Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 06-05 14:21
In mijn oude huis had ik een warmtepomp. Dit huis was slecht geïsoleerd (eind jaren 70 woning, wel na geïsoleerd). Helaas was hier de ervaring slecht, door de isolatie, maar ook door de beperkte hoeveelheid douchewater.

Vorig jaar ben ik verhuisd, de woning is gebouwd in 2001, een stuk beter geïsoleerd en aangesloten op stadsverwarming. Toen we hier kwamen wonen hebben we uitgebreid verbouwd, en de volledige benedenverdieping (85-90m2) laten voorzien van vloerverwarming (10cm hart op hart).

Bij de installatie van de warmtepomp in mijn vorige woning is mij verteld dat je met een warmtepomp ook kan koelen, maar enkel in vloerverwarming. Het was afgelopen zomer erg warm, ook binnen in huis, eigenlijk wil ik voorkomen dat het dit jaar weer het geval gaat zijn.

Ik ben gaan denken en vraag mij het volgende af
Kan ik een warmtepomp aanschaffen waarmee ik uitsluitend de benedenverdieping koel en verwarm, of deze aansluit direct op de stadsverwarming (bij stadsverwarming reken je af a.d.h.v. het temperatuurverschil tussen binnengekomen water en uitgaand water X de hoeveelheid) zodat de retourtempratuur hoger wordt?

Een andere optie is het installeren van een driewegklep bij de vloerverwarming zodat er (handmatig?) geschakeld kan worden tussen warmte (of kou) vanaf de warmtepomp of warmte vanaf de stadsverwarming

Is er hier iemand die een soortgelijke installatie heeft, ik ben erg benieuwd naar de ervaringen en waar ik allemaal rekening mee moet gaan houden.

Mijn vloerverwarmingspomp zit onder de trap, hier is voldoende ruimte om een binnenunit kwijt te kunnen (ter grote van een CV ketel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Je kan een beetje koelen met vloerverwarming, als je echt wilt koelen kun je beter een lucht/lucht warmtepomp kopen, dan hoef je ook niks aan te sluiten op je stadsverwarming.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ivan
Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:27:
Je kan een beetje koelen met vloerverwarming, als je echt wilt koelen kun je beter een lucht/lucht warmtepomp kopen, dan hoef je ook niks aan te sluiten op je stadsverwarming.
ik wil niet zo'n lelijke luchtunit in mijn woonkamer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ivan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:34:
[...]

Er zijn nog andere oplossingen, inbouw, of zo'n radiatorachtig model, of gewoon eentje die er mooi uitziet ;)

Wat gebeurd er met je stadsverwarming als je gaat koelen? Betaal je dan niet twee keer door het gemeten warmteverlies waar je over schrijft in de TS?

[ Voor 21% gewijzigd door Marzman op 19-05-2022 10:20 ]

/▌

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Dan zou ik gelijk de hele stadsverwarming eruit yeeten en vervangen door een warmtepomp.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Ravhin

no <root>...

Ik heb zo'n beetje dezelfde vraag als TS. Een huis uit 1984, goed geisoleerd en geventileerd. Inmiddels zijn alle radiatoren er uit gesloopt en gebruik ik stadsverwarming alleen voor warmwater (en daarmee is het ook lastig om afscheid te nemen zonder flinke investering).

Ook ik wil vloerverwarming en de mogelijkheid om (een beetje) te koelen middels vloerverwarming / warmtepomp.
* Ravhin gaat dit draadje even volgen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ravhin op 19-05-2022 10:27 ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Marzman schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:18:
[...]

Er zijn nog andere oplossingen, inbouw, of zo'n radiatorachtig model, of gewoon eentje die er mooi uitziet ;)

Wat gebeurd er met je stadsverwarming als je gaat koelen? Betaal je dan niet twee keer door het gemeten warmteverlies waar je over schrijft in de TS?
Er zit een klep, net na de meter die open gaat vanuit de thermostaat bij warmtevraag.
Erasmo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:21:
Dan zou ik gelijk de hele stadsverwarming eruit yeeten en vervangen door een warmtepomp.
hoort zijn vriendin, na 15 min douchen: SCHAAAATT!! GODVER, HET WARM WATER IS OP... 8)7 (dit is o.a. de negatieve ervaring van de warmtepomp bij ons vorige huis)
nee, geen optie om afscheid te nemen van stadsverwarming (thans, niet op dit moment)

[ Voor 4% gewijzigd door Ivan op 19-05-2022 10:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Gasloos in Zuid-Limburg

Als je een beneden verdieping van bijna 90m2 hebt is er best wel een plekje te vinden voor een airco unit, maak het jezelf toch niet zo lastig met uitzicht en lang douchen.

