er zijn meer vacatures dan kandidaten. Dus dan is het beter om je te concentreren op het proces wat na het c.v. komt. Een gesprek krijg je toch wel.
Uiteraard speelt dit vooral bij functies waar veel meer kandidaten zijn dan vacatures. Die functies zijn er ook in de huidige tijd nog genoeg, trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ Henk
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:18:
[...]

Uiteraard gaat het niet om een groot epistel. Maar een paar zinnen over wat je doet naast je werk heeft m.i. zeker wel toegevoegde waarde.
Soms wel, meestal niet. Stel dat je aan het werven bent voor een developerfunctie en je hebt twee c.v.'s die qua werkervaring enzovoort goed zijn. Kandidaat A heeft erbij gezet dat hij als hobbies paardrijden en balletdansen heeft en daar een paar korte zinnen aan gewijd. Kandidaat B heeft geen hobbies, of zo iets algemeens als "Muziek, sport en films".

Nu, ik ben het met je eens dat ik bij kandidaat A nieuwsgieriger ben naar de persoon die erachter zit dan bij B. Maar dat betekent niet dat ik A wel uitnodig en B niet. Want het is maar een eerste indruk en in deze fase is het gewoon: bij twijfel uitnodigen. En vanaf dat moment hebben A en B weer gelijke kansen, want het gesprek is vele malen belangrijker voor de indruk die ze achterlaten.

Is het nou ook nog eens zo dat het c.v. van A 3 kantjes is en dan van B anderhalf: dan krijg B opeens meer punten. Want ik kan het wel waarderen als een werknemer hoofd- van bijzaken van elkaar kan onderscheiden en daar is B blijkbaar beter in.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
DJ Henk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:59:
[...]

Ook schrappen dan maar :)
Dat is precies de reden waarom ik geen omschrijvingen meer van banen op m'n CV heb. Ik heb een samenvatting van wat ik bereikt heb, en de werkgevers. Dat zou genoeg moeten zijn om het gesprek te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:49:
[...]

Dat is natuurlijk een beetje een flauwe 'skill'. Maar het kan wel illustratief zijn voor bepaalde andere skills, die voor de functie misschien relevant kunnen zijn. Competitief, tegen tegenslagen kunnen, doorzettingsvermogen, bij sommige games ook samenwerken etc. Dat dit meer 'in je bloed' zit dan dat wat in je huidige functie als noodzakelijkheid naar buiten komt.
En dat ik mijn medespelers de huid vol scheld als we verliezen en regelmatig een nieuwe muis moet kopen als ik hem weer eens kapot heb geslagen kan ik dus maar beter niet melden? (Voor de duidelijkheid, nee dat doe ik niet, maar dat je tegen tegenslagen zou kunnen omdat je online gamed, is nou exact wat ik bedoel: Je kan alles erin lezen wat je erin wil lezen).
DJ Henk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:54:

Nou ja, het is relevant geklets: Ik vind het dus niet bijzonder relevant. Maar genoeg andere die ook je CV kunnen beoordelen vinden het dus wel behoorlijk belangrijk. Dus tja, dan toch maar erin zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
DJ Henk schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:26:
[...]
Nu, ik ben het met je eens dat ik bij kandidaat A nieuwsgieriger ben naar de persoon die erachter zit dan bij B. Maar dat betekent niet dat ik A wel uitnodig en B niet. Want het is maar een eerste indruk en in deze fase is het gewoon: bij twijfel uitnodigen. En vanaf dat moment hebben A en B weer gelijke kansen, want het gesprek is vele malen belangrijker voor de indruk die ze achterlaten.
Maar met 100 sollicitanten kan dat 'bij twijfel uitnodigen' er op neerkomen dat je 20 mensen gaat uitnodigen in plaats van bv 5 mensen, omdat je bang bent dat die ene kandidaat mist die in het gesprek nét iets beter uit de verf komt. Terwijl ze waarschijnlijk in de praktijk ongeveer even goed het werk doen en even goed passen.
Is het nou ook nog eens zo dat het c.v. van A 3 kantjes is en dan van B anderhalf: dan krijg B opeens meer punten. Want ik kan het wel waarderen als een werknemer hoofd- van bijzaken van elkaar kan onderscheiden en daar is B blijkbaar beter in.
Dat hangt ook een beetje van de aard van de functie af. Ik zou zelf ook eerder voor 2 pagina's gaan, maar bij een 'zwaardere' functie kan het zijn dat je toch iets meer info wil. Daarnaast kan anderhalf pagina met compact geschreven data een minder positieve indruk geven dan 3 overzichtelijke pagina's. Vaak is het ook belangrijk dat een kandidaat weet hoe hij een boodschap helder en overzichtelijk moet overbrengen :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:50:
[...]

