Vervangen experia box en welke instellingen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 20-05 21:24
Mijn vraag
Kan ik de Experia 10A vervangen door een Netgear RAX30 router? Coolblue zegt dat dit kan. Zo ja, wat moet ik instellen?
VLAN6 maar heeft iemand concreet voorbeeld?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Ik heb glasvezel (GOF) van Budget alles in 1 uitsluiten Internet geen TV geen telefoon.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Eerst de reden, mijn provider (Budget) heeft met een automatische update Experia versie 10 om zeep geholpen. En nu leveren ze alleen de 10A nog. Bij dit ding kan ik geen eigen IP range instellen zit vast aan 192.168.. niet handig als ik er servers en apparaten achter heb hangen in de 10.0.. range. Ik heb geprobeerd VLAN tag group op 6 met prio 0 en dan voor 4 lan poorten en 2 WiFi poorten.. dat werkt niet..bij inloggen PPoe geprobeerd.. .. ik heb verder niet zoveel ideeën, hoop dat iemand van jullie me verder kan helpen.

Beste antwoord (via Klaas_S op 20-05-2022 08:30)

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 17:09
De meest simpele oplossing is gewoon de 198.168.xxx.xxx reeks gebruiken in plaats van een 10..xxx.xxx.xxx
Alle providers leveren routers met die reeks, dat is de standaard.
Beetje overkill om daarvoor een eigen router achter die Experiabox te gaan hangen.

En als je van die Experiabox af wil zul je een modem/router moeten aanschaffen en die voor het Budget netwerk configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17:50

lier

MikroTik nerd

Had je al in dit topic gekeken:
[Budget Alles-in-1] Ervaringen & discussie - Deel 2

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RodeStabilo
  • Niet online
Is het omnummeren van je interne reeks zo'n probleem?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

De RAX30 is toch een router, geen moden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peponline
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11:26
Meest simpele oplossing is je Experia 10A in brigemodus laten zetten (of DMZ als dat niet kan) en er zelf de RAX30 achter hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

peponline schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:55:
Meest simpele oplossing is je Experia 10A in brigemodus laten zetten (of DMZ als dat niet kan) en er zelf de RAX30 achter hangen.
Of een fritzbox scoren op marktplaats.
Ik zelf heb de 7530

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
De meest simpele oplossing is gewoon de 198.168.xxx.xxx reeks gebruiken in plaats van een 10..xxx.xxx.xxx
Beetje overkill om daarvoor een eigen router achter die Experiabox te gaan hangen.

En als je van die Experiabox af wil zul je een modem/router moeten aanschaffen en die voor het Budget netwerk configureren.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hjs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:52:
Het is glas, je hebt geen modem nodig. Hooguit een ONU (NTU), maar Experiabox werkt ook alleen als router, dus er hangt al een ONU.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:51

nelizmastr

Goed wies kapot

hjs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:52:
Er valt niets te moduleren omdat er geen analoog signaal meer op zit. Glasvezel (AON/PON) is volledig digitaal. Je hebt dus alleen een ONT nodig, daarna mag alles wat kan routeren worden aangesloten :)
De 10A kan niet in bridge en de DMZ functie is niet heilig. Uiteindelijk blijf je met dubbel NAT zitten en zijn zaken als VPN passthrough nog wel eens een gekloot. Zo ingewikkeld is internet only over een eigen router niet. VLAN tag op WAN knallen en juiste PPPoE indien nodig en je bent klaar.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
RodeStabilo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:50:
Is het omnummeren van je interne reeks zo'n probleem?
Gaat om het principe, dat ik nog nooit heb gezien dat je intern vast zit aan een range. Ook dat ze de oude meuk van KPN leveren met de Experia 10a. Ondertussen opgezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
Dat is me duidelijk thnx. Maar ik wil de experia weg anders heb ik 2 kastjes voor 1 ding. Ondertussen opgezegd, was wel klaar met Budget alles in 1. Nu ander bedrijf met Zyxel T54.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
Ben(V) schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:22:

Ik denk ook dat Coolblue geen goed advies heeft gegeven en dat de Netgear RAX30 de Experia box helemaal niet kan vervangen. Ben het volledig met je eens dat 192.168 de standaard is, gaat mij om het principe dat ik nog nooit een router heb gezien welke dit niet kan. En Budget alles in 1 heeft de oude meuk van KPN gekocht want die levert zelf versie 12. En budget dus uitsluitende de 10A (daarvoor 10, die wel eigen IP toestond). Maar omdat het de schuld van Budget was dat de versie 10 om zeep was heb ik ondertussen opgezegd en de RAX30 naar Coolblue gestuurd, nu mag ik over paar weken de Zyxel T54 gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
hjs schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 13:01:
[...]

Of een fritzbox scoren op marktplaats.
Ik zelf heb de 7530
Het is duidelijk dat Coolblue een verkeerd advies heeft gegeven en dat de Netgear RAX30 de experia helemaal niet kan vervangen. Die is nu retour gestuurd. En omdat ik helemaal klaar ben met Budget alles 1 opgezegd en over paar weken mag ik de Zyxel T54 gaan gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Geen idee wie naar welke provider je nu overstapt, maar je hebt een goede kans dat die ook alleen de 192.168.xxx.xxx gebruiken.
Dat is gewoon de standaard en zit bijna bij elke provider in de router firmware ingebakken.
Dat is voor hun support helpdesk gewoon eenvoudiger dan alles maar toe te staan.
Er zijn dan mensen die heel gekke ranges gaan gebruiken met potentieel allerlei problemen.

Het is ook niet zinvol om een een 10.xxx.xxx.xxx reeks te gebruiken voor thuissituatie.
Met een reeks van 192.168.xxx.xxx heb je meer dan 64.000 Ip-adressen tot je beschikking dus een volledige 10 reeks is volkomen overkill.

[ Voor 9% gewijzigd door Ben(V) op 20-05-2022 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klaas_S
Ben(V) schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 14:09:
Geen idee wie naar welke provider je nu overstapt, maar je hebt een goede kans dat die ook alleen de 192.168.xxx.xxx gebruiken.
Dat is gewoon de standaard en zit bijna bij elke provider in de router firmware ingebakken.
Dat is voor hun support helpdesk gewoon eenvoudiger dan alles maar toe te staan.
Er zijn dan mensen die heel gekke ranges gaan gebruiken met potentieel allerlei problemen.

Het is ook niet zinvol om een een 10.xxx.xxx.xxx reeks te gebruiken voor thuissituatie.
Met een reeks van 192.168.xxx.xxx heb je meer dan 64.000 Ip-adressen tot je beschikking dus een volledige 10 reeks is volkomen overkill.
Ik heb het ooit tot Cisco CCIE geschopt :) Dus ik begrijp nog net iets van IP reeksen. Ik had nog nooit meegemaakt dat ik vast zat aan 192.168... Nieuwe kastje (Zyxel T54) net vandaag binnen en ik kan het gewoon wijzigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ben(V)
Wat kan en wat een provider toestaat in de gebruikers interface zijn uiteraard twee verschillende dingen.
Ze willen gewoon hun helpdesk beschermen tegen mensen die onzin zettings instellen en dan de helpdesk gaan bellen.
Wat denk je wat er gebeurt als je een public reeks gaat instellen

Pagina: 1