Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Aziraphale
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 14:44
Ik heb momenteel bijna 8kWp liggen op zuid en west, maar daarmee dek ik mijn verbruik nog niet af. Dit komt door wat schaduwwerking en een Elga en hobbies (aquaria en reptielen). Nu gaan we gasloos en dan zal de 8kWp de boel waarschijnlijk helemaal niet meer afdekken, wat leidt tot een discussie met mevr. Aziraphale. Zij vindt dat ik mijn hobby maar in moet krimpen en ik, uiteraard, dat er nog dak vrij is. :+

Hieronder een satellietfoto van ons huis. De kant in de zon (het fel oplichtende deel) ligt al vol, de donkere kant niet. Oriëntatie van de foto is noord-zuid en de dakhoek is 30,8. De installateur ziet weinig heil in panelen op het nog vrije deel, maar ik ben toch wel benieuwd of nog een aantal panelen op het lege deel van het dak nut gaat hebben.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/farSEnJcUNst9T290hyfcDhIsXg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/vGYQ4yy2lF4TrdVjNMjm2yWg.png?f=user_large

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
Ik zou ze door SunnyDesign halen, daarin kan je zien wat het dak oplevert t.o.v. wat je installeert.

Veel satellietfoto's worden in de winter genomen zodat begroeiing niet in de weg zit. Meestal is de schaduw wat minder heftig in de tijd dat panelen wel wat opleveren.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Aziraphale
Ga ik doen! Er zijn geen bomen oid die schaduw opleveren, enige is de oriëntatie van het dak op noord-west en de dakhoek. Het viel me deze week op dat het dakdeel aan het einde van de dag vol in de zon ligt en dat triggerde me.

Edit: @Señor Sjon Even door SunnyDesign gehaald (en vast niet alles goed ingevuld, maar oriëntatie en hoek wel), maar hoe moet ik het resultaat nu interpreteren? Ben maar van een gewone omvormer uitgegaan, want SE lijkt me niet nuttig.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jkm3oS1jph4UxdSdw5T-zMcuqPc=/800x/filters:strip_exif()/f/image/XcP4OrBUz04aXEzJW4TceoCL.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 56% gewijzigd door Aziraphale op 19-05-2022 12:03 ]

3120WP Solax, 4825WP SolarEdge, Nibe S2125-8 met een VVMS320, 11,52 kWh Zendure 2400AC

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21-11 22:38
Je kan hetzelfde systeem op je 'goede' kant leggen als je wil vergelijken wat noord vs zuid opbrengt. Dan kan je de financiële afweging maken (en zien welke omvormercapaciteit je nodig hebt).

Je ziet dus dat de boel ca 3900 kWh op gaat leveren, maar daarvoor moet je wel grofweg 7-8k uitgeven. Bij een terugleververgoeding van 20 ct zit je op 780/jaar > terugverdienen in ca 10 jaar met een grote onzekerheid rondom salderen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• Aziraphale
Dan is het zinvoller om te kijken wat ik straks meer ga verbruiken met mijn Nibe en inductie en dan eventueel nog aan te vullen. Het is natuurlijk ook wat afhankelijk van de uiteindelijke kosten gaan zijn. Ik heb nu maar ruwweg panelen gekozen van een merk dat ik al heb en de omvormer door het systeem laten kiezen. Maar 3900 kWh valt me op die kant nog mee, al is de in verhouding hoog. Heeft vrouwlief misschien toch een punt met de gekko's en een van de twee aquaria lozen.