En dat ik mijn medespelers de huid vol scheld als we verliezen en regelmatig een nieuwe muis moet kopen als ik hem weer eens kapot heb geslagen kan ik dus maar beter niet melden? (Voor de duidelijkheid, nee dat doe ik niet, maar dat je tegen tegenslagen zou kunnen omdat je online gamed, is nou exact wat ik bedoel: Je kan alles erin lezen wat je erin wil lezen).
Dat is dus onderdeel dat 'competitieve' dat ik benoemde. Dat kan voor sommige functies helemaal niet verkeerd zijn. Maar uiteraard zet je dat niet op deze manier neer, maar het kan wel een leuk gesprek opleveren. Zeker als je bijvoorbeeld een meer salesgerelateerde functie hebt waarbij je regelmatig de concurrentie moet 'aftroeven'. En daarbij uiteraard ook wel eens tegenslagen hebt, maar toch doorgaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik moet om de zoveel tijd een stapeltje CV's beoordelen voor een vacature als software developer en doe dan ook vaak een eerste of tweede gesprek.

Kort lijstje hobby's vind ik prima want het kan laten zien wat voor persoon iemand is. En het gebeurt vaak dat een kandidaat zenuwachtig is aan het begin van een gesprek. Als interviewer kan ik dan iets vragen over een opvallende hobby zodat de kandidaat tot rust kan komen door even over een leuk onderwerp te praten.

Qua CV's heb ik de voorkeur voor twee kantjes. Waar ik op let is wat iemand kan en hoe dat is onderbouwd. Het is dan handig als ik snel kan zien bij welke baan je welke professionele werkervaring hebt opgebouwd. Bij software developer is ervaring met programmeertalen en libraries interessant, evenals verantwoordelijkheden. Ik zie ook graag of iemand interesse heeft voor zijn vakgebied, onderbouwd met relevante hobbyprojecten of een GitHub profiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GrooV
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 24-09 10:00
Blaise schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:02:
Ik moet om de zoveel tijd een stapeltje CV's beoordelen voor een vacature als software developer en doe dan ook vaak een eerste of tweede gesprek.

Kort lijstje hobby's vind ik prima want het kan laten zien wat voor persoon iemand is. En het gebeurt vaak dat een kandidaat zenuwachtig is aan het begin van een gesprek. Als interviewer kan ik dan iets vragen over een opvallende hobby zodat de kandidaat tot rust kan komen door even over een leuk onderwerp te praten.

Qua CV's heb ik de voorkeur voor twee kantjes. Waar ik op let is wat iemand kan en hoe dat is onderbouwd. Het is dan handig als ik snel kan zien bij welke baan je welke professionele werkervaring hebt opgebouwd. Bij software developer is ervaring met programmeertalen en libraries interessant, evenals verantwoordelijkheden. Ik zie ook graag of iemand interesse heeft voor zijn vakgebied, onderbouwd met relevante hobbyprojecten of een GitHub profiel.
Dus als je buiten je werktijd geen code op Github pleurt dan heb je geen interesse in je vakgebied? Of mag je bij jou hobbyen onder werktijd?

Ik ken zat developers die uitstekend in hun werk zijn, helemaal up to date maar s'avonds echt niet meer de laptop open klappen, die besteden tijd aan hun gezin bijvoorbeeld. Lijkt mij ook veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CVTTPD2DQ
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 08:41:
En even heel hard en zwart-wit gezegd, als bepaalde zaken in jouw leven een belangrijke plaats innemen, zoals de vakbond of het COC, dan zou ik me niet senang voelen in een werkomgeving waar ik die zaken zou moeten verzwijgen. Of waarbij ik bang zou zijn dat dit een negatieve invloed zou hebben op de baankansen.
Dat is een heel mooi verhaal voor de ideale wereld, maar we leven natuurlijk niet in de ideale wereld. Er zijn allerlei vooroordelen die volstrekt ingeburgerd zijn, en werkgevers zijn niet altijd in staat die te scheiden van de arbeidsrelatie.

