sauna verwarmingselementen in serie

Pagina: 1
Acties:

• Jan Lenaerts
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
Onze saunakachel is 9KW (3*3KW) maar kan (ondanks extra ventilator) maximaal 6KW aan warmte kwijt ... dus hij springt in het eerste uur een viertal keer 10min aan om dan weer 5 min uit te vallen (na opwarmen zijn de intervallen groter en komt het ongeveer op 2Kw om warm te houden)
... in functie van %eigen stroom en piekbelasting zou deze beter bij opwarming constant 6Kw trekken ... ik realiseer dit nu door het eerste uur , alternerend, 1 verwarmingselement uit te schakelen ... maar ... dan komt mijn vraag
Wat is het effect op de levensduur van de elementen als ik die niet alternerend uitschakel maar 2 van de drie in serie zou plaatsen ? Heeft er iemand hier een theorie over ?

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Verwarmingselementen zijn gewone weerstanden, in serie zetten geeft minder spanning op elk element dus minder stroom --> minder vermogen.
Naar levensduur: als er al effect zou zijn, dan is het door opwarmen en afkoelen (uitzetting en krimp, mechanisch); dus is niet alternerend beter.
Is de sauna 3fasig aangesloten? Eventueel kan je dan kijken om de weerstanden in ster aan te sluiten (dan zit je mss wel net te laag in vermogen).

Maar eigenlijk is het simpeler: je hebt 3 elementen, en eigenlijk wil je er maar 2 gebruiken, koppel dan gewoon eentje los.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Jan Lenaerts
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 24-03-2024
Hij heeft heeft een 3+N aansluiting maar intern zijn de elementen onafhankelijk ieders aan een andere fase monofasig aangesloten.

[ Voor 7% gewijzigd door Jan Lenaerts op 19-05-2022 14:23 ]