Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-07 12:44
Goedendag allen,

Ik heb hier een Ryzen 1700 liggen. Deze heb ik uit mijn gaming pc gehaald en netjes opgeborgen. Nu wil ik hem doneren aan een familie lid voor school doeleinden, maar loop tegen een issue aan.

Wanneer ik hem op een X370 Gaming pro carbon, B550 tomahawk of X570 gaming edge wifi prik. Boot hij 'normaal', in de zin van dat ik in de bios kan komen.
Maar zodra ik van een USB wil booten, windows installatie usb, kom ik in een boot loop.
Wanneer ik een bootable USB maak voor ubuntu LTS of unraid. krijg ik 1 reboot, en daarna de melding dat de usb niet bootable is.

Dit heb ik dus getest op 3 moederborden. Op de X370 met 3 verschillende bios versies (een oude, een middelste en een nieuwe om verschillende Agesa's te testen) met hetzelfde probleem.
Ook heb ik getest met 3 verschillende memory modules en in alle sloten. (waarvan 2 op setjes op de QVL staan) en zowel op 2133 stock als op max JEDEC (2666mhz setje, 3000mhz setje en 3200mhz setje).
Met een 3700x hebben geen van de moederborden en memory modules overigens issues. alleen met deze 1700.

Daar ik er voorheen geen problemen mee heb gehad. Wat zou ik eventueel nog kunnen doen om een bruikbare CPU over te houden?

Beste antwoord (via Decarsul op 19-05-2022 13:04)

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:59
Hoe heb je de USB stick aangemaakt, gewoon met de Media Creation tool van Microsoft? En start je in UEFI mode of Legacy/CSM?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PD2JK
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:13

PD2JK

ouwe meuk is leuk

BIOS / UEFI settings zal je al wel gereset hebben lijkt mij... De knoopcel er even uit laten kun je ook nog proberen, om zeker te zijn. (systeem spanningsloos laten)
Dan denk ik dat het met de bootvolgorde te maken heeft. Zet de 'Windows Boot Manager' eens op plek #1.

Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Hoe heb je de USB stick aangemaakt, gewoon met de Media Creation tool van Microsoft? En start je in UEFI mode of Legacy/CSM?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 23-10 14:03
Heb je al eens een andere USB stick geprobeerd? Hier ook wel eens aan de hand gehad met het proberen in te draaien van machines dat bepaalde sticks icm met bepaalde machines niet werken... andere stick en geen probleem meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
PD2JK schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:35:
BIOS / UEFI settings zal je al wel gereset hebben lijkt mij... De knoopcel er even uit laten kun je ook nog proberen, om zeker te zijn. (systeem spanningsloos laten)
Dan denk ik dat het met de bootvolgorde te maken heeft. Zet de 'Windows Boot Manager' eens op plek #1.
Klopt, reset via jumper en knoopcel gedaan.
Zal de bootvolgorde eens proberen.
Nielson schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:35:
Oef, heb hem met Rufus gemaakt. met MBR - BIOS / UEFI-CSM. Start in Legacy
MicGlou schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:35:
Heb je al eens een andere USB stick geprobeerd? Hier ook wel eens aan de hand gehad met het proberen in te draaien van machines dat bepaalde sticks icm met bepaalde machines niet werken... andere stick en geen probleem meer.
ja, in ieder geval 2 sticks. Wel beiden sandisk. Maar voor unraid gebruik ik exact hetzelfde model op mijn server en ervaar ik geen issues.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
Decarsul schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:38:
Oef, heb hem met Rufus gemaakt. met MBR - BIOS / UEFI-CSM. Start in Legacy
En je hebt de bijbehorende bios instellingen ook zo staan? Kun je niet bios en stick in volledige UEFI mode zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Nielson schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:41:
[...]
En je hebt de bijbehorende bios instellingen ook zo staan? Kun je niet bios en stick in volledige UEFI mode zetten?
Alles kan natuurlijk. Maar heb de stick 'ooit' aangemaakt voor een werklaptop, waarop ik de mogelijkheden van de bios niet wist / niet bij kon. Dus daarom de oudste gekozen.
Zal een extra install disk maken, 1 met legacy en de ander met uefi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hell-Slave
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 01:17
Ik heb ook zoiets raars op een AMD systeem dat een Linux usb niet wil booten maar een bootable Linux dvd wel.
Bios update maakte niet uit en bios instellingen ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Momenteel heb ik een installatie lopen met nieuwe USB stick en full UEFI (punt waar ik voorheen niet kwam).
Even kijken of hij nu wel door loopt.
Daarna even unraid bootable erin, kijken of die hetzelfde issue toont, of dat het een sporadisch ding is geworden. . . . (hoop het niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:58
Met Rufus kan je ook MBR en UEFI bootable usb maken:
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode

[ Voor 12% gewijzigd door The_Doman op 19-05-2022 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
The_Doman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:34:
Met Rufus kan je ook MBR en UEFI bootable usb maken:
Rufus FAQ: dual BIOS/UEFI mode
Klopt, dat is mijn andere stick waarmee ik problemen had. in combinatie met deze CPU.
Ga hem opnieuw maken om te kijken of het daaraan kan liggen en dat het met UEFI alleen wel gewoon blijft werken.
Installatie bijna afgerond, dus kan de stress testen zo gaan starten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Nou. . . half uur prime95 verder, en het werkt gewoon naar behoren.
Nu maar eens testen met unraid. Ik begin echt te vermoeden dat het probleem lag bij het aanmaken van de bootable. Gezien unraid zijn eigen creator heeft, zou ik nu, in theorie, tegen hetzelfde issue aan moeten lopen als voorheen.

Keep you posted

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Decarsul
Goed, unraid werkte niet. Kreeg het niet aan de gang.
Tot ik een post tegen kwam dat ik voor linux bootables de EFI- map ook daadwerkelijk moet hernoemen naar EFI zonder het streepje. Na dit te veranderen starte het weer normaal op.

Dus conclusie . . .
issue 1: waarschijnlijk verkeerd aangemaakte windows USB.
issue 2: EFI map voor unraid dien je te hernoemen naar de correcte naamstelling.

Soms . . . lijkt het wel maandag ochtend.
Dank voor de hulp allen!
Pagina: 1