Wat mij betreft heeft iedereen een recht op een gescheiden werk- en privésfeer. Zeker omdat degene die een CV bekijkt en een gesprekje voert geen bevriende collega en gelijke is, maar een onbekende persoon in een machtspositie.

Natuurlijk is gepraat over hobbies meestal onschuldig, maar als je mensen een streepje vóór geeft op basis van het beeld dat je van hun privéleven hebt, ben je wel degelijk iets oneigenlijks aan het doen, naar mijn mening.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Rubbergrover1 schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 09:59:
[...]

Dat is dus onderdeel dat 'competitieve' dat ik benoemde. Dat kan voor sommige functies helemaal niet verkeerd zijn. Maar uiteraard zet je dat niet op deze manier neer, maar het kan wel een leuk gesprek opleveren. Zeker als je bijvoorbeeld een meer salesgerelateerde functie hebt waarbij je regelmatig de concurrentie moet 'aftroeven'. En daarbij uiteraard ook wel eens tegenslagen hebt, maar toch doorgaat.
Ik denk dat je teamgenoten uitschelden in geen enkele functie positief is. Maar zelfs als we niet zover gaan, dan kan je wel stellen dat met de muis gooien bij sommige functies wel positief is, maar bij andere functies is dat natuurlijk alles behalve positief. En dan word ik afgewezen dus omdat iemand denkt dat dat als ik wat game, ik behoorlijk agressief ben.

Dus nogmaals, je kan echt alles op erop mappen, maar het blijft vooral erin lezen wat je erin wil lezen.
GrooV schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Dus als je buiten je werktijd geen code op Github pleurt dan heb je geen interesse in je vakgebied? Of mag je bij jou hobbyen onder werktijd?

Ik ken zat developers die uitstekend in hun werk zijn, helemaal up to date maar s'avonds echt niet meer de laptop open klappen, die besteden tijd aan hun gezin bijvoorbeeld. Lijkt mij ook veel belangrijker.
Dat is sowieso echt een IT dingetje. Niemand zou van een accountant, verpleegster of een bouwkundige verwachten dat hij/zij in eigen tijd er ook mee bezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• com2,1ghz
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10:03
Blaise schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:02:

Dat laatste is een beetje achterhaald geworden. Het is niet meer de norm om maar in je vrije tijd ook bezig te zijn met werk. Tenzij de CV de relevante werkervaring niet goed genoeg bewijst.
Maar een fulltime developer die al meerdere jaren in het vak zit hoef je van mij part niet te verwachten dat hij ok in de avonden en in het weekend bezig is met programmeren.

Weet nog dat er een moment was dat men het aantal Stackoverflow punten wilde zien op de CV toen dat nog hip was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaise
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
GrooV schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:34:
[...]

Waar zeg ik dat je geen interesse hebt in je vakgebied zonder GitHub? Ik zeg alleen dat ik het graag zie.
Ja dat vind ik ook prima. Uiteindelijk wil ik vakkundige en gedreven mensen aannemen. Als je dat met werkervaring kan aantonen is dat ook goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
CVTTPD2DQ schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 10:46:
[...]

Dat is een heel mooi verhaal voor de ideale wereld, maar we leven natuurlijk niet in de ideale wereld. Er zijn allerlei vooroordelen die volstrekt ingeburgerd zijn, en werkgevers zijn niet altijd in staat die te scheiden van de arbeidsrelatie.

Wat mij betreft heeft iedereen een recht op een gescheiden werk- en privésfeer. Zeker omdat degene die een CV bekijkt en een gesprekje voert geen bevriende collega en gelijke is, maar een onbekende persoon in een machtspositie.

Natuurlijk is gepraat over hobbies meestal onschuldig, maar als je mensen een streepje vóór geeft op basis van het beeld dat je van hun privéleven hebt, ben je wel degelijk iets oneigenlijks aan het doen, naar mijn mening.
Deels mee eens. Als in die hobby's of nevenactiviteiten voor de functie relevante eigenschappen naar voren komen die in de rest van je CV niet goed blijken, dan kan het wel degelijk iets toevoegen wat (in mijn ogen) niet oneigenlijk is. Uiteraard hoef je dat niet te melden en heb je ook alle recht om je privé activiteiten er buiten te houden.