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 7,6🔋

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ja ik zou ook korter douchen, ik douchte ook altijd 15 minuten toen een tijdje met timer gedaan en nu vind ik 5 minuten al lang. Het is niet dat je nog schoner wordt als je er langer onder blijft staan ;)

/▌

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bebedero
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 04-05 07:46
Ivan schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:50:

hoort zijn vriendin, na 15 min douchen: SCHAAAATT!! GODVER, HET WARM WATER IS OP... 8)7 (dit is o.a. de negatieve ervaring van de warmtepomp bij ons vorige huis)
nee, geen optie om afscheid te nemen van stadsverwarming (thans, niet op dit moment)
Of je gebruikt een waterbesparende douchekop. Kan ze net zo lang douchen alleen gebruikt ze minder water O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bkor
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Ik gebruik zoiets ook al lang, vooral omdat ik het liefst lang douche maar tegelijk niet teveel water wil verspillen. Een tip: de ene waterbesparende douchekop is de andere niet. Ik hoorde vaak dat waterbesparende douchekoppen verschrikkelijk zijn. Echter hebben deze mensen vaak ook de slechtste model gekozen. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Een waterbesparende douchekop kan je nog steeds het gevoel geven dat er veel water over je heen gaat. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen hebben ervaren. Verder hebben mensen vaak ervaring met verschrikkelijke "waterbesparende" douchekoppen in vakantiehuisjes. Deze geven vaak zo goed als geen water af en je merkt vaak ook dat er zo goed als geen water uit komt. Dat is niet meer waterbesparend, dat is gewoonweg onwerkbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bazzi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-05 14:55
Kijk ik ken je installatie niet, maar je zou het net zo kunnen doen als ik had in mn oude huis:

thermostaat warmtenet op bv 17 graden zetten en misschien extra retour klep die mee beweegt met inkomende klep van warmtenet. Beperkte warmtepomp installeren op zelfde afgiftenet, na de kleppen. Thermostaat van warmtepomp op bv 20 graden continue en dan warm water lekker via warmtenet laten lopen, ivb ruimte voor boiler. Als warmtepomp het niet red heb je nog steeds genoeg comfort. Je zou zelfs de elektrisch element van je WP kunnen beperken en de kleppen ook op die laten reageren. Misschien kan ie helemaal uit, maar dat durf ik niet te zeggen ivb defrosten. (ga uit dat je een lucht/water warmtepomp neemt).

Let wel op dat je kunststof verdelers moet hebben voor je vloerverwarming, anders gaan ze roesten als je gaat koelen.

PS als je na 15 min je boiler leeg douched is je boiler niet goed gedimensioneerd ten op zichtte van de laad tijd van je warmtepomp EN je gebruik. Heb hier een boiler die we met 2 (1 regen douche) tegelijk douchen niet "leeg" (koud) kunnen douchen, en dan zit de douche wtw's ook nog verkeerd aangesloten... (afvoer van de ene douche op de andere douche wtw... (tja die nieuwbouw aannemers)

Maar misschien het meest comfort verhogend: neem een lucht/lucht warmtepomp. Geen subsidie, maar die kunnen ook verwarmen en koelen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

bkor schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:42:
[...]

Ik gebruik zoiets ook al lang, vooral omdat ik het liefst lang douche maar tegelijk niet teveel water wil verspillen. Een tip: de ene waterbesparende douchekop is de andere niet. Ik hoorde vaak dat waterbesparende douchekoppen verschrikkelijk zijn. Echter hebben deze mensen vaak ook de slechtste model gekozen. Dat hoeft echter niet zo te zijn. Een waterbesparende douchekop kan je nog steeds het gevoel geven dat er veel water over je heen gaat. Dit in tegenstelling tot wat veel mensen hebben ervaren. Verder hebben mensen vaak ervaring met verschrikkelijke "waterbesparende" douchekoppen in vakantiehuisjes. Deze geven vaak zo goed als geen water af en je merkt vaak ook dat er zo goed als geen water uit komt. Dat is niet meer waterbesparend, dat is gewoonweg onwerkbaar.
Ik doe het waterbesparen gewoon zelf, in mijn vorige appartement had ik een Grohe waterbesparende douchekop, nu een koophuis waar al een mooie douche in zit dus ik heb die niet meer overgezet. Er komt wel heel veel water uit (meer dan de afvoer aan kan :p ), maar je kan hem ook gewoon een stukje open draaien.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Allemaal leuk, die warmtebesparende douchekoppen, maar we hebben er bewust voor gekozen om een regendouche te nemen waar we tenminste een beetje water over ons heenkijken.

