CV of warmtepomp

Pagina: 1
Acties:
  • 1.160 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeer 1
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 09-02 20:45
Hallo,

Ik ga een nieuwbouw huis bungalow bouwen, ca 650 m3.
Op deze locatie hebben we nog een gasaansluiting en dus de mogelijkheid om een CV op te hangen. Of toch kiezen voor een warmtepomp?
De meerprijs van een warmtepomp ondanks subsidie zijn aanzienlijk tov een CV ketel. Daarnaast is de levensduur van een CV ketel in ieder geval wat zekerder dan een warmtepomp.
Het gas verbruik zal ook beperkt zijn door de goede isolatie van de woning. Wat is wijsheid met oog op de toekomst? Kostprijs en snelle terugverdien tijd zijn belangrijk.
Wat zijn jullie ervaringen met het koelvermogen van een warmtepomp en het extra stroomverbruik van een warmtepomp.
Dank voor de tips alvast

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09-05 12:35

psy

Gas zal duurder blijven worden dus "terugverdientijd" zegt niets meer.
Met gas heb je ook nog steeds dubbele vaste kosten vergeet dat niet.

Als je nu nog twijfelt over deze materie weet ik het ook niet meer.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Milo85
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 12-05 18:03
Als je de optie hebt, warmtepomp. Ik neem aan dat je nog wel even in je huis blijft zitten, dus dat verdien je wel terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
Jeer 1 schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:50:
Hallo,

Ik ga een nieuwbouw huis bungalow bouwen, ca 650 m3.
Op deze locatie hebben we nog een gasaansluiting en dus de mogelijkheid om een CV op te hangen. Of toch kiezen voor een warmtepomp?
De meerprijs van een warmtepomp ondanks subsidie zijn aanzienlijk tov een CV ketel. Daarnaast is de levensduur van een CV ketel in ieder geval wat zekerder dan een warmtepomp.
Het gas verbruik zal ook beperkt zijn door de goede isolatie van de woning. Wat is wijsheid met oog op de toekomst? Kostprijs en snelle terugverdien tijd zijn belangrijk.
Wat zijn jullie ervaringen met het koelvermogen van een warmtepomp en het extra stroomverbruik van een warmtepomp.
Dank voor de tips alvast
Ik vraag mij af of je keuze hebt. Dat de leiding er ligt is niet relevant want gasloos is gekoppeld aan de bouwvergunning. Als de bouwvergunning vóór 2018 is afgegeven mag je nog kiezen. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de vergunning voor die datum is afgegeven anders had je nu al wel uitdagingen met de maximale bouwtijd gehad.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09:33

Theo

moederbord

Bungalow, dus groot plat dak waar je heel veel panelen op kwijt kan. Dus waar je heel veel gratis stroom van kan krijgen.

Waarom zou je dan een warmtebron willen hebben die op geld werkt, terwijl je gratis stroom van je dak kan halen?

Een goede monoblok hoeft trouwens helemaal niet duur te zijn in aanschaf; na aftrek subsidies kun je voor 3K zeker wel klaar zijn, en dat is een gelijkwaardige prijs die je ook voor een gasketel zal moeten betalen.

In jouw geval is het een echte nobrainer; als je goed isoleert (wat je toch al moet doen om de EPC eisen te halen) dan is een 7 kW monoblock al voldoende. Het verbruik van deze kun je afdekken met (extra) zonnepanelen waardoor je nul stroom hoeft te betalen én geen gas hebt, waardoor je jaarlijks zo'n 500 euro kan toekrijgen op je energienota (je betaalt nul, maar vanwege de energiebelastingreductie én overstapbonussen krijg je wel tot 500 euro toegeworpen; je verdient dus aan je energierekening, ipv dat je deze moet betalen)

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:35
Theo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:25:
Bungalow, dus groot plat dak waar je heel veel panelen op kwijt kan. Dus waar je heel veel gratis stroom van kan krijgen.

Waarom zou je dan een warmtebron willen hebben die op geld werkt, terwijl je gratis stroom van je dak kan halen?
Dat werkt alleen zolang de salderingsregeling er nog is.. anders is het lekker opwekken in de zomer en inkopen in de winter.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:16
LordSinclair schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 08:37:
[...]

Dat werkt alleen zolang de salderingsregeling er nog is.. anders is het lekker opwekken in de zomer en inkopen in de winter.
Met genoeg panelen kun je ook in de winter de kosten dekken, zeker als je voldoende plat dak hebt. het zal geen ideale situatie zijn maar de kosten haal je er altijd uit.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 14:35
geldersscheepje schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:09:
[...]

