Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09:03
Situatie: HP 830 G8 met USB-C op een HP G5 dock. Vanuit de dock 1x HDMI naar een Dell monitor en 1x een active DP->HDMI naar de 2e Dell monitor.

Ik zie dat Windows de 2e monitor (via DP->HDMI) goed ziet, ik hoor ook het geluidje na het inpluggen. Apparaatbeheer zegt keurig 3 schermen (laptop + 2 monitoren) en ook bij display settings ziet hij 'gewoon' 3 schermen en die staan op extend. Echter vind de 2e monitor niet dat hij iets moet laten zien.. Ik kan ook gewoon met mijn muis 'door' het scherm heen.

Als ik de monitoren wissel, hou ik hetzelfde issue op de andere monitor.. Ben ik verplicht om een DP scherm er neer te zetten naast de HDMI monitor? of is mijn DP-HDMI adapter niet fris? Ik heb al eerder een adapter gehad waarvan ik dacht dat hij niet oke was, dus dit is al een ander type. Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:22

sapphire

Die-hard pruts0r

Werkt de adapter wel twee kanten op?

Hier een 840 G7 met een G5 dock en daar ook wel eens problemen gehad met DP-HDMI adapters dat ze maar één kant op werkten. Dus van Output DP naar input HDMI zonder problemen maar Output HDMI naar Input DP werkt niet.

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
sapphire schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:10:
Werkt de adapter wel twee kanten op?

Hier een 840 G7 met een G5 dock en daar ook wel eens problemen gehad met DP-HDMI adapters dat ze maar één kant op werkten. Dus van Output DP naar input HDMI zonder problemen maar Output HDMI naar Input DP werkt niet.
De adapter werkt inderdaad maar 1 kant op. Of ik zocht verkeerd, maar ik kon geen adapter vinden die bi-directional doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom moet je een actieve adapter gebruiken? Ik heb op m'n werk meerdere HDMI-DP kabels en dat zijn geen actieve dingen vziw (als in, geen extra USB nodig of wat dan ook voor voeding, gewoon kabel met twee aparte aansluitingen). Afhankelijk van het scherm, werkt het prima. Oudere monitoren willen nog wel eens weigeren omdat die niet overweg kunnen met het signaal. Voor de rest is DP en HDMI compatibel met elkaar. De monitor moet echter wel het signaal snappen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:29:
Waarom moet je een actieve adapter gebruiken? Ik heb op m'n werk meerdere HDMI-DP kabels en dat zijn geen actieve dingen vziw (als in, geen extra USB nodig of wat dan ook voor voeding, gewoon kabel met twee aparte aansluitingen). Afhankelijk van het scherm, werkt het prima. Oudere monitoren willen nog wel eens weigeren omdat die niet overweg kunnen met het signaal. Voor de rest is DP en HDMI compatibel met elkaar. De monitor moet echter wel het signaal snappen.
HDMI en Displayport is helemaal niet compatible met elkaar.

Het is dat Displayport een HDMI-signaal uit kan sturen dat je een DP naar HDMI-kabel kunt gebruiken. Andersom gaat zeker niet zonder een actieve adapter.

Maar als je via USB-C via Alternate mode naar een dock gaat, dan wordt er een DP-signaal uitgestuurd, zeker als je er 2 monitoren mee gaat aansturen, dan worden die meestal door de MST-functie in 1 signaal verweven.

Dat is hier dus ook het geval.

En er gaat dus een puur DP-signaal naar de dock en dat kun je dus alleen maar met een actieve DP-HDMI adapter omzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

@White Feather maar op m'n werk hebben we USB-C docks die via DP altmode werken. Hier kunnen we 2 DP schermen of 1 DP en 1 HDMI mee aansturen. Hoe doet het dock dat dan, als via alt-mode enkel een DP signaal zou worden gestuurd? Dan zou HDMI niet moeten werken, maar dat doet het dus wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Hero of Time schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:49:
@White Feather maar op m'n werk hebben we USB-C docks die via DP altmode werken. Hier kunnen we 2 DP schermen of 1 DP en 1 HDMI mee aansturen. Hoe doet het dock dat dan, als via alt-mode enkel een DP signaal zou worden gestuurd? Dan zou HDMI niet moeten werken, maar dat doet het dus wel.
Via MST 2 signalen naar de dock sturen en die 1) verder door de DP-poorten uitsturen of
2) 1 DP signaal gebruiken en de andere via omzetting naar HDMI naar de HDMI-poort sturen.

Alleen direct op de Displayport/USB-C-poort via Alternate Mode zelf is er de mogelijkheid om HDMI uit te sturen. Doe je dat niet, dan is het signaal dus Displayport en als je dan HDMI wilt, moet je actief converteren.

Wat ook mogelijk is dat er 1 Displayport-signaal wordt verstuurt en de ander via Displaylink werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Nu online

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Bij het dock wat wij hebben, is er geen DL aanwezig. Want dat is heel duidelijk merkbaar als die techniek gebruikt wordt.

Maar dit verklaart verders niet waarom de TS geen beeld heeft, maar het OS wel een scherm ziet met mogelijke resolutie e.d., wanneer er een actieve DP-HDMI adapter wordt gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rscheper
Bedankt voor jullie reacties! Ondertussen had ik geen tijd om te reageren, maar ik heb een oplossing gevonden middels een DP-HDMI kabel. Stiekem heb ik ondertussen 2 andere schermen gehaald via een Tweaker en die beide rechtstreeks via DP aangesloten. Nu is alles perfect.
Pagina: 1