Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22-09 18:53
Ik heb een nieuwe 4K 144hz monitor gekocht.

Bijgeleverde DP 1.4 kabel was helaas niet lang genoeg dus ik heb een DP 1.2 kabel gepakt om te testen of de monitor het uberhaupt doet.

Tot mijn verbazing kan ik de monitor in windows gewoon op 144hz zetten. Hoe kan dit? Ik dacht dat 4k 144hz enkel met DP 1.4 of hoger gerealiseerd kon worden.

Kan het zijn dat er sprake van compressie is? Of dat het scherm niet écht in 144hz draait?

Ik heb weinig verstand van monitoren, alvast dank voor jullie input!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22:56

M2M

medicijnman

Displayport kabels zijn hit en mis. Ik heb er hier een hele rits liggen, sommigen die wel functioneren op hogere resoluties, sommigen die, ondanks het mooie labeltje, het toch niet willen doen. Linus heeft daar een filmpje over gemaakt.

[ Voor 10% gewijzigd door M2M op 18-05-2022 22:15 ]

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Maar het kan toch niet zo zijn dat een 1.2 kabel 4k 144hz weergeeft?

Op de verpakking van de kabel staat zelfs: DP 1.2 / 4k 60hz

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6hLt0Vojl532liB3u35Bzdz1myQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hri5vb3U6ADmuhxk1tjNl95x.jpg?f=fotoalbum_large

Is er een manier om te verifiëren of mijn beeld daadwerkelijk op 144hz draait en er geen sprake is van compressie o.i.d.?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-09 18:26
run maar eens de ghosting test https://www.testufo.com/ghosting

Gamebak Look Behind you, a Three Headed Monkey!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

De adertjes in een displayport kabel zijn normaliter allemaal aangesloten tussen beide kanten. Ongeacht welke kabel je pakt. Hoeveel digitaal signaal je overhoud aan het eind van de kabel hangt af van de kwaliteit, dat geen relatie heeft met prijs.

Het labeltje erop suggereert dat het minimaal geschikt is voor 4K op 60Hz.

Bovendien kun je in het control panel van Nvidia of AMD kijken wat er uitgestuurd wordt, en op het beeldscherm zelf kijken welke refreshrate gehanteerd wordt.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Check! - Waar moet ik op letten?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uRBvWKS8J4qIJ8nCoXyTouNJaDg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/2zk7ZTfDFFmuKGhi8WEiYudf.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
M2M schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:35:
De adertjes in een displayport kabel zijn normaliter allemaal aangesloten tussen beide kanten. Ongeacht welke kabel je pakt. Hoeveel digitaal signaal je overhoud aan het eind van de kabel hangt af van de kwaliteit, dat geen relatie heeft met prijs.

Het labeltje erop suggereert dat het minimaal geschikt is voor 4K op 60Hz.

Bovendien kun je in het control panel van Nvidia of AMD kijken wat er uitgestuurd wordt, en op het beeldscherm zelf kijken welke refreshrate gehanteerd wordt.
Zowel monitor alks windows zeggen 4k 144hz...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Ziet er prima uit. 144Hz dus. 't zal ongetwijfeld gebruik maken van displaystream compression of zo'n color pulldown omdat de bandbreedte van DP1.4 niet afdoende is voor 4K 144Hz. Tenzij je natuurlijk Displayport 2.0 hebt in zowel output van de videokaart, als input van het beeldscherm, maar die videokaarten zijn er nog niet in consumentenland.

[ Voor 7% gewijzigd door M2M op 18-05-2022 22:57 ]

-_-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Zie de kabelstandaard meer als een soort ondergrens. Dus hij moet minimaal x kunnen, wat in lijn is met de specificaties zoals vermeld. Mogelijk kan ie meer, zoals bij jou, maar dat is geen garantie voor alle kabels. Zelfs het slechtst gelukte exemplaar wat uit de fabriek komt zou die specificaties moeten kunnen halen.

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
M2M schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:56:
Ziet er prima uit. 144Hz dus. 't zal ongetwijfeld gebruik maken van displaystream compression of zo'n color pulldown omdat de bandbreedte van DP1.4 niet afdoende is voor 4K 144Hz. Tenzij je natuurlijk Displayport 2.0 hebt in zowel output van de videokaart, als input van het beeldscherm.
Het is niet eens DP 1.4 maar DP 1.2... Dus ik kan beter een 2.0 kabel bestellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
DLSS schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:58:
[...]

Het is niet eens DP 1.4 maar DP 1.2... Dus ik kan beter een 2.0 kabel bestellen?
Dat heeft alleen zin wanneer je monitor ook 2.0 kan EN je videokaart 2.0 kan, zoals M2M aangeeft :)

[ Voor 4% gewijzigd door spone op 18-05-2022 23:00 ]

i5-14600K | 32GB DDR5-6000 | RTX 5070 - MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
spone schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 23:00:
[...]

