Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Situatie:
Vakantiehuisje in buitenland. Energie achteraf af te rekenen. 75ct per kWh. Fors, maar ok. 2 airco’s en een zwembad (met pomp). En dan nog wat verlichting en 1 koelvriescombinatie. Meer is het niet, dus dat zou mee moeten vallen.

Bij aankomst zondagavond een stand van 25573kwh. Huisje is van bouwjaar 2019 trouwens.

Vanochtend (woensdag) 8:00 kijk ik op de meter en zie ik 25.643… Dat zijn niet echt zuinige airco’s, dacht ik toen nog. Maar die staan alleen in de avond van 19:00 tot 23:00 aan (alleen slaapkamers), dus vond dat al vreemd.

Rond de middag kijk ik weer en staat er 25649 op de teller. Dat gaat wel rap, 4kwh per 4 uur, dat 24 kWh per etmaal…. Airco’s stonden uit verder…

Dus wat verder onderzoek;

Ik heb een dubbele groep waar PV inverter bij staat. En verrek, in de berging hangt een SMA inverter… Maar dat zal er toch weinig mee te maken hebben?

Ook nog een groep voor de pomp van het zwembad… Daar maar eens mee beginnen. Groep uit en verbruik daalt wel maar nog steeds zie ik de meter lopen terwijl er echt niks aanstaat op de koelkast na. Mmm. Toch die PV inverter groep eens uitzetten. In de berging blijft de inverter trouwens gewoon aan alleen gaat er een rood lampje branden…. Verder zie ik wel effect, het verbruik is nu ineens nihil.

Maar eens wat langere tijd testen;
Tijdlijn;
Pv inverter groep en zwembad pomp groep uit;
Verbruik van 12:00 tot 16:00 ; 0.4kwh
Pomp aan, PV nog uit;
Verbruik van 16:00 tot 17:00; 0.96kwh
Pomp aan, PV aan;
Verbruik van 17:00 tot 18:00; 1.62kwh
Pomp uit, pv uit, airco’s aan
Verbruik van 18:00 tot 19:00 1.2kwh

Dus
1. De pomp van het zwembad is een slurper. Prima, zet ik hem sochtends aan en s avonds uit. Badje van 4 bij 4 dus dat hoeft echt geen 24 uur te draaien.
2. De airco’s zijn ook niet zuinig. Prima, zetten we toch alleen savonds Ff aan.
3. De PV doet raar.

Punt 1 en 2 zijn wel verklaarbaar, alhoewel ik 1kwh per uur voor een zwembadpomp fors vind. Maar die PV kan ik echt totaal niet verklaren. Kan zoiets “verkeerd om” aangesloten worden? :)

Groep zwembad:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6tJ9QjdTePyEDc1BIx_LBix_qHI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SrwOARe8YxadY6XoC3lnBg6d.jpg?f=fotoalbum_large

Meter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/R3imQqHGDAJLEqEDMPkQjAO0HIk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B27ly5WFDWVeAcS44o5G9D8H.jpg?f=fotoalbum_large

PV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IR1ms99ZyxULSeFqOjb8DQS1TnQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2vYkKFt4fYrtIGE95C6adgAU.jpg?f=fotoalbum_large

PV
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pkeqSzVhgK7ipyMnuC91JCMZuB4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ew0GYzTRkhUN2RzLgzbyT8Bm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 00:50 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:54
Is de woning je eigendom of huur je?

Buitenland dus geen salderingsregeling.

Mogelijk levert de PV zelfs terug op een eigen terugleveraansluiting dus heeft niets te maken met de meterstanden?

Je omvormer kan geen grote hoeveelheid energie verbruiken.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• sprankel
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-11 22:54
Dat is geen officiële teller maar een teller die de eigenaar er zelf heeft tussen gezet. Die meet de stroom die erdoor gaat maar is niet geïntresseerd in welke richting dat gebeurd dus die teller gaat oplopen als de PV panelen stroom naar het net sturen.

Dat is natuurlijk goed verdient voor de eigenaar, met een woekertarief van 75 cent per Kwh zijn de panelen snel terug verdiend. (of het al dan niet met opzet zo gedaan is laat ik in het midden)

Pompen in een zwembad zuipen doorgaans belachelijk veel stroom, mensen die een zwembad kopen zijn enkel geïntresseerd in het verbruik van de verwarming en hoeveel het zwembad kost. Er zijn ook geen regels voor dus men steekt de goedkoopste pompen in die zwembaden en hier en daar verschiet er iemand zich een ongeluk als men kijkt naar wat een pomp zoal kan verbruiken.

