Rookmelder plaatsing op kolom

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 17-07 23:05
Hallo,

Ik heb net een rookmelder opgehangen thuis, op een kolom. Nu staan er overal voorschriften dat je 15, 30 of 50 van een muur af moet blijven. Dus begint uiteraard de twijfel toe te slaan.

Het lijkt me geen probleem want ik denk niet dat een kolom erg veel stilstaande lucht vast kan houden in geval van brand... maar ik heb geen enkele ervaring. Wat denken jullie van montage op een kolom? De kolom staat redelijk in het midden van de kamer. De rookmelder is 20 cm vanaf het plafond gemonteerd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0pn9dA3tdit4oaUy_XFmdz9I2U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WhQss4SGoScL8xJ7YCXc5arP.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:23
rookmelder hoort aan plafond te hangen - horizontaal... door hem zo ver van plafond te monteren duurt het langer voor hij af gaat.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Lees je handleiding nogmaals. Een rookmelder dien je aan het plafond te monteren, niet aan een muur. Dit kan gewoon met TESA montagetape dus je hoeft niet te boren. Maar hang hem alsjeblieft volgens voorschrift op, voor je eigen veiligheid.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

SmurfLink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:59:
Lees je handleiding nogmaals. Een rookmelder dien je aan het plafond te monteren, niet aan een muur. Dit kan gewoon met TESA montagetape dus je hoeft niet te boren. Maar hang hem alsjeblieft volgens voorschrift op, voor je eigen veiligheid.
Zet hem gewoon ajb met een schroef fatsoenlijk vast.. Het is het idee dat hij 10 jaar moet zitten en zoveel vertrouwen heb ik niet in een stukkie plaktape op een (waarschijnlijk gesuasde/stuuk/korrelige/viezige) ondergrond. Ze wegen best wat en het zou zonde zijn als dat ding klats naar beneden komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
superduper schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:02:
[...]

Zet hem gewoon ajb met een schroef fatsoenlijk vast.. Het is het idee dat hij 10 jaar moet zitten en zoveel vertrouwen heb ik niet in een stukkie plaktape op een (waarschijnlijk gesuasde/stuuk/korrelige/viezige) ondergrond. Ze wegen best wat en het zou zonde zijn als dat ding klats naar beneden komt.
Moderne rookmelders wegen amper nog wat. Daar is flink verschil in met de jaren. Ik heb net 2 nieuwe en het is niks vergeleken met de oude. :) Dikke strips montagetape eronder en het hang als 'n huis.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
hwopereis schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:36:
Hallo,

Ik heb net een rookmelder opgehangen thuis, op een kolom. Nu staan er overal voorschriften dat je 15, 30 of 50 van een muur af moet blijven. Dus begint uiteraard de twijfel toe te slaan.

Het lijkt me geen probleem want ik denk niet dat een kolom erg veel stilstaande lucht vast kan houden in geval van brand... maar ik heb geen enkele ervaring. Wat denken jullie van montage op een kolom? De kolom staat redelijk in het midden van de kamer. De rookmelder is 20 cm vanaf het plafond gemonteerd.
[Afbeelding]
8)7 Hoe verzin je dit? :o

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Ik moest er enorm goed naar zoeken maar er zijn ook rookmelders voor verticale montage. Ik heb er twee daarvan in het trapgat. Dat heb ik gedaan omdat ik vanaf mijn slaapkamer twee trappen af moet naar de begane grond dus ik wilde daar zo vroeg mogelijke signalering hebben. De overige rookmelders hangen wel gewoon horizontaal tegen het plafond.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kurma
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 11-07 17:34
SmurfLink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Moderne rookmelders wegen amper nog wat. Daar is flink verschil in met de jaren. Ik heb net 2 nieuwe en het is niks vergeleken met de oude. :) Dikke strips montagetape eronder en het hang als 'n huis.
Op de foto zie ik een Nest. Fijne dingen, maar ik zou een plakstripje niet vertrouwen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Dat heeft hij dus precies gedaan, en daarom maakt hij dit topic...

Of nou ja, hij heeft algemene instructies online gelezen, want als we de handleiding lezen:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/JfTeNWazq86A6LCYqbn2YR0JNH5FZusuT_5Kwlp8FToDBUnObMj66apJ8UrqBxeMHLU=w600

(En overigens als we het toch hebben over volgens voorschrift ophangen, dan is dat dus wel netjes schroeven gebruiken).

