Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
Goedemorgen,

Ik begrijp dat een warmtepomp aangesloten moet worden op een aparte elektra-groep.
Nu is dat in mijn situatie lastig, en vroeg me het volgende af:

Ik heb een 3-fase zonne-panelen-omvormer. Deze is wel op een aparte groep aangesloten. Is het mogelijk en mag dat ook om vanuit de werkschakelaar de elektra benodigd voor de warmtepomp aan te sluiten?
Volgens mij kan het technisch geen kwaad. Er staat altijd spanning op, als er een zekering/aardlekschakelaar tussen de werkschakelaar en de warmtepomp wordt geplaatst is het net zo beveiligd als in de meterkast.

Of zie ik iets over het hoofd?

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:00

BCC

Nee, want bij kortsluiting kan er dan tot 2x de afgezekerde stroom gaan lopen. Je mag wel een extra meterkastje maken ter plekke en daar de warmtepomp en zonnepanelen op zetten met eigen automaten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cr3ator
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:32

Cr3ator

1 bar is geen bar

Wat jij zoekt is een PV-verdeler: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler
Dat is de enige goede manier om dit op een verantwoorde manier aan te sluiten zonder extra kabels te hoeven leggen. Kosten (bij doehetzelf) ongeveer 75-100 euro.

Panasonic WH-MDC05J3E5 | 5120Wp @ WZW | 3645Wp @ ONO | NoM met woning uit 1926

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tebogo
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21:58
Cr3ator schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:44:
Wat jij zoekt is een PV-verdeler: https://www.elektrobode.nl/kennisbank/wat-is-een-pv-verdeler
Dat is de enige goede manier om dit op een verantwoorde manier aan te sluiten zonder extra kabels te hoeven leggen. Kosten (bij doehetzelf) ongeveer 75-100 euro.
Dank, dat was exact war ik naar opzoek was, en wat ik met
als er een zekering/aardlekschakelaar tussen de werkschakelaar en de warmtepomp wordt geplaatst is het net zo beveiligd als in de meterkast
bedoelde.

Ik kan verder!

Bedankt!

HM093MR.U44 (3.06.7a) i.c.m. Cordivari 180l buffervat / WH27S.F5 / GW5000-DT / 14 x Suntech STP310S-20/Wfhb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:19

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Wat je nodig hebt is een onderverdeler voor je warmtepomp en PV. Feitelijk gewoon een groepenkast met hoofdschakelaar en automaten voor je warmtepomp, PV en andere verbruikers die je ter plekke wil aansluiten. Zo'n ding kun je met gebruikmaking van de bestaande bedrading plaatsen. Selectiviteit van groepen ten opzichte van de zekering van de voeding in de meterkast is mogelijk niet te garanderen maar dat is ook maar een keuze. Hangt een beetje af van wat je nodig hebt aan omvormer- en warmtepomp-vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saxzozie
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 25-05 12:10
was eigenlijk nanog een keer lezen overbodig

[ Voor 200% gewijzigd door saxzozie op 15-01-2023 20:31 ]

Pagina: 1