Bron van de teller
unabhängig von der tatsächlichen Energierichtung
https://bg-etech.de/download/manual/DRT428D.pdf

[ Voor 3% gewijzigd door sprankel op 19-05-2022 01:05 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De woning huur ik.

Ik had al zo’n vermoeden met betrekking tot de PV, dat deze de complete stroom meet ongeacht de richting. Dat is natuurlijk mooi verdienen zo. Overigens is 75ct geen woekertarief, dat valt wel mee. Ik zit op een plek waar stroom erg duur is. (Gecheckt via de lokale energiemaatschappij).

Ik ben dan ook helemaal okay met betalen wat ik verbruik, maar ik vind het wat oneerlijk om te betalen voor iets wat eigenlijk opwek is. Tevens heb ik geen zin om op te draaien voor een onzuinige pomp.

Ik zal de pomp 12-15 uur per dag laten draaien, vanwege hygiëne. Snachts zet ik hem uit, overdag laat ik hem dan draaien. Dat lijkt me voldoende. De PV laat ik lekker in storing staan, ben gekke Henkie niet.

Contact met de eigenaar is vrij moeizaam, ik heb 15 mails heen en weer moeten sturen om achter het kWh tarief te komen. Ze zit ook in NL. Ze begreep me niet of wilde me niet begrijpen. Dat was nog voordat ik het hoge verbruik in de gaten kreeg overigens. Ik heb dan ook weinig zin om deze discussie op te starten nu.

Bedankt voor de reacties tot nu toe.

[ Voor 16% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 01:28 ]

• busscherski
Ik vind de uitleg van @sprankel wel plausibel.

Het siert de verhuurder dat die de intentie lijkt te hebben om de PV opbrengst ten goede van de huurder te laten komen. Er is helaas alleen een ongeschikte kWh meter geplaatst.

De simpelste oplossing is om de omvormer niet via deze meter aan te sluiten, dan betaald de huurder puur voor het verbruik.
Dat zou ook te rechtvaardigen zijn.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Slechte pv set dan toch? Dan zou je toch nog veel meer moeten hebben? En ik zie geen terugdraai teken er op staan.
Wel dat er slechts 2 van de 3 fase in gebruik/aangesloten zijn, ook bijzonder denk ik.

Hoe groot is die inverter? Staat aan de zijkant, en wat voor weer heb je?

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:23

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@sprankel heeft gewoon gelijk:

https://stromzähler.eu/stromzaehler/drehstromzaehler/fuer-hutschiene-ungeeicht/1/drt428d-3-phasen-drehstromzaehler-mit-s0-auf-4-2te
Phasenbezogen, das Zählwerk zählt unabhängig der Energieflussrichtung immer in positive Richtung
Oftewel, deze meter is niet geschikt voor verbruik+retour en zal altijd optellen.

Ook in Engeland krijg je een (bescheiden) bedrag terug voor je kwhtjes:
https://www.britishgas.co...ts/smart-export-guarantee plm 3-3,5 pence. Jij betaalt nu 75p......

Ik zou alsnog de eigenaar op de hoogte stellen dat deze meter ongeschikt is. (Ervan uitgaande dat je via deze meter afgerekend wordt).
MID Zertifizierung NEIN
Dus niet eens geijkt...

[ Voor 5% gewijzigd door teacher op 19-05-2022 08:02 ]

Wise enough to play the fool

• cadsite
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-11 11:25
Is er nergens een officiële meter? In Spanje zijn die meestal buiten te zien dacht ik.

Geen idee hoe het daar is, maar in België mag je zelfs geen stroom doorrekenen op die manier.

• Bob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-11 21:06

Bob

Je kan ook proberen om productie en verbruik te balanceren, dan betaal je niks :) die meter kan niks meten wanneer de panelen evenveel produceren als de pomp verbruikt. Ook als het niet in balans is kan het nog steeds interessant zijn. Maar goed, als je op vakantie bent wil je je daar misschien niet mee bezig houden :)

• TheDudez
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09:14

TheDudez

Usenet stofzuiger!

FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 01:25:

Ik zal de pomp 12-15 uur per dag laten draaien, vanwege hygiëne. Snachts zet ik hem uit, overdag laat ik hem dan draaien. Dat lijkt me voldoende. De PV laat ik lekker in storing staan, ben gekke Henkie niet.
Dit is echt niet nodig. Ik heb ook een zwembad 6 bij 3. Gaat 4 keer 30 minuten aan per dag. En die van mij slurpt ook veel. Wel regelmatig controleren of het water goed is natuurlijk.

[ Voor 6% gewijzigd door TheDudez op 19-05-2022 09:51 ]

Usenet handleidingen

• Hurricane
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:33

Hurricane

Alles is anders dan het lijkt!

Bob schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:42:
Je kan ook proberen om productie en verbruik te balanceren, dan betaal je niks :) die meter kan niks meten wanneer de panelen evenveel produceren als de pomp verbruikt. Ook als het niet in balans is kan het nog steeds interessant zijn. Maar goed, als je op vakantie bent wil je je daar misschien niet mee bezig houden :)
Volgens mij gaat dat nog steeds niet werken omdat de meter alles als positief verbruik ziet en dus de opbrengst van de panelen als verbruik ziet. Dan kun je alleen maar optellen en ze niet met elkaar verrekenen.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zet de DC switch van die SMA ook uit, anders denken ze dat je hem gemold hebt
(big brother geeft een melding aan de eigenaar bij storing, indien ingesteld.)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Bob

Bob

Hurricane schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:57:
[...]

Volgens mij gaat dat nog steeds niet werken omdat de meter alles als positief verbruik ziet en dus de opbrengst van de panelen als verbruik ziet. Dan kun je alleen maar optellen en ze niet met elkaar verrekenen.
Zo werkt elektriciteit niet. Er loopt effectief geen stroom als verbruik en opwekking perfect in balans zijn. Meter kan dat niets meten. Anders zou mijn Ferrari's schijf ook gek doen als mijn panelen stroom terugleveren. Jouw meter is nog iets dommer, en zou extreem geniaal moeten zijn om in het geval van opwekking+verbruik de twee (onbestaande) stromen bij elkaar op te kunnen tellen. Enkel als het een meerfasen aansluiting is wordt het ingewikkelder maar dat is niet het geval denk ik?

• MaD_co
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:17
Een Tweaker op vakantie, herkenbaar..
Toch nog iets zoeken of tegenkomen wat beter kan ;)
Dat gebeurt mij ook regelmatig dat ik zelfs op vakantie aan het klussen/hobbyen ben. er gaat dan ook standaard een gereedschap set mee in de auto .

ATI X300 std @ 324/195 stable @ 432/283 @ 13202 3dmarks http://service.futuremark.com/compare?2k1=8575346

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 21-11 21:00
Het is niet zo dat stroom geproduceerd door zonnepanelen negatieve kWh’tjes zijn ;) het zijn exact dezelfde kWh’s als die vanuit de hoofdleiding komen. Die meter meet gewoon hoeveel kWh’s er door de kabel gaat.

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:55
Kun je het gebruik van de koelvriescombinatie meten met een tussenstekker? Hoe oud is die koelvriescombinatie en welke energieklasse heeft die? Welke airconditioning heb je, merk en model?

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat lukt niet. Als ik de pomp en PV aanzet wordt het verbruik nog meer. Zie tijdlijn boven met verschillende scenario’s die ik geprobeerd heb.

[ Voor 4% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 12:16 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
FrankHe schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:57:
Kun je het gebruik van de koelvriescombinatie meten met een tussenstekker? Hoe oud is die koelvriescombinatie en welke energieklasse heeft die? Welke airconditioning heb je, merk en model?
Maximaal 0.4 kWh per 4 uur. Zie test boven. Dat was het enige wat toen aanstond. Plus een WiFi router, ok….

Airco is een Alaska ding. Zal ook wel budget zijn. We hadden een extreem warme avond en nacht dus hij heeft bij ons en dochter heel de avond en nacht aangestaan (dus niet uitgezet om 23:00). Van 19:00 tot 7:00 heeft dat 14 kWh gedaan (pomp en PV staan uit) voor twee airco’s.

[ Voor 25% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 12:17 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
AUijtdehaag schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:01:
Zet de DC switch van die SMA ook uit, anders denken ze dat je hem gemold hebt
(big brother geeft een melding aan de eigenaar bij storing, indien ingesteld.)
Is dat die box ernaast met die hendel? :)

• AUijtdehaag
  • Niet online
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:12:
[...]

Is dat die box ernaast met die hendel? :)
Nee dat is ook AC.