Volledig over naar een warmtepomp gaan we dus niet doen.

Wie kan mij wel meer vertellen over een (hybride) warmtepomp i.c.m. stadsverwarming zoals ik in de beginpost heb gevraagd? :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 11:37
Ivan schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 12:03:

Wie kan mij wel meer vertellen over een (hybride) warmtepomp i.c.m. stadsverwarming zoals ik in de beginpost heb gevraagd? :)
Ik vrees dat je idee onlogisch is.
Of volledig op stadsverwarming draaien of 100% warmtepomp. Een hybride situatie heeft weinig zin.

De beste optie als je ook wil koelen is toch airco's.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:24
[...]

Wat nu als je hem in kleur maakt? Of je koopt een design model?
Van de goedkope binnenunits is de kap te demonteren en kan je hem spuiten in elke kleur die je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12:14
[...]

Er zijn ook kanaal units of vloer units.
Met vloerverwarming kun je koelen maar is minimaal omdat het anders een schaatsbaan wordt(condens op laminaat).

Koelen ben je echt aangewezen op een airco omdat die ook de luchtvochtigheid omlaag brengt, dat doet vloerverwarming niet.

[ Voor 35% gewijzigd door mr_evil08 op 21-05-2022 22:24 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simpel360
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 04:41
Let op de eisen voor de stadsverwarming.
In mijn geval stelt Eneco 10 bar getest voor de onderdelen, de druk in een SV-net is over het algemeen al wat hoger, bij mij 4,5 bar.

Wat ik volgend jaar ga doen is de vloerverwarming van SV op een WP zetten.
De rest van de radiatoren blijft op SV en zo ook het warme tapwater, dus 2 gescheiden systemen.
De WP-SV combi brengt het beneden op 20-21 graden.
Mocht de WP niet voldoende opbrengen hebben we de SV nog met de radiatoren. Verwachting is dat dit niet nodig zal zijn, alleen SV nodig voor warmtapwater.

Met €43 voor een GJ is de terugverdientijd een paar jaar. Wij verstoken ca 53GJ per jaar, wil dit terugbrengen naar een max 15GJ voor alleen warmtapwater.

En ja we verstoken best wel wat, ondanks een goed geisoleerd huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:48
Lg heeft een airco binnenunit in de vorm van een schilderij.

Koelt echt heel veel beter dan L/W

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ivan
Simpel360 schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 22:23:
Let op de eisen voor de stadsverwarming.
In mijn geval stelt Eneco 10 bar getest voor de onderdelen, de druk in een SV-net is over het algemeen al wat hoger, bij mij 4,5 bar.

Wat ik volgend jaar ga doen is de vloerverwarming van SV op een WP zetten.
De rest van de radiatoren blijft op SV en zo ook het warme tapwater, dus 2 gescheiden systemen.
De WP-SV combi brengt het beneden op 20-21 graden.
Mocht de WP niet voldoende opbrengen hebben we de SV nog met de radiatoren. Verwachting is dat dit niet nodig zal zijn, alleen SV nodig voor warmtapwater.

Met €43 voor een GJ is de terugverdientijd een paar jaar. Wij verstoken ca 53GJ per jaar, wil dit terugbrengen naar een max 15GJ voor alleen warmtapwater.

En ja we verstoken best wel wat, ondanks een goed geisoleerd huis.
Kijk, dit klinkt zoals het idee wat ik ook heb. Heb je zowel radiatoren als vloerverwarming op je benedenverdieping?

Wat heb je voor keuzes gemaakt qua welke warmtepomp, zijn er nog bijzonderheden om rekening mee te houden?

Bedankt alvast!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simpel360
Wij hebben vloerverwarming op de gehele beganegrond en boven in de badkamer, bij elkaar 110m2,
15 jaar geleden gelegd in 15x15 raster met 18mm buis. Deze gebruikte ik als basisverwarming om het op 18 graden te brengen. Wij hebben gedeeltelijk parket liggen en wil niet te veel (snel) met de vloer temp schommelen. Snelle warmte naar 20-21 met convectorputten op de BGG.
Boven (radiatoren) stoken wij verder niet, de kou blijft er ook uit door de trek van de warmte naar boven.

Het een en ander is in ons geval ook makkelijk aan te passen, VV-unit en SV verdeler zitten in de garage en straks komt de WP op het dak hiervan te staan. Kan redelijk eenvoudig de zaken aanpassen & aansluiten.