Dat heeft alleen zin wanneer je monitor ook 2.0 kan EN je videokaart 2.0 kan, zoals M2M aangeeft :)
Het is een Gigabyte AORUS FI32U en een RTX 3080

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• M2M

M2M

medicijnman

Beide zitten op maximaal Displayport 1.4. Een hogere revisie is dus niet nodig. Bovendien werkt alles nu op 144Hz, dus je hoeft niks te doen. Het is goed zo :)

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
M2M schreef op woensdag 18 mei 2022 @ 22:56:
Ziet er prima uit. 144Hz dus. 't zal ongetwijfeld gebruik maken van displaystream compression of zo'n color pulldown omdat de bandbreedte van DP1.4 niet afdoende is voor 4K 144Hz. Tenzij je natuurlijk Displayport 2.0 hebt in zowel output van de videokaart, als input van het beeldscherm, maar die videokaarten zijn er nog niet in consumentenland.
Hoe controleer ik of er sprake is van displaystream compression / color pulldown?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Er zit geen DSC op DP1.2, bestond toen nog niet. Is pas gekomen met DP1.4. Een DP1.2 kabel zal het dus ook niet suporten.
Hoe staan je kleuren? 8 bits 420?
Om welke monitor gaat het? Volgens mij zijn er monitoren die zichzelf kunnen overclocken. Zoals die oudere ROGs 4K144Hz schermen

DisplayPort 2.0 bestaat nog niet echt. Er zijn kabels (niet VESA) maar nog 0 sources of sinks.

Voor 4K144hz 8 bits heb je minimaal 35.83 Gbps nodig dus DP1.4. Ik denk dat je toevallig een DP 1.4 kabel ontvangen, het is anders simpel weg niet mogelijk omdat de bandbreedte van DP1.2 16Gbps is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 30-09 15:37

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

@DLSS kabels hebben geen Displayport versie. Wat ze wel kunnen hebben is een certificaat, dat ze werken met een bepaalde datadoorvoer (i.e. DP1.2 of DP1.4).

Een kabel die in het verleden verkocht is als DP1.2 kan prima voldoen aan de eisen voor DP1.4, aangezien er aan de pinout niks is veranderd. Het enige wat is veranderd is het dataprotocol en de werkfrequenties, en daar zijn kabels inherent compleet agnostisch voor. Als de DP1.2 kabel die je hebt een goed gematchte karakteristieke impedantie heeft, voldoende geshield is, en afdoende weinig insertion loss heeft, gaat DP1.4 gewoon werken over je kabel.

Er is absoluut geen reden om daar paranoide over te doen. Als DP1.4 niet zou werken over je kabel had windows of je GPU driver dat allang als zodanig gerapporteerd. Displayport is namelijk packet based. Als deze pakketjes niet fatsoenlijk door de kabel gestuurd kunnen worden krijg je heel snel problemen voor je kiezen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Baakster schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 10:35:
Er zit geen DSC op DP1.2, bestond toen nog niet. Is pas gekomen met DP1.4. Een DP1.2 kabel zal het dus ook niet suporten.
Hoe staan je kleuren? 8 bits 420?
Om welke monitor gaat het? Volgens mij zijn er monitoren die zichzelf kunnen overclocken. Zoals die oudere ROGs 4K144Hz schermen

DisplayPort 2.0 bestaat nog niet echt. Er zijn kabels (niet VESA) maar nog 0 sources of sinks.

Voor 4K144hz 8 bits heb je minimaal 35.83 Gbps nodig dus DP1.4. Ik denk dat je toevallig een DP 1.4 kabel ontvangen, het is anders simpel weg niet mogelijk omdat de bandbreedte van DP1.2 16Gbps is.
Het is een Gigabyte AORUS FI32U.

De kleuren staan 8bit inderdaad. Ik weet niet waar dat 420 voor staat. Waar kan ik dat checken?

Vreemd genoeg zegt de verpakking DP 1.2 (zoaks op de afbeelding die ik hierboven heb gedeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DLSS
Blaat schreef op donderdag 19 mei 2022 @ 11:27:
@DLSS kabels hebben geen Displayport versie. Wat ze wel kunnen hebben is een certificaat, dat ze werken met een bepaalde datadoorvoer (i.e. DP1.2 of DP1.4).

Een kabel die in het verleden verkocht is als DP1.2 kan prima voldoen aan de eisen voor DP1.4, aangezien er aan de pinout niks is veranderd. Het enige wat is veranderd is het dataprotocol en de werkfrequenties, en daar zijn kabels inherent compleet agnostisch voor. Als de DP1.2 kabel die je hebt een goed gematchte karakteristieke impedantie heeft, voldoende geshield is, en afdoende weinig insertion loss heeft, gaat DP1.4 gewoon werken over je kabel.

Er is absoluut geen reden om daar paranoide over te doen. Als DP1.4 niet zou werken over je kabel had windows of je GPU driver dat allang als zodanig gerapporteerd. Displayport is namelijk packet based. Als deze pakketjes niet fatsoenlijk door de kabel gestuurd kunnen worden krijg je heel snel problemen voor je kiezen.
Dank voor de uitleg. Ik had dus per ongeluk een zeer goede dp 1.2 kabel liggen die boven specificaties presteert 😅
Pagina: 1