De draaischakelaar IN de omvormer aan de linker zijkant is de DC switch.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ah ok. Staat niet op deze foto denk ik?

• AUijtdehaag
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KxpsvFikqhDh78LOib03t2zZrgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PeFhfRscoH7fjhp1mb9YtdFo.jpg?f=fotoalbum_large

• FrankHe
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08:55
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:09:
[...]

Maximaal 0.4 kWh per 4 uur. Zie test boven. Dat was het enige wat toen aanstond. Plus een WiFi router

Airco is een Alaska ding. Zal ook wel budget zijn. We hadden een extreem warme avond en nacht dus hij heeft bij ons en dochter heel de avond en nacht aangestaan (dus niet uitgezet om 23:00). Van 19:00 tot 7:00 heeft dat 14 kWh gedaan (pomp en PV staan uit).
Ah ok, 100 Watt is op zich ok voor een koelvriescombinatie en WiFi modem/router, niet een geweldig waarde maar in beginsel acceptabel.

Ik vrees dat het probleem bij de airconditioners gezocht moet worden. Alaska zegt mij niets, het zal wel een of ander C-merk zijn waar je denk ik niet te veel van moet verwachten. Dat is een algemeen ding bij goedkope airconditioning units, het geld dat wordt bespaart bij de aanschaf weegt meestal niet op tegen het hogere energiegebruik. Als je de airconditioning in die vakantiewoning niet te vaak nodig hebt dan is het nog te doen.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Eeum het probleem is allang gevonden hoor.

De meter telt gewoon door bij opwek. Zie de reactie van @sprankel

sprankel in "PV zorgt voor extra verbruik (?)"

[ Voor 193% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 12:29 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
..

[ Voor 122% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 12:29 ]

• Bob

Bob

t14wo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:57:
[...]

Het is niet zo dat stroom geproduceerd door zonnepanelen negatieve kWh’tjes zijn ;) het zijn exact dezelfde kWh’s als die vanuit de hoofdleiding komen. Die meter meet gewoon hoeveel kWh’s er door de kabel gaat.
Inderdaad, en wanneer verbruik en opwekking achter de teller in balans zijn loopt er geen stroom door de hoofdleiding. Ik zie even terug dat er dan toch nog stroom gemeten wordt dus misschien is de bekabeling wat exotisch. Of de teller kan niet met power factor (fase verschuiving) overweg, dat is ook een optie.

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 01:25:
[..]
Heb je info over het aantal liters water en de specs van je pomp (foto van type plaat/sticker bijvoorbeeld)?

Vuistregel: 1 tot 2 keer de inhoud van je bad verpompen per dag, afhankelijk van de warmte/zon en hoeveel er gezwommen word.
Vuistregel is dat een pomp in 4 uur je bad moet kunnen verpompen.

Tijd voor een nieuwe sig..

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De pomp van het zwembad zit in een afgesloten hok.

Het zwembad is 4 bij 4 en 1.80 diep.

Ik verwacht dat 12 uur per dag voldoende moet zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door FreakNL op 19-05-2022 15:11 ]

Verwijderd

Bob schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 12:51:
[...]

Inderdaad, en wanneer verbruik en opwekking achter de teller in balans zijn loopt er geen stroom door de hoofdleiding. Ik zie even terug dat er dan toch nog stroom gemeten wordt dus misschien is de bekabeling wat exotisch. Of de teller kan niet met power factor (fase verschuiving) overweg, dat is ook een optie.
elementary watson, overdag staat de airco uit en 'gebruik' je dus netto de opbrengst van de panelen minus de pomp/koelkast etc.
Oplossing is simpel: kWh teller van panelen noteren en die van gebruiksmeter aftrekken, of airco aan laten staan als zon schijnt (en niet 'savonds)

• fastedje
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 07:36
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 00:47:

Tijdlijn;
Pv inverter groep en zwembad pomp groep uit;
Verbruik van 12:00 tot 16:00 ; 0.4kwh
Pomp aan, PV nog uit;
Verbruik van 16:00 tot 17:00; 0.96kwh
Pomp aan, PV aan;
Verbruik van 17:00 tot 18:00; 1.62kwh
Pomp uit, pv uit, airco’s aan
Verbruik van 18:00 tot 19:00 1.2kwh
Als ik even simpel reken dan levert je PV installatie 0.96+1.62kW tussen 17-18u, afgerond 2.6kW. Afhankelijk van de ligging/oriëntatie kan dat tussen 11en 14u nog wel eens 2 keer zo hoog zijn. Als dat zo is en je wilt de opbrengst en het verbruik nivelleren, dan moet je juist extra stroom gaan gebruiken tijdens de piekuren: bv de vaatwasser en wasmachine gebruiken. Maar op vakantie wil je ook niet constant met kosten bezig zijn wellicht.

