Mail gekregen over artikel in winkelmand

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ReVision.
  • Registratie: Juli 2019
  • Niet online
Ik heb iets vreemds geconstateerd en ik vraag me ten eerste af of dit mag en ten tweede hoe dit überhaupt mogelijk is.

Ik heb op 17-05 bij een webshop een artikel in mijn winkelmandje geplaatst en vervolgens vergeten en niets mee gedaan. Nu krijg ik gisteren een mailtje dat er nog een artikel in mijn winkelmandje zit.
Maar het belangrijkste detail, ik stond helemaal niet ingelogd in die webshop en er zijn ook geen opgeslagen inlog gegevens voor die webshop. Ik heb bij deze webshop wel eens wat besteld maar dat was vorig jaar december.

Hoe weten zij dan mijn email adres als ik niet helemaal niet ingelogd ben, weten ze dat op basis van cookies of IP adres of iets anders? En mogen ze mij überhaupt op die manier een mail sturen, zeker als ik helemaal niet ingelogd ben?

[ Voor 4% gewijzigd door ReVision. op 19-05-2022 11:24 ]

hoi

Beste antwoord (via ReVision. op 19-05-2022 21:13)

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

aan de hand van de gegevens van de vorige bestelling en je cookie waarschijnlijk inderdaad. als je in de tussentijd nooit je geschiedenis/cookies hebt gewist blijf je 'onthouden' worden.

wel vreemd dat jij benaderd wordt via email terwijl je geen account hebt. tenzij je zelf specifiek akkoord bent gegaan voor nieuwsbrieven en andere media-afspraken bij de vorige bestelling zijn ze nogal fout bezig.
Dat is al een tijdje in de wet vastgelegd.
Wat er in de GDPR-wet staat over de e-mail opt-in

* In de GDPR-wet staat dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn
* De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van andere algemene voorwaarden en het mag geen voorwaarde zijn
* Het is verboden om de e-mail opt-in checkbox automatisch aan te vinken
* Je hebt gescheiden e-mail opt-in’s nodig als je de data op verschillende manieren verwerkt. Bijvoorbeeld als er na het inschrijven voor een nieuwsbrief de data wordt doorgestuurd naar een derde partij
* In je database voor e-mailmarketing moet je de e-mail opt-in duidelijk bijhouden om de gegeven toestemming te kunnen aantonen als dit nodig is
* De GDPR-wet geeft de Europese burger het recht om de e-mail opt-in te kunnen intrekken. Je moet je contacten duidelijk laten weten hoe ze zich kunnen uitschrijven

[ Voor 49% gewijzigd door knightofn1 op 19-05-2022 13:55 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
Bedrijven mogen in principe marketingmails sturen naar oud-klanten, mits er een opt-out is geboden (dit is gek genoeg een van de weinige dingen die met opt-out mag ipv. opt-in). Als je ergens bij het bestellen vergeten bent een vinkje uit te zetten dan mogen ze je mailen. Dat ze weten dat jij het was zou inderdaad op basis van een cookie kunnen zijn gegaan. Daar moeten ze dan wel toestemming voor vragen; weet je zeker dat je niet blindelings "accept all" hebt aangeklikt? In theorie zou het juridisch 100% in orde kunnen zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• knightofn1
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22-07 09:32

knightofn1

Don't say that word

aan de hand van de gegevens van de vorige bestelling en je cookie waarschijnlijk inderdaad. als je in de tussentijd nooit je geschiedenis/cookies hebt gewist blijf je 'onthouden' worden.

wel vreemd dat jij benaderd wordt via email terwijl je geen account hebt. tenzij je zelf specifiek akkoord bent gegaan voor nieuwsbrieven en andere media-afspraken bij de vorige bestelling zijn ze nogal fout bezig.
Wat er in de GDPR-wet staat over de e-mail opt-in

* In de GDPR-wet staat dat de e-mail opt-in een duidelijke en bevestigende actie moet zijn
* De e-mail opt-in moet gescheiden zijn van andere algemene voorwaarden en het mag geen voorwaarde zijn
* Het is verboden om de e-mail opt-in checkbox automatisch aan te vinken
* Je hebt gescheiden e-mail opt-in’s nodig als je de data op verschillende manieren verwerkt. Bijvoorbeeld als er na het inschrijven voor een nieuwsbrief de data wordt doorgestuurd naar een derde partij
* In je database voor e-mailmarketing moet je de e-mail opt-in duidelijk bijhouden om de gegeven toestemming te kunnen aantonen als dit nodig is
* De GDPR-wet geeft de Europese burger het recht om de e-mail opt-in te kunnen intrekken. Je moet je contacten duidelijk laten weten hoe ze zich kunnen uitschrijven

[ Voor 49% gewijzigd door knightofn1 op 19-05-2022 13:55 ]

Then, when you have found the shrubbery, you must cut down the mightiest tree in the forest... with... a herring!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prutser001
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 22:54

prutser001

Vaak zit het tegen en soms zi

Ik heb dit ook gehad, het bleef niet bij 1 mailtje maar elke dag 1 totdat ik mijn winkelmandje leeggehaald had. Best irritant.

Asus Z390 Maximus IX Hero, Intel 9900K, RTX3080, 64GB DDR4 3000, 2TB NVME, Samsung 850Evo 1TB, 4 x 14TB Toshiba, Be Quiet SB 801, Samsung 34"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:22
Ik heb dit ook gehad (mediamarkt) een paar dagen na black friday.

Leuke indicator voor hun om te identificeren hoeveel verkopen ze gemist hebben omdat het ordersysteem plat lag :D

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
knightofn1 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:34:
In det wet is expliciet vastgelegd dat je bij bestaande klanten mag werken met opt-out:
quote: Artikel 11.7 Telecommunicatiewet
4) In afwijking van het eerste en tweede lid, kan een verzender die kan aantonen dat hij gebruik maakt van elektronische contactgegevens die hij heeft verkregen van zijn klanten in het kader van de verkoop van een product of dienst, die elektronische contactgegevens gebruiken voor het overbrengen van ongevraagde communicatie voor commerciële doeleinden ten behoeve van eigen gelijksoortige producten of diensten, mits de verzender de betreffende eindgebruiker duidelijk en expliciet de gelegenheid heeft geboden om kosteloos en op gemakkelijke wijze verzet aan te tekenen tegen het gebruik van die elektronische contactgegevens:
a.op het ogenblik dat zij worden verzameld, en
b.ingeval de abonnee of gebruiker zich bij de verzameling niet tegen het gebruik heeft verzet, bij elke verzonden boodschap.
Overweging 47 van de AVG noemt marketing sturen (met name aan bestaande klanten) ook als mogelijk voorbeeld van een verwerking waarvoor je de grondslag "gerechtvaardigd belang" kunt gebruiken:
De verwerking van persoonsgegevens ten behoeve van direct marketing kan worden beschouwd als uitgevoerd met het oog op een gerechtvaardigd belang.
En dan hoef je dus ook geen toestemming te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:03

paQ

ik vink _ALTIJD_ aan "ik wil geen nieuwsbrief ontvangen"
of ik vink het uit als er staat "Ik ontvang graag nieuwsbrief en aanbiedingen"
Ondanks dat ontvang ik wekelijks allerlei nieuwsbrieven en aanbiedingsmails.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

Pagina: 1