Wilde eerst een hybride vorm maken tussen WP en SV, maar gezien de temperaturen en drukken in het SV systeem hiervan afgezien, ik wil het een beetje eenvoudig houden, en anders wordt het wel heel veel installatie met extra warmtewisselaars en pompen.

Met dit alles gaat de SV van de VV af en gevoed worden met de WP en daarmee dus ook "anders" verwarmen.
De VV gaat de BGG dan naar de 20-21 graden brengen en houden, volgens de hier in andere topics te lezen principes.
Dat gaat pas volgend jaar gebeuren, eerst in oktober (levertijden en drukte) de 24 PV (O/W) op het dak met SolarEdge apparatuur.

Qua WP apparatuur zijn er zat topics, maar mijn voorkeur is Mitsubishi met een Ecodan maar daar wil ik dan ook nog een PEAD kanaalunit bij voor extra verwarmen/koelen. Doel is om LTV te blijven. De putten, radiatoren en SWW blijven op de SV. Ik ben een SV fan maar de kosten maken een WP een betaalbaarder alternatief. O-)

Alles bij elkaar toch een aardige cent die uitgegeven gaat worden. (JaJa, gaat terug verdiend worden.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Hier een huis uit 1987 met stadsverwarming en een Elga hybride WP. Dit draait nu al een jaar of 4 tot grote tevredenheid. Op de bovenverdieping stoken we (bijna) niet en beneden ligt er overal vloerverwarming.

We hebben wel een slimme thermostaat maar deze staat altijd vast op 20 graden. Tot een graad of -3 kan de Elga het goed warm houden, onder de -3 komt de SV bij en gaat dan parallel draaien met de Elga. Dit werkt ook goed.

Afgelopen winter hebben we geen SV gebruikt voor het verwarmen. Vorige winter hebben we wel het een weekje nodig gehad voor het verwarmen.

We gebruiken de SV dus bijna alleen voor douchen.

Omdat we ook nog een overschot hadden van de zonnepanelen is het voor ons nu erg goedkoop verwarmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simpel360
Klinkt goed.
Brutale vraag wellicht, maar wat zijn de verbruikscijfers van de SV en WP?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .NCK
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 15-05 23:24
DJP! schreef op dinsdag 24 mei 2022 @ 20:29:
Hier een huis uit 1987 met stadsverwarming en een Elga hybride WP. Dit draait nu al een jaar of 4 tot grote tevredenheid. Op de bovenverdieping stoken we (bijna) niet en beneden ligt er overal vloerverwarming.

We hebben wel een slimme thermostaat maar deze staat altijd vast op 20 graden. Tot een graad of -3 kan de Elga het goed warm houden, onder de -3 komt de SV bij en gaat dan parallel draaien met de Elga. Dit werkt ook goed.

Afgelopen winter hebben we geen SV gebruikt voor het verwarmen. Vorige winter hebben we wel het een weekje nodig gehad voor het verwarmen.

We gebruiken de SV dus bijna alleen voor douchen.

Omdat we ook nog een overschot hadden van de zonnepanelen is het voor ons nu erg goedkoop verwarmen!
Kun je meer informatie geven over hoe dit is opgezet? Onze (bijna) toekomstige woning is voorzien van stadsverwarming en we denken dat daar nog wat ruimte is voor verbetering.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJP!
  • Registratie: Mei 2012
  • Nu online
Sorry voor de late reactie!

Onder de stadsverwarmingsafleverset is een klep met motortje geplaatst die direct door de Elga is aangestuurd. Deze is zeg maar het ketel aan/uit contact. onder normale omstandigheden (dus bijna het hele jaar) zit deze klep dan ook dicht en alleen als de Elga het niet meer alleen kan volhouden gaat de klep open.

De stadsverwarming en de Elga kunnen parallel naast elkaar draaien, dit heeft wel een hoop tijd gekost om in te regelen want je zit met de druk van de stadsverwarming en de pomp van de Elga.

Volgens mij is dit bij de moderne Elga Ace opgelost door een open verdeler te plaatsen.

Ik had bij het plaatsen van de ELga eingenlijk ook niet verwacht dat deze het zo goed zou doen en weet daarom ook niet of ik weer voor een hybride pomp zou gaan of gelijk voor een full electric systeem waardoor de stadsverwarming verwijderd kan worden.

Afgelopen jaar hebben we iets meer dan 5GJ gebruikt, dit is dus alleen voor het douchen. De Elga heeft afgelopen stookseizoen iets meer 1964 kWh verbruikt. De COP over afgelopen stookseizoen was 4.22.
Pagina: 1