• Elek_Stynus
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18-11 20:25
Het lijkt op de foto wel alsof de 230V netspanning van de omvormer niet is aangesloten. Normaal gaat die kabel door de wartel, maar daar lijkt niks in te zitten?

http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com/ ||| PV-Output 3840W/

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 00:30

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 15:11:
De pomp van het zwembad zit in een afgesloten hok.

Het zwembad is 4 bij 4 en 1.80 diep.

Ik verwacht dat 12 uur per dag voldoende moet zijn.
4x4x1.8 = 29 kuub, al gok ik eerder richting 26 kuub.Een pomp die 7 kuub per uur doet is dan aan te raden.
Dergelijke pompt moet je aan 400 tot 500 watt denken.

Alles bij elkaar denk ik dat je pomp gedimensioneerd is, 12 tot 15 uur is dan veel te veel. Ik zou 'm op 6 tot 8 uur zetten :Y)

Tijd voor een nieuwe sig..

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 18:12:
[...]

elementary watson, overdag staat de airco uit en 'gebruik' je dus netto de opbrengst van de panelen minus de pomp/koelkast etc.
Oplossing is simpel: kWh teller van panelen noteren en die van gebruiksmeter aftrekken, of airco aan laten staan als zon schijnt (en niet 'savonds)
Ik heb geen kWh teller van de panelen gezien. Als die er al is, zit hij ergens verborgen.

Ik heb 2 tellers;
Stroom (zie foto)
Water

Ik zou ook niet zo goed weten waar die andere teller zou moeten zijn, ik heb alles al afgezocht. Het enige afgesloten ruimte/hok is voor die pomp, maar die staat ook 5 meter verderop in de tuin.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
fastedje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 19:35:
[...]

Als ik even simpel reken dan levert je PV installatie 0.96+1.62kW tussen 17-18u, afgerond 2.6kW. Afhankelijk van de ligging/oriëntatie kan dat tussen 11en 14u nog wel eens 2 keer zo hoog zijn. Als dat zo is en je wilt de opbrengst en het verbruik nivelleren, dan moet je juist extra stroom gaan gebruiken tijdens de piekuren: bv de vaatwasser en wasmachine gebruiken. Maar op vakantie wil je ook niet constant met kosten bezig zijn wellicht.
Ik snap hier niks van.

Maar met PV aan is het “verbruik” hoger…. Of beter gezegd; loopt de meter harder door…

Iedereen die hier stelt dat ik elektra moet gaan gebruiken tijdens opwek; dat heeft geen zin, tijdens opwek gaat alleen de teller maar harder lopen….

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Elek_Stynus schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 20:13:
Het lijkt op de foto wel alsof de 230V netspanning van de omvormer niet is aangesloten. Normaal gaat die kabel door de wartel, maar daar lijkt niks in te zitten?
Er zitten twee wartels aan de onderkant die niet aangesloten zijn inderdaad. Maar wat doet dat?

• busscherski
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:08:
[...]

Ik heb geen kWh teller van de panelen gezien. Als die er al is, zit hij ergens verborgen.

Ik heb 2 tellers;
Stroom (zie foto)
Water

Ik zou ook niet zo goed weten waar die andere teller zou moeten zijn, ik heb alles al afgezocht. Het enige afgesloten ruimte/hok is voor die pomp, maar die staat ook 5 meter verderop in de tuin.
De meeste omvormers hebben een schermpje ingebouwd. Enkelfase SMA heeft dat inderdaad niet. Als daar geen externe kWh meter naast is gemonteerd kun je de opbrengst alleen bijhouden met de app.

• busscherski
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:10:
[...]

Ik snap hier niks van.

Maar met PV aan is het “verbruik” hoger…. Of beter gezegd; loopt de meter harder door…

Iedereen die hier stelt dat ik elektra moet gaan gebruiken tijdens opwek; dat heeft geen zin, tijdens opwek gaat alleen de teller maar harder lopen….
Verbruik op dezelfde fase als waar de omvormer op aangesloten is zou de meter langzamer 'kunnen' laten draaien.