Met genoeg panelen kun je ook in de winter de kosten dekken, zeker als je voldoende plat dak hebt. het zal geen ideale situatie zijn maar de kosten haal je er altijd uit.
Op donkere grijze koude winterdagen doen mijn 6 panelen zo'n 0.3kWh op een dag. Dan heb je 200 panelen nodig om een verbruik van 10kWh op een dag af te dekken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
CV ketel verdien je nooit terug, dus hoezo moet je perse de warmtepomp volledig terugverdienen ?

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 14:02
Overigen moet je voor een eerlijke vergelijking de kosten van de CV ketel wel van de kosten van de warmtepomp aftrekken als je dat nog niet gedaan had. Dat bedrag zou je namelijk sowieso kwijt zijn geweest en is dus geen 'verlies' aan de warmtepomp kant.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-05 16:47
Alleen het vastrecht van de gasaansluiting kost je (afhankelijk van waar het is) zo'n 300 euro per jaar. Een CV ketel heeft een levensduur van 15-20 jaar, dus over zijn levensduur ben je al een bak geld kwijt zonder dat je nog maar 1 druppel gas hebt verstookt.

Naast alle redenen mbt klimaat, politieke instabiliteit, aardbevingen in Groningen die maken dat je echt niet meer aan het gas wil in 2022 is er dus een sterke financiele reden om het niet te doen.

Waar komt je aanname vandaan dat een warmtepomp veel duurder is dan een CV ketel? Als je een hoge offerte voor een WP hebt zou ik rond gaan shoppen bij installateurs, en in de verschillende topics over warmtepompen hier gaan kijken wat zo'n installatie écht kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 14:16
Overigens is het in nieuwe zeer goed geïsoleerde huizen eerder te warm dan te koud. Dus die warmtepomp zou misschien wel meer staan te koelen dan te verwarmen ..

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Managelorian
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:31

Managelorian

“This is the workflow.”

Als je nieuw gaat bouwen en je kunt alles inrichten zoals je wil dan is dit echt een no-brainer: ga voor een warmtepomp. Alleen een warmtepomp is toekomstbestendig, een CV ketel is dat zeker niet. Bovendien heb je alleen nu de kans om op een zinnige en efficiënte manier jouw aandeel te doen aan de energietransitie en ook hierbij is een warmtepomp de betere keus.

Oh ja, en bovendien is een warmtepomp op termijn goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• huppelepups
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 14:42
Ga offgrid, alleen dan ben je pas echt toekomstbestendig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 14:24
Dennisdn schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 07:47:
[...]

Ik vraag mij af of je keuze hebt. Dat de leiding er ligt is niet relevant want gasloos is gekoppeld aan de bouwvergunning. Als de bouwvergunning vóór 2018 is afgegeven mag je nog kiezen. Maar het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de vergunning voor die datum is afgegeven anders had je nu al wel uitdagingen met de maximale bouwtijd gehad.
Zover ik weet is de wet effectief, doordat er geen aansluitplicht meer is op het gasnet. Aangezien TS vermeldt dat er al een gasaansluiting is, zou dit zomaar een uitzondering kunnen zijn.

Hamvraag is wat de aansluitplicht inhoudt. Is de netbeheerder verplicht om de gasaansluiting in de nieuwe meterkast te installeren?

Maar los daarvan, moet je nog wel een CV op gas willen? Wat als dat ding over 5 jaar kapot gaat? Dan moet TS alsnog een (hybride) warmtepomp installeren. Dat is wel een risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 13:39
Joris748 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Maar los daarvan, moet je nog wel een CV op gas willen? Wat als dat ding over 5 jaar kapot gaat? Dan moet TS alsnog een (hybride) warmtepomp installeren. Dat is wel een risico.
Dat is natuurlijk een non argument onderdelen zijn zeker nog wel na 5 jaar leverbaar, dan moet het wel heel exotisch gaan.

Ik zou ook eerder voor een warmtepomp gaan maar support op oude ketels moet geen probleem zijn.
Bovendien straks wordt hybride warmtepomp verplicht(bij nieuwe installatie), daar hangt nog gewoon een ouderwetse gas ketel bij aan met dezelfde onderdelen die iedereen thuis heeft.