Dus ja, aan plafond is netter, tegelijk kan deze dus prima verticaal hangen, en zal het probleem bij muren in de buurt inderdaad vooral stilstaande lucht zijn. En natuurlijk stijgt rook op, dus het kan ietsjes langer duren aan een muur voor hij af gaat in theorie. Maar het ding mag gewoon verticaal hangen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serpz0r
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:59
Deze zal dan niet voldoen aan de NEN2535

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Niet online
Sissors schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Dat heeft hij dus precies gedaan, en daarom maakt hij dit topic...

Of nou ja, hij heeft algemene instructies online gelezen, want als we de handleiding lezen:
[Afbeelding]

(En overigens als we het toch hebben over volgens voorschrift ophangen, dan is dat dus wel netjes schroeven gebruiken).

Dus ja, aan plafond is netter, tegelijk kan deze dus prima verticaal hangen, en zal het probleem bij muren in de buurt inderdaad vooral stilstaande lucht zijn. En natuurlijk stijgt rook op, dus het kan ietsjes langer duren aan een muur voor hij af gaat in theorie. Maar het ding mag gewoon verticaal hangen.
Dat vind ik wel een bijzondere handleiding. Elke rookmelder die ik tot nu toe gehad heb moest aan het plafond met waarschuwingen ze zeer zeker NIET aan de muur te hangen. Aparte unit dan inderdaad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinpower
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20:07
De handleiding van de veel verkochte FireAngel ST-622 geeft beide aan:
Voorbereiding
Bevestig de montageplaat op het
plafond of op de muur

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:49

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

SmurfLink schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:03:
[...]

Het hangt er vanaf of je een 230V hebt of alleen batterijen. In de NEST gaan 6x AA en dat hele setje weegt echt nog wel iets hoor. Als dat van 2m10 naar beneden komt is het stuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Keltie
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 27-12-2024
vinpower schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:18:
De handleiding van de veel verkochte FireAngel ST-622 geeft beide aan:

[...]
Handleidingen kunnen aangeven wat ze willen. Bij mijn weten, ik hang die dingen regelmatig op voor m’n werk, mag het gewoon niet en moet dat apparaat tegen het plafond. Eventueel met pendel.
Moet’ie toch tegen de muur is dat ook gelijk je oplossing: pendel tegen de muur, rookmelder daaraan bevestiging en dan hangt je rookmelder. Dan voldoe je ook nog aan de regeltjes.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• deWit
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20:37

deWit

Niet goed, geld toch kwijt!

Als het alternatief is dat er geen rookmelder word gehangen want plafond is lastig/lelijk/moeilijk heb ik liever een fout geplaatste melder die misschien niet aan de regels voldoet maar mogelijk prima werkt dan geen rookmelder...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Da's de theorie. In de praktijk hebben heel veel huizen van die gespoten plafonds. Kun je TESA tape op plakken, dondert ie binnen een week naar beneden.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Lekker laten hangen joh, dat ding gaat echt wel af bij rook. Ik snap die locatie wel, ziet er prima uit zo op de kolom. In het slechtste geval gaat 'ie misschien 5 seconden later af. Beter dan geen melder. Dit is de batterij-versie neem ik aan? En inderdaad de mount schroeven, deze weegt wel wat. (Ik heb de 230V-versie, die is met 3 batterijen al zwaar).

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 19-05-2022 11:47 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Serpz0r
Keltie schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:29:
[...]

Handleidingen kunnen aangeven wat ze willen. Bij mijn weten, ik hang die dingen regelmatig op voor m’n werk, mag het gewoon niet en moet dat apparaat tegen het plafond. Eventueel met pendel.
Moet’ie toch tegen de muur is dat ook gelijk je oplossing: pendel tegen de muur, rookmelder daaraan bevestiging en dan hangt je rookmelder. Dan voldoe je ook nog aan de regeltjes.
Alles wat je zelf achter je eigen voordeur monteert hoeft niet volgens de norm.

Als je niet tevreden bent met het antwoord, dan heb je misschien de vraag verkeerd gesteld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hwopereis
Pff.. das wat meer reactie dan ik had verwacht.
Tja, het is tweeledig. Enerzijds hangt ie zo wel netjes buiten het zicht, maar tegelijkertijd weet ik dat het suboptimaal is, zo verticaal gemonteerd... en dat vreet aan me.