• busscherski
FreakNL schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 21:11:
[...]

Er zitten twee wartels aan de onderkant die niet aangesloten zijn inderdaad. Maar wat doet dat?
Ja normaal gesproken sluit je AC aan via een van die wartels. Maar misschien is dat deze keer anders opgelost. Wel vreemd maar zal je probleem wel niet veroorzaken.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Inmiddels toch nog een andere meter gevonden, die staat aan de weg onder een gemetseld muurtje. Was me nog niet eerder opgevallen.

Lijken op 2 meters te zijn, een kWh+ en kWh- en een totaal daarvan…

Kan er verder nog geen soep van bakken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8NzXk5x0SciZ2OZd7ot94SKPS0A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s323hETMdNVHfpZ6arlQIP5N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/S8stpxYycjeIZ-g2mE79Vitcz24=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9YdvdeuHGkKrup3npR4ZOXiI.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qswIaqZt-GH2BoQTNiAz0QYqkqc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kzXSGLBziOxQ5whef61p5mIA.jpg?f=fotoalbum_large

Maar ik heb ook weinig verstand van PV… zou er geen aparte tellen voor opwek moeten zijn? Of is dat wellicht deze KWh- en kWh+ ? Maar waarom is er dan ook een totaal? :) Lijkt me dan eerder piek en dalstroom maar dat hebben ze hier geloof ik niet… :)

[ Voor 8% gewijzigd door FreakNL op 21-05-2022 01:50 ]

• Termy
  • Laatst online: 00:19

Termy

valt er nog wat te fragge?

Dat is een 'echte' meter. Zit hier alleen jouw huisje op? Misschien is die andere meter bedoeld voor de PV maar zit het niet goed en pakt het meer dan alleen de PV mee? Of rekenen ze je af op die ongeijkte meter?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Ze rekenen af op die andere meter inderdaad, die ik eerst postte. Want daar is een foto van gemaakt door de beheerder toen ik ontvangen werd. Die andere meter deden ze niks mee.

De meter die ik nu gevonden heb is 99.99% zeker alleen voor dit huis. Pal ernaast staat er namelijk nog 1 en die is vermoedelijk van de buren.

Vanmiddag ook Ff rond gereden en er staan overal van die meters onder een betonnen afdakje.. Eigenlijk bij elk huisje. Was me niet eerder opgevallen maar wij zitten aan het begin van het park.

Anyways, vreemd verhaal is het.

• busscherski
Heeft de beheerder niet een foto van allebei de meters gemaakt? Of is die echte meter misschien door het park van afstand uitleesbaar?

In theorie als de huis eigenaar de PV opbrengst voor zichzelf wil houden dan heeft hij daarvoor de echte meter nodig plus een meter die alleen de PV opbrengst meet.

• Slappyjoez
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 21-11 19:24
Slimme eigenaar, dubbele inkomsten vangen over de rug van je huurders. De tussenmeter sommeert het verbruik en de teruglevering, en dat wordt dus afgerekend als verbruik.

Hieronder de tabel van de meterstanden voor de hoofdmeter aan de weg. Misschien goed om die standen te noteren, gelijktijdig met de tussenmeter. En dat op een later tijdstip weer met elkaar vergelijken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/20kww5QcLwAUYNFWgjmJAWdm3uY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GAYuKsRkb8Ddv4D4TvIIdM3J.jpg?f=fotoalbum_large

15x Astronergy 325Wp Full Black || SMA Sunny Boy 4.0 1-fase || Zuid 40°

• S4All
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Als ik dit zo lees ben ik niet helemaal overtuigd van slechte bedoelingen van de verhuurder.

Het kan ook zo zijn dat de meter er al zat voordat er zonnepanelen waren en dat de verhuurder niet weet/snapt dat de meter niet "terug" draait.
Er zijn een hoop beunhazen en dat van de meter moet je maar weten.

Ik vind het zelf intresanter wat de verhuurder er van zegt als je het bewijs laat zien (meterstanden met en zonder pv).

Optie1: wist van niks en bied een oplossing
Optie2: doet of ze gek zijn, dus pv uitzetten
Optie3: wist er vanaf en trekt misschien al de getallen uit de omvormer af van de meter.

Wel laat dit maar weer zien, dat je alles zelf moet controleren. Zelfs op vakantie :(

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
busscherski schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 07:15:
Heeft de beheerder niet een foto van allebei de meters gemaakt? Of is die echte meter misschien door het park van afstand uitleesbaar?