En los daarvan denk ik dat als de meeste mensen, als ze de keus hebben, liever in een omgeving werken waar je jezelf kunt zijn in plaats van dat je permanent een masker op moet hebben. Als je niet om die baan verlegen zit en de keus hebt, dan kan ik met voorstellen dat het soms wellicht juist handig is om wél te melden dat je bv. in het bestuur van het COC zit, om te voorkomen dat je in een homofobe organisatie terecht komt waar je na een jaar wegvlucht omdat je genoeg hebt van permanent toneelspelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Sissors schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat je teamgenoten uitschelden in geen enkele functie positief is. Maar zelfs als we niet zover gaan, dan kan je wel stellen dat met de muis gooien bij sommige functies wel positief is, maar bij andere functies is dat natuurlijk alles behalve positief. En dan word ik afgewezen dus omdat iemand denkt dat dat als ik wat game, ik behoorlijk agressief ben.

Dus nogmaals, je kan echt alles op erop mappen, maar het blijft vooral erin lezen wat je erin wil lezen.
Uiteraard. Maar een vermelde hobby kan ook juist een goede 'kapstok' zijn om de aanwezigheid van belangrijke gewenste eigenschappen en vaardigheden aan op te hangen. Daar kun je dan in je motivatietekst op inhaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd

[ Voor 102% gewijzigd door Verwijderd op 03-11-2023 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Ik kan uit ervaring spreken. Ik heb (bijna) 25 jaar werkervaring en ik heb 2 pagina's nodig. Afhankelijk van wat ik relevant vind voor die vacature heb ik aan 2 pagina's soms net niet genoeg meer. Informatie van 20 jaar geleden hoef je nu echt niet meer op de CV te zetten. Meer dan Bedrijf X, Functie Y, van wanneer tot wanneer vermeld ik niet meer voor functies van lang geleden.

Het kan aan de inhoud liggen of aan de vorm van de CV maar ik heb tot dusver een 100% score. Elke CV die ik opstuur leidt tenminste tot een uitnodiging voor een gesprek. En dat is het enige wat je met een CV wil bereiken.

Vorig jaar voor mijn werkgever eens een CV gelezen van iemand die 10 pagina's nodig had. Dat is niet een pluspunt voor de kandidaat als ie allerlei (nu) irrelevante ervaring van 15 jaar geleden nog gaat opsommen en je echt moet zoeken om de zaken die nog relevant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Laatst online: 03:57

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

overhyped schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:28:
Dan spreek je daar toch over? Ervaring en vaardigheden lijken me de belangrijkste eerste selectiecriteria, waar een cv vooral voor gebruikt wordt. Persoonlijkheid is uiteraard ook van belang, ik heb wel wat aparte karakters op gesprek gehad, maar in mijn ervaring haal je dat nauwelijks van papier en komt dat in een gesprek beter naar voren.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietert
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Pietert

There is no spoon

ATS is ook een belangrijke factor om rekening mee te houden, zeker als je grotere recruitment bureaus of corporates benaderd met je C.V.

De ATS software scant automatisch je CV en gebaseerd op een aantal regels krijgt deze een hoge of lage score. De recruiter of HR afdeling kijkt niet eens naar je CV als deze slecht scoort. Een van die regels is meestal de lengte (weet dat ze het bij mijn vorige werkgever als regel hadden, max 2 pagina's exclusief coverletter).

Wat achtergrond over dat proces vind je hier: https://resume.io/blog/ho...proof-ATS-friendly-resume

#huiskamer | Amsterdammert | Some days you're the pigeon, some days you're the statue | Zenbook S13 UM5302TA-LV067W | LG 40WP95CP-W | HP USB-C dock G5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubbergrover1
  • Nu online
Pietert schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 15:51:
ATS is ook een belangrijke factor om rekening mee te houden, zeker als je grotere recruitment bureaus of corporates benaderd met je C.V.
Dat is een goede inderdaad. Het is voor mij een reden om op mijn Linkedin juist bepaalde termen te vermijden, omdat je anders te veel mails krijgt van recruiters die met hagel schieten.
Pagina: 1