Gezond verstand zegt me dat de verspreiding van rook rondom zo'n kolom zich haast wel moet gedragen alsof de kolom er niet is. Hooguit wat turbulentie. Het moet vast anders zijn dan een dode hoek tussen muren. Maar ik heb er totaal geen ervaring mee. En dan kan je denkfouten maken.
Zo hebben we in de bouw ook weleens bedacht om extra grote buizen te leggen voor kabels naar buiten.. waar je vervolgens met geen mogelijkheid een normale trekveer in kon krijgen. Dan is het toch maar goed dat er iemand even goed over je idee heen plast voordat het fout gaat.

Ik merk dat, afgezien van dat er wat vertraging zou kunnen zijn in de reactie snelheid, er geen mensen zijn die zeggen dat dit niet gaat werken, of dat dit problemen op gaat leveren wanneer er daadwerkelijk brand is. Dat was de voornaamste reden voor de vraag. Als ik filmpjes van huisbranden op youtube bekijken vraag ik me af of het echt zoveel vertraagd gaat werken. (e.g. hier) Het lijkt namelijk alsof de rook zich met een soort van 'rookfront' voortbeweegt.

Aangezien het in mijn eigen huis is, hoeft het niet volgens mij niet specifiek volgens norm gemonteerd te worden. Ik begrijp dat die er niet voor niets zijn, maar tegelijk zijn die geschreven voor dusdanig veel verschillende situaties, dat niet voldoen niet altijd hoeft te betekenen dat de oplossing slecht is.
Daarnaast zijn er nog 3 rookmelders (gang boven/bijkeuken met droger en ketel/elektronicaruimte) die wel volgens norm hangen.

M.b.t. tot de schroeven / tape. Ik heb hem gewoon met 4 schroeven en 4 plugjes (5mm) vast gezet. Over 10 jaar moet er hoe dan ook geverfd worden als ie eraf gaat.. dan kan een beetje plamuur er ook wel bij.
Het is de batterij versie, die is idd wel vrij zwaar.

Dank voor de antwoorden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
Rookproef doen met beukenhouten blokjes :+ dan weet je het zeker :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Je volgt toch gewoon de handleiding dus is het prima zo toch?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heimdallr
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 23:11

Heimdallr

Asgard

Onderhoudsdeskundige BMI hier :) Een rookmelder hoort 50 cm van de muur af te zitten, 150 cm van een uitblaasopening te zitten, op het hoogste punt te hangen en 25 cm van inventaris te zitten.

Dit kun je o.a. vinden in NEN2535-1

Lidet er om den mans vrede, som ingen vurder

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kurma
Heimdallr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 17:29:
Onderhoudsdeskundige BMI hier :) Een rookmelder hoort 50 cm van de muur af te zitten, 150 cm van een uitblaasopening te zitten, op het hoogste punt te hangen en 25 cm van inventaris te zitten.

Dit kun je o.a. vinden in NEN2535-1
Dat zijn de algemene regels. Maar als er op die kolom net een eindje onder de rookmelder een stopcontact zit met daarin een AliExpress-telefoonlader, kan 'ie niet beter hangen dan nu :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fishione
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 20:32
Ik zou hem toch hangen zoals voorgeschreven door de regelgeving. Hoe sneller dat ding afgaat hoe meer kans je hebt om buiten te geraken. Misschien wat kort door de bocht maar ik hang ze liever op het plafond en dan in het zicht. Dan 20cm eronder en de kans lopen dat die te laat detecteert. Het is worst case scenario maar je weet nooit

Just my 2 cents

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Kurma schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:14:
[...]

Dat zijn de algemene regels. Maar als er op die kolom net een eindje onder de rookmelder een stopcontact zit met daarin een AliExpress-telefoonlader, kan 'ie niet beter hangen dan nu :+
Aangezien die rookmelder 50 cm van de kolom af zitten is dat geen probleem ;) Overigens zijn er geen regels met betrekking tot rookmelders elektrische apparatuur welke zich dat onder bevindt.

Wel adviseer ik sterk om altijd een rookmelder bovenin de meterkast te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
Dank voor alle antwoorden. Geeft toch een soort van impressie. Ik laat hem denk ik wel zo hangen.
Wellicht is de reactie wat trager.. Maar het is de woonkamer en we kunnen het huis uit zonder daar door te hoeven.
Daarnaast heeft ie ook een co meter.. Bij smeulende branden kan die ook aanslaan. En natuurlijk alarm op telefoon en met doorverbonden melders. Wellicht dat het elkaar opheft.