In theorie als de huis eigenaar de PV opbrengst voor zichzelf wil houden dan heeft hij daarvoor de echte meter nodig plus een meter die alleen de PV opbrengst meet.
Beide nee. Ik was erbij, ze hebben alleen foto van die binnenmeter gemaakt en van het water (die zit weer ergens anders). Er wordt ook echt afgerekend op die binnenmeter.

Er is verder ook geen sprake van een park zoals we dit in Nederland kennen. Dus er is geen receptie etc.. Het is gewoon een "locatie" met vakantiehuizen die van allerlei verschillende (meestal Nederlandse) eigenaren zijn...

@S4All
Ik heb daar helemaal geen zin meer in. Toen ik alleen nog van de binnenmeter afwist heb ik gevraagd naar het KWH tarief en dat was een hele lastige vraag. Ik werd verwezen naar de site van de energiemaatschappij maar daar staan zoveel tarieven.. Ze had ook gewoon in 1 mailtje het antwoord kunnen geven. Nu kwam er een heel verhaal:

FreakNL: Hey, wat betaal ik per kwh?
Verhuurder: Wat je betaalt ligt aan het verbruik
FreakNL: Nee, ik wil de KWH-prijs weten
Verhuurder: Kijk maar op de site van de energiemaatschappij
FreakNL: Daar staan allerlei tarieven
Verhuurder: Je moet bij domestic kijken
FreakNL: Ok, maar ook daar staan nog eens 3 tarieven, ik ga dan maar uit van het hoogste tarief, namelijk xxx cent/kwh
Verhuurder: Ik kan je helaas niet vertellen wat het totaal plaatje gaat worden
FreakNL: Nee, dat snap ik ook wel maar ik wil gewoon weten wat het KWH tarief is

Daarna geen reactie meer.

|:(

Die binnenmeter, geen idee of die standaard is.. Maar de meters buiten zijn zeker wel standaard, die staan hier bij elk huis.

Ik ben ook zeker niet overtuigd van de slechte bedoelingen van de verhuurder maar ik heb verder ook geen zin in discussie. PV staat nu uit en ik hoop dat ik daar verder niks van hoor.

De pomp van het zwembad laat ik overdag wel aan. Eergisteren stond hij uit toen we op pad waren en de beheerder was langsgekomen (er lag een briefje) en had de pomp weer aangezet.. Op het briefje stond een andere (niet gerelateerde) opmerking, maar ik zet de pomp nu maar gewoon om 10:00 ofzo aan en als we om 18:00 thuiskomen gaat hij uit...

[ Voor 65% gewijzigd door FreakNL op 21-05-2022 15:34 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Er is een lokale beheerder?
Trek die eens aan zn mouw..... :Y

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
teacher schreef op zaterdag 21 mei 2022 @ 17:13:
Er is een lokale beheerder?
Trek die eens aan zn mouw..... :Y
Dat heeft ook weinig zin schat ik in. Die hebben een foto gemaakt van de watermeter en de kWh meter binnen. Ik schat niet in dat ze verstand hebben van PV enzo.. Beheerder is ook een groot woord, meer sleutelafgifte. Heb in het begin aangegeven dat de kraan bii de badkamer-wasbak niet loopt (echt een pisstraaltje) en de kraan in de keuken geen heet water geeft en de reactie daarop was: “Klopt”.

Ik heb de PV uitstaan en de pomp van het zwembad gedurende de avond en nacht en daarmee is voor mij de kous wel af.

Het is nu zaterdag, we hebben in 6 dagen tijd zo’n 143kwh verbruikt. Dit is nog inc het zonnepanelen “verbruik” van de eerste dagen. Behoorlijk fors voor een vakantiehuisje… Maar het is wat het is.

[ Voor 13% gewijzigd door FreakNL op 21-05-2022 18:52 ]

• teacher

teacher

Dysgaf!

Dus, je weet nu het probleem, maar wil het per se niet kenbaar maken aan de eigenaar of de beheerder? :?

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
De oplossing is natuurlijk die tussenmeter negeren en de meterstanden van buiten gebruiken. Maar daar heb ik dus geen beginstand van.

