Advies gevraagd vervangen schuurdak

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat1976
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-10-2024
Hallo,
Wij willen in augustus het oude dak van onze schuur gaan vervangen. ( schuin dak)
Aangezien het dak er al 70 jaar op ligt, zijn benieuwd of we de draagconstructie moet aanpassen.
De schuur is niet geïsoleerd, en is gebouwd van betonpalen met tussen liggende betonplaten.
Op de betonpalen liggen over de breedte, houten balkjes, en in de nok liggen 2 schuin geplaatste draagbalken, die rusten in uitsparingen van de betonplaten. Wat voor dak we willen zijn we nog over aan het denken, bv, vezelcement golfplaten, dakpanplaten, of hout met shingles, alle opties staan nog open. Aangezien wij dit zelf willen gaan doen, maar nog geen ervaring hier mee hebben, is onze vraag, waar we rekening mee moeten houden. Zouden we bijvoorbeeld extra draagbalken moeten plaatsen, of de houten balkjes op het beton moeten vernieuwen of verhogen?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r34CVbPif-pVK6N1u-s0AouvWQ8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wlTulZu7mvJMAKXbgnR2YZ5L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LIQgJlOoQsYgT2bxEZWKq66pbW8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3wOUWBqWAHmpJhIkuNrDAFl3.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ta1RhNpCOK71C7GbQclzogg7uFs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l1ISYHxmXGpHjrUp0VmDnLHv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3L1XFlVQ6hdvb_L0kS2YVL890e8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sSiQIA5qkzXuf234BXn1JGNn.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TajsQKmTeVY6ms9hQER6jYD2SMA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PAyxJkUkOrumJf14eI9ZZxD2.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XB7mM-aXle50k-SWo-yVOIjbsEk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zyaeIcXO6p8Ep4FvKt31YKma.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bnxxilSoH_ku90DyEQPGzYpK38Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G9kC07Ngp9tDW13YmjzmkU9G.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:02
Ik zou eerst eens kijken wat de staat van het hout is, op zich ziet het er beter uit dan ik dacht toen ik je tekst las. (Wel extra opletten bij dat nieuwe nokstuk in het midden).
Bedenk vooraf: ga ik het dak verzwaren? Dan is het handig om extra versterking te bouwen...

Waarom moet het dak er eigenlijk af? Het ziet er wel mooi uit :P (aan jouw tuinkant dan :P )

[ Voor 3% gewijzigd door 99ruud99 op 19-05-2022 09:51 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wmeester
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-06 19:40
Wat een oude muk. Als je gewone golfplaten erop doet hoef je de gordingen niet aan te passen. Maar ik zie ook wat waterschade/intrekkend vocht. Dus misschien is het netter om die te vervangen. Wat ik ook zie is dat het nogal verzakt is. Tja. Ik zie dat de buren al wat anders hebben neergezet. Ik zou na gaan denken om er wat geheel nieuws neer te gaan zetten. Met voldoende hoogte, licht en voldoet aan de eisen van deze tijd. Kunnen er gelijk een handvol zonnepanelen op en verdient de schuur zichtzelf terug.

[ Voor 9% gewijzigd door wmeester op 19-05-2022 09:50 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MedionAkoya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 01-06 11:46

MedionAkoya

Niet geschoten is altijd mis

Gezien de ouderdom...heb je het dak al laten onderzoeken op asbest?

[ Voor 3% gewijzigd door MedionAkoya op 19-05-2022 09:49 ]

Trein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat1976
99ruud99 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:48:
Ik zou eerst eens kijken wat de staat van het hout is, op zich ziet het er beter uit dan ik dacht toen ik je tekst las. (Wel extra opletten bij dat nieuwe nokstuk in het midden).
Bedenk vooraf: ga ik het dak verzwaren? Dan is het handig om extra versterking te bouwen...

Waarom moet het dak er eigenlijk af? Het ziet er wel mooi uit :P (aan jouw tuinkant dan :P )
Het zijn nog asbesthoudende platen, 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat1976
MedionAkoya schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:49:
Gezien de ouderdom...heb je het dak al laten onderzoeken op asbest?
Het zijn nog de originele asbesthoudende platen die er nu op liggen. Daarvoor hebben we inmiddels al toestemming gekregen om de te verwijderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13-06 14:29

Wuursj

want worst is al bezet

Kun je dit niet meteen een paar zonnepaneeltjes meepakken? En de belasting daar van.
Verdien je je nieuwe dak nog een beetje terug...

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pat1976
Wuursj schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:05:
Kun je dit niet meteen een paar zonnepaneeltjes meepakken? En de belasting daar van.
Verdien je je nieuwe dak nog een beetje terug...
Dat is in principe ook de bedoeling.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• xtrme
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-06 16:51
Pat1976 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:20:
[...]

dit is redelijk essentieel "detail" 8)7
je gaat het dak verzwaren met zonnesysteem
wellicht "in-dak" panelen gebruiken dan hoef je het dak ook niet maken
ga je panelen laten leggen of wil je dat ook zelf doen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:09
(jarig!)
ook een mogelijkheid is sandwich panelen, die hebben uit zich zelf al een zekere stijfheid en draagvermogen. het eigen gewicht van deze platen is minder dan de asbestplaten.

ik heb zelf op de schuur (25x7m) de (asbest) golfplaten laten vervangen door deze (4m) panelen(40/70) met daarop 2 rijen zonnepanelen. de bevestigingsrails voor de panelen kunnen rechtsreeks op de dakplaten gemonteerd worden.

[ Voor 0% gewijzigd door peter-rm op 19-05-2022 22:24 . Reden: typo ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Pat1976 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:20:
[...]

Als het maar voor een ongeisoleerd schuurtje is, je kunt ook direct de zonnepanelen als waterkerend dak neerleggen, scheelt weer een stap.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Erasmo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:19:
[...]

Als het maar voor een ongeisoleerd schuurtje is, je kunt ook direct de zonnepanelen als waterkerend dak neerleggen, scheelt weer een stap.
Dan heb je een flinke uitdaging om het waterdicht te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Wolly schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:42:
[...]

Dan heb je een flinke uitdaging om het waterdicht te krijgen.
Hoeft niet per se, er zijn hier diverse topics van mensen die het al gedaan hebben.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
eerlijk ? Ik zou het in zijn geheel vervangen.. Zeker als je zonnepanelen oid erop wil.. Wat een oude bende.. Ik zou het graag waterdicht / vochtvrij willen zodat er ook daadwerkelijk dingen in kunnen worden opgeborgen zonder dat de schimmel erop komt..

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Pagina: 1