Moet mogelijk wel een extra meter ophangen.. Want de woonkamer is >100m2. (Luxe probleem😆). Die meter gaat dan op het verlaagde stuk (helft van de ruimte heeft een lager plafond) wel netjes volgens de voorschriften geplaatst worden.
Is dat logisch? Voorschriften zeggen hoogste punt.. Maar lijkt mij dat ze daarmee bedoelen in een gebied toch?
Desalniettemin.. eerst maar even weer sparen. Die krengen zijn niet goedkoop.

Dat van de meterkast is een goed idee... Maar tegelijk voelt het nogal zonde om daar een dure nest protect in te gooien. We hebben ook de gasmeter daar niet in zitten.. Wellicht een goedkoop metertje daarin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

@hwopereis

Als de oppervlakte van de te bewaken ruimte >80m2 en de hoogte van de ruimte <6 meter. Dan is de A maat van je rookmelder 60m2 en de D maat (straal niet de diameter) 5,8 m.

1) Dus je moet de oppervlakte van je woonkamer delen door de A maat van 60m2 dan kom je op het totaal aantal rookmelders uit (alles achter de komma naar boven afronden).

2) Daarna pak je een plattegrond van je woonkamer en maak je een mooie verdeling zodat geen enkel punt in je woonkamer onbewaakt is. Het makkelijkste is om dit te doen met een passer maar je kunt het ook met de stelling van pythagoras doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
hwopereis schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:57:

Desalniettemin.. eerst maar even weer sparen. Die krengen zijn niet goedkoop.
Ze zijn momenteel in de aanbieding bij Coolblueheel veel webshops voor 99 euro per stuk en 2 voor 195 dus goede reden om ze toch te kopen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Cheesy op 19-05-2022 20:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Serpz0r
Heimdallr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:19:
@hwopereis

Als de oppervlakte van de te bewaken ruimte >80m2 en de hoogte van de ruimte <6 meter. Dan is de A maat van je rookmelder 60m2 en de D maat (straal niet de diameter) 5,8 m.

1) Dus je moet de oppervlakte van je woonkamer delen door de A maat van 60m2 dan kom je op het totaal aantal rookmelders uit (alles achter de komma naar boven afronden).

2) Daarna pak je een plattegrond van je woonkamer en maak je een mooie verdeling zodat geen enkel punt in je woonkamer onbewaakt is. Het makkelijkste is om dit te doen met een passer maar je kunt het ook met de stelling van pythagoras doen.
Dit is inderdaad conform norm voor volledige automatische bewaking.
Maar ik zou alleen vluchtwegen doen, waarbij die bovenaan de trap het belangrijkst is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

Serpz0r schreef op vrijdag 20 mei 2022 @ 07:04:
[...]

Dit is inderdaad conform norm voor volledige automatische bewaking.
Maar ik zou alleen vluchtwegen doen, waarbij die bovenaan de trap het belangrijkst is.
Nope, heeft niets met volledige bewaking te maken. Maar wat je thuis wil normaal gesproken is "ruimtebewaking in relatie tot ontvluchten".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 29-07 15:03

TommyGun

Stik er maar in!

The Eagle schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:40:
[...]

Da's de theorie. In de praktijk hebben heel veel huizen van die gespoten plafonds. Kun je TESA tape op plakken, dondert ie binnen een week naar beneden.
Mwoah, ik heb meerdere rookmelders en zelfs een plafonnière met tape opgehangen.

https://www.tesa.com/nl-n...werbond-ultra-strong.html

Gaat al jaren goed ;) Een rookmelder weegt natuurlijk ook niet zo veel...

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:54
Sowieso zijn die Nest protect dingen geweldig (vind ik)

Ze kosten wel een bak geld, maar in een noodsituatie ben je dr extreem blij mee. Wij hebben er 5 hangen:
- Gang (bij meterkast)
- Woonkamer
- Bijkeuken (bij wasmachine / droger)
- Overloop boven
- Zolderslaapkamer

Alle vijf zijn ze gekoppeld dus 1 apparaat melden is in het hele huis melden. Meest fijne vind ik dat ze gesproken meldingen geven in twee trappen ( eerst lichte rook en zachte piep, daarna rook en harde piep met noodverlichting aan). Je kan aan elke nest een ruimte koppelen (qua spraak). Daarmee kan je ook je vluchtweg bepalen.