Bovendien zit die tussenmeter er niet voor niks. Dat is ofwel domheid of zelfs een stukje kwaadaardigheid. Ik heb totaal geen zin om me daar op vakantie mee bezig te houden/daar een discussie over te starten. Ze gaan dan waarschijnlijk beginnen met de opmerking dat ik overal vanaf had moeten blijven…

Overigens;
Na de vakantie (als ik mijn borg terug heb) stuur ik nog wel een mail met mijn bevindingen.

[ Voor 27% gewijzigd door FreakNL op 22-05-2022 14:02 ]

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Inmiddels zit ik op een verbruik van +- 300kwh in 16 dagen... best fors, maar ach.

De airco's gebruik 0.6kwh per stuk per uur, ze staan 16 uur aan (allebei 8 uur) dus dat is al 16*0.6 = 9.6
De pomp van het zwembad staat van 9:00 tot 17:00 aan en verbruikt +- 1kwh, dus dat is 8kwh
Nog wat ander verbruik (verlichting, tv, laders, koelkast, wasmachine), 2 a 3kwh, maakt dat je wel 20kwh per dag verbruikt.

Ben er inmiddels ook achter dat op de pomp van het zwembad ook de irrigatie van de bomen is aangesloten.

Met het uitzetten van de PV heb ik denk ik zo'n 5 a 6 kwh per dag bespaard.

Overigens haddden wij gisteren kennissen op bezoek en die zeiden; Eigenlijk is het raar dat je je gasten laat betalen voor je "vaste" installaties zoals een zwembadpomp en irrigatie van je planten... Zit wat in natuurlijk.. Maar ik ga de discussie verder niet aan met de eigenaar.

[ Voor 3% gewijzigd door FreakNL op 30-05-2022 18:05 ]

• Termy

Termy

Dus je gaat daar nooit meer heen, neem ik aan?

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat sowieso niet maar dat heeft verder niks met het apt te maken hoor, meer met de bestemming (been there, Done that). Ik zou het apt bij de juiste prijs alsnog overwegen mochten we wel een keer terugkomen.

Bovendien, het is meer een constatering hoor. Op de grote reissom is het klein bier :)

Het doet mij overigens weer wel nadenken over het milieu. In Nederland doen we ons best om elke watt te elimineren maar hier staan hele parken vol met zembadpompen, airco’s, etc etc. Ik zie hetzelfde in Dubai en Singapore (waar ik vaak zakelijk kom). Hetgeen ze daar op een dag verbranden doet al ons geneuzel in het niet verdwijnen…. Maar sorry, dit is off-topic :)

[ Voor 63% gewijzigd door FreakNL op 30-05-2022 18:09 ]

• Termy

Termy

Ja, als ze hun klanten ervoor laten betalen (en zelfs hun PV opbrengst) dan snap ik wel dat ze zich niet druk maken over verbruik :p.

Enige spijtige is nu dat de volgende wel gewoon weer de sjaak is. Als je er toch niet meer heen gaat kan je ze toch gewoon vertellen dat ze het verkeerd aangesloten hebben en hun klanten naaien? Wat heb je te verliezen? Knal er nog een negatieve review tegenaan met hun fratsen en dan verandert er misschien nog wat ipv dat ze gewoon doorgaan met deze onzin.

• FreakNL
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Topicstarter
Dat is niet waar, Ik had al gezegd dat ik het zou aankaarten. Ik heb alleen nu geen zin in discussie. Aan de eerdere mails te zien EN de reactie van de beheerder op mijn kraan-vraag heb ik met a-technische mensen te maken. Die vinden het waarschijnlijk al eng dat ik de PV heb uitgezet.

Als ik mijn borg terug heb ga ik de boel aankaarten. Niet eerder, daar heb ik weinig trek in.

/edit
Ik heb het aangekaart na de terugbetaling van de borg. Dat werd nog een heel verhaal. Ik had niet aan de installatie mogen zitten en ik begreep het ook helemaal verkeerd. De meter binnen zit aangesloten los van de PV. De meter binnen meet dus alles wat je verbruikt en staat helemaal los van de PV. Dat was het verhaal van de eigenaar. Er was ook geen discussie meer mogelijk en ze gingen berekenen wat ze aan PV opbrengst gemist hadden en wilden dat in rekening aan brengen.. Ik heb ze succes gewenst en op het mailtje 2 weken later (moest 100kwh extra betalen a 75ct) uiteindelijk niet meer gereageerd. Nooit meer wat van gehoord.

[ Voor 121% gewijzigd door FreakNL op 18-01-2024 21:33 ]

Pagina: 1