@Jeer 1 Ook een lucht/lucht warmtepomp meegenomen als optie?
Dan behoudt je altijd de keuze tussen warmtepomp verwarmen of op gas met koelen erbij wat steeds belangrijker gaat worden.

[ Voor 13% gewijzigd door mr_evil08 op 19-05-2022 10:07 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14:41
Warmtepomp hoeft niet duur te zijn, zat gisteren met collega te kijken, 4000 euro voor een monoblock met 2850 subsidie, kan je zelf plaatsen. Voor dat geld kan je geen nieuwe ketel met rookgasafvoer laten plaatsen.

Wat betreft levensduur, het is gewoon een omgekeerd airco systeem. Daarvan weten we al wat de betrouwbaarheid is, want airco systemen gebruiken we al meer dan 20 jaar.

Nieuwbouw gebruikt weinig gas is geen argument, want je loopt in de toekomst stuk op vastrecht en netbeheerderskosten, waardoor je paar honderd kuub per stuk al snel euro's meer kosten. Netbeheerders trekken de komende jaren hele wijken leeg en mogen daar geen kosten voor rekenen, dus dat geld moet gewoon opgebracht worden door de steeds kleiner wordende groep. Wil jij daar de komende 20 jaar aan vast zitten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:12

Wuursj

want worst is al bezet

Echt no-brainer: vloerverwarming er in en gaan voor die warmtepomp. Een monoblock hoeft niet eens heel veel duurder te zijn dan een ketel.

Mijn situatie vergeleken in de huidige energieprijzen (ingevuld in gaslicht.com), PV niet meegeteld.
- nu zonder gas met ~4500 kwh verbruik: 1450 euro
- oude situatie met 800m3 en 1500kwh: 2000 euro
Die 550 euro pj steek ik dus sowieso in mijn zak.

Aangezien je aangeeft dat geld belangrijk is: panelen op het dak en het hele zooitje is normaliter terug verdient voor dat de salderingsregeling er in begint te hakken. Alles daarna is pure winst.

Nu kan je electra zelf opwekken voor minder. Gas kan niet zelf maken tenzij je wel heel veel chili con carne eet. Nu, met PV (niet eens alles zelf opgewekt) betaal ik bijna 0 euro en dat zal maar langzaam gaan oplopen naarmate de saldering regeling minder gunstig gaat worden.

Een jaar of 2 geleden verklaarde mensen me voor gek toen ik mijn 1913 woning gasloos gingen maken en zagen alleen beren op de weg. Diezelfde mensen klagen nu over hun energierekening. Een nieuwbouw woning op gas laten gaan is echt zonde.

[ Voor 14% gewijzigd door Wuursj op 19-05-2022 11:20 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
CurlyMo schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:30:
Overigen moet je voor een eerlijke vergelijking de kosten van de CV ketel wel van de kosten van de warmtepomp aftrekken als je dat nog niet gedaan had. Dat bedrag zou je namelijk sowieso kwijt zijn geweest en is dus geen 'verlies' aan de warmtepomp kant.
Dit! Je weet dat je een keer om 'moet' , de kosten voor het aanpassen van de woning (trekken leidingen ed.) heb je toch een keer, dus die kosten moet je niet meerekenen. En de kosten voor de CV betaal je dan voor niets (leggen gasleidingen in de woning, nutteloze dakdoorvoer)
Dat in combinatie met 15x 300 euro per jaar aan vaste lasten... Ben je een akelig eind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennisdn
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:44
Joris748 schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 09:58:
[...]

Zover ik weet is de wet effectief, doordat er geen aansluitplicht meer is op het gasnet. Aangezien TS vermeldt dat er al een gasaansluiting is, zou dit zomaar een uitzondering kunnen zijn.

Hamvraag is wat de aansluitplicht inhoudt. Is de netbeheerder verplicht om de gasaansluiting in de nieuwe meterkast te installeren?
Er zijn 2 ontsnappingen. Eén is een bouwvergunning die voor 1 januari 2018 is afgegeven de 2e is "als het echt niet anders kan dan gas".

Als een vrijstaande nieuwbouw-woning onder die laatste ontsnapping zou vallen, zou ik niet weten wie er dan nog wel van het gas af moet....

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisdn op 19-05-2022 11:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09-05 12:29
We hebben een heel subforum voor installatievragen. Heb je daar al gekeken? Ik zou daar eerst wat informatie ophalen en als er dan nog vragen zijn een separaat topic openen. De vraag is al vele malen gesteld namelijk. Voor deze een slotje.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.