Ik heb bijv. de kinderen geleerd dat ze bij ‘rook in de bijkeuken melding’ (op alle vijf locaties) naar zolder moeten vluchten (daar kunnen we het dak op), en bij rook op zolder naar beneden. Zo geef je jezelf meer tijd om te vluchten en ga je de goede kant op.

Ook testen de nests zich maandelijks en meldingen ook als push bericht op je telefoon(s). En zijn het natuurlijk ook gelijk koolstofmonoxide melders, hoewel ze daarvoor aan de hoge kant hangen…

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kurma
caspervc schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:13:

Ze kosten wel een bak geld, maar in een noodsituatie ben je dr extreem blij mee. Wij hebben er 5 hangen:
- Gang (bij meterkast)
- Woonkamer
- Overloop boven
- Zolderslaapkamer

Alle vijf zijn ze gekoppeld dus 1 apparaat melden is in het hele huis melden. Meest fijne vind ik dat ze gesproken meldingen geven in twee trappen ( eerst lichte rook en zachte piep, daarna rook en harde piep met noodverlichting aan). Je kan aan elke nest een ruimte koppelen (qua spraak). Daarmee kan je ook je vluchtweg bepalen.

Ik heb bijv. de kinderen geleerd dat ze bij ‘rook in de bijkeuken melding’ (op alle vijf locaties) naar zolder moeten vluchten (daar kunnen we het dak op), en bij rook op zolder naar beneden. Zo geef je jezelf meer tijd om te vluchten en ga je de goede kant op.

Ook testen de nests zich maandelijks en meldingen ook als push bericht op je telefoon(s). En zijn het natuurlijk ook gelijk koolstofmonoxide melders, hoewel ze daarvoor aan de hoge kant hangen…
En ze hebben een nachtlampje-functie met bewegingsmelder. Bij mij hangt er een op de overloop, als je de slaapkamer uit komt om naar de WC te gaan hoef je niet de grote lamp op de overloop aan te doen, de Nest geeft dan precies genoeg licht om je te oriënteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• caspervc
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:54
@Kurma idd, dat ook!

MY24 Volvo XC40 Recharge SMER Fjord Blue

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hwopereis
caspervc schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 11:13:

- Gang (bij meterkast)
- Woonkamer
- Overloop boven
- Zolderslaapkamer

Dat ze te hoog hangen is achterhaald. In een ruimte is gas gemiddeld evenredig verspreid. De reden om deze op borst hoogte te plaatsen is omdat we rondom die hoogte slapen. Echter is de verwachting dat de CO gemiddeld wat warmer is wanneer het ontstaat.. dus hoger is ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 15:17
Heimdallr schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:00:
[...]

Aangezien die rookmelder 50 cm van de kolom af zitten is dat geen probleem ;) Overigens zijn er geen regels met betrekking tot rookmelders elektrische apparatuur welke zich dat onder bevindt.

Wel adviseer ik sterk om altijd een rookmelder bovenin de meterkast te hangen.
Waarom daar niet gelijk een automatishe blusser hangen? De meterkast is in vele gevallen de schuldige van een brand, watje op die manier voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

torretje2012 schreef op maandag 23 mei 2022 @ 21:23:
[...]

Waarom daar niet gelijk een automatishe blusser hangen? De meterkast is in vele gevallen de schuldige van een brand, watje op die manier voorkomt.
Ik denk dat het toch wel een redelijke uitdaging is om een gasblusinstallatie in je meterkast te hangen. Die dan ook nog eens twee groeps of twee melder afhankelijk moet zijn ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 29-07 15:17
Heimdallr schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 13:30:
[...]

Ik denk dat het toch wel een redelijke uitdaging is om een gasblusinstallatie in je meterkast te hangen. Die dan ook nog eens twee groeps of twee melder afhankelijk moet zijn ;)
Als 1 schroef monteren een redelijke uitdaging is, dan moet je uit je meterkast blijven ;) https://www.sprayblusser....sser-1-6m3-onderhoudsvrij werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heimdallr

Heimdallr

Asgard

torretje2012 schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 18:57:
[...]

Als 1 schroef monteren een redelijke uitdaging is, dan moet je uit je meterkast blijven ;) https://www.sprayblusser....sser-1-6m3-onderhoudsvrij werkt prima.
Leuk systeem dat ik nog niet ken. Bedankt voor de tip